Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Abatia Melk – Monument istoric de cultura si credinta

(CIRCUITUL  ELVETIA – AUSTRIA)

Melk este un orasel de provincie din Austria Inferioara, udat de apele Dunarii, aproape de Valea Wachau. Peisajul este incantator, cu atat mai mult cu cat aici am descoperit un loc ce ademeneste an de an tot mai multi turisti din toate zarile. De ce? Pentru ca in aceasta parte, situata pe un deal stancos, la poalele vaii dunarene, demult s-a ridicat un complex manastiresc numit Abatia Melk.

Prima oara am auzit de Abatia din Melk din romanul scriitorului italian Umberto Eco, intitulat extrem de sugestiv “Numele Trandafirului”, dupa numele personajului principal. S-a realizat si un film dupa acest faimos roman. Apoi m-am bucurat mult cand am reusit sa vizitez de 2 ori acest deja binecunoscut obiectiv turistic foarte important al zonei: o data iarna si o data vara. Iarna vizita a fost mai scurta si mai ”rece”.

melkmelk1melk2melk3melk4

Dar vara am intalnit aici un adevarat colt de rai, unde alaturi de o istorie milenara, patroneaza linistea, cultura, arta si credinta in esenta pura. Abatia Melk ne-a intampinat cu o gradina superba, asezata in trepte, decorata din plin cu vegetatie pulsand a frumusete si viata. Drumul este in panta usoara pana se ajunge la intrarea propriu-zisa in manastire.

melkA

Am patruns in prima curte, inconjurata de primul rand de cladiri. O poarta arcuita si impodobita cu statui de o parte si de alta ne-a invitat sa pasim mai departe. Ajunsi in curtea interioara, aici mi s-a dezvelit in fata ochilor o frumoasa fantana arteziana, pe care iarna am vazut-o acoperita. Complexul se intinde de jur imprejur cu zidurile sale inalte si puternice care mi-au dat sentimentul statorniciei amestecat cu o stare de pietate. Deodata am simtit ca voi intra intr-o lume plina de farmec si mister. Tot ansamblul este imbracat in tonuri calde de galben si alb, ce mi-a insuflat caldura si spiritualitate.

melkBmelkEmelkC

Abatia Melk este un locas stravechi, purtand pe umeri o istorie grea de peste un mileniu. Nu am de gand sa scriu de-a fir a par istoria acestui loc. Ea se gaseste pe net. Voi puncta doar cateva repere ce mi s-au parut mai importante. Abatia este strans legata de regele Leopold al II-lea, care a detinut aici un castel iar in anul 1089 acesta l-a donat ordinului calugarilor benedictini din Lambach. De atunci, acestia au trait si au dezvoltat necontenit acest asezamant. De-a lungul timpului, abatia a suferit tot felul de transformari. Aici s-a deschis si a functionat o scoala care apoi a fost inlocuita cu o imensa biblioteca iar astazi este un loc foarte vizitat de catre turisti. Abatia a fost si un important centru cultural datorita scrierii multor manuscrise pastrate aici cat si a picturilor si sculpturilor realizate de mari artisti de-a lungul vremurilor. In sec. 15, manastirea a fost punctul de plecare al unei importante miscari reformiste monahale medievale, numita “Reforma Melk”. In timp prestigiul, influenta si puterea staretului si a abatiei in sine au crescut culminand intre anii 1708-1736, cand abatia s-a dezvoltat adaugandu-se grandioasa constructie in stil baroc. Dar manastirea a avut si momentele ei grele, de declin, datorita razboaielor duse de Napoleon si intregul context economic din prima jumatate a sec. 19. Toate acestea au dus la mari dificultati economice pentru manastire. Tot in aceasta perioada a avut loc si prima restaurare de proportii. Se poate crede ca Abatia a fost protejata divin si de vicisitudinile celor 2 razboaie mondiale, rezistand in fata tuturor problemelor economice de la acele vremuri. A reusit sa scape intacta si in perioada ocupatiei sovietice.

Spre sfarsitul sec. 20 a avut o loc masiva actiune de restaurare prin eforturile unite ale autoritatilor provinciale si federale, care i-au readus abatiei maretia si puterea de odinioara. Astfel ne-a dat noua, celor de astazi, posibilitatea si bucuria de a o vedea in toata plenitudinea si frumusetea sa.

Intrata in manastire, ne-am inceput turul turistic dintr-un hol imens unde ne-a intampinat Cultura intrupata in Arta maiestrita cu har divin. Peretii decorati din abundenta cu tablouri si sculpturi de o valoare si frumusete inestimabile, ne-au fost “ghizi” in tot periplul nostru din manastirea Melk. Astlfel ne-am urmat pasii prin camerele muzeului unde am descoperit obiecte foarte bine conservate ce au apartinut calugarilor benedictini, alte obiecte de cult cum ar fi potire decorate cu pietre pretioase, cruci de aur sau vesminte vechi catolice. De aici drumul ne-a dus spre Sala de Marmura, o minunatie fara cuvinte…trebuie vazuta “pe viu”. Ridicand capul spre tavan mi-am desfatat privirea cu o opera de arta greu de imaginat; este o ampla fresca realizata de pictorul Paul Troger. A urmat masiva si incredibila biblioteca din Melk. Este impresionanta prin multitudinea de manuscrise vechi pe care le detine. Va dati seama cata valoare culturala este stransa acolo? Si in aceasta vasta incapere tavanul este decorat cu o fresca impunatoare pictata tot de Troger. Fresca reprezinta cele 4 virtuti: Intelepciunea, Dreptatea, Taria si Cumpatarea. Aici sunt expuse si 4 sculpturi din lemn care semnifica facultatile ce functioneaza astazi in abatie: Teologia, Filozofia, Medicina si Juristprudenta.

melkFmelkD

La final am ajuns la apogeu: am vizitat fara grai, biserica manastirii. Locasul sfant imbratiseaza acelasi stil baroc si este impodibita cu fresce si sculpturi aurite de o frumusete fara seaman. In timpul vizitei mele in biserica din Melk nu am scos niciun sunet, doar am privit, m-am minunat tacut si mi-am umplut din nou sufletul de bucuria de a calatori intr-un astfel de loc. Biserica detine 4 altare reprezentate de Sf. Michael, St. Coloman, Sf. Benedict si cel mai impozant este altarul principal de unde se tin predicile. Undeva suspendata pe pereti, intre maretia boltii bisericii si locul nostru, al muritorilor de rand, am vazut o orga imensa, care acompaniaza corul bisericii. Pentru cateva momente mi-au rasunat in urechi glasurile coristilor acompaniate de sunetele grele si profunde ale orgii. Real trebuie sa fie ceva…ireal de inaltator, sublim…

melkGmelkImelkHmelkJ

Dupa cateva cadre furate (iarasi) de aparatul foto, am parasit Abatia Melk, fericita ca am reusit sa bifez si acest obiectiv turistic austriac deosebit de important si impresionant.

Programul de vizitare este zilnic intre orele 9.00-17.30 iar in lunile aprilie si octombrie intre 9.00-16.30. Cand au loc slujbe, nu este permisa vizitarea bisericii abatiei.

melkK

Daca va aflati prin zona, nu pregetati sa dati o fuga pana aici si sa vizitati cat puteti din marele complex manastiresc de la Melk. Sigur veti ramane incantati si, cine stie, poate veti dori sa reveniti si alta data.

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie de folos.

6 thoughts on “Abatia Melk – Monument istoric de cultura si credinta

1. Asta vara, cand am fost la Viena, am luat trenul pana la Melk, apoi vaporul, pe Valea Wachau, pana la Krems, cu o oprire la Durnstein. Abatia impresioneaza prin opulenta-i aurita si sunt de acord cu dvs. ca merita o vizita (vara, mai ales , cand nu-i ca iarna :))

• Buna, nickro. Ai fost mai norocoasa. Te-ai plimbat si cu vaporul si cu trenul. Imi inchipui cat de frumos trebuie sa fie. Mi-as dori si eu dar…ca mijloc de transport autocarul este „dragostea” calatoriilor mele. Abatia Melk merita vizitata de cate ori se poate…daca este in drum. De fiecare data cred ca se gaseste ceva nou de vazut, de aflat, de pozat. Si da, vara este mult mai frumos, exact din motivul invocat de tine…🙂

2. Am fost si eu, cu masina si am si scris despre ea. Fiindca am ajuns acolo destul de tarziu era cat pe ce sa nu mai putem intra. Practic, era inchisa casa de bilete deja dar am profitat si d eprezenta unei familii de japonezi care dorea sa intre si am rugat un preot sa ne lase. Ne-a dus inauntru si ne-a dat o ora. Iti dai seama ce viteza dar tot am vazut ceva. Merita sa ma duc candva din nou, sa ma plimb pe indelete. Poate se va intampla chiar anul acesta:) Nu cu ocazia excursiei asteia, vreau sa merg cateva zile la Viena, la o prietena:)

• Ai scris pe blog? intru maine si citesc. O ora este, intr-adevar cam putin. Asta iti da si mai tare impulsul de a reveni la Abatia Melk. Eu mi-as dori sa nimeresc un concert la orga. Am avut norocul asta la Paris la Saint Germain si mai curand in catedrala din Oslo. Aici am filmat indelung interiorul doar ca sa ne auda muzica…🙂

3. Si eu am fost si e wow. Frumos articol, felicitari!