Impresii din vacantele traite si povestite de Ileana

Sighisoara – Tinerete fara batranete

Asa simt eu ca este Sighisoara de cate ori o vizitez: vesnic tanara, mereu improspatata si cu toata “batranetea” ei inteleapta adunata de secole. M-a surprins placut de cate ori am vizitat cetatea Sighisoarei si nu mi-a indus niciodata acel cunoscut sentiment de deja-vu. Dupa parerea mea, Sighisoara este locul din Romania care, in virtutea secolelor care s-au tot scurs peste urbe, orasul infloreste si astazi, impreuna cu toate locurile sale istorice cu care se mandreste. Sighisoara ma atrage pur si simplu prin simplitatea sa dar si prin caldura si linistea ce le resimt de cate ajung acolo.

Imagine

ImagineVa intreb daca ati fost vreodata ispititi de ideea de a explora indeaproape universul Evului Mediu. Departe de a fi o fantezie sau doar o dorinta a noastra, va spun ca acest lucru este posibil. Asa ceva traiesc si eu calcand pe pamantul Sighisoarei ori de cate ori sunt acolo. Atunci incepe periplul (re)cunoasterii pe stradutele inguste ale orasului, ca o vasta cetate medievala in care astazi traiesc in armonie atatia oameni.

Cetatea Sighisoarei a fost ridicata spre sfarsitul sec 12 de catre sasi pe un deal de pe malul stang al Tarnavei Mari. Pret de atatea secole zbucumate, orasul acesta si-a pastrat intacta, nealterata si atat de incantatoare ambianta sa medievala.

Orice plimbare prin Sighisoara incepe, zic eu, trecand pe sub arcadele batranului Turn cu Ceas, numit si Turnul Portii, mandria orasului ce masoara neincetat, de secole, curgerea neistovita a timpului. De aici am ajuns imediat in piata centrala a cetatii. Este locul unde se judecau altadata procesele si aveau loc executiile; tot in acest loc se afla si “stalpul infamiei”, de care erau legati raufacatorii, carora li se atarna de gat o piatra mare. Istoria are filele ei cumplite…

Imagine

ImagineDe acolo am intrat in biserica fostei Manastiri dominicane, ridicata aici prin sec. 13; in interiorul acesteia am descoperit altarul baroc sculptat si pictat cu totul deosebit. Am trecut apoi pe langa Casa Venetiana, Casa Vlad Dracul si Casa cu Cerb, si usor, usor, am luat-o pe strada Scolii, cu vechi case cu fatade in culori pastelate si cu obloane de lemn. Minunat!

ImagineImagineDe-a lungul acestei strazi am intalnit comercianti cu tot felul de suveniruri. Toate acestea dadeau viata si colorau atat de minunat aceasta zona atat de batrana dar mereu intinerita tocmai prin acest aflux neincetat de turisti dornici de a cunoaste si de a se intregi cu atmosfera acestui tablou veritabil medieval romanesc. Pe drum ne-au insotit casele acelea vechi, unele parca ramase asa inca de la inceputuri, cu fatadele coscovite, roase de timp, mai sa cada, dar si altele mai aratoase. Si intre toate acestea, am vazut strecurandu-se mici magazine si cafenele primitoare, unde ne-am oprit si noi pentru foarte putin timp.

ImagineApoi am ajuns  la baza celor 175 de trepte ale Scarii Scolarilor si dupa urcusul lor, iata-ne in cel mai inalt punct al cetatii. Aici ne-a intampinat semeata si totodata minunata Biserica din Deal, construita in sec. 14, un valoros monument arhitectonic in stil gotic. Este singura biserica evanghelica cu cripta veche din Transilvania, in zidurile careia se afla in jur de 60 de morminte. In interior pe pereti, am vazut o fresca ilustrand  sfanta Treime ca o persoana cu trei chipuri. Foarte interesant si original…n-am mai vazut asa ceva…

ImagineDaca doriti sa fiti placut surprinsi de Sighisoara privinta in ansamblul ei, urcati in Turnul cu Ceas. Urcand pe scarile in forma de melc, atat de batrane si inguste puteti vizita si muzeul orasului cu tot felul de obiecte vechi deosebite. Dar odata ce ajungeti sus, la ultimul nivel, unde mecanismul ceasului cu papuselele ce vestesc orele din zi si din noapte, veti ramane puternic impresionati de frumoasa panorama a intregii cetati. Merita efortul de a va afla acolo!

Imagine

ImagineCoborand de-a lungul vechilor ziduri ale cetatii parca am auzit cum imi sopteau ceva din lunga lor existenta deloc prea grozava. Dar ma gandeam eu; “ce trainice trebuie sa fi fost de-au rezistat atata impotriva necrutatorului timp”…Zidurile se intind ca o cingatoare la braul eternului deal al cetatii. Acestea au fost intarite odinioara cu redutabile bastioane si multe turnuri de aparare din care s-au mai pastrat doar noua: Turnul cu Ceas, Turnurile tabacarilor, Cositoristilor, Croitorilor si altele, nu le mai tin minte pe restul…parca si al Cizmarilor si al Fierarilor…toti micii mestesugari ai vremurilor demult, demult apuse…

ImagineIntr-una din vizite, am avut norocul de a asista la show-ul dat de tobosarii cetatii, imbracati in costumele traditionale de epoca. Am trait un moment special, care m-a transpus pentru cateva clipe in atmosfera medievala a acelor vremuri. Mi-a placut tare mult…

ImagineCred ca multa lume stie ca in fiecare an, timp de trei zile, de obicei in ultima saptamana a lui Ciresar (iunie), Sighisoara se intoarce in timp, in Evul Mediu: din toate colturile zarii se aduna cavaleri in armuri stralucitoare care se intrec in turniruri, se desfasoara si procese ale vrajitoarelor (brrr!), dar si menestrelii isi deapana cantarile pe acordurile line ale unei muzici medievale. Si se intalnesc la fiecare colt de strada artisti amatori sau chiar profesionisti care improvizeaza scene de teatru, au loc si concerte de muzica medievala si alte spectacole, care incanta la maxim trecatorul sau turistul. Pe toata durata Festivalului de Arta Medievala de la Sighisoara, stradutele cetatii devin neincapatoare pentru miile de oameni, fie localnici dar mai ales turisti din toata lumea sau oameni cu diverse treburi veniti in oras. Cu totii se inghesuie sa vada si sa ia parte efectiv la acest eveniment si sa se contopeasca impreuna cu acest pitoresc oras medieval din frumoasa noastra Romanie! Vom incerca in viitor sa ajungem si noi la un astfel de spectacol la Sighisoara. Cu siguranta vom avea ce vedea, ce auzi, ce simti, ce trai…

ImagineOrasul Sighisoara este un monument protejat de UNESCO din anul 1999, fiind inclusa pe lista patrimoniului mondial. Este considerata o perla a Europei, fiind una dintre putinele cetati locuite si astazi de pe batranul continent. Imi va face o placere deosebita orice vizite viitoare in cetatea Sighisoarei, pentru ca deja stiu: nu ma voi plictisi niciodata!

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele despre Sighisoara – Tinerete fara batranete – sa va fie cat mai de folos in periplurile voastre prin acest minunat oras din Romania mea turistica.

2 gânduri despre „Sighisoara – Tinerete fara batranete

1. Având în vedere că scrii atât de frumos despre fiecare loc pe care ni-l prezinţi şi găseşti mereu ce e mai reprezentativ, mi-ar face o deosebită plăcere să vizitezi şi locurile mele natale, în special orăşelul Seini, pentru a le etala frumuseţea şi istoria îndelungată. Sunt multe lucruri interesante de văzut şi de povestit de pe aici.

• Multumesc mult pt aprecierile tale. Mi-ar face o mare placere sa vizitez orice loc, mai ales sa revad Maramuresul. Doar asa as ajunge in oraselul tau Seini. Ma gandesc ca e atat de departe de Bucuresti iar eu am vizitat Maramuresul si Bucovina fiind intr-un circuit in Romania, cu autocarul, pe un traseu bine stabilit de agentia de turism…Dar cine stie cum vreodata ma vor duce pasii pe acolo?!…Fi sigur ca as scrie cu mare placere ceea ce simt pt. fiecare loc pe care il vad…O saptamana reusita!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.