Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Pola – Orasul-monument ce traieste in prezent

Ultimul oras vizitat in acea vacanta din Croatia a fost Pola (denumirea in italiana si istro-romana si Pula in limba croata). Vizita a fost de doar o jumatate de zi dar ne-am fi dorit sa poposim mai mult timp. Cu toate acestea, am reusit sa ne facem o parere despre un oras extrem de placut, cu o frumusete fara varsta. Pola este orasul antic ce respira aerul prezentului modern si contemporan. Aici am vazut conservate poate, cel mai bine edificii importante din vremurile indepartate, care si acum, in timpurile noastre “participa” efectiv la viata ce se scurge acolo, redand de fapt faima si frumusetea orasului.

Pola este cel mai vechi si mare oras din regiunea istorica Istria din Croatia, fiind situat in partea de sud -vest a peninsulei. Este un important centru turistic. Datorita mediului sau natural bine conservat, a unui climat moderat, cu apele linistite ale Adriaticii, Pola este si o statiune heliomarina foarte cunoscuta. Totodata, orasul este renumit si recunoscut pe plan mondial pentru bogatul si nepretuitul sau patrimoniu istoric si cultural.

In plimbarea prin oras, la prima vedere Pola mi s-a dezvaluit ca o localitate a vremurilor noastre, in pas cu moda, cu multe piete largi si parcuri umbroase. Pe fuga am vazut si cateva constructii cu aspect mai indraznet fata de restul cladirilor, pe firmamentul carora straluceau in soare diverse reclame. Dar am vazut si cateva hoteluri cu alura eleganta, aristocratica, ce cu siguranta ii confera turistului confortul dorit si-l bucura atunci cand este oaspete acolo…

pola.orasul2pola.orasul3

Dar Pola reprezinta in acelasi timp poate cea mai “pura” esenta in efigii antice din zona Istria. Din acest punct de vedere, Pola este un oras exceptional in special pentru iubitorii de arheologie si istoria artei. Ruinele vechii asezari se intrepatrund perfect cu orasul modern, intregind un peisaj colorat si plin de viata mai mult decat interesant si incantator.

Dupa ce autocarul ne-a lasat pe lunga si frumoasa faleza din port, ne-am inceput incursiunea in cunoasterea orasului. Imperiul Roman a lasat aici o puternica amprenta in istoria universala, prin multe monumente de o frumusete nepatata in timp. Aici poate mai mult decat oriunde in Istria, nemuritoarele vestigii ale antichitatii par sa fi supravietuit trecerii grabite a timpului, aproape fara niciun rid. Frumusetea si grandoarea acestor locuri le-am vazut si noi cu o placere crescanda, descoperind in foarte multe zone din oras o mare bucata de istorie care a dominat Europa timp de secole.

Am avut senzatia ca sunt o calatoare in timp, undeva pe vremea Imperiului Roman cand primul popas l-am facut la Amfiteatrul Roman. Aceasta constructie grandioasa a fost ridicata in secolul I si la nivel local este denumita Arena. Seamana foarte mult cu imensul Collosseum din Roma dar la o scara mult mai mica. Acest monument care i-a dat si faima orasului a fost construit in timpul imparatului Augustus si este unul dintre cele mai bine conservate amfiteatre din antichitate. Am revenit repede in zilele noastre si am constatat ca Arena este folosita ca scena deschisa in timpul festivalurilor de film, muzica si teatru in aer liber cu precadere vara. Si cand am fost noi acolo, se faceau pregatiri pentru un spectacol de seara. Era o animatie ferventa, care ne-a captat si pe noi; pe scena se montau decoruri, reflectoare si altele de genul. Pret de cateva minute cat am vizitat locul, ni s-a parut ceva spectaculos, atunci, ziua. Si ma gandeam cum trebuie sa fie seara, cu scena si tot amfiteatrul sub luminile multicolore ale reflectoarelor si a freneziei spectatorilor…

In antichitate, Arena a fost teatrul luptelor cu gladiatori, jocuri de cavaleri si alte spectacole si evenimente sociale din lumea greco-romana. In anul 1997 Arena a fost inclusa in patrimoniul mondial UNESCO.

pola.arenapola.arena1pola.arena2

Dupa ce am vizitat acest obiectiv turistic emblematic pentru oras si am facut poze, am luat-o pe strada Amfitearska indreptandu-ne catre inima orasului. Am cunoscut un oras obisnuit, la prima vedere, cu case si strazi asfaltate in partea sa moderna, cu blocuri de locuinte viu colorate, cu rufele atarnand nestingherite pe balcoanele cotropite de antenele satelit. M-am gandit imediat la Rovinj…dar si la noi in tara, pe vremea cand se practica aceeasi procedura de uscare a rufelor…la vederea trecatorilor!🙂

pola. orasulblocuri

Am fost placut surprinsa vazand tot felul de cafenele si terase, de mici baruri tare cochete, imbracand mantia prezentului. Le-am zarit rasarind de la fiece colt de strada umbrita din belsug de coama palmierilor. Peste tot am intalnit oameni linistiti, cu zambete largi ce le marcau parca o lipsa totala de griji, o relaxare calda. Si in Pola, ca de altfel in toate orasele vizitate am simtit acelasi aer calm si binevoitor, plin de ospitalitate. Am intalnit cativa oameni, probabil turisti ceva mai preocupati si mai grabiti. Le-am vazut umbrele care se profilau alungite printre ruinele templului zeului Apollo, construit in onoarea imparatului roman din secolul I, Cezar Augustus.

pola.stradapola.orasul

pola.templulapolo

Am ajuns pe strada Laginija care ascunde resturile unor ziduri romane. Am trecut apoi pe sub Porta Gemini si Porta Aurea, care reprezinta ruinele portilor de intrare in ceea ce a fost odinioara o fortareata romana. Am tot intalnit multe grupuri de turisti care, ca si noi, incercau sa absoarba cat mai mult din relatarile ghizilor si facand poze multe, multe.

pola.portageminipola.portaaurea

Pola detine 2 catedrale de o importanta si frumusete aparte. Capela bizantina Sf. Maria Formosa a fost ridicata prin sec. VI de diaconul Maximilian. Peretii sunt decorati cu mozaicuri deosebite. A fost pradata de venetieni si comorile au fost ulterior ascunse in Basilica San Marco din Venetia.O alta atractie a orasului este splendida Catedrala Adormirea Maicii Domnului. Impreuna cu Biserica Eufrasio din Porec reprezinta unul dintre cele doua lacasuri oficiale romano-catolice din cele doua orase. Catedrala se presupune ca a fost construita pe locul templului dedicat lui Jupiter, undeva prin sec. IV, fiind una dintre cele mai vechi biserici din Croatia.

pola.bisericapola.biserica1

Pasii ne-au purtat intr-o frumoasa si interesanta plimbare pe vechile strazi inguste, cu pavaj roman specific orasului vechi, in care s-au construit de-a lungul vremii cladiri medievale si renascentiste. Am vazut cateva cladiri care poarta puternice amprente venetiene. Multe magazinase la parter, pline cu suveniruri si tot felul de nimicuri dar placute la vedere, decoreaza aproape fiecare parter de cladire sau gasesti acolo terase si cafenele ornate cu flori. Este o placere sa le privesti cum isi asteapta primitoare clientii in umbra monumentelor istorice si a vegetatiei abundente mediteraneene.

Trecand de Palatul Amiralitatii, am ajuns, dupa unele pareri, in locul cel mai fermecator din Pola, la vechiul Forum Roman. Si noua ne-a placut foarte mult, fiind un loc excelent de bine intretinut. Situat in piata centrala a orasului, aici s-a ridicat odata un forum roman. Dovezi ale cladirilor romane pot fi vazute in Templul lui Augustus, pozitionat in partea stanga, singurul care a supravietuit timpului cel mai bine. In dreapta este cladirea primariei, ridicata pe ruinele templului Dianei. Primaria din Pola dateaza din Evul Mediu si este decorata cu sculpturi in piatra in stil romanic si gotic, cu arcade largi in partea din fata cladirii. Astazi primaria orasului inca serveste ca sediu pentru administratia orasului.

luiaugustus

pola.primaria

Pola nu este prea “dotata” cu multe muzee dar din spusele ghidului aici se gasesc: Muzeul de Arheologie al Istriei, fondat initial in templul lui Augustus. In timp, muzeul a suferit mai multe modificari iar astazi am inteles ca pentru pasionatii in domeniu este o incursiune de exceptie in istoria arheologiei, ce va permite sa zburati cu gandul si imaginatia de-a lungul secolelor, din timpurile preistorice la Evul Mediu si sa explorati minunile lasate de romani in Istria. Mai este si Muzeul de Istorie al Istriei, situat pe locul fostului Capitoliu Roman, care va povesteste despre istoria maritima a orasului croat.

Si in Pola plimbarea noastra ne-a recompensat pe deplin, vizitand un oras in care urmele antichitatii te fac sa le privesti indelung din aproape orice coltisor si se intrepatrund perfect cu puternicele esente ale unui prezent modern.

Ne-am oprit sa luam masa la o terasa de pe faleza din portul unde fremata de zor aglomeratia mare, cu barci de toate felurile, acostate la malul linistit si cald al Adriaticii. Pranzul nostru s-a dovedit a fi o binefacere si o satisfactie gastronomica pe deplin satisfacuta si la preturi pe masura. O portie de peste cu garnitura mixta ne-a costat in jur de 15 euro/persoana, (aprox. 30 kuna), deci dupa parerea mea, destul de mult…gandindu-ne la preturile practicate in tara mea de suflet, Grecia… Dar nu ne-a parut deloc rau, mai ales ca l-am “inecat” cu un pahar bun de vin rosu pentru mine si copiii au luat cate o coca-cola. Deh, tineretul de azi…Orasul Pola are o traditie in producerea vinului, a pestelui, in constructia de vapoare si bineinteles, in turismul de calitate.

pola.orasul1pola. taxipola.portul

Ce mai pot scrie la final de excursie in Pola?! Doar ca ne-a surprins intr-un mod tare placut, vizitand si cunoscand locuri extrem de interesante din istoria locului. Orele petrecute aici s-au scurs repede si am plecat spre Omisalj, unde aveam cazarea. Vizita in Pola a fost pe masura asteptarilor noastre ba poate chiar mai mult…

Ei, dragii mei cititori, acum, la marele final al excursiilor mele in orasele mai importante din Istria, pot concluziona foarte simplu:

– Opatija este orasul-statiune cu cea mai indelungata traditie, unde eleganta, luxul si lumea buna abunda din orice colt.

– Rijeka este orasul cu cel mai mare port al Croatiei, cu locuri istorice importante dar si moderne care iti incanta sufletul si te indeamna sa mai revii si alta data.

– Porec este orasul croat linistit, plin de culoare si arome puternic venetiene, care se imbina perfect cu parfumul de esenta tare croat si cu gustul sarat si caldura placuta a Adriaticii.

– Rovinj este oraselul cel mai pictoral, dupa parerea mea, unde am intalnit combinatia perfecta intre vechi si nou, intre viata tihnita de odihioara si viata trepidanta a prezentului, la malul unei mari nespus de albastre.

– Pola este orasul-monument, in care la tot pasul te intalnesti cu ruine foarte bine conservate, devenite importante obiective turistice, locuri cu o incarcatura istorica puternica, in care prezentul isi face aparitia armonios si vesel, dand nastere unui oras complex, important si tare frumos. Bucuria de a calatori in Croatia, tara cu cele mai incantatoare peisaje de la malul Adriaticii mi-a fost rasplatita pe deplin, realizandu-ne o vacanta de exceptie.

Cu toata placerea va lansez invitatia de a vizita Peninsula Istria si totodata va urez, ca intotdeauna

4 thoughts on “Pola – Orasul-monument ce traieste in prezent

1. Oraşul acesta a rămas în memoria multor români, după numele său interesant, care se citeşte puţin altfel în limba noastră.

• Da, asa este. De aceea agentiile de turism romanesti ca si unii dintre conationalii nostri scriu despre acest oras folosind termenul in italiana. Interesant si de tot rasul a fost cand am vazut acolo romani ce-si cumparasera tricouri pe care scria „I love Pula!” si mai jos, in partea stanga era scris mic, Croatia! :))

2. În afară de Amfiteatru, Pola nu m-a impresionat cu nimic. Am văzut locuri în Istria înzecit mai frumoase…

• Buna, Anca si in primul rand iti multumesc pt ca ai poposit pe paginile blogului meu. Da, din punctul tau de vedere, doar Amfiteatrul te-a impresionat. Si mie mi-a placut. Dar stii ca gusturile nu se discuta si fiecare este subiectiv cand vine vorba de a placea sau nu ceva. Mie mi-a placut Pola si cu siguranta ca sunt foarte multe locuri mult mai frumoase, cu toate ca fiecare are farmecul sau distinct. Eu asa cred! O zi cat mai frumoasa iti doresc!🙂