Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Praga – Stralucire si magie (2)

(CIRCUITUL  GERMANIA – BENELUX)

A venit timpul sa ne continuam calatoria in Orasul de Aur care mi-a incantat toate simturile si de fiecare data cand l-am vizitat, mi-a umplut inima de bucurie, lasandu-mi sentimentul si dorinta de a-l revedea.

Am continuat sa coboram din Hradcany, trecand prin Mala Strana si ne-am indreptat spre inima orasului.

praga.centrulvechi1JPGpraga.cladiripraga.cladiri1praga.strada3Plimbandu-ne pe acele stradute inguste, cu capul mai mult spanzurat in sus si facand poze de zor, iata-ne ajunsi la intrarea pe Podul Carol. Acesta este cel mai mare si mai impunator pod de pe Vltava, construit numai din piatra, ce supravietuieste inca din sec.14, de pe vremea domniei lui Carol al IV-lea. In primele secole ale existentei sale s-a numit Podul de Piatra, apoi Podul Praga si abia dupa mijlocul sec.19 a luat numele marelui imparat Carol al IV-lea. Podul Carol este unul dintre simbolurile prin excelenta ale Orasului de Aur. Lung de peste 500 m si avand 16 piloni ce deschid ample arcade, podul este o adevarata opera de arta sculpturala, unde se reunesc 36 de grupuri statuare deosebite. Majoritatea statuilor nu mai sunt cele originale, acestea fiind acum exponate in muzee. Ceea ce vedem noi astazi sunt doar niste copii fidele. Nu-i nimic, tot place calatorului iubitor de arta. Podul este la fel de atractiv si aduna mii de turisti dornici sa-i treaca pragurile.

praga.podulcarolturnulpraga.podulcarolstatuipraga.podulcarolstatui1praga.podulcarolstatui2praga.podulcarolstatui3

Am vazut, chiar si pe vremea aceea rece si ploioasa, cum cativa artisti, mai mult pictori, isi expuneau operele sale la vederea turistilor. Erau si ceva vanzatori cu suveniruri, destui trecatori, poate turisti ca si noi, carora si pe ploaie le ardea de promenade…🙂

pragapodulcarolpraga.vltavapraga.podulcarolvedere2

Podul uneste doua cartiere istorice, Mala Strana, avand la acest capat, 2 turnuri: unul mai mic si altul mai inalt. Noi am trecut pe sub cupola de piatra ce le uneste. Capatul celalalt al podului face intrarea in Stare Mesto. Aici este doar un singur turn mare, inalt, din piatra inegrita de trecerea nemiloasa a Istoriei. Frumusetea eleganta a acestui turn gotic este imbogatita la nivelul superior de statui aurite si de alte statui la baza lui. De aceea este considerat cel mai frumos turn al unui pod din Europa, datorita bogatiei in decoratiuni sculpturale.

praga.turnulmalastranapragapodulcarolturnulpraga.podulcarol3praga.podulcarolbisericapraga.capelasfcarol

A fost o binecuvantata recreere plimbarea pe acest grandios pod, o adevarata expozitie in aer liber. Am tot admirat cand pe o parte cand pe cealalta parte multitudinea de statui cu care acest pod este impodobit. Nu degeaba este unic in lume. La fel de fermecatoare si romantica se intinde de aici privelistea asupra Pragai, cu Vltava mai linistita sau mai agitata, ce deapana povestile unui oras stravechi si totodata mereu reinoit, ce se intinde de-a lungul malurilor sale. Se pot vedea in toata splendoarea lor cladiri precum castelul, turnurile ascutite si inalte ale Catedralei Sf. Vitus, Teatrul National sau Opera…dar si alte turnuri ce au dat pe drept cuvant  Pragai si numele de „Orasul celor 100 de turnuri”.

prabavltavaoperapraga.vltava1pragavltavapragavltava1

Iata-ne ajunsi in centrul vechi, inima turistica a Pragai. Din toate partile m-au coplesit deodata edificii arhitectonice care mai de care mai frumoase si mai sclipitoare. Le-am luat la privit pe fiecare atat cu ochii cat si cu aparatul foto.

Aceasta parte a Pragai a fost martora tacuta a unor evenimente istorice si, cu siguranta poate fi comparata cu istoria castelului aflat in partea de sus, pe cealalta parte a Vltavei. Piata a fost de-a lungul timpului scena multor evenimente, atat tragice dar si fericite, cel mai recent fiind “Revolutia de Catifea” care a marcat si pentru Cehia intoarcerea la democratie, in 1990.

Mi-a placut enorm aici; chiar si in acea zi urata de vara, locul palpita de viata, era intesat de foarte multa lume. Si la vizitele ulterioare a fost la fel. Piata centrala din Praga este clar un “must see”, ce trebuie bifat in agenda oricarui turist sau calator. Nu am stiut unde sa privesc mai intai. Cladiri multe inconjoara scuarul larg, generos, intesat pe margini cu multe terase si cafenele frumos decorate, care te imbie sa te asezi pe un scaun si sa privesti stralucirea si magia orasului din aceasta zona veche a capitalei cehe.

pragacentrulvechipragacentrulvechi2praga.centrulvechi4pragacentruterasepragahardrockcafepragacentrulvechi3praga.centrulvechi3pragacentrulvechi4

In piata centrala se gaseste ceva anume, care atrage privirile tuturor. Este Turnul cu ceas al vechii primarii. unul dintre cele mai impresionante si vechi cladiri ale orasului Praga, alt simbol de nepretuit, devenit un important obiectiv turistic. Turnul cu Ceas prezinta la fiecare ora un spectacolul pe care-l da ceasul astronomic. Ceasul dateaza din sec. 14 si este un exemplu viu al ingeniozitatii de la acele vremuri, avand un mecanism foarte complicat. Ca sa fim “martorii” la show-ul prezentat de ceas, ne-am adunat cu totii la radacina lui, asteptand sa bata ora exacta. Pana atunci am reusit sa dam un scurt ocol pietii, urmand apoi sa o luam mai pe indelete. Intre timp piata s-a aglomerat de o multime de turisti. Am avut si aici, la fel ca si in Marienplatz din Munchen sansa sa ne bucuram de spectacolul inedit al ceasului. La ora exacta, de la una dintre ferestrele de deasupra ceasului astronomic al turnului, are loc “Procesiunea apostolilor”. Ies niste figurine alegorice, care-l reprezinta pe Iisus urmat de cei 12 apostoli, in timp ce in fundal se aude inconfundabilul sunet al clopotului, printr-un “cucurigu” original al cocosului de aur situat la fereastra superioara. La fiecare vizita facuta in piata centrala, am asistat bucuroasa la acest eveniment placut, care aduna laolalta foarte multi oameni, cu aparate foto sau camere video, dorind sa imortalizeze momentul. Cine are timp, poate urca in turn, dupa ce indura o coada stufoasa. Are, ce-i drept satisfactia de a vedea de sus intreaga piata si o mare parte din oras. Cand am fost noi acolo, pentru urcarea in turn se platea o taxa de 50 CZK.

praga.turnulcuceasprimariaveche2praga.turnulcuceasprimariavechepraga.turnulvechiiprimarii

Printre sumedenia de cladiri, se distinge Palatul Goltz-Kinskych. Este un impresionant palat baroc, ce uneste doua cladiri, una in stil romantic si cealalta in stilul gotic. Astazi palatul gazduieste Galeriile Nationale.

pragacentrulvechigalerianationalapraga.galeriilenationale

O alta cladire superba ce m-a facut sa o privesc mai insistent, a fost Casa Storch, situata in capatul de jos al pietei. Pe langa frumoasele decoratiuni si detalii arhitecturale care inobileaza fatada si care ies din tiparul celorlalte cladiri (chiar daca si celelalte sunt minunate), aici am ramas vrajita si de picturile de pe peretii exteriori, deosebit de expresive. Pe un fond alb, este pictat “Sf. Vaclav calare” si mai jos sunt alte picturi. Am observat ca multe dintre cladirile din Praga au fatadele pictate pe exterior. Intregul oras nu este doar o imensa si magnifica expozitie de arhitectura dintr-un grandios muzeu in aer liber, intesat de cladiri cu statui si sculpturi, dar foarte multe dintre aceste cladiri sunt decorate din abundenta si cu picturi de o inegalabila perfectiune a artelor frumoase.

pragacentrulvechipicturaperetepraga.cladiricentrulvechipraga.centrulvechi5

Vis-a-vis de Turnul cu Ceas se ridica mareata Biserica Fecioarei Maria din Tyn, care domina piata cu clopotnitele ei gemene si au in varf turnulete lungi care se pot vedea de departe…de la pretiosul castel al Pragai.

pragacentrulvechi5pragacentrubiserica thynpragacentrulcuturnulvechiiprimarii

Tot in aceasta piata atat de bogata in cladiri care mai de care mai frumoase, aflate parca intr-o perpetua concurenta, se gaseste un grup statuar mare, inconjurat de o gradinita cu flori si cu bancute excelent asezate pentru odihna trecatorului. Este vorba de Monumentul lui Jan Hus.

pragacentrulvechimonumentpragacentrulvechivederegenerala

In imediata apropiere, am reusit sa vedem si cealalta biserica Sf. Nicolae. Este cladita in stil baroc iar in zilele noastre ea serveste atat ca biserica dar si ca sala pentru unele concerte de muzica clasica. In circuitul din vara trecuta am reusit sa vizitez biserica si pe interior…de vis. Voi atasa alte si alte poze la urmatoarea calatorie in Praga, ce va reuni alte povesti despre Orasul de Aur. Dar la timpul potrivit, asa cum i se cuvine.

praga.bisericasfnicolae1

Am inconjurat marea piata si am plecat pe o strada adiacenta, spre punctul de intalnire cu autocarul. Astfel am coborat spre Cartierul Evreiesc, intalnind alte si alte cladiri, ce pur si simplu au facut din mine o mare iubitoare si admiratoare a Pragai, dorind sa revin aici de cate ori mi s-ar ivi ocazia. Si mi s-a ivit… anul trecut, chiar si in vara aceasta! Suuuuper🙂

pragacartierulevreiescpragacartierulevreiesc1pragaorasul2pragaorasulnou2

Plecati cu autocarul, am reusit sa cunosc ceva si din inima cea noua a orasului, trecand prin Piata Wenceslas (Vaclav). Aceasta mi-a dat mai degraba senzatia unui larg bulevard parizian decat al unei piete; am vazut din mers multe magazine foarte moderne, terase, cafenele si restaurante, dar si multe hoteluri cu arhitecturi contemporane, ce mi-au incantat simtul privirii si nu numai….Hm…ravneam deja sa fiu oaspete acolo…🙂 Am inteles ca Piata Vaclav reprezinta “miezul fierbinte” al orasului, plin de viata  zi si noapte; este locul unde, probabil, dupa vizitarea Orasului Vechi, vii aici, in Orasul Nou, pentru a te “reinoi”, a te reconecta la “trendul” vietii moderne. Asa cred eu, este doar o parere…pentru ca din pacate n-am reusit sa “gust” din aceasta tentanta parte a Pragai. Poate o data viitoare, intr-un city-break…

Piata Vaclav, (scris pe scurtatura), este un alt loc unde cehii vin sa-si manifeste bucuriile sau supararile, sa sarbatoreasca sau sa se revolte, fiind locul demonstratiilor politice de tot felul. Si aceasta piata, ca si centrul vechi,  face parte din Patrimoniul UNESCO. In apropiere am dat cu ochii de Facultatea de Drept, o cladire mai sobra, mai protocolara dar cu o arhitectura frumoasa.

pragaorasulpiatavaclavpragaorasulnou4

Am trecut in fuga rotii si pe langa impozanta cladire a Muzeului National, construita in stilul neo-renascentist, unde in fata vegheaza tacut Monumentul Sf. Wenceslas. Este sfantul patron al Bohemiei, de fapt Regele Vaclav, ucis in urma cu un mileniu de catre fratele sau si devenit ulterior erou si simbol national al poporului ceh. Acesta este reprezentat calare, inconjurat de mai multe statui cu diferiti sfinti. In stanga muzeului este Opera de Stat din Praga.

pragastatuiasfvaclav1pragastatuiasfvaclav

Din vizita in Nove Mesto mai mi-amintesc de o imagine tare placuta si romantica, atunci cand am trecut pe langa un parc larg, cu multa verdeata, ce are in mijloc o statuie. Iar in spatele ei se desfasoara eleganta si noua primărie a Orașului Nou, un complex format din mai multe cladiri, cu arhitecturi diferite, de la gotic la renascentist si care cuprinde si turnul nou ce imbraca stilul gotic. Primaria Orasului Nou este un alt monument cultural național, fiind folosită pentru multe evenimente culturale și sociale, inclusiv ceremonii de nuntă. Noua primărie reprezinta centrul administrativ al cartierului Novi Mesto din Praga si se afla in frumoasa Piata Carol.

praga.primarianoua1JPGpraga.primarianouaaturnul

Si ca o incununare a noului cu vechiul, am reusit sa vedem tot din mersul masinii, “Casa care danseaza” (The Dancing House), o cladire ultra-moderna, un simbol contemporan al orasului nou, ce-i sugereaza pe neintrecutii dansatori mondiali Fred Astair si pe partenera sa atat din viata cat si pe de ecran, Ginger Rogers. Cele doua cladiri lipite intr-un etern dans au ca destinatie birouri ale diferitelor reprezentante.

praga.casacaredanseaza

Plmbarea cu autocarul ne-a dezvaluit mai departe alte si alte cladiri atat de frumoase si deosebite, niciuna fiind la fel, atat ca arhitectura cat si ca decoratiuni dar si hoteluri ce-si etaleaza constructiile moderne. Strazile largi, pe unde circula tramvaie, autobuze, masini si pietoni deopotriva, formeaza impreuna cu cladirile un puzzle colorat si divers, care place foarte mult ochiului. Nu cred ca ar fi vreun carcotas care sa „barfeasca” ceva anume din acest splendid oras.

pragaorasul1pragaorasul2pragaorasul3pragaorasulnou3pragahotelpresident

Praga mi-a lasat in inima acel dulce si persistent sentiment de implinire sufleteasca. Misterioasa, seducatoare, plina de vraja si culoare cu rumoarea ei nestavilita, Praga straluceste si seduce calatorul. In cele din urma il cucereste, sfarsind prin a-i iubi fiecare coltisor, fiecare straduta pavata cu aerul sau medieval care serpuieste alene printre cladirile cu caracteristici de baroc, renascentist, rococo sau gotic. Tot ce misca si respira in Praga imprastie un puternic miros de cosmopolitism, de libertate, veselie dar si vesnicie si trainicie. In toate locurile prin care am trecut, pot spune ca de fiecare data am trait un fel de dezmat vizual, sonor, chiar si olfactiv al naibii de placut, care m-a invaluit, m-a imbatat si m-a determinat sa ma indragostesc de acest oras. In final, am inteles ca pentru a-i cunoaste cat mai bine istoria fabuoasa, arhitectura clasica sau extravaganta, pentru a-l intelege si a te contopi cu el, trebuie sa il cunosti direct, indeaproape, mergand cat mai mult pe jos. Doar asa vei afla secretele Pragai…

In concluzie, fiecare vizita facuta in Orasul de Aur a fost pentru mine o noua incantare si fericire, traind mereu bucuria de a calatori intr-un oras european nepretuit, ce-si dezvaluie din orice loc frumusetile sale de o mare importanta culturala, istorica si artistica. Va recomand sa vizitati Praga si sunt convinsa ca veti fi multumiti si veti incununa numai clipe de neuitat.

Vacante de vis orunde si oricand!

7 thoughts on “Praga – Stralucire si magie (2)

1. În superba Praga am niște rude îndepărtate, dar care ne vizitează în fiecare an. Le place să revină mereu pe meleagurile natale și ne invită să le întoarcem vizitele. Poate că ne lipsește curajul, fiindcă n-am făcut-o până acum. Poate în viitor…

• De ce sa nu calatoresti? mai ales ca Praga este aproape de noi, nu e chiar scumpa, daca stii sa cauti oferte avantajoase. Si cand te gandesti cat este de frumoasa…merita ca strabati calea pana acolo. Si mie mi-a fost oarecum teama la prima iesire care a fost in Grecia dar dupa…Of..de n-as pleca tot timpul, daca as putea!!!🙂 Iti doresc curaj si…numai zile senine sa ai!

2. Mulțumesc pentru încurajare și sper să-ți urmez sfatul!🙂

3. Praga de Aur, impreuna cu Viena, sunt orasele mele de suflet in Europa.

• Doua orase de poveste. Sincer, daca ar fi sa fac un clasament al celor mai frumoase orase din Europa pe care le-am vizitat eu, mi-ar fi imposibil, le am clasificate dupa mai multe criterii. Dar oricum, ca orase vechi, avand o cultura si istorie vasta in spate, atat Viena cea aristocrata si eleganta cat si Praga medievala de Aur sunt in topul preferintelor mele.

4. Foarte frumos e articolul! Praga ramane orasul meu de suflet!