Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Baia Mare – Turnul si Biserica Sf. Stefan si Biserica Romano-Catolica

Baia Mare, municipiul jud. Maramures, cu siguranta cunoscut tuturor, este situat in nord-vestul tarii, la poalele Muntilor Gutai. Orasul este strabatut de la est la vest de un afluent al raului Lapus. Am avut marea bucurie de a calatori si vizita o mica parte din Baia-Mare in circuitul Maramures-Bucovinape care l-am facut impreuna cu fata mea acum nu prea mult timp. A fost extraordinar. De aceea doresc sa incep noul an cu depanarea povestirilor mele din cea mai frumoasa vacanta petrecuta in Romania. In cele ce urmeaza voi povesti despre locurile care m-au impresionat cel mai mult si voi incepe cu vizita noastra scurta in Baia Mare.

Orasul este destul de intins, impletind armonios noul cu vechiul, cu cladiri avand arhitecturi interesante si frumoase. Pe multe dintre cele vechi le-am vazut reconditionate si pot spune ca unele aratau mult mai bine decat blocurile atotstiute de noi. Dar ce mi-a placut la acest oras provincial, a fost curatenia de pe strazi. Aici cu greu am putut sa vad vreun gunoi aruncat la nimereala pe strazi. In schimb, aceeasi nebunie de trafic foarte ingreunat de pepinierele autoturismelor, parcate si aici ca in Bucuresti, cam pe unde se nimereste. Autocarul nostru a reusit cu mare greutate sa se strecoare pe unele stradute mai inguste intesate cu aceste masini, ca sa ajunga pana in fata Teatrului Municipal, unde ne-am oprit.
Am ajuns in centru istoric al orasului, fosta piata centrala, care in prezent se numeste
Piata Libertatii. Aici primul lucru ce mi-a iesit in ochi a fost un parc bine ingrijit, aerisit, unde dinspre partea stanga iesea clar in evidenta printre copaci, zveltul Turn Stefan. Acesta este situat in centrul vechi al orasului, intr-un loc pe care localnicii il numesc “Tintirim”. Am observat ca de fapt aici este o mica piateta, un complex care cuprinde Turnul-clopotnita Sf. Stefan, pe stanga iar pe dreapta este noua biserica Sf. Stefan. In capatul parcului am vazut ca era si o scoala, cu o curte mare, lipita chiar de biserica. Mi-a placut in mod special parcul, bogat in copaci uriasi, acompaniati de multa iarba si flori, cu banci, ce creeaza o atmosfera calda si placuta, de liniste, printre aceste monumente istorice atat de vechi. Totul aici te indeamna la visare si reculegere…

Turnul Stefan este o marturie a ceea ce a ramas din marea Biserica Sf. Stefan. Biserica a fost ridicata spre mijlocul sec 14 iar turnul prin sec, 15, de catre Iancu de Hunedoara, dupa o batalie castigata importriva otomanilor. Istoria spune ca edificiile istorice au tot suferit incendii si dezastre de-a lungul timpului si doar acest turn pe care-l vedem astazi a ramas singurul supravietuitor. Mi-a placut acest turn, construit din piatra masiva, imbracand stilul gotic. Este inalt de vreo 50 m si are 4 turnulete la colturi; mi-a dat impresia unui urias ce sta de veacuri in acea parte a orasului, ocrotindu-l. De fapt, ca toate turnurile din Evul Mediu, si acesta a fost construit si anexat bisericii pentru a supraveghea orasul de eventuale incendii, inundatii si in general pentru apararea strategica a urbei.

turnulstefan

Turnul era inchis si nu am reusit sa urcam pana sus pentru a ne bucura de panorama orasului, dar m-am multumit privindu-l doar de jos, pe dinafara. Turnul sub forma patratoasa, are intrari laterale, ornate cu ancadramente decorate cu baghete incrucisate. Am dedus eu ca fiecare etaj este delimitat de cate o fereastra sub forma ovala incadrata cu brau in acelasi stil gotic iar la partea superioara este “inzestrat” pe toate laturile cu cate un ceas care chiar arata ora exacta. Turnul Stefan reprezinta pe drept cuvant simbolul orasului Baia Mare, zic eu, un obiectiv istoric si turistic interesant si demn de luat in seama.

In imediata apropiere am reusit sa vizitam Biserica Sf. Stefan ce poarta hramul Sf. Nicolae, edificiu din epoca medievala, ridicat in sec 15. Ulterior a suferit multe transformari in sec 17-19. Spre norocul tuturor, biserica era deschisa. Locasul sfant este superb, inca de afara mi-a placut. Intrarea am vazut ca se face atat din strada principala cat si de undeva din laterala stanga. Biserica este inalta, iar intrarea principala se face urcand cateva trepte de marumura alba. Apoi se intra in corpul principal, delimitat pe exterior de doua turnuri tot patrate, in stil gotic, cu turle inalte, triunghiulare, terminate cu cruci. Corpul principal al bisericii este dreptunghiular, cu intrarea laterala pe peretele stang. Are pe centru o cupola ce ii da o maretie aparte si se termina cu inca 2 turnulete in partea din spate. Biserica este ornata cu ferestre alungite iar turnurile au o arhitectura distincta, prin ornamentele de ferestre mici tot ovale dar si un brau din piatra alba. Mi-a placut cum era vopsita intr-o combinatie de tonuri calde de galben cu alb.

bisericasfstefanbisericasfstefan1bisericasfstefaninterior

Am patruns in sfantul lacas pe partea sa laterala  iar interiorul mi-a placut mai mult. Toata biserica este minunat zugravita cu picturi de exceptie pe toti peretii. Se cunoaste ca biserica este nou zidita. A fost ridicata pe locul vechii biserici ortodoxe, intre anii 1980-1985, precum scrie pe o placa din interior.

bisericasfstefaninscriptie

Altarul este de o frumusete deosebita, prin sculpturile in lemn, impodobite cu icoane la fel de bine mestesugite. Pe laterale sunt multe scaune tot din lemn atat de frumos sculptate si ele. Cupola este foarte inalta si luminoasa datorita multor ferestre ce lasa lumina sa patrunda bland in interior. Ne-a placut biserica atat noua cat si celorlalti turisti cu care am vizitat-o.

bisericasfstefaninterior1bisericasfstefaninterior2bisericasfstefaninterior3

A urmat apoi o alta vizita la fel de interesanta si de incantatoare, la o alta biserica din Baia Mare, foarte aproape de prima. De data aceasta am ramas gura cascata privind frumusetile din Biserica Romano-Catolica., fosta iezuita.

Ca arhitectura exterioara este asemanatoare cu cealalta, avand partea principala, incadrata de cele 2 turnuri patrate dar care aici se termina cu turle rotunjite, in stil baroc, ce sunt invelite in tabla zincata. Biserica este zugravita in galben deschis cu alb, ce mi-a dat senzatia de luminozitate si curatire spirituala. Ferestrele ovale si multe la numar, de diferite marimi dau multa lumina interiorului.

Mi-a placut mult usa de la intrare, cu 2 coloane din piatra zugravita intr-o nuanta de rosu inchis, unite printr-un arc din lemn. Deasupra usii dreptunghiulare este o inscriptie in latina care sincer nu stiu ce scria, cred ca este o placa comemorativa din anul 1718…. Iar mai sus, intr-o nisa am vazut o statuie din lemn, in marime naturala a Sf. Iosif tinandu-l in brate pe pruncul Iisus.

bisericaromanocatolicabis.rom.catolicabis.rom.catolica1

Eu stiam cum arata in interior un lacas sfant catolic dar fiica mea inca nu vazuse pana atunci la noi in tara. Si mare i-a fost uimirea cand privirea i-a ramas atintita spre frumusetea acestei biserici; multe statui, o dantelarie in piatra de exceptie ornau peretii atat pe sus cat si pe laterale. Peretii erau zugraviti in tonuri calde de roz cu alb, iar tavanul, fara cuvinte… un joc perfect de picturi si linii artistice de inalta calitate. Un candelabru imens atarna in mijlocul incaperii principale.

Am dat o mare roata intregii biserici si nu mare mi-a fost bucuria de a-mi rasfata privirea dar si sufletul cu atatea minunatii de statui perfecte, picturi pe pereti, tablouri deosebite, vitralii ce straluceau la unele dintre ferestre, ca si impozanta orga ce monopoliza partea superioara de la intrarea principala in biserica. In partea de jos a sfantului locas am gasit trei capele pe fiecare latura, aici intrandu-se in fiecare prin arcade largi. Fiecare dintre aceste capele aveau cate un mic altar, cu statui, tablouri si flori, toate fiind luminate prin ferestre alungite, pictate cu vitralii. Altarul de o frumusete fara cuvinte, cu trepte si tot postamentul numai din marmura alba, era decorat cu multe glastre cu flori. De o parte si de cealalta am vazut statuile tot in marime naturala a doi ingeri cu aripi aurite iar sus drept in fata sunt picturi grandioase. Totul, o minunatie si o mare incantare a tuturor simturilor. Pacat ca nu am avut un ghid spiritual sa ne vorbeasca despre acest edificiu. Doar privirea, sufletul si mintea mi-au fost alaturi pentru a reusi sa absorb cat mai mult. Ah..si aparatul foto, cu care am facut ceva poze.

bis.rom.catolica2bis.rom.catolica3bis.rom.catolica4

Dar timpul rezervat pentru prea scurta vizita in Baia Mare, a zburat repede si a trebuit sa ne adunam pentru a pleca mai departe, spre Maramures. Ne asteptau alte si alte obiective turistice de poveste din tunuturile maramuresene…

Cu toate ca vizita in Baia Mare, a fost scurta, am trait din plin bucuria de a calatori atat de departe de casa, in tara mea turistica, vazand locuri pe care mi-am dorit demult sa le cunosc. Mi-as placea sa le revad si alta data, cine stie cand?! chiar daca stiu ca va trebui sa razbat o tara intreaga pentru a ajunge pana acolo…

(PS. am scris deja impresii despre vizitele care au urmat in Sighetul Marmatiei, la Cimitirul Vesel din Sapanta, ca si scurta vizita facuta la cea mai inalta biserica de lemn din lume, Sapanta-Peri, de care ma simt atat de mandra si mi-a placut enorm. Sper sa cititi si aceste articole, daca doriti si sa va fie de folos!)

6 thoughts on “Baia Mare – Turnul si Biserica Sf. Stefan si Biserica Romano-Catolica

1. Sentimentele pe care mi le-ai transmis prin vizita în Baia Mare, municipiul în care am trăit aproape un sfert de veac, sunt mai mult decât emoționante și-ți sunt recunoscător pentru faptul că o consideri „cea mai frumoasă vacanță petrecută în România”!
    Ai descris foarte bine locurile pe care le-ai vizitat în scurtul timp pe care l-ai avut la dispoziție și chiar sunt unele lucruri pe care nici eu nu le știam. Mulțumesc mult pentru impresiile transmise și frumoasele imagini redate! Cu mult drag, Petrică!🙂

• Sa stii, sincer iti spun ca m-am gandit la tine cand am scris aici despre Baia Mare.🙂 Ma bucur tare mult cand pot face fericiti pe cititorii mei sau cel putin acum sigur am facut pe unul, in persoana ta cea sensibila si inimoasa. Cu siguranta o consider cea mai frumoasa vacanta petrecuta in Romania si chiar nu stiu unde/cand/care/ va fi alta si mai si care sa o declaseze.
      Imi doresc enorm sa revin in Tara Maramuresului pe cont propriu, pt. a vedea mult mai multe locuri si pe indelete, nu mereu pe fuga. Cu mult drag, Ileana.

2. Când vei mai veni, te invit să stați într-o cameră din apartamentul meu și să mă lași a-ți fi un fel de ghid pentru unele locuri dragi mie și, poate, necunoscute ție. Ar fi o bună publicitate pentru orășelul meu natal, Seini, și o onoare pentru mine, dragă prietenă.🙂

3. Felicitari pentru blog! L-am gasit din intamplare si mi-a facut placere sa redescopar locuri minunate prin ochii unei pasionate de calatorie. Am citit aproape toate articolele si sunt foarte utile oricui pentru a se orienta si a descoperi esentialul din fiecare loc de vizitat. Pentru ca sunt din Baia Mare si cunosc in detaliu fiecare obiectiv turistic as avea o mica obiectie, daca doresti sa rectifici si daca imi permiti. In caz afirmativ, mai vorbim, daca nu, mult succes si multe calatorii placute!!!!

• Buna si multumesc atat pt. aprecieri cat mai ales pt. ca ai poposit pe paginile blogului meu de calatorii. Acum am vazut mesajul tau, fiind plecata in vacanta. Chiar te rog sa-mi scrii ce trebuie sa rectific, pt. ca eu doresc ca aici turistii si cititorii sa citeasca totul cu cat mai multa acuratete si transparenta. Sper sa ne mai intalnim pe „terenul” meu de calatorii si, bineinteles, iti doresc sa ai intotdeauna numai calatorii si vacante de vis oriunde si oricand!🙂