Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Hallstatt – Perla din muntele de sare

Hallstatt este o perla ce straluceste printre culmile stancoase ale muntilor austrieci din zona lacurilor alpine Salzkammergut. Mica localitate se intinde de-a lungul malului sudic al lacului cu acelasi nume, Hallstattsee. Si-a castigat titulatura de orasel montan dintr-un sat vechi, cu radacini adanci infipte in istoria locului, dupa ce a dat numele unei perioade din epoca fierului. Acum vreo 3000 de ani, celtii au sapat aici galerii si au extras sarea din muntele bogat.

Ninsese noaptea si neaua proaspata se depusese timid pe acoperisuri si crestele golase ale muntilor. A fost o zi tare mohorata, cu o ceata ce te patrundea serios pana la oase, dandu-ti o senzatie de frig si mai mare. Acest disconfort termic nu mi-a micsorat dorinta de a cunoaste si acest locsor care se parea a fi la fel de placut si linistit ca si St. Wolfgang pe care il vizitasem cu o zi inainte.

Hallstatt se gaseste in apropiere de SalzburgPoate ca unii dintre voi stiti ca in aceste locuri s-au tras cateva manivele din filmul “Sunetul Muzicii”. Va aduceti aminte de incantatoarea secventa cand personajul principal Mary, guvernanta, (Julie Andrews) canta fericita undeva sus pe munte intr-un peisaj idilic. Sau secventa cand ea se intoarce acasa impreuna cu copiii de la o plimbare cu barca pe lac si veseli si galagiosi cad cu totii in apa in fata tatalui ursuz si al naibii de scortos, ce statea mereu cu fluierul atarnat la gat…Ei bine, aceste scene s-au filmat aici, in Hallstatt. Splendid, nu-i asa?!

Hallstatt este o bijuterie nepretuita a zonei Salzkammergut. Desi multi poate ar spune ca este un satuc simplu, de mica dimensiune si pierdut undeva printre munti, ei bine, nu este deloc asa. Datorita frumusetii sale rurare unice, a pozitionarii extrem de atragatoare la malul lacului limpede strajuit de stanci si munti asemanatori unori fiorduri, Hallstatt si-a castigat repede faima, fiind tot mai cunoscut de cat mai multi turisti care hotarasc an de an sa petreaca aici o vacanta pe cinste.

In pofida vremii cetoase si friguroase din acea zi, am trait bucuria de a calatori intr-un alt colt mirific din Austria si acum cand scriu, sunt fericita ca am ales atunci acea vacanta. Peisajul mi s-a intins ochilor surprinzator de frumos, incat abia am asteptat sa cobor din autocar sa vad “live” micul sat de munte.

hallstatt

hallstatt1hallstatt2

Intrarea in Hallstatt se face de pe soseaua principala care este undeva mai sus, la intrarea intr-un tunel care strapunge muntele de sare. Am inteles ca nu este permisa intrarea masinilor in sat, decat cele ale localnicilor. Si m-am intrebat de ce. Aveam sa aflu numaidecat.

Micul sat m-a fermecat. Plimbarea pe ceata deasa mi-a dat senzatia ca intru intr-o lummisterioasa.Totul aparea sau disparea ciudat din patura subtire a norilor  ce acopereau localitatea, incercand s-o tina ascunsa de privirile avide ale “intrusilor” turisti, dar si din cand in cand lasand sa se arate in toata splendoarea sa.

Oraselul este condensat mai mult pe verticala, urcand si coborand pe coasta muntelui destul de abrupt. Am simtit ca ma pierd printre stradutele stramte, intortocheate, atat de linistite, pavate cu piatra si asezate in terase. De-a lungul si latul aleilor inghesuite m-au insotit case din lemn, cu temelia din piatra, avand un aspect medieval si cu fatade impecabile. Cateva flori m-au privit vesele de la geamurile cu perdelute scurte si cu obloanele verzi impodobite cu ghirlande si becutele colorate. Mos Craciun statea agatat undeva, afara, pe o scara, tot incercand sa intre intr-o casa, asteptand sa se deschida o fereastra. Cred ca acolo a uitat sa aduca daruri…De la o casa la alta se poate ajunge si pe podete sau pe scari din lemn ori de piatra. Curios ca aici nu prea am vazut curti si in multe locuri nu sunt nici garduri, vecinii fiind atat de aproape unii de altii. Niciun zgomot nu a razbatut afara, niciun acord de muzica data mai tare. Nu am vazut niciun localnic iesind sa ne spuna ceva sau macar sa se uite mai incruntat la noi, atunci cand, prin rumoarea noastra le-am invadat micul teritoriu si, de fapt, intimitatea, trecand atat de aproape de casele lor. Si n-am putut sa nu ma intreb cum de exista asemenea oameni care pot trai in buna vecinatate, firesc de fapt, intr-o asemenea liniste si atat de “lipiti” unii de altii?!…Raspunsul este simplu si este exact acela pe care mi l-as dori si pentru ai mei de acasa, din tara mea turistica…

hallstatt.case1hallstatt.casehallstatt4hallstatt6hallstatt5hallstatt.case2

Sus, pe culme sunt cocotate niste case de ai impresia ca acum stau sa se rostogoleasca la vale, pana la lacul limpede si rece. Dar nu este deloc asa pentru ca Hallstatt are radacini milenare adanc infipte in pamantul sau stancos, imprastiind in jurul lui statornicie si multa frumusete.

Cateva alei coboara spre Seestrasse, care este strada principala a oraselului si se ajunge pana la lac. Pe una dintre aceste alei am luat-o si noi si am ajuns in centru. Multe hoteluri si pensiuni frumoase, cu un design tipic zonei montane austriece isi asteapta musteriile. Pe alei ne-am intalnit cu cateva magazine discrete, cafenele si restaurante la parterul hotelurilor si gasthof (case de oaspeti).Si in inima satului ne-a lovit aceeasi liniste si curatenie impecabile. Am dat de oameni putini, fiind si ei, poate turisti, ca si noi. Cine altcineva sa iasa de la caldurica din casa pentru a se bucura de o “inghetata cu ceata”, specialitatea acelei zile de iarna ?!

Am vazut copaci crescuti si lipiti direct pe  fatadele caselor, un aspect super incantator; va dati seama vara cand totul e verde, cum arata acele case ascunse practic in verdeata. Am pozat si eu doua astfel de frumuseti. Austriecii nu-si taie copacii, indiferent cum si unde cresc. Dimpotriva, ii ocrotesc. Gasesc ei metode pentru a-i integra perfect in ansamblul urban sau, in cazul de fata, rural. Casele din centru mi s-au parut mai frumoase, desprinse dintr-un album cu vederi de la munte, pe care scrie simplu: „Salutari din Hallstatt!” Multe cladiri au tot felul de ornamente si terminatii exterioare, ce le infrumuseteaza aspectul si dau fiecareia amprenta sa originala.

hallstatt.centruhallstatt.copac1hallstatt.orasulhallstatt.centru1hallstatt.stradahallstatt.strada2hallstatt3hallstatt.strada1

De sus de pe versantul muntelui, se pravalesc la vale in trombe sau mai linistite, apele raului Muhlbach, de o puritate deosebita. In oras era undeva o moara care tot “bombanea” si “mesteca” atunci de zor de-i crescusera barba si mustati din turturi grosi buni de taiat doar cu fierastraul…

hallstatt.moara

Ghidul ne-a spus ca vara Hallstatt este cu adevarat un loc de poveste, cand explodeaza verdele amestecat in culorile multicolore ale florilor de toate felurile. Am vazut niste fotografii cu Hallstatt vara si tabloul naturii este unul extraordinar. Aici sunt multe locuri de vizitat, cum ar fi mina de sare, cea mai veche din lume, dar iarna este inchisa.

„O civilizatie a sarii veche de 4.500 de ani”, scria pe un panou situat pe marginea lacului. De-a lungul mileniilor, pentru Hallstatt sarea a fost o linie importanta a vietii. Extragerea ei a adus prosperitate, datorita legaturilor comerciale aduse de „aurul alb” din adancurile muntelui. Dar a adus si multa tristete, atunci cand multi mineri si-au gasit sfarsitul sub galeriile prabusite inca de acum 2-3000 de ani. Mandria locului este aceasta salina. Localnicii spun ca e cea mai veche mina de sare din lume si le spun turistilor ca aici exista cele mai vechi scari de lemn din lume, inca vizibile dupa atata amar de vreme.

Urcand cateva scari care, prin mesaje scrise pe fiecare treapta invita trecatorul la o calatorie strasnica in timp, am dat de Muzeul de Istorie. Pacat ca era inchis datorita sarbatorilor de iarna dar am aflat citind pe un afis la intrare ca, “daca vrem sa calatorim in timp, aici ne asteapta peste 7000 de ani de istorie, incepand cu timpurile stravechi din epoca fierului.” Atunci civilizatia din aceasta zona austriaca a fost cea mai avansata de pe continent si de aici, din Hallstatt s-au raspandit in toata Europa unelte si tehnologii avansate pentru acea vreme. In timpurile noastre, Hallstatt nu mai este cel mai modern sau avansat loc de pe batranul continent dar continua sa ne uimeasca prin frumusetea naturala a locului si sa fie printre cele mai civilizate, linistite si infloritoare orasele montane ale Austriei.

hallstatt.muzeul

Am trecut in revista si biserica cea veche Maria Himmelfahrt. Este cladita mai sus, pe un postament rezistent, din piatra, probabil pe zidurile unei foste cetati din vremuri de demult. Se ajunge aici urcand pe niste trepte de lemn iar peisajul asupra lacului este de-a dreptul fascinant. In turnul bisericii se gaseste un ceas ce arata ora exacta, fara nicio abatere. Ceva mai jos am intalnit si Capela San Michel, cu un turn lung si subtirel, si acesta fiind decorat cu un ceas la fel de bine functionabil.

hallstatt.biserica1hallstatt.biserica2

Hallstatt este considerat cel mai frumos orasel din zona lacurilor alpine si este inscris in lista UNESCO privind comorile culturale ale umanitatii, fiind si unul dintre cele mai vechi asezari din zona. Oraselul Hallstatt este pe drept cuvant numit si perla regiunii Salzkammergut datorita atator locuri turistice de vizitat. Zona se mandreste si cu pestera de gheata Dachstein, de care-am auzit numai de bine si pe care-mi doresc nespus de mult s-o vizitez poate intr-un viitor imprevizibil. Dar vara! sa pot face si o excursie pe muntele de sare cat si o plimbare romantica dar si interesanta pe intinderea fara de sfarsit a lacului.

hallstatt.lacul

hallstatt.panoramahallstatt.peisaj

Nu-i asa ca Hallstatt este minunat, chiar si iarna pe ceata? Daca v-a placut, poate odata veti hotara sa va petreceti o vacanta in acest satuc de munte din zona lacurilor alpine Salzakmmergut. Sunt convinsa ca si voi veti simti bucuria de a calatori, traind cateva zile intr-o poveste vesela si colorata, la o margine de lac, inconjurati de linistea nestramutata a muntilor.

2 thoughts on “Hallstatt – Perla din muntele de sare

1. Intr-o zi si eu voi avea o poza aici, pentru ca de cativa ani tot suspin dupa Hallstatt !