Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Luxemburg – Revedere dupa 4 ani…

CIRCUITUL GERMANIA – BENELUX

La ora cand am ajuns in Luxemburg era deja dupa-amiaza, cand orasul pulsa de viata. Forfota aceea mi-a insuflat vigoarea necesara, dupa o zi turistica full, pentru a-mi dori sa revad cu multa placere capitala regatului cu acelasi nume. Da, mai fusesem aici intr-o vizita scurta, in vara lui 2006 cu ocazia primului nostru circuit prin batrana Europa. Atunci am ramas fascinata de aceste locuri. Fiind in tranzit, am dat doar o raita, cu vizitarea catorva puncte turistice “strategice” ale orasului. Cu toate acestea, in acele momente mi-am dorit sa revin in Luxemburg.

Ei, si uite ca, dupa 4 ani dorinta mi s-a implinit cu ocazia acestui circuit. Am fost tot in trecere, dar timpul acordat vizitarii orasului a fost mai generos. Am revazut Luxemburg, cu aceleasi locuri pline de stralucire si frumusete. Am revazut un oras linistit, degajat, cu oamenii sai care se plimba pe strazile curate, aerisite, bogate in verdeata multa si frumos aranjata si ingrijita. Ne-am plimbat pe bulevarde generoase, unde soferii nu sunt disperati, circula precum le este firea; calma, relaxata fara stresul si mitocania neaosa a multora dintre confratii nostri (no offend). Aici nu am auzit niciun claxon, nu am vazut depasiri neregulamentare sau alte inconveniente. Aici se respecta atat soferul cat si pietonul deopotriva. Bine, nu doar aici am sesizat acest lucru ci in toate capitalele europene de elita.

M-au fermecat din nou cladirile elegante, multe dintre ele, adevarate “sanctuare” prin frumusetea arhitecturala si prin rafinamentul ce-l degaja cu atata usurinta. Aici, in Luxemburg, mi s-a parut ca totul curge altfel. Cred ca si timpul se scurge dupa un anume tipar; cu prestanta si eleganta bunului simt, cu blandete si mai ales cu o existenta si un mod de viata al poporului luxemburghez pe care, din pacate, cel putin o mare parte dintre romani, nu cred ca le vor intelege vreodata. Ehehe, ne despart secole de cultura si civilizatie, de educatie…ca sa nu mai zic de mentalitate.

Marele ducat al Luxemburgului este unul dintre cele mai mici tari din Europa, situat la confluenta raurilor Petruzze si Alzette. Reprezinta una dintre cele 3 capitale ale Uniunii Europene. Asa mititel, cum e el, Luxemburg are un nivel de trai dintre cele mai ridicate din Europa. De ce oare?! Doar daca am intelege un mic amanunt dar poate cel mai important pentru dezvoltarea unei societati, implicit a unei tari: aici verbul “a munci” pe bune, constiincios se pune in practica demult. Si „a pastra” si respecta trecutul si a merge in trend cu prezentul se potriveste perfect Luxemburgului.

Poate exista oameni care isi imagineaza acest oras ca fiind unul plictisitor, mai mult bogat in institutii bancare, financiare si administrative. Ei bine, nu este deloc asa. Orasul trebuie privit dincolo de inaltele cladiri administrative, pentru ca Luxemburg nu este doar un important centru administrativ si bancar, ci si o veritabila bijuterie europeana, foarte pretioasa si mai presus de toate, este un oras turistic incantator.

Ajunsi in capitala regatului, am dat mai intai un tur general cu autocarul. Am vazut cladiri moderne, sedii de banci, supermarketuri, hoteluri, unele cu arhitecturi aristocrate, adevarate opere de arta; iar altele etalandu-si constructiile de ultima generatie. Vechiul cu noul se intrepatrund de minune la Luxemburg, dovedind ca nimic nu trebuie dat uitarii, atata timp cat iti iubesti si respecti istoria si traditia.

Am trecut din mersul rotii de masina prin fata sediilor celor mai importante institutii ale orasului: Banca Europeana de Investitii, Curtea Europeana de Audit precum si Curtea Europeana de Justitie, situate in districtul modern Plateau du Kirchberg, ce reprezinta centrul financiar prosper al orasului. Tot aici, ghida ne-a spus ca este si cel mai mare complex cinematografic si mall din Luxemburg.

DSC01641DSC01646DSC01654DSC01652

Am oprit in centrul istoric din partea veche a orasului, intr-o imensa parcare si de acolo pe jos, prin urbea unde stapana este Bunastarea la brat cu o curatenie exemplara. Datorita pozitiei sale geografice, orasul este un adevarat si reusit tablou natural, care se intregeste cu arta si istoria. Astfel, din Piata Constitutiei, am revazut cu aceeasi incantare fortificatiile orasului, cu turnurile sale, cu impozantele poduri cu arcade largi din piatra, dintre care amintesc de Podul Adolf. Jos se vede un peisaj parca desprins din povestile cu paduri fermecate; este Grund, orasul de jos iar raul Petrusse se strecoara jucaus printre bogatia lui verde. Pe marginile “haului” se intrevad resturile de la primul castel al ducatului, ca si peretii fostei fortarete si a cazematelor. Se poate cobora pana acolo pe niste trepte vechi, ce apartin vechii fortarete. Centrul vechi impreuna cu fortificatiile au fost incluse pe lista patrimoniului mondial UNESCO, inca din anul 1994.

DSC01660DSC01656DSC01668

In Piata Wilhelm am revazut cu placere Marele Palat Ducal, o cladire renascentista ce astazi este resedinta oficiala a Marelui duce de Luxemburg, Guillaume. Precum poate ca stiti, acesta s-a casatorit anul trecut cu contesa Stephanie de Lannoy. Palatul este, de asemenea, locul in care ducele mostenitor isi exercita functia ca sef al statului. Am vrut si noi sa intram pentru a vizita palatul dar ora fiind deja avansata, nu ni s-a mai permis. Era deschis pana in ora 17 si intrase deja ultimul grup inainte cu o jumatate de ora. Deci am pierdut o vizita, cred eu, foarte interesanta si importanta, ce se poate face in Luxemburg, vizitarea  interioarelor unei parti al acestui palat. Poate o data viitoare…Langa palatul ducelui se gaseste deosebita cladire a Camerei Deputatilor precum si Primaria. Statuia ecvestra a marelui duce de Luxemburg, Wilhelm al-II-lea al Olandei ocroteste cu admiratie acest loc din oras.

DSC01701DSC01702DSC01719DSC01711DSC01699

Un alt obiectiv turistic demn de luat in seama in Luxemburg este si Muzeul de Arta si Istorie, aflat tot in partea veche a orasului. In aceeasi zona am reusit sa vizitam catedrala Notre Dame de Luxemburg, o impresionanta cladire gotica, ridicata in sec. XVI, care adaposteste cavoul familiei regale. Am ramas la fel de impresionata de frumusetea si grandoarea sa interioara, la fel ca prima oara cand am patruns in acest minunat si sfant locas. Catedrala este decorata cu multe vitralii de o frumusete si perfectiune divina. Nu mai scriu amanunte, las pozele sa graiasca mai bine.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERADSC01670DSC01672DSC01675DSC01681

In apropierea catedralei am revazut Monumentul Solidaritatii Nationale, un grup statuar ridicat in memoria eroilor cazuti in lupta pentru eliberarea Luxemburgului.  Se gaseste pe Platoul Sf. Spirit, de unde se deschide o splendida panorama asupra orasului.  Aici in vara lui 2006 i-am facut lui fiica-mea o poza.  In circuitul acesta am tras-o intr-o poza, alaturi de Marea Ducesa Charlotte de Luxemburg, intrupata intr-o statuie diafana din bronz, devenita un obiectiv turistic ravnit mai ales pentru amatorii de fotografii…

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERADSC01698

Place D’Arme (Piata Armelor) este o superba piata mereu animata, un platou efervescent intesat de terase si cafenele, care m-au facut sa-mi dau seama ca luxemburghezii, dupa o zi plina de munca, stiu sa se respecte si vin aici sa se relaxeze; si in timp ce savureaza o cafea sau o bere, consumand si mai multe “pahare” de vorba, asculta si ritmurile alerte ale unei fanfare, ce canta de zor intr-un foisor (exact cum am vazut si in 2006); sau se plimba alene, cascand gura si delectandu-se facand shopping la magazinele ce inconjoara piata. Cat am stat si noi acolo pe o banca, ne-am bucurat de acea priveliste odihnitoare, am privit si admirat cativa copii adunati intr-un mic cerc, ce se bucurau si se distrau privind spectacolul unui mim. Toate acestea mi-au alungat marea oboseala acumulata dupa o zi extra-plina de excursii si vizite…In Piata Armelor se afla si cladirea Palatului Municipal, ce eclipseaza celelalte surate ale sale. Ceva mai departe, pe coltul lui Grand Rue se gaseste un grup statuar mai deosebit, haios l-as putea numi dar si interesant prin compozitia sa, numit “Marsul Oilor”, opera a unui sculptor francez.

DSC01726KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERADSC01716KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Pentru turistul negrabit care poate savura pe deplin o plimbare minunata si relaxanta in Luxemburg, pe langa autobuzele Hop-On-Hop-Off ce te indeamna sa te urci in ele si sa strabati orasul in lung si-n lat, aici mai este si un trenulet special care face turul orasului. La final, noi ne-am plimbat mai mult in centrul pietonal, unde se gaseste si principala strada comerciala, cu magazine cu branduri arhicunoscute, dar si locale, pentru un shopping regal…asta in cazul in care cardul sau buzunarul sau ambele sunt bine dotate cu munitie financiara!  :)

DSC01722KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERADSC01723

Am plecat din Luxemburg fericita ca am reusit sa revad unele locuri deja stiute de la prima mea vizita dar am reusit sa vad si altele noi. Cu tot dragul as reveni oricand in Luxemburg pentru ca stiu ca nu m-as plictisi nicio clipa, pentru simplul motiv ca orasul Luxemburg te imbie sa-l vizitezi prin frumusetea lui, prin multitudinea de locuri interesante si pline de viata pe care le gasesti la fiecare pas.

Fuga la Waterloo

Pe seara, in amurgul acelei zile extrem de incarcate dar si foarte frumoasa, cu o ploaie ce ne-a prins pe drum, am reusit sa vedem un loc incarcat de istorie, locul unde s-a petrecut cea mai grea si rusinoasa fila din viata celui ce a fost marele Napoleon Bonaparte. Fiind oarecum in drumul nostru spre cazarea din Bruxelles, ghida ne-a oferit, contra unei sume de 4 euro/pers. aceasta optionala: sa vedem campul de lupta de la Waterloo. Eram deja plictisiti cu totii, obositi pana la epuizare dar eu cel putin, mi-am deschis din nou ochii pentru a vedea si acest obiectiv turistic neinclus in programul nostru dar acceptat de toti turistii…pana la urma.

Am intrat in comuna Waterloo, ce se gaseste in regiunea Valonia din Belgia. Aceasta mica asezare linistita, cu casute de adevarata provincie belgiana, a devenit celebra datorita bataliei de la Waterloo din 1815. Acest loc va fi mereu cunoscut ca fiind locul unde marele imparat Napoleon a fost infrant definitiv.

Sa nu va inchipuiti cine stie ce; spre marginea comunei se intinde intr-adevar un camp inverzit, dar eu l-am vazut mai degraba ca pe o “adunatura” de coline, pentru ca nu este un camp propriu-zis ci seamana mai mult cu un teren denivelat destul de mult. Apoi ne-am oprit in fata unei cladiri ce am aflat imediat ca este un muzeu. Bine ca a stat ploaia si dati jos din autocar am reusit sa ne intindem gaturile privind undeva sus, pe cea mai inalta culme. Acolo este un grandios monument, denumit Butte de Lion, sau Colina Leului. Pentru a ajunge pana la el se urca 226 de trepte inguste si destul de inalte. Deci un chin si daca esti odihnit…darminte frant. In plus, ai nevoie de timp. Noi neavand la dispozitie acel timp, ne-am multumit doar cu privitul de jos si am facut cateva poze. Oricum, toti eram obositi si practic nu i-a ars nimanui de cocotat doar pentru a face o poza. In plus, monumentul se vede in toata plenitudinea lui de jos, de la o oarecare distanta. Indiferent de oboseala, gandul meu deja zburase sus, la leul maiestos si tantos si mi-am inchipuit ce panorama superba se poate vedea de acolo…Ei, am ramas doar cu visul. Ne-am mai plimbat prin imprejurimi si am vrut sa intram in muzeu. Cum era si de asteptat, era inchis, datorita orei foarte avansate. Ne-am multumit doar cu partea cu suveniruri care era deschisa (normal!) si am vazut cat costa un soldatel din cauciuc de numai cativa cm, ce-i imitau pe cei din armata lui Napoleon: soldateii mici la preturi de la 7-8 euro/buc. Si preturile tot urcau odata cu inaltimea soldatilor🙂 …probabil ca era o simbolistica concurenta cu urcarea pe treptele monumentului lui Napoleon🙂 Am vazut pe holul muzeului tot felul de imagini cu lupte dintr-un film cu batalia de la Waterloo, care se poate viziona in incinta muzeului, acesta avand si o mica sala de cinema. Pe o laterala a drumului, statuia in marime naturala a marelui Napoleon sta demna, cocotata pe un piedestal…si hopa si eu la picioarele lui. Ce onoare!🙂  Am incercat sa-l trag intr-o poza mai ca lumea dar sarmanul nu a “zambit” la lumina zilei, iesind intunecat. Asta e! Nu se poate sa le avem chiar pe toate!

Am plecat din Waterloo cand seara se asternuse bine de tot, grabindu-ne spre Bruxelles, la un hotel bunicel, numit Erasme, de 3* ce avea sa ne gazduiasca timp de 3 nopti. De-abia asteptam sa nu mai fim turisti nomazi si sa ne asezam si noi cu bagaje cu tot la “casa” noastra in acelasi loc. Desi situat la periferia capitalei belgiene. aveam curand sa aflam ca hotelul  are in imediata sa apropiere statia de metrou care ne-a dus unde ne-a poftit inima fiecaruia.

V-am povestit aici cate ceva despre scurta noastra vizita in Luxemburg si Waterloo, noi si interesante experiente turistice greu de uitat. Bucuria de a calatori in Luxemburg a fost deosebita, deoarece este un oras ce merita vizitat si revenit aici, este un oras turistic ce are multe de oferit. Luxemburg trebuie luat la picior si pentru o simpla plimbare, pentru relaxare si imbatare a tuturor simturilor cu frumosul si firescul unei lumi ce traieste in bunastare si buna intelegere. Colina Leului de pe campul din Waterloo este un monument inchinat infrangerii armatei lui Napoleon care, daca sunteti prin imprejurimi, e bine de vazut, fiind un obiectiv turistic al zonei.

6 thoughts on “Luxemburg – Revedere dupa 4 ani…

1. Te regăsesc de fiecare dată cu entuziasm și mare plăcere. Spiritul tău călător mă influențează mereu pozitiv și te apreciez pentru munca pe care o depui. Sărut mâna Ileana și mă înclin în fața profesionalismului tău!

• Multam mult, Petrut! Spiritul meu calator zboara neincetat!🙂 Sincer, muncesc mai mult cu selectarea si insemnarea pozelor, decat cu scrisul. Ala vine de la sine. Prefer sa raman o amatoare, dar una al naibii de buna!🙂
      Cu drag, Ileana

2. L-am vizitat si eu anul trecut, chiar de ziua nationala a ducatului. Ma miram de ce erau peste tot poze inramate cu ducele si familia lui :)), abia pe drum la plecare am citit intr-o brosura.
    E un oras frumos intr-adevar, numai bun de plimbare pentru una sau doua zile.

• Asa e, draga Larisa. Luxemburg este un oras perfect pentru plimbari lungi, atat la obiective turistice ci si pur si simplu, hai-hui pe strazi. Una-doua zile ar fi pt. mine o mana cereasca! Deja visez cam ce-as face acolo: in primul rand as cobora in Orasul de Jos si m-as pierde printre zidurile inverzite ale fortificatiilor…🙂

• Eu am stat o singura zi, de dimineata pana seara. Mi s-a parut oarecum suficient, dar ca sa vezi cam tot e nevoie de doua zile. M-am plimbat prin Orasul de Sus, apoi am facut un tur al zidurilor, pana in Orasul de Jos. A fost o zi foarte placuta.

• Norocoaso! aproape ca te invidiez🙂 glumesc, bineinteles! Eu am stat doar cateva ore dar ce-as mai fi staaaaat!!! Sunt destule de vazut pe indelete, dar eu merg cu turma…si trebuie respectat un program. Acesta poate fi un dezavantaj dar eu vad mereu partea plina a paharului si ma bucur oricum de fiecare calatorie si loc in care reusesc sa ajung.