Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Davos – Obrazul subtire cu cheltuiala mare se tine

(CIRCUITUL  AUSTRIA – ELVETIA)

Davos este cea mai mare statiune de schi din Elvetia, foarte cunoscuta in intreaga lume. Este situata la altitudinea de 1560 m, in cantonul Graubunden, ca si surata sa St. Moritz. Este formata din doua mari zone: Davos Dorf si Davos Platz. Acestea impreuna cu alte cateva mici satucuri montane deosebit de pitoresti formeaza orasul Davos.davos.munte1Dupa ce ne-am rasfatat in paradisul exclusivist in verde si albastru, St. Moritz, pe agenda noastra turistica a urmat asadar, Davos. Am avut sansa sa ne bucuram de un alt loc “sufocat” in bogatie si rafinament de cea mai inalta clasa, imprejmuit de o liniste “asurzitoare”, intrerupta uneori de cateva masini fitoase foc ce le-am vazut “defiland” doar pe strada principala. In Davos m-a lovit aceeasi neclintita curatenie. Deja botezasem curatenia Elvetiei “CC”…in traducerea proprie, curatenia cantoanelor – sau cleaner comfort!🙂 . Da, a urmat o vizita mai mult decat placuta si chiar interesanta pe strazile din Davos, mirosind de departe a un alt paradis exclusivist, unde bogatia se rasfata in toate felurile posibile si imposibile…Cred ca sunt destui oameni care nici nu stiu/cred ca exista un asemenea loc…

Am prins o dupa-amiaza splendida cand am ajuns in Davos. Soarele razbatea cu putere si caldura imi dadea impresia ca nu m-as afla nicidecum intr-o statiune de munte, cocotata mandra si despletita generos de-a lungul muntelui. Orasul propriu-zis, acolo unde pulseaza viata sub toate aspectele sale cat se poate de firesti nu este nicidecum asa cum poate s-ar astepta turistii: sa fie o statiune montana traditionala de schi, cu cabane si pensiuni vechi din lemn. Nu, nimic rustic. Aici am vazut prospetime, prosperitate la maxim, frumusete si simplitate arhitecturala de un bun gust care inspira traditie si multa eleganta. Toate acestea se reflecta prin majoritatea hotelurilor, pensiunilor si a celorlalte cladiri ale localnicilor, care sunt conturate puternic in tenta moderna, cu un adevarat aspect urban de cea mai buna calitate. Am observat cu usurinta ca centrul statiunii se intinde doar pe cateva strazi, dintre care doar doua sunt artere principale. Toate au un numitor comun ce iese clar in evidenta: o naturalete a lor ce face casa buna cu opulenta, decoruri florale deosebite si o ordine si curatenie proverbial elvetiene…CC!!!🙂

Astfel, ne-am plimbat in pasi alerti pe strada pe care am denumit-o eu “bulevardul intesat si agitat” pe care circulau masini ultra-moderne, cascand gura in stanga si-n dreapta, incingand bine de tot aparatul foto. Am observat ca toate hotelurile vazute atunci de mine sunt doar de 4 si 5*, va dati seama cat de elegante si scumpe trebuie sa fie! Deci Davos este un alt oras de elita din Elvetia. Pentru posteritate si mai ales pentru a visa cat mai frumos dupa aceasta vacanta, am reusit sa “capturez” imagini cu Hotelul Arrabela Sheraton, o cladire mare, impunatoare in stilul Belle Epoque, cu multe flori la fiecare balcon, superb! Apoi am trecut in revista Hotelul Europe, foarte aproape de unul dintre cazinouri (sunt mai multe!). Hotelul Belvedere mi-a atras atentia prin “perfectiunea” simetriei sale, avand la fiecare balcon sezlonguri si masute, excelent pentru a te “pricopsi” cu un splendid bronz de munte realizat de la inaltimea hotelului. Fiecare balcon era colorat cu flori, de mi-a dat impresia ca hotelul este invadat de o gradina uriasa ce se ridica pe verticala. Minunat!DavosAdavos.europeDavosBUn hotel care mi-a atras atentia in mod special a fost Hotelul Morosani Schweizerhof, de 4*. Wow! De la ghid am inteles ca ar fi un lant hotelier ce apartine unui romanas, probabil maramuresean, care “s-a pierdut” mai demult in aceasta grozava bunastare elvetiena si a hotarat sa puna si el un umar la prosperitatea orasului Davos. Se vede treaba ca i-a iesit business-ul. Bravo lui!davos.morosanidavos.europe.morosaniDavos.cazinoudavos.postadavos.hotelpostaSpre iesirea din statiune se gaseste Hotelul Davoserhof, foarte aproape de instalatia de cablu Parsennbahn. Aceasta deserveste zona de schi care transporta turistii la fiecare sfert de ora. Deh, sa nu uitam ca aici este “patria” selecta si exclusivista a schiorilor super dotati financiar si a sporturilor albe din aceasta superba zona montana. Intregul peisaj, chiar si vara cand am fost noi, este unul deosebit; peste tot esti inconjurat de culmi muntoase inverzite peticite pe alocuri cu stanci dezgolite, o minunatie de peisaj. Cred ca vara in Davos vin boierii la odihna, oraselul fiind locul ideal pentru refacere si relaxare totala. De asemenea, imi pot imagina cat de frumos poate fi in Davos iarna, cand zapada abunda pe creste, cand orasul este cotropit de turistii din lumea buna, pasionata de schi, in special. Cata viata, bucurie si frenezie trebuie sa rasune printre vaile si partiile albite de nea! Am aflat ca aici sunt la moda in special intrecerile de schi fond, ca si intrecerile intre snowboarderi. Tot aici, in Davos au loc si campionate de hochei dar si de patinaj artistic. In Davos exista peste 300 km de partii de schi ca si locuri pentru schi extrem in zona Davos-Klosters, aici fiind una dintre cele mai mari zone de schiat din lume si cea mai mare statiune de schi din Elvetia…precum am mentionat mai sus. De asemenea, familia regala britanica adora aceasta statiune pentru sporturile de iarna.

davos.davoserhofIn plimbarea noastra am intalnit si biserica statiunii, simpla dar frumoasa, al carui turn inalt este decorat pe toate partile cu un imens ceas…elvetian, deh!!!

davos.bisericaAm trecut in revista si primaria, o cladire veche dar perfect restaurata, cu fatada pictata, unde zambeau larg la ferestre floricele rosii. La parter straluceau in lumina discreta a dupa-amiezii tarzii vitrinele unui magazin tare elegant. Am observat ca si in Davos florile sunt personaje principale, care coloreaza puternic tabloul montan si ii da mult farmec. Privind orasul decorat  cu flori din abundenta, mi-a amintit de Zermatt, acolo unde parfumul si diversitatea florala cat si linistea acelei statiuni mi-au ramas atat de placut in amintire. Oh, Doamne! ce amintiri minunate mi-a daruit acest strasnic circuit!!! Am facut una dintre cele mai grozave alegeri de vacanta! Cred ca asa fac intotdeauna!🙂

davos.primariadavos.orasulLa parterul fiecarei cladiri sunt fie magazine sofisticate, cu vitrine impecabil ornate dar si cu produse avand preturi pe masura locului. Orasul este impanzit si cu sedii de banci si restaurante, baruri si terase. Am intrat si noi in cateva boutique-uri si am ramas uimite nu atat de calitatea produselor dar mai ales de “cantitatea” preturilor! Grele, foarte grele, pentru de-alde noi, chiar istovitoare la ochi. Bine ca nu a trebuit sa platim “privitul” live sau prin vitrine!!!…Dau doar un scurt dar foarte elocvent exemplu: o pereche de bascheti pe care eu ii numesc “banali” (marturisesc, nu-mi plac deloc!) si care la noi costa in medie de la 30-maxim 90 lei, i-am vazut intr-o vitrina la “minusculul” pret de…49 CHF. Bine, bine, erau de firma, pot zice unii…si mai erau si in vitrina unui magazin din Davos! Wow!  Umila mea parere este ca tot din cauciuc si panza  erau. Sigur nu erau tesuti cu firicele de aur…🙂 Fata mea a tot avut astfel de „gumari” exact ca cei negri…

davos.baschetidavos.magazineEi, dar am ramas mute si cu gurile cascate de o imensa incantare atunci cand am intrat intr-un magazin cu instrumente muzicale, un loc de unde nici eu si nici fiica-mea n-am mai fi dorit sa plecam. Am facut doar cateva poze, macar asa sa reusim sa “mangaiem” si noi virtual un pian, o toba si o chitara care costau aproape cat o garsoniera din Bucuresti…Dar sa fiu cinstita pana la capat, am facut totusi un shopping scurt in Davos. Va dati seama, am reusit “performanta” sa ma ating de un singur magnet doar asa, ca suvenir, sa-l pun pe frigider, ca sa-mi aminteasca de acest oras super-costisitor si mai exclusivist chiar decat St. Moritz. Acum cand scriu, simt o imensa bucurie si satisfactie sufleteasca de faptul ca macar asa, cu privitul si restul simturilor din dotare trezite la maxim, am reusit sa “anexez” Davos-ul inimii si amintirilor mele din vacante! E si asta ceva, nu?!…

davos.magazinmuzicadavos.magazine1davos.magnetiStatiunea este dotata si cu un supermarket, Migros MM unde se gasesc cam de toate. Nici aici nu am reusit sa ne lipim de mare lucru; toate al naibii de scumpe, pana si ciocolata era la preturi exorbitante, doar la vreo10 CHF una minuscula! De pofta ne-am luat, cum se zice, un pai la 2 magari…in fine, magaritze!🙂. In rest? Am facut un mare paaass…spre iesire!!!

davos2In plimbarea noastra am aruncat o privire si spre restaurante si terase; sunt baruri cu mult vino-ncoa, in care din mersul piciorului mi-am dat seama dupa salba de oferte scrise la intrare, ca sunt atat cu mancare traditional elvetiana dar sunt si multe restaurante cu meniuri internationale. O pizzerie ne-a facut bine de tot cu ochiul, indemnandu-ne la o uriasa si suculenta portie. Dar nu am avut timpul necesar pentru a le da satisfactie deplina „pe viu” papilelor noastre gustative.  Am reusit doar sa fac “prospectiuni financiare” si am aflat ca pentru o micuta pizza as fi scos bani grei din buzunar…doar vreo 20 CHF!!! Ei, si ce daca! As fi mancat si eu o data in viata o pizza davosiana! Si taman unde? la Arthaus Restaurant!🙂 La tot acest buchet bogat de oferte si prosperitate se adauga celelalte “comori” din Davos si fac din acest oras-statiune un tot unitar extrem de tentant si de ravnit, avand in comun foarte mult sarm, bunastare, eleganta la superlativ, tot dichisul unui stil de viata foarte ridicat dar omenesc, in fond. Daca ei pot, de ce nu?!…Respect lor!

davos.restaurantgentianadavos.althotelIn Davos exista in jur de 450 km de trasee montane, bine marcate si ingrijite, acestea fiind destinate pasionatilor de drumetii intr-un peisaj de vis. Sunt de asemenea, centre de fitness si sali de sport, care fac din Davos locul ideal pentru toata lumea, oricand. Aici poti face atat miscare in aer liber sau in interior cand vremea este nefavorabila plimbarilor. Gasesti un peisaj montan de o frumusete rara la o mare altitudine, unde beneficiezi de un aer foarte curat si uscat benefic sanatatii; gasesti bunastare la superlativ, cazare in locuri de vis, magazine cu de toate, mancare la discretie pentru toate gusturile. Bani multi sa ai si esti in Davos-Paradis!🙂davos.partiedavos.munteOameni foarte bogati din toate colturile lumii aleg sa vina in Davos nu doar pentru peisajele fermecatoare si pentru schi, ci si pentru remedierea unor afectiuni pulmonare, tocmai datorita acelui aer atat de binefacator sanatatii. Aici s-au dezvoltat si centre de sanatate, unde se tin anumite conferinte medicale deja cu traditie, recunoscute pe intreg mapamondul.

Chiar daca statiunea-oras Davos nu are aerul unui sat de munte traditional, cum este, de exemplu, Zermatt, de care eu am ramas de-a pururi indragostita si nostalgica, aici oamenii vin pentru schiat sau doar pentru odihna, intr-un peisaj absolut incantator, pentru ca Davos este una dintre cele mai exclusiviste si linistite statiuni din Elvetia, placuta si apreciata in intreaga lume.

Ne-a placut mult scurta plimbareala de pe strazile din Davos. Aici am simtit iarasi o imensa bucurie de a calatori intr-un alt colt de poveste din unica si uimitoarea Elvetie. Am avut fericirea de a trai in Davos cateva clipe de relaxare „boiereasca”…cel putin prin aerul curat respirat acolo, prin plimbarea pe strazi si mai ales prin cateva ocheade aruncate la magazine. Aici, poate mai bine ca nicaieri in Elvetia, se potriveste cel mai bine zicala ce spune ca „obrazul subtire cu mare cheltuiala se tine.” Asa este! Oricum, pentru noi, niste calatori in tranzit, vizita a fost super! Seara incepea sa stapaneasca pamantul fermecat al Elvetiei. Asa ca ne-am urcat in autocar si repede cu noi spre ultima destinatie turistica pe care o mai aveam in plan pe acea zi. Daca doriti sa stiti care a fost aceasta destinatie, va astept cu drag sa ma insotiti si in urmatoarea calatorie. Va garantez ca merita cu prisosinta!

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

5 thoughts on “Davos – Obrazul subtire cu cheltuiala mare se tine

1. Fain de tăt! Mă bucur că încă un maramureșean s-a afirmat peste hotare și a dus numele de moroșan printre străini. O dovadă în plus că putem și noi reuși!🙂

2. Nu cred ca am vazut pana acum poze infatisand Davosul vara! Statiunile consacrate de iarna par mereu mai banale in pozele de vara. Oare de ce? Oricum, eu l-as vizita tot vara, daca ar fi sa fie:)

• Probabil pentru ca nu sunt atat de mediatizate pt. vara, cand acolo nu ai ce face, in afara de a avea o vacanta recreativa, relaxanta si mai pasiva decat iarna. Deh, Davos este o statiune de iarna. Ba mi-ar placea sa merg acolo si iarna sa vad ce se intampla…🙂