Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Loser – Partieeee!!! :)

Ati auzit de Loser?! Eu nu…pana sa petrec vacanta de sfarsit de an la Bad Ausse, in zona lacurilor alpine Salzkammergut. Loser este o micuta statiune montana din regiunea Altaussee, langa lacul cu acelasi nume, situata la o altitudine de 800 m. Este un alt paradis hibernal foarte cautat de schiori, snowboard-isti si nu numai. Din micuta localitate Altaussee, transportul schiorilor catre partii, care au skipass este asigurat de un skibus gratuit. Au fost turisti romani veniti cu auto propriu cazati la pensiunea din Bad Aussee unde am stat si noi o saptamana, care au ajuns in Loser pentru a schia si au luat zilnic skibusul. Dar iata ca si noi am ajuns acolo. Cum si de ce? Pai sa incep cu inceputul.

Nu stiu altii cum sunt (vorba lui Nica a lui Stefan a Petrii) dar eu cand ma gandesc ca vine iarna, incep sa fiu cuprinsa de o nerabdare pe care cu greu reusesc sa mi-o ascund. Va fac o noua marturisire: abia astept sa ninga, imi place de nu mai pot!🙂 Nu stiu, asa sunt eu, asa am fost din copilarie si, deh, naravul din fire n-are lecuire. Asa se zice, nu?! Si acum la anii mei ninsi de atatea ierni, abia astept sa traiesc bucuria primei zapezi. Si apoi pe a doua…si pe-a noua. Dar cel mai mult iubesc zapada aceea proaspata, abia pudrata de norii iernatici, atunci cand se depune stratul acela gros, alb si atat de pufos. Pur si simplu imi vine sa tabar pe el. Atunci traiesc o senzatie de fericire, o placere copilareasca…poate ar zice unii dar ce-mi pasa mie ce spun ei. Eu sa ma bucur, nu? Ador si zapada care, odata depusa si inghetata, scrasneste sub greutatea pasilor mei. Aceea care se chinuie prin ger si vant sa supravietuiasca. In fine, eu consider ca iarna fara zapada este ca nunta fara lautari.

Amintiri frumoase, de sezon imi dau tarcoale si imi cotropesc tot mai mult gandurile iar cuvintele sar vesele din memoria Timpului dorind “exclusivitate” pe hartia virtuala. Si iata-ma scriind iarasi o fila din vacanta de iarna petrecuta in Austria, la Bad Aussee.

Intr-o zi ni s-a pus pata bine de tot sa facem de capul nostru o excursie minunata de doar o jumatate de zi intr-un loc in care stiam sigur ca vom gasi zapada. In Bad Aussee ninsese putin cu o noapte in urma dar nu era suficienta zapada pentru o strasnica bulgareala sau sanius. Sa va povestesc cum am reusit noi sa ajungem in Loser, singuri, fara ghid si cum ne-am petrecut acolo cele cateva ore pana la inserare.

Dupa pranz, fiind in oras, in Bad Aussee, am intrebat niste localnici cum putem ajunge la Loser. Si imediat am fost indrumati cu multa amabilitate unde este statia de masina si ce nr. trebuie sa luam pentru destinatia dorita de noi. Statia este exact in centrul micului oras montan de unde am luat un autobuz, care a fost de fapt un autocar mai bun si mai elegant chiar decat cele ale noastre pe cursele externe. Va scriu ca asa este, pentru ca eu am tot mers cu autocarele din dotarea agentiilor noastre. Soferul foarte binevoitor ne-a intrebat ce varsta au copiii, baiatul era student, fata eleva; deci le-a dat bilete reduse, atat la dus cat si la intors. Cata corectitudine!

Drumul a fost de poveste. Pe parcurs ce ne apropiam, zapada crestea iar frumusetea hibernala inflorea sub privirile noastre. Drumul de iarna numit “Loser Panoramastrasse” este cea mai cunoscuta si populara destinatie a excursiilor de iarna din zona Salzkammergut. Si nu degeaba, ci pentru ca tabloul montan pur si simplu te absoarbe. Albul brazilor de pe marginea drumului cat si soseaua ninsa dar perfecta, ca-n palma, fac excursia cu masina o adevarata placere ci nu nervi si…durere.

Iata ca numai dupa aprox.10 minute am coborat in Loser. Cap de linie. Moamaaa! Ce bucurie pe noi sa vedem muntii invesmantati in haina lor alba, “peticita” din loc in loc cu verdele brazilor. In sfarsit, mare fericire pe noi. Ajunsesem in Loser, in imparatia zapezilor si a partiilor in toate partile pe oriunde priveai. M-am gandit eu atunci cat se poate schimba peisajul de la munte, dupa doar cativa km…

Imediat am facut cunostinta cu statiunea. Cateva cladiri din lemn, probabil mici cabane, dintre care numai una mai mare, cu etaj si mansarda. Probabil ca aceasta este hotelul sau pensiunea statiunii. Am citit la un moment dat pe un panou ca scria “Jagdhof”. La parterul cladirii era un restaurant spatios, unde se putea manca sau bea cate ceva. Si noi am baut acolo, mai pe seara, un ceai fierbinte, ca sa ne mai incalzim oscioarele inghetate de la frigul puternic de afara. Ne-a costat doar 2 euro de caciula, cam scump dar foarte gustos si mai ales…tare fierbinte! De-a lungul cladirii, paralel cu singurul drum, se intinde o parcare ce in acea zi era ocupata in proportie de 90 %, semn ca venisera multi turisti la schiat. Ce bine de ei! Ei, dar nici de noi n-a fost asa de rau.🙂

loser.pensiunealoser.vederegeneralaloser2

In rest, in Loser n-am mai vazut decat partii de schi, care se intrevedeau mai “timide” sau mai “tupeiste” printre paduricile de brazii impovarati de omatul de nea cazut probabil de curand. In acea dupa-amiaza am avut noroc si de o usoara fulguiala, condimentata cu un vant rece, meserias, perfect de patruns la oase exact ca raxele X  ale unei radiografii.🙂 In Loser sunt de fapt 12 partii de schi, la altitudini cuprinse intre 800 si 2000 m. Ce ne-a atras atentia imediat a fost iarasi ingredientul zonei: o liniste dubioasa pentru un asemenea loc de distractie hibernala. Cu toate ca era multa lume atat cu schiurile, cat si cu placa sau pur si simplu ca si noi, gura-casca sau vizitatori “statici”, era liniste si pace, un calm…prea enervant, zau asa! Unde era veselia copiilor nostri imbujorati si fericiti de la joaca in zapada? Unde erau tipetele si urletele celor de pe partiile patriei noastre, unde auzi cum se striga din toti plamanii: “partieeee!” Sau de multe ori mai auzi si un noian multicolor de injuraturi neaose, care pipereaza atmosfera…Nu sunt ipocrita si nici rea dar asta-i adevarul pe care-l stim si traim cu totii de multe ori in statiunile noastre montane atat de frumoase. In Loser (si in toate locurile pe care le-am vizitat nu doar in Austria) nu am auzit nimic din toate astea. Fiecare-si vedea de treaba lui calm si intr-o liniste parca prea trasa pe “mute”. Totusi, atunci, acolo eram cu totii la joaca…la zapada! Mi-ar fi placut si mie putina vorbarie, mai multa veselie pentru locul in care ne aflam, ceva mai multa viata, frate!…Aici fiecare schia in legea lui si cam atat. Ma gandesc eu, probabil ca socializau si ei dupa, la o cana de ceai sau cafea fierbinte, dupa o bere sau mai multe…  :)

loser8loser.3loser

De-o parte si de alta a drumului principal, de fapt singurul din ce-am putut noi sa vedem, erau statiile de teleschi sau schi-lifturi, moderne, acoperite, cu 4 locuri fiecare, dar unde nu se imbulzea mai nimeni. Fara cozi sau imbranceli, cum am vazut de multe ori la Poiana Brasov, de exemplu. Cu toate ca plecau fie cu cate o singura persoana, cu doua sau cu patru si multe erau chiar goale. Nu pot sa rabd, ma mananca limba degetelor ca sa nu fac iarasi o paralela cu situatia de la noi. Cu o vara inainte fusesem la Predeal cu fiica-mea. Si cand sa urcam si noi cu telescaunul pe Clabucet, a trebuit sa asteptam mult si bine pana sa se adune mai multi turisti pentru a da drumul la instalatie. In Loser si sunt convinsa ca pe toate partiile din Austria toate instalatiile pe cablu erau in functiune, fie cu schiori, fie goale. Si mai erau si teleschiurile de o singura persoana, care functionau dupa acelasi principiu: unele cu, altele fara schiori. La ei se poate, la noi…s-o putea, stiu eu, in alta viata.

loser1loser7loser6

Veniti din Romania, si noi ne-am dotat cu cele necesare pentru o distractie pe cinste pe partia de zapada, chiar daca nu am avut “aparatura” de schi sau sanii meseriase. Am luat de acasa, cum sunt eu prevazatoare si grijulie, cea mai buna, usoara si pliabila ustensila de dat pe derdelus. Deh, eu am crezut ca vom avea zapada berechet, incepand cu locul de cazare. Doar mergeam in Austria iarna la munte, nu?! Asa ca ne-am dotat cu cel mai simplu si usor echipament de alunecat la vale…niste pungi pe care le-am luat cu mine si aici, pe partia din Loser.

Ne-am gasit repede un locsor parca special amenajat pentru noi, undeva  mai la marginea uneia dintre partii. Normal ca nu ne-am zbenguit in calea marilor schiori care coborau, ohoho! de sus de tot si in mare viteza. Am urcat ce am urcat de la baza partiei si gata, ne-am pus posterioarele pe pungi si tin-te cu noi la valeeee!🙂 Partieeeeee!!! ne-am facut ca strigam si noi usurel, sa n-o deranjam pe Coana Liniste si sa iesim din peisaj… Se auzeau doar fosnetele schiorilor care ajungeau in tromba pana jos in statiune. O placere imensa a fost sa vedem si copii de-o schioapa ce-o mai luau la vale pe partie fie pe schiuri fie pe placa. Numai noi eram diferiti, pe pungi, noi, romanasii de la Bucuresti, veniti la munte in Austria. Ha! Ha! Ha!🙂 Fiica-mea a luat-o la un moment dat direct pe turul nadragilor. Deh, mamica ii luase in bagaj pantalonii de fas care s-au dovedit cea mai strasnica sanie la purtator. Si uite-o cum aluneca la vale simplu si usor, pentru ca punga nazdravana si-a tot pierdut-o pe traseu. Eu, in schimb, fidela, doar pe punga de la Billa! Acum cand scriu, zambesc larg in barba🙂. Chiar daca n-a trecut deloc mult timp de atunci, acum n-as mai putea executa coborarea pe zapada decat cu sania. Mai pun’te Ileano, acu pe punga🙂 …Oricat as mai vrea, nu cred ca m-ar mai tine…nadragii!!!🙂 Ei! dar sa stiti ca mai erau si altii oarecum ca si noi, adica fara schiuri, dar cel putin aveau saniute. Noi ineditii si originalii “Made in Baragan”.🙂 Asa-i romanul, destept si inventiv, se adapteaza conditiilor…

loser.gloria1

loser.ileana1losaer.glorialoserileanaloser.gloria

Important a fost pana la urma ca ne-am distrat pe cinste, am ras, ne-am udat pana la piele de zapada stransa la spate pana-n “underweari” si am privit si pe norocosii schiori care veneau de sus de pe culmea bine inzapezita. Si asa au trecut cele cateva ore si deodata s-a asternut inserarea si odata cu ea un frig taman bun de stat pe cuptor undeva in casa. Pana a venit autocarul am intrat in acel restaurant sa bem un ceai care s-a dovedit foarte bun atat la gust cat mai ales la caldura care ne-a cotropit deodata cu o mare toropeala…Ce-am fi ramas acolo!!!

loser.ileanaloserpensiunea

Distractia din Loser, de pe partia cu zapada din belsug ne-a satisfacut pe deplin si asa am trait o noua bucurie de a calatori in alt colt al frumoasei naturi din imprejurimile oraselul austriac Bad Aussee. A fost o excursie excelenta, relaxanta  si va recomand cu toata placerea o plimbare si distractie hibernala in Loser, indiferent ca aveti in dotare schiuri, snowboard-uri, saniunte sau…doar pe voi insiva!

Sarbatoarea Sfanta de Craciun sa va aduca numai belsug, sanatate, intelegere, pace si fericire in suflete. Sa iubiti si sa fiti iubiti cat puteti duce!🙂

CRACIUN  FERICIT!

2 thoughts on “Loser – Partieeee!!! :)

1. Sarbatori fericite si tie Ileana, alaturi de cei dragi tie si spor la pregatiri!
    Ma bucur sa aflu ca mai exista oameneni carora le place zapada :)! Nu de alta dar observ ca majoritatea o urasc. Cu tot frigul, are si iarna farmecul ei, la fel ca fiecare anotimp.

• Multumesc frumos! Si voua numai bine si sa aveti un Craciun fericit, ca-n povesti. Iubesc iarna, cu toate impedimentele ei…incepand de la atata imbracaminte cata punem pe noi…🙂 pana la mocirla care se face dupa ce se duce acea zapada de care raman indragostita forever! Salutari lui Azorel, cel mai dulcic catel…dupa al meu!😉