Impresii din vacantele traite si povestite de Ileana

Salzburg – La fiecare revedere cu o mai mare placere

Am avut marea sansa de a vizita orasul lui Mozart atat iarna cat si vara. Pot spune ca m-a vrajit mereu si cred ca o poate face necontenit, indiferent de anotimp. Salzburg este un oras cu multiple rezonante atat istorice cat si muzicale din minunata si frumoasa Austrie, care te fascineaza inca de la prima ta vizita acolo.

Daca esti norocos dar si mare doritor de plimbari pe taramurile natale ale geniului muzical, marele si universalul Mozart si ajungi de mai multe ori aici, atunci poti spune pe drept cuvant ca esti binecuvantat. De ce?! Pentru simplul motiv ca in Salzburg ai ce face in tot timpul anului; la fiecare vizita am descoperit noi minunatii si locuri ale sale care mi-au facut o deosebita placere.

Salzburg este un loc de vis pentru farmecul sau atat cand este imbracat in verdele crud, in mantia-i multicolora sau ruginie dar si cand se pregateste asiduu si vesel sa-si puna straiele sarbatorilor albe si-si poarta semet trena cea lunga si pufoasa peste muntii inzapeziti…Salzburg este unul dintre cele mai vechi orase din Austria. El reprezinta un important simbol cultural si spiritual al acestei frumoase tari.

Imagine

Are  in spate si o istorie destul de „aprinsa”. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, urmele crunte ale bombardamentelor au lasat multe cladiri distruse; cu toate acestea, acest oras a renascut „din propria-i cenusa”. Oamenii locului au pus osul la treaba, si astfel s-au construit drumuri noi si alte cladiri iar cele ramase au fost foarte bine reconditionate. Astfel, fata splendida pe care Salzburg o poarta astazi cu mandrie nationala, face din acest oras locul placut de milioane de turisti ce vin sa-si petreaca vacante, week-end-uri sau chiar vin aici cu mare placere in interes de serviciu.

Ca de fiecare data cand ajung in Salzburg, oras asezat cuminte, frumos si atat de ordonat de-a lungul raului Salzach, la poalele dealului stancos numit Monchsberg, unde de sus priveste cu maretie  vechea si impunatoarea fortareata Hohensalzburg, ma trece o stare de  de pace interioara si de fericire.

Salzburg este orasul unde se impleteste poate cel mai bine, atmosfera simpla de oras de provincie cu eleganta si stralucirea orasului in stil baroc si al muzicii morzart-iene. Acolo, unde muntele maret face o simbioza perfecta cu valea unde Salzburg isi traieste mereu povestile cu toate frumusetile sale.

Imagine

Salzburg este fara doar si poate, unul dintre cele mai frumoase si mai interesante orase din Europa, atat din punct de vedere al cladirilor in stil baroc, dar mai ales pentru peisajul  de basm  ce te intampina din orice colt al sau. Dar orasul este fascinant si cu totul special deoarece  malul stang al raului Salzach  este imbogatit si binecuvantat cu cele mai multe capodopere arhitecturale in stil baroc pe metru patrat decat oricare alt oras din intreaga lume.  Salzburg este cel mai vechi si mai important centru cultural si spiritual al Austriei.

In Salzburg am vizitat cam de fiecare data aceleasi obiective turistice. Dar sunt bucuroasa ca am reusit sa simt si pulsul adevarat al orasului si sa ma pierd alene printre oamenii pasnici si zambitori, printre strazile mai largi sau mai inguste, pline de magazine si cafenele imbietoare.

Salzburg este un oras foarte generos in obiective turistice extrem de interesante. Acest lucru  face din acesta un important centru economic  dar si o locatie foarte atractiva de pe batranul continent.

Prima oara am avut onoarea sa vizitez orasul de la poalele muntilor Salzberg, in vara lui 2006, la intoarcerea de la Paris. Apoi am fost din nou prezenta in Salzburg  in iarna lui 2009 si apoi iarasi in vara lui 2011. Dar sa incep cu inceputul vizitelor mele in Salzburg.

Primul obiectiv turistic pe care l-am vizitat a fost Casa natala a lui W.A. Mozart, care in prezent este un redutabil muzeu. Aici sunt gazduite multe exponate celebre ale genialului compozitor. De altfel, multe dintre obiectivele turistice importante ale Salzburg-ului se afla in centrul istoric, la numai cateva minute de mers pe jos unul fata de altul.

Imagine

Am ajuns si in Piata Mozart, unde ni s-a dezvaluit o priveliste superba a statuii marelui compozitor. De jur imprejur eram „incercuiti” de cladiri de toata frumusetea, purtand amprenta stilului baroc dar si italian, cu alei inguste intesate de magazine decorative si cu cafenele elegante si cu mult rafinament in stil caracteristic austriac. Ne-am tot plimbat pe strazile unui oras efervescent, dar care totusi pastra un calm aparte, cu oameni linistiti care parca nu se grabeau sa ajunga nicaieri (cu toate ca sunt convinsa ca multi aveau treaba, nu ca noi, turistii…). Curatenie pe strazi, in magazine, pe oriunde ma uitam, zau de vedeam vreo hartie sau chiar vreun chistoc pierdut de la vreo tigara ratacita…

Trecand raul Salzach pe unul dintre podurile ce leaga orasul de colina de unde fortareata ne priveste semeata de sus, am ajuns in cel mai „fierbinte” punct al orasului: la Dom. Aici este de fapt un complex de mai multe cladiri bisericesti de-a dreptul monumentale, nu atat in exterior cat mai ales in interiorul lor.

Astfel am intrat tacuta in minunata cladire in stil baroc a Domului din Salzburg, ce troneaza ca marea stapana in oras. O catedrala impozanta inca de la intrare, inconjurata pe peretii exteriori cu grupuri statuare de o maiestrie aparte.

Imagine

Interiorul domului este greu de descris in cuvinte: pot aminti doar de arta sculpturala si picturala de mare clasa. Te simti acolo cu adevarat aproape de Dumnezeu cand in fata ochilor iti apar atatea „perfectiuni” create de mana, dragostea si geniul uman.

Catedrala este imbogatita de mai multe orgi, ce stau agatate mai sus, pe peretii inalti si sunt convinsa ca dau o acustica de exceptie locasului sfant. Este greu de descris in cateva cuvinte aceasta capodopera arhitecturala de mare arta si cultura…Dar mai bine o vizitati pentru a va convinge singuri si pentru a va imbogati atat spiritual cat si cultural.

La Resedinta Salzburg se organizeaza si astazi receptii grandioase si pline de eleganta si rafinament, unde vine lumea buna…In Galeria resedintei se gazduiesc diferite expozitii de exceptie. Am vizitat si Muzeul Modernismului format din doua cladiri, ele insele capodopere arhitecturale deosebite.

Imagine

Nu se poate sa fi in Salzburg chiar si cateva ore si sa nu vizitezi mai ales din primavara pana toamna tarziu Gradinile Mirabell. Este cea mai placuta si relaxanta plimbare pe aleile cu pietris fin, inconjurate peste tot de un tablou verde pictat din plin in culori felurite de la multitudinea de flori amestecate din abundenta cu sculpturi somptuoase! Splendid!…

Gradina idilica a castelului reprezinta o carte vie, deschisa spre frumusete, culoare, arta si o binecuvantata odihna.!…Gradinile Mirabell sunt cunoscute in toata lumea. Au fost create demult, undeva pe la inceputul sec. 17. Au fost reamenajate de mai multe ori si sunt convinsa ca de fiecare data aici s-a cautat Perfectiunea. Si iata, cred eu, in zilele noastre, poate ca s-a si gasit. Ce norocosi suntem noi cei care le vedem astazi, nu?!…

Aici mi-a placut cel mai mult sa ma plimb si sa ma odihnesc de fiecare data cand am ajuns in Salzburg. Acest loc te indeamna la visare dar si la marire, mai ales daca privesti inainte, sus, spre cetate…marea si impozanta fortareata Hohensalzburg. Imaginea este de neconfundat, de acolo, din gradina muzeu in aer liber, plina de flori si statui, vezi practic simbolurile orasului. De aici Salzburg isi dezvaluie multe dintre comorile sale. Se pot vedea cu usurinta si cupolele verzi ale marelui Dom din Salzburg, o autentica si inconfundabila bogatie arhitecturala si culturala.

Imagine

Aranjamentele florale multicolore ale Gradinilor Mirabel, “aruncate” acolo cu cea mai mare grija,  precizie si fantezie; acea fantana din centru, ce intotdeauna am vazut-o in “exercitiul functiunii”; multele statui atat de perfect si de natural realizate, de o parte si de alta a aleii principale; ansamblul statuii unui cal inaripat, cu o micuta cascada ce se pravaleste jucaus formand o alta fantana; ca si Palatul Mirabell, realizat bineinteles tot in stil baroc, ca si gradinile de altfel, fac din acest colt din Salzburg, clipa ideala de recreere pentru orice turist si nu numai. Sunt convinsa ca si localnicii isi gasesc aici momentul lor de recreere intr-un spatiu mai mult decat ideal in frumusete si liniste. Este, dupa parerea mea, un loc magic si special din orasul de pe raul Salzach, ce face din fiecare dintre noi, persoana care atunci cand mai poposeste aici, sa-si doreasca sa revina mereu si mereu…

Catedrala catolica Sf. Andra este situata vis-à-vis de intrarea laterala in Gradinile Mirabell, pe bulevardul perpendicular pe b-dul Mirabellplatz, unde este intrarea principala pentru gradini. Acest obiectiv turistic nu a fost niciodatainclus  in planul excursiilor organizate cu grupul dar eu  cu fata mea am reusit sa intram in interior si sa ne bucuram de alte clipe de respiro.

Catedrala este o constructie “clasica”, avand 2 turnuri, de-o parte si de alta a corpului cu intrarea, formata din 3 arcade ample. Pe fiecare turn este cate un ceas care ne-a amintit ce tarziu era si cat drum mai aveam pana la cazarea urmatoare…Interiorul este destul de simplu dar tocmai aceasta simplitate mie mi-a placut foarte mult, dand locasului de inchinaciune forta si linistea caracteristica necesara unui astfel de loc. Biserica este in stil gotic, inalta, foarte luminoasa, poate si datorita  arcadelor mult alungite si zugravite in culoarea puritatii, cu multe vitralii de o frumusete aparte. Altarul este reprezentat de un ansamblu din lemn pictat, sub forma de cruce in care este desenata in culori multe, rastignirea lui Iisus, iar mai jos sunt alte picturi.

Imagine

La ora cand am intrat noi in catedrala, era slujba iar credincioasii ascultau cu piosenie si in mare liniste, asezati pe bancile din lemn. Ne-am asezat si noi pt. cateva minute sa ne reculegem…chiar aveam nevoie.

De cate ori intru intr-un astfel de asezamant de cult si de credinta, imi face o deosebita placere sa ma asez cuminte pe una din banci si, pe langa admirarea operelor de mare arta si valoare din fiecare biserica vizitata, imi place sa ascult si cateva momente din slujbe, chiar daca nu inteleg o iota; de fapt, intelege sufletul meu si acest lucru este cel mai important. Eu cred ca, credinta, ca si muzica, “vorbeste” limba universala a sufletului, a simtirii, a binelui si a Iubirii. Linistea de acolo, oamenii aceia atat de linistiti si de calmi, imi dau de fiecare data din calmul si linistea lor, locurile acestea pur si simplu ma remonteaza atat sufleteste dar si trupeste, redandu-mi forta necesara de a ma intari si de a fi puternica pt. a merge mai departe, nu doar in excursii…ci mai ales in viata…

Fortareata Hohensalzburg am reusit sa o vizitam iarna. Atunci am urcat cu funicularul colina pe care sta cocotata. De vis! O panorama a orasului ce cu siguranta nu o poti uita!!! Va garantez!

Tot orasul se vede de acolo, chiar si imprejurimile. Vezi practic cum Salzburg a inflorit si a crescut la poalele muntilor, incercuti de acesti colosi de piatra garnisita din abundenta cu verdeata padurilor de brazi si conifere.

Fortareata veche de peste 900 de ani, vegheaza si ocroteste cu blandete aceasta asezare. Se vede atat de clar si frumos si raul ce serpuieste prin partea aceasta vizibila de la fortareata. Din tot peisajul, iese clar in evidenta marele Dom din Salzburg, cu marile si inconfundabilele sale cupole vopsite in verde.

Iar in interiorul cetatii, te poti plimba in liniste, pe stradute curate, ornate de o parte si de cealalta de cladiri vechi de sute de ani, dar aranjate si „cosmetizate” ca zici ca acum au fost construite, pastrand tenta autenticului de la acele vremuri de demult. Pentru romantici sunt cateva  alei mai „dosnice” care pot transforma o banala plimbare intr-un deliciu pentru indragostiti…

Imagine

Si aici  sus, la cetate, sunt posibilitati de a lua o masa bogata sau de a te delecta cu ceva bauturi, dupa preferinte…sau magazine cu diverse suveniruri.

Ca a venit vorba de suveniruri: Salzburg este de asemenea foarte generos; magazinele sunt intesate cu  dulciurile purtand cu mandrie nationala eticheta Mozart; sticle mai mari sau mai mici in forma de vioara cu licori atat de gustoase (am luat si eu lichior de cafea…mama, bun-rau mai este…); sau vase, cani cu figura marelui compozitor dar si cu fortareata; de asemenea, se gasesc buchetele aromate cu scortisoara si cuisoare, care reprezinta un alt cadou traditional.  Iarna sunt magazine specializate numai pe ornamente de brad; doamne, cat am putut sa stam la un astfel de magazin, pe straduta aceea ingusta din centrul pietonal, Getreidegasse…si cate globulete si alte ornamente am putut atunci sa vedem…cat de frumoase erau toate, ca n-am stiut ce model sa luam si noi. Abia ne-am hotarat cu chiu cu vai ce sa cumparam…

Dar cel mai adevarat suvenir pe care-l poti lua de aici este gustoasa pralina din ciocolata, care pastreaza reteta originala a cofetarului sef inca de la sfarsitul sec. al XIX-lea. Totul se desfasoara in sunete calde, dulci si aromate in peisajul frumos si de neuitat al Salzburg-ului.

Imagine

Totul este minunat in Salzburg, pur si simplu…Parca providential si nu la intamplare, s-au „tras” prin imprejurimi, cateva manivele din arhicunoscutul film „Sunetul muzicii” poate si pentru ca orasul „sopteste” usor si lin cuvintele limbii universale, muzica. Si tot aici, in acest oras austriac de exceptie,  are loc  anual si Festivalul Mozart infiintat in cinstea marelui geniu muzical, inca din sec. al XIX.

Sper ca randurile mele asa multe, sa nu va fi plictisit, sa va fi starnit dorinta si curiozitatea de a vizita si voi orasul de la poalele muntelui de sare. Salzburg va va saluta bucuros si va va incanta in orice anotimp si cu siguranta il veti indragi.

14 gânduri despre „Salzburg – La fiecare revedere cu o mai mare placere

1. Austria e o ţară fascinantă, iar oraşele ei te impresionează din multe puncte de vedere. Am o nepoată măritată în Gratz care mi-a arătat şi povestit multe lucruri frumoase de pe acolo. Mulţumesc pentru ocazia de a vedea şi alte imagini deosebite!

• Da, ai dreptate. M-am indragostit de Austria. Am atatea de scris din aceasta fascinanta tara…asa cum bine o numesti pe Austria cea minunata. Avand o ruda acolo, poate reusesti sa vizitezi cat mai multe locuri din aceasta bijuterie naturala. Merita pe deplin orice efort!

2. Ca si in primul comentariu, mi-aideclansat o curiozitate, de o sonoritate emotionala!
    Iar din cele cateva foto, in care te afli, esti de o nostimada inrobitoare! 🙂
    Onu

3. Ma bucura faptul ca infatisarea mea nostima te-a inrobit :)) sper eu, intr-un mod placut…sau neplacut. Keep on going! Rasul este, dupa parere mea, antidotul impotriva nefericirii si cel mai bun remediu in a te simti cat mai bine, nu?!…:) Sau ceva de genu’…e deja noapte si filozofia mea inrobeste acum stele. Daca vei continua sa faci sapaturi, ma vei descoperi peste tot ranjita…daca nu chiar mai rau!!! 🙂 🙂 Ileana

• Mai, Ileana, Eu ti-am spus totul cu simpatia efectului soc, facut de felul tau placut si detasat de a te prezenta in poze.
      De texte, nu mai spun.
      Ba pot sa-ti mai spun, ca mi-a placut ca ai recunoscut ca esti ranjita,ceea ce denota o personalitate constienta de valoarea sa.
      Rezulta si din farmecul textelor tale.
      Uneori,esti de o lejeritate in exprimare reconfortanta.
      De fapt, comentariul meu in care am facut aprecieri asupra scrisului, vad ca a disparut, si sincer, m-a nedumerit,mai mult, decat m-a deranjat
      Oricum, nu cred sa fii o fata rea! 😛

• Stimate Onu sau cum sa-ti scriu? noul meu prieten virtual de pe blog, 🙂
        Am inteles perfect mesajele tale si tocmai de aceea ti-am si raspuns in acest mod la ele. Nu m-au deranjat deloc. Sunt de o sinceritate poate socanta iar personalitatea mea se oglindeste si in ceea ce scriu. Sa stii ca sunt o persoana vesela si chiar asta sunt, o ranjita!!! 🙂 Asa ma vei vedea in majoritatea pozelor!! 🙂 dar si in realitatea vietii.
        Nu stiu despre ce comentariu mentionezi ca a disparut, pt. ca sunt ambele cele scrise de tine: primul de la impresiile „Spre lacasul zeilor” si apoi cel de sus de aici (dinaintea acestuia de acum). Ti-am raspuns la ambele asa cum am simtit eu. Pe cat de bine accept aprecierea la fel de bine accept si reversul. Nu ma sperie si nici nu ma supara. In fond ambele cazuri imi fac bine, nu?!…Deci, te rog, eu nu sterg niciodata niciun mesaj, poate doar daca scriitorul ar folosi un limbaj neadecvat. Dar nu mi s-a intamplat pana acum. In ceea ce priveste daca sunt rea sau nu…Ei bine, aici e o filozofie intreaga 🙂 So…
        Inca o data iti multumesc frumos pt. interventiile tale care mi-au facut o reala placere si daca vreodata mai doresti sa ma insotesti in calatoriile mele virtuale, esti invitatul meu special! 🙂

• Auzi, nu te copilari!
      Cum sa-mi spui stimate Onu?
      Au vrei cumva, a ma jigni?
      Multumesc pentru invitatie, si iti spun, ca primele popasturi, vor fi Budapesta si Ucraina, pe care am avut sansa, sa le vizitez putin.
      In rest, nu-mi place sa ma repet, asa ca, revezi trecutul! 🙂
      Scuze, mi-am regasit comentariul.
      Nerabdarea aflarii raspunsului, a fost cauza.
      Tu nu patesti uneori, asa?

Tot Onu, uite-asa!

• Buna, Onu! aici chiar nu m-am copilarit chiar daca de multe ori imi place…dar cand este cazul. Aici nu a fost. Auuu! chiar nu am gandit a te jigni. Bune alegeri, Budapesta si Odessa, locuri aproape de noi, frumoase, foarte interesante si surprizatoare. Te astept sa calatoresti virtual pe blogul meu si in multe alte locuri, daca vei dori. Doamne, am atatea de scris…timp sa am! Ba uneori patesc si eu asa…cu nerabdarea!
        Tot Ileana Zambareata! 🙂 uite si-asa!!!

• Acum, cand incerc un raspuns, sa nu razi, dqr un fior, ma-ncearca!
      Imi place stilul tau zglobiu, si, pastrand masura, n-ar trebui sa stii!
      Abia astept sa aflu raspunsul de la celalt post.
      Inca nu am citit, ce mi-am propus.
      Am incercat si eu, o calatorie, prin emisfera mea dreapta, in care cred ca te-am intalnit si pe tine.
      Acelasi , devenit zambaret,
      Onu

• 🙂 Onu, vezi sa nu te pierzi in calatorii printre atatea emisfere, dreapta, stramba…pardon, stanga, pi sentru…inaintas, etc…:) Ai avut noroc pt. ca m-ai intalnit pe mine, fata dulce-acrisoara. Daca te intalneai cu Scufita Rosie?! biet lup!!! 🙂 🙂 Sa redevenim seriosi si sa ne intoarcem la oile noastre…turistice, ok?

4. De acord, dar de ce „sa fim”, cand doar eu m-am abatut din cale?
    Apropo, citesc despre Casa memoriala Goethe, şi te-am văzut reversată în timp.
    Ce bine-ţi seamănă puştoaica!
    Despre educaţia lui G, am cititşi eu ceva, din spusele lui, dar să nu amestecăm lucrurile, da?
    Onu, abătutu din cale! 🙂

• Ce „sa fim”? unde scrie asta? ori deja am chiorat si nu-mi mai recunosc propriul si genialul meu scris. Grav! 🙂
      Ei lasa, nu te mai vaita, mister „Abatutu’din cale(afara!), ca nu te pierzi, revii tu pe calea cea dreapta!
      Gata, hai sa revenim „in trend” si sa vorbim despre turism si ale sale podoabe. Astept vesti. Pa!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.