Bucuria de a calatori

Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Delft – Visul albastru olandez

Lasă un comentariu


(CIRCUITUL GERMANIA – BENELUX)

Ati auzit de Delft? Unii da, altii poate ba. Eu va marturisesc ca n-am auzit pana sa plec in acest circuit. Ca sa vedeti inca o data ce bine e sa calatoresti, cate lucruri noi inveti, ca sa nu mai zic de cate locuri vezi. Este extraordinar sa calatoresti!! Pentru mine este maximul placerii atunci cand sunt in vacanta!🙂 Daca doriti sa stiti ce este Delft, va invit sa ma insotiti in aceasta noua aventura turistica. Poate pe unii dintre voi chiar va va fascina un asemenea loc. La mine a avut acest efect. De ce? Pai sa va povestesc.

Cu un aer get-beget olandez, extrem de curat si de linistit, Delft este un orasel de provincie ce se afla in sudul Olandei, cam la jumatatea distantei dintre Rotterdam si Haga. Poate ca de asta drumul mi s-a parut scurt fata de alte destinatii prin care marsaluisem pana acum si, plecand din Rotterdam iata-ne ajunsi repede in Delft.

Orasul are o lunga istorie cu file destul de zbuciumate si cu mari traditii de-a lungul vremurilor. Insa a avut si momentele sale de glorie si o mare inflorire prin dezvoltarea comertului, devenind cunoscut printr-un lucru mai deosebit si anume producerea de ceramica albastra si portelan fin care sunt unice in lume.

De aceea la Delft am avut in programul nostru turistic o interesanta si instructiva vizita la fabrica de portelanuri. Dar pana sa ajungem acolo, plimbarea cu autocarul prin micul oras a fost o adevarata incantare. La una dintre intrarile sale am fost intampinati de o splendida si traditionala moara de vant, unde am oprit putin pentru o scurta sedinta foto. Intrati in oras a fost atat de frumos cand am traversat cateva canale discrete pe niste poduri de o simplitate fireasca. Si deodata am simtit ca ma aflam atunci in Olanda cea frumoasa, cu izul ei caracteristic ce razbatea din toate partile. Apoi, drumul ne-a dus prin centrul vechi, ce mi s-a parut absolut superb, plin de culoare, traditionalism si viata tihnita.

DSC0delft1delft.moaradelft12

Aici, la Delft, orasul si in special centrul pe care l-am adulmecat mai mult din mersul masinii, este asemanator cu celelalte orase olandeze provinciale, la scara mai mica, bineinteles, avand in comun aceeasi curatenie dusa chiar pana la extrem, dar si linistea si calmul oamenilor de pe strazi. Apropos de strazi; si aici misura sub umbrarele dese ale copacilor, multe stradute mai largi sau mai inguste, pe care se insira cu o arhitectura aproape uniforma case lipite unele de altele. La majoritatea cladirilor predomina mai mult caramida rosie si peste tot vei vedea in fata caselor curti decorate cu multa verdeata si flori de toate felurile si culorile, o imbatare a privirii, nu alta. Am trecut pe o strada mai mare care era despartita la mijloc de un canal cu apa nu prea lat, pe care am vazut ca se plimbau barcute cu turisti. Iata o alta indeletnicire pe care Delft o asterne la picioarele turistilor…si cu siguranta si a localnicilor. De ce nu?! De asemenea, am descoperit frugal mici cafenele cochete pe malul canalului acela sau pe strazile secundare, mai inguste. Sau cateva shop-uri elegante exact in tenta “made in Holland”. Oameni nu prea multi, cel putin la acea ora a amiezii.

In buricul targusorului te intampina Markt (Piata Centrala), care adaposteste cladirea primariei (Stadhuis), frumoasa si foarte decorativa. Am trecut pe langa Biserica Veche (Oude Kerk) si Biserica Noua (Nieuwe Kerk). Ambele au fost catolice cand s-au construit in sec 13, respectiv 14, ca apoi, datorita turnurii istorice, in aceasta parte a tarii puterea a fost preluata de catre protestanti iar astazi ambele sunt biserici protestante. Pacat ca nu am avut in program vizite la niciuna dintre acestea, pentru ca am fi avut ocazia de a vedea lucruri extrem de interesante. Numai in Biserica Veche sunt peste 400 morminte ale familiei regale dar foarte important este si mormantul marelui pictor olandez Vermeer.

delft11delft10

Orasul se bucura de Muzeul de istorie Het Prinsenhof dar si de Muzeul de arta Vermeer Centrum, unde se gasesc multe opere ale pictorului Vermeer. Johannes Vermeer este unul dintre cei mai cunoscuti artisti ai epocii de aur olandeze. Pictorul s-a nascut si a trait in Delft. Vermeer Centrum Delft oferă vizitatorului o fascinanta călătorie de a descoperi viața, munca și orașul  faimosului pictor Johannes Vermeer. In Delft functioneaza si o universitate tehnica, pe care am vazut-o situata ceva mai aproape de fabrica de ceramica. Este o cladire noua, moderna, ce detine un campus foarte generos ca suprafata si cu dotari multiple.

Atuul pe care Delft il detine falos il constituie fabrica de portelanuri si ceramica albastra, deosebita in lume si foarte pretioasa. Traditia acestei ceramici este legata de trecutul comercial al tarii, mai exact inca din vremea cand Olanda facea comert cu China. In timp, aceasta ceramica a devenit foarte cunoscuta si apreciata in Europa si astfel moda a inceput sa fie copiata si de catre artistii locali ai acelor vremuri. Marii mestesugari olandezi au profitat de ocazia de a se face si ei cunoscuti prin lucrarile lor si astfel, in scurt timp roata valorilor a inceput incet-incet sa se schimbe. Si uite asa, diferite lucrari ale artistilor olandezi din Delft, au inceput sa fie cunoscute peste granitele tarii, ajungand prin sec 17 sa fie gasite in palatele maharajahilor. Obiectele din ceramica albastra dar si alba si mai tarziu din portelan fin au inceput sa cunoasca o mare dezvoltare pe mapamond, fiind cumparate tot mai mult de casele regale si de boierii vremurilor, crescandu-le astfel atat faima cat si valoarea.

Cred ca majoritatea turistilor ce vin in Olanda nu se gandesc ei sa faca neaparat o vizita la Delft. Iar daca vin aici pentru o scurta sedere, o fac mai mult pentru a vedea micul oras olandez, pentru cele 2 catedrale de care am pomenit mai sus si de o relaxare prin oras sau pe canalele ce se strecoara printre strazi, timide dar tare expresive. Si daca mai au ceva timp, turistii mai pot face si o scurta vizita la fabrica de portelanuri pentru a se delecta cu modele unicat de portelanuri albe si albastre. Cei cu dare de mana, mai mica sau mai mare, pot pleca de acolo cu cate un suvenir…sau mai multe, cate ii duc buzunarele. Ar fi si mare pacat sa ajungi pana la Delft si sa nu mergi la aceasta fabrica unica in Europa si mai ales sa pleci cu mana goala!

Ei, dar iata-ne si pe noi ajunsi la poarta fabricii si a magazinului de prezentare. Denumirea originala a locatiei este De Porceleyne Fles iar adresa este Rotterdamseweg 196. Cladirea este mare, intinsa pe un spatiu larg, este construita tot din caramida rosie, dispusa pe 2-3 nivele. Se vede ca este o cladire veche, dupa aspectul sau imbatranit. Dar iata alt exemplu despre cum lucrurile bune dainuie si infrang trecerea timpului. Am platit pentru un bilet de grup cate 5 euro/pers., copiii sub 12 ani avand gratuitate. Unii dintre turisti nu au vrut sa intre, pretinzand ca ar costa prea mult, dar numai ei stiu ce au pierdut.

delft1

Am patruns astfel in imparatia ceramicii de albastru infinit…de frumos si fin. Dar inca nu am avut posibilitatea sa-l ating. Turul fabricii a durat doar 10 minute, suficient pentru a intelege despre ce este vorba. Ca ghid am avut un olandez care vorbea o engleza “peltica”, mai mult olandeza si nu cred ca cineva a reusit sa-l intelega mare lucru. Ne-a fost prezentat un scurt istoric al fabricii; am inteles ca aceasta a fost infiintata in anul 1635, iar portelanul de Delft se mai numeste si Des Fles iar in anul 1919 a primit denumirea de Royal Delft, primind aprecierea pentru calitatea produselor. Apoi ne-a spus ceva de niste factori de marca, ce reprezinta calitatea portelanului, care este inscriptionata pe fiecare obiect. In functie de acesta marca se dovedeste atat calitatea cat si originalitatea lui. 

delft2delft3

delft4delft5

Sa fiu sincera nu m-a pasionat in mod special procesul tehnologic al acestui portelan. Dar am inteles ca obiectele se creeaza mai intai dintr-un lut alb, cu ajutorul unor matrite ce dau conturul modelului respectiv, se lasa la uscat cateva zile, se scot din acele matrite, lasandu-se iar cateva ore la uscat si apoi se ard in cuptoare electrice speciale la niste temperaturi foarte mari. In timpul arderii se topeste un fel de glazura de pe ele si obiectele devin astfel transparente. Se racesc apoi cam o zi intreaga, dupa care artistii, pe care eu ii consider niste artisti desavarsiti, incep adevarata lor arta: pictarea modelelor pe care noi turistii aveam sa le vedem in magazinul de prezentare. Eu de-abia asteptam sa ajung acolo.

Am inteles din prezentare ca sunt produse ce pot atinge sume exorbitante, chiar si de 10000 euro, tocmai pentru ca toate obiectele care poarta sigla Royal Delft sunt foarte greu de realizat si sunt pictate in intregime manual. Dar se produc si obiecte in serie cum sunt multe din cele expuse in magazin. Si acestea poarta sigla „handmade” si se gasesc la preturi convenabile, de producator, asa ne-a imbiat ghidul nostru local. 

Nu ne-a venit sa credem decat cand am intrat in magazinul de prezentare si de vanzare. Aici am asistat la adevaratul show al ceramicii si al portelanurilor de Delft. Un magazin mare, extrem de elegant, de rafinat si de curat, parca am intrat intr-un laborator medical; o curatenie desavarsita, obiectele de toate zilele, ca sa zic asa, majoritatea din ceramica, erau expuse la vedere si la atingerea noastra, a turistilor. Dar nici acestea nu erau chiar chilipiruri. Am vazut si chiar am pus mana pe modele superbe cu mori de vant, simbolul olandez sau pe lalele, pe suporti de lumanari cu diferite modele si desene, de exceptie, de la preturi de 10-15 euro dar si pana la cateva sute de euro. Erau si servicii de cafea sau de ceai, solnite, multe, multe farfurii de decor, desenate cu diferite modele, in acel albastru inconfundabil. Ne-am luat un mic cos de la intrare si ne-am inceput adevarata plimbare in imperiul Royal Delft. Ne-am cumparat un bibelou ce reprezinta o micuta moara minunata care chiar isi invartea paletele. Vazandu-te printre atatea si atatea frumuseti albastre, nu se poate sa nu cumperi ceva, asta e! Nu ne-am saturat si ne-am continuat periplul printre rafturi. Chin mare, ce sa mai alegem? Ne-am hotarat in cele din urma sa ne mai luam si doua suporturi de lumanari (unul avea deja pusa o lumanare) si o pereche fermecatoare de sabotei mititei ca magnet, pe care ii privesc zilnic cu atata drag de pe frigiderul din bucatarie. M-am uitat pe spatele lor si scrie frumos: „Holland – handpainted, Delft blue”.🙂 Am lasat bani aici, nu gluma, dar nu mi-a parut rau sub niciun chip. Cine stie cand/daca voi mai ajunge in Delft, in acest loc special din Olanda. Sunt convinsa ca asemenea suveniruri merita mai mult decat o carpa de la cine stie ce magazin de fitze, pe care-o porti ce-o porti dar pana la urma, are o viata scurta…parerea mea.

Piesele de mare rezistenta si frumusete dar si unicate, cred eu, erau in vitrine bine securizate; vaze mai mari sau mai mici, din ceramica, purtand albastrul infinit de Delft si portelanuri cu modele de vis adevarat, maiestrite cu mult har. Pentru mine n-au contat modelele ci pictura in sine care le acoperea. Erau modele mai mult sau mai putin inflorate sau cu diverse peisaje, mori de vant, portrete pe farfurii, in care albul si albastrul formeaza adevarate minunatii de arta autentica.

delft6delft7delft8

Am vazut o vitrina in care erau expuse portelanuri albe, extrem de fine, cu modele filigranate, adevarate splendori de arta. Si am aflat ca acestea sunt portelanuri si ceramici autentice Delft deosebit de valoroase, intrucat poarta amprenta unui nou si special proces tehnologic de fabricatie, mult mai dificil, creandu-se obiecte din portelan alb. Totusi cel albastru ramane baza si simbolul de “albastrul de Delft”.

Dupa ce am lasat destui bani la casa, am plecat fericite ca aducem cu noi acasa ceva minunat, un crampei alb-albastru din arta autentica a frumoasei Olande. Bucuria de a calatori in lumea ceramicii si a portelanurilor fine de Delft mi-a incarcat sufletul de o mare satisfactie atat turistica dar si artistica. E mare lucru sa vizitezi un loc ce iti ofera pe langa frumusetile lui cotidiene si o mare bucata de arta si recunoastere a frumosului.  Imi plac tare mult si-mi sunt atat de dragi suvenirurile pe care le-am adus din Delft:

delft.suveniruri

Va recomand cu toata caldura o vizita la Fabrica de Portelanuri de la Delft. Este un loc special, fascinant mai ales pentru pasionatii de arta, dar cred eu ca nu numai. Macar de curiozitate eu zic ca merita un “bagat nasul” acolo…Dar si “bagatul mainii” in buzunar si usurarea lui cu cativa zeci (sau sute…fiecare cum are) de euro .Insa va garantez: merita cu prisosinta!

Vacante de vis oriunde si oricand!

Articol scris de Ileana

Autor: ileanaxperta

I am a cheerful and optimistic person. I love music and dance, I like to write a lot but the most of all I adore traveling and run away in my holidays! :)

Lasă un răspuns

