Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Skopelos – Mama Mia, how can I resist you?!

Din punct de vedere geografic Skopelos este o insula din Marea Egee, situata în partea central-nord-vestica a Marii Egee, la est de Pelion și la nord de Evia. Se mandreste cu cei 67 km de coasta stancoasa, avand 17 km lungime și 8 km lățime. Insula Skopelos face parte din Arhipeleagul Sporadelor de Nord, fiind a doua cea mai mare insula din zona, dintre suratele ei Skiathos, Alonnisos și Skyros. Cred ca aici maritul Zeus a sadit puternic si cu mare talent acest pamant roditor, sub forma insulelor pline de exotism si frumusete absoluta.

Cand am petrecut vacanta de vara de anul trecut, pe insula Skiathos, cum as fi putut rezista sa nu gust again and again and again, din deliciile unei alte croaziere pe mare?! Oriunde te-ai afla in Grecia, o excursie pe mare, macar una! (chiar daca ideal este, daca ai timp si bani mai multi la dispozitie, sa le faci pe toate din zona in care te gasesti), trebuie sa fie un „must do, must see… and the best: must feel”-ul vacantei. Asadar, dupa turul insulei pe mare, ne-am inscris la o croaziera pentru vizitarea a doua perle ale Egeei Sporadelor de Nord, situate in apropiere de Skiathos. Biletul a costat 22 euro/pers. luat prin agentia partenera de pe insula. La orele 9.30 AM, iata ca ne imbarcam pe un vapor destul de maricel, in care ne-am zis ca ne va fi bine si plecam pe apele linistite (deocamdata!) ale marii, spre 2 destinatii: insulele Skopelos si Alonissos.

Ziua a debutat cu o vreme de adevarata vara fierbinte, deh, made in Greece, o splendoare; sa te tot plimbi si tot nu te saturi. Drumul la dus a fost excelent, lin, fara incidente si dupa vreo 2 ore ajungem sa dam tarcoale pe mare in jurul insulei Skopelos. O alta frumusete naturala!

Coasta Stancoasa” (caci asa se traduce Skopelos din greaca) m-a vrajit din prima. Pacat ca am vazut-o mai mult de pe mare si nu am oprit decat in capitala Skopelos, ce poarta acelasi nume ca si insula. Mi-am promis si propus ca la vizita urmatoare in Skiathos, sa fac croaziera pe plajele din Skopelos, am inteles ca este extraordinar de frumos…

Skopelos este insula cu cea mai bogata vegetatie din Grecia. Bine, bine, stiusem pana atunci ca cea mai verde insula ar fi Corfu, din Marea Ionica. Dar sincera sa fiu, nu prea ma importa pe mine cata iarba verde ar fi pe mmp, ci frumusetea rapitoare a locurilor, peisajele care iti taie respiratia, combinatia de mare-munte, exotismul, ospitalitatea si relaxarea, libertatea si imensa fericire pe care le simt atunci cand sunt undeva, oriunde in Grecia. Pe mine asta ma bucura la maxim si imi creeaza intotdeauna cea mai grozava stare de bine si vacante de neuitat…scopelosAscopelosBIn Skopelos mai mult de jumatate din suprafata insulei este acoperita de paduri virgine de pini si brazi. Aici verdele pregnant al padurilor dese se amesteca perfect cu albastrul marii si al cerului senin din mai toate zilele din an. Acest mix dumnezeiesc creeaza o imagine idilica, la granita dintre real si visul etern grecesc si intregesc frumusetea unui alt colt de natura al fermecatoarei Elada. Deoarece insula Skopelos se identifica perfect cu vegetatia luxurianta si cu albastrul marii, Organizatia Internationala Biopolitica a proclamat insula inca din 1997 ca “insula verde si albastra”. De aceea, ea trebuie protejata in mod special, in scopul de a mentine nealterata frumusetea ei naturala cat si echilibrul ecologic care a supravietuit timp de aproape 4000 de ani. Civilizatia si hoardele de turisti care tot vin pe insula, sper sa tina cont ca acest mic Eden grecesc este unicat si deci, trebuie pastrat ca atare. Mai mult de atat, Skopelos Town, capitala insulei, a fost onorata cu titlul de asezare traditionala greceasca de o frumusete remarcabila. Grecii spun despre superbul lor oras ca este un sit istoric ce isi poarta mandru o mostenire arhitecturala de exceptie. Si chiar asa si este!

Am acostat in portul din Skopelos Town pentru o plimbare prin micul oras. Doamne, de cand l-am intrezarit de pe vapor am stiut ca imi va placea si ca ma va fermeca pe loc. Si chiar asa a fost. Cum era de asteptat, capitala Skopelos este cea mare si dezvoltata localitate de pe insula. Portul este destul de larg si foarte primitor. Cat am stat acolo, am observat ca insula este foarte cautata, acostand des atat ferries cat si tot felul de alte ambarcatiuni, primind mai mereu musterii dornici de o a vizita si cunoaste indeaproape. In poza de mai jos, in planul secund se vede „barcuta” noastra, cu care am marsaluit pe valurile marii…scopelosCscopelosDscopelos.GSkopelos m-a vrajit. Asezat in trepte ca si Skiathos Town, oraselul isi etaleaza farmecele sale distincte prin casele varuite intr-un alb ametitor in contrast cu acoperisurile din tigla caramizie, care stralucesc orbitor sub soarele dogoritor de vara. Arhitectura caselor tine mortis sa pastreze linia traditionalismului grecesc autentic, fiind cladite din piatra varuita in alb, cu decoratiuni din ceramica pastelata si lemn. Accesul in mai toate locurile din oras se face pe scari care te duc imediat pe stradute extrem de inguste, mai line sau mai abrupte, de parca ar fi niste poteci care te indruma spre tara minunilor grecesti. La un moment dat, ai impresia ca te-ai pierdut intr-un incantator labirint. O splendoare! scopelos.HscopelosEscopelosIscopelosFUrcand si tot urcand, patrunzi repede in esenta locului, descoperi o lume extrem de simpla, cu o viata atat de linistita si tihnita, ascunsa intr-un evantai multicolor de flori si copacei care te astepta la fiecare colt de potecuta. Cate o pisicuta (sau o gasca!) sta lenevita undeva la umbra, pe o treapta a unei case, toropita si ea de caldura apasatoare. Mai vezi din loc in loc cate un localnic ce sade cuminte pe un scaun in fata casei sale sau o fetita care coase de zor la un servet. Din loc in loc mai dai de cate o umbra mai generoasa si ii multumesti lui Zeus pentru asta. Cararile sunt decorate din plin cu ghivece in care cresc o sumedenie de flori colorate, ce te fac sa te simti ca intr-o gradina botanica. Nu este prea usor sa calci in pante, pe scarile din piatra denivelata, zugravite in acelasi alb orbitor. Dar dorinta de a vedea cat mai mult din aceasta comoara de orasel si curiozitatea te fac sa mergi doar inainte…sa vezi, oare dupa acel colt ce o fi?!…Oraselul este foarte bogat in biserici si bisericute care apar din te miri care directie. Ne-am intalnit, cred eu, cu peste 20 de asemenea locasuri sfinte. Am inteles ca numarul lor este mult mai mare…skopelos1scopelosJskopelos2skopelos4scopelosKPe stradutele ceva mai aerisite gasesti fie un mic boutique cu o sumedenie de suveniruri sau cate o taverna ce isi imprastie aerul sau ospitalier si traditional, cu grecii amabili care te cheama sa le treci pragul. Si chiar e imposibil sa rezisti tentatiei de a nu poposi o clipa din marea eternitate elena sa nu te odihnesti acolo, savurand la umbra o cafea greceasca, un suc sau chiar o bere buna si rece. Si daca acea taverna este cocotata undeva cat mai sus, atunci chiar te poti declara fericitul castigator; ai ajuns sus pe culmea orasului si in fata ta ti se asterne o imagine pe care nu o vei uita niciodata. In imediata ta apropiere vezi orasul cel alb, pictat din plin cu un rosu caramiziu de la acoperisuri si in multe alte culori vesele si jucause. Iar jos, cat mai jos te vei imbata privind marea direct in ochii ei cei albastri si limpezi. Cu siguranta te vei pierde intr-o mare de visare…De sus am reusit sa intrevad soseaua principala care aluneca spre marea albastra odata cu tarmul stancos al coastei. Soseaua duce spre unele plaje pe care noi din pacate nu am reusit sa le vedem indeaproape. Cand am coborat in port, pe strada care acompaniaza faleza, am vazut o mica plaja, asezata undeva mai discret, intr-un colt al orasului. Plaja este pietroasa dar apa este ireala…Daca aveam mai mult timp, faceam o scurta baie acolo. Natura a fost foarte marinimoasa cu Skopelos si a binecuvantat acest pamant. O mare parte din insula este acoperita cu maslini, vita-de-vie, livezi de pruni celebri pentru gustul lor aromat si cu multe plantatii de arahide. Mmmm, ce de bunatati! Pe lângă capitală, insula cuprinde alte trei sate pitoreşti: Glossa, Klima şi Elios, locuri pe care le-am vazut doar in niste poze si care m-au facut sa doresc sa le vad aevea. Pentru moment, doar visez la ele si atat…dar e atat de frumos!…scopelosMscopelosLscopelosOscopelosNskopelos5In drumurile noastre prin capitala, ne-am intalnit cu alte grupuri de turisti veniti din toate zarile. Si la restaurante si taverne erau destul de multi. Am aflat ca insula este foarte cautata, normal, pentru exotismul si frumusetile ei ascunse prin desimea verde dar si pentru linistea care cuprinde intregul loc. Vara insula este plina de viata, palpita cu frenezie, aici fiind si baruri unde seara se incinge muzica live, se practica mult karaoke si petrecerile strasnice pe plaja. Din ce am reusit sa vad de pe mare, insula are niste plaje excelente, frumoase, unele sunt foarte discrete (aviz romanticilor indragostiti!), cu golfulete paradisiace, unde Egeeoaica mea se joaca si isi face de cap cu cei care se incumeta sa se contopeasca cu apele ei atat de curate si de albastre. Este pur si simplu minunat! Grecia in ansamblul ei este minunata! Insula are si locuri de cultura. Pentru cei pasionati de istorie si care doresc sa stie despre originile vechilor civilizatii, pot vizita Castelul Venetian, monumentele bizantine dar si Mormantul Piratilor din Sedoukia. Deja stiti ca insula Skopelos a fost „terenul de joaca” pentru filmul de succes “Mama Mia”. Pe insula s-au turnat mai multe secvente din film, unde s-au ales cele mai frumoase si pitoresti plaje. Mie mi-a placut enorm de mult filmul, atat pentru subiectul in sine, pentru muzica ce face parte din hrana mea spirituala, pentru performing-ul fara cusur al actorilor si nu in ultimul rand pentru alegerea perfecta a locurilor de aici, din Skopelos. (dar si din Skiathos!)skopelos3

scopelosRscopelosPscopelosSCand am plecat de pe insula, mi-am propus sa mai facem o croaziera sa vizitam acele plaje renumite dar ne-ar mai fi trebuit macar o zi in plus de vacanta. Cand sa le faci pe toate in cele 7 zile de sejur? In cele din urma excursia a ramas doar in plan pentru o data viitoare cand poate vom mai petrece o vacanta in insula Skiathos. Vedeti? Un motiv in plus de a reveni si in Skopelos!

Dupa pranz am parasit acest mic taram de vis frumos grecesc si ne-am indreptat vertiginos catre un altul…Alonissos. Aici timpul a fost mult prea scurt pentru vizite mai lungi si ne-am multumit doar cu un scurt respiro in micuta capitala-port. Unii turisti s-au incumetat sa urce culmea pana in oras. Pentru asta au luat un autobuz din port…Noi am preferat sa ne plimbam putin prin port si apoi am poposit la o taverna de pe marginea apei, sa privim marea…Atasez aici cateva instantanee cu Alonissos de pe mare si portul.alonissosalonissosBalonissosCalonissosDLa intoarcerea in Skiathos, vantul a inceput sa prinda putere, marea s-a involburat scotand la iveala valuri si vaporul a inceput sa danseze de mama focului. Nu mult a trecut ca sa inceapa raul de mare, zgaltaieli, emotii si tot tacamul. Norocul si salvarea noastra a fost ca la un moment dat, vaporul a fost „incercuit” de un un grup de delfinasi scumpi si dragalasi, care s-au luat la intrecere cu vaporul nostru. Vestea s-a raspandit repede si uite cum am iesit cu mic, cu mare, pe lateralele vaporului sa ne bucuram de jocul delfinilor. Sa te tii pe noi acum de chinul de a surprinde delfinii in poze. A fost de rasul lumii!!! Parca vedeam o scena desprinsa din tragi-comedia homeriana, transpusa in prezent, „Romanii la furat delfini…cu obiectivul foto”  :)  Dar ce credeti? S-a putut?! I-am vazut inotand atat de aproape de barca noastra, chiar si sarind la un moment dat dar cine a reusit sa-i pozeze?! Eu n-am reusit…Intr-o fractiune de secunda, fetei mele i-a iesit miscarea, „capturandu-i” cu telefonul dar totusi, pozele n-au iesit prea bine. Atasez totusi un exemplar, asa, mai putin reusit. Intentia conteaza, nu?!…  :)  Oricum ar fi, amintirea acelor clipe de incantare maxima inseamna cel mai mult. alonissos.pemarealonissos.pemare.delfiniskiathos.noipevaporCroaziera s-a terminat cu bine si am ajuns in Skiathos Town avand in bagajul amintirilor alte peripetii, alte locuri de vis vizitate, o alta imensa bucurie de a calatori oriunde, pe mare sau pe uscat. In Grecia chiar nu conteaza unde te afli; atata timp cat esti acolo, totul este extraordinar! Daca hotarati sa ajungeti in Skiathos, nu pregetati sa faceti si aceasta croaziera in Skopelos, chiar si pe plajele de acolo. Va veti bucura din plin de o calatorie de neuitat!

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca cele scrise de mine sa va fie cat mai de folos.

4 thoughts on “Skopelos – Mama Mia, how can I resist you?!

1. Cred că și anul ăsta, ca și anul trecut, mă voi duce la Băile Tușnad, pentru tratament și aerul de munte de acolo. Grecia trebuie să mai aștepte.🙄
    Îți doresc un weekend revigorant, Ileana!🙂

• Tusnad este unul dintre locurile mele preferate din Romania. Are ceva, un „vino-ncoa!” special. Asa ca intotdeauna acolo poti avea o vacanta reusita.
      In ceea ce priveste Grecia, offf, daca stateai mai aproape, zau de nu te luam pe sus sa te duc oriunde in Elada. Dar e bine sa calatorim si virtual, nu?!
      Iti urez un week-end cat mai insorit si fericit, dragul meu prieten de departe!🙂

2. Intr-adevar, seamana bine cu Skiathos Town!

O „aventura” asemanatoare cu a voastra, la intoarcere, am avut si noi in Corfu. Nu pot zice ca mi-a placut prea tare:)

• Oh! Adriana, in vacanta din Lefkada, am facut o croaziera cand din start au fost valuri uriase, ca nici n-am reusit sa ajungem si sa acostam in Porto Katsiki si Ithaka, asa cum era in program. Atunci am crezut ca…gata, asta ne-a fost viata!!! :)…Seara cand am ajuns in Nidri terminati cu totii, eu cu fii-mea ne-am zis ca nu mai punem piciorul not ever pe niciun vapor. Dar vezi tu? n-am rezistat si anul urmator am comis-o iarasi!!! Ce vrei??? sange de mazzochista!!! :)))