Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Spre Belgrad prin Defileul Dunarii – La Cazane…

(CIRCUIT BALCANI)

Cazanele Dunarii sunt o portiune din defileul pe care-l face Dunarea la trecerea prin Muntii Carpati. Aceasta portiune se intinde pe o lungime de aproape 9 km si se imparte in: Cazanele Mari, intre masivele Ciucarul Mare (Romania) si Veliki Strbac (Serbia); si Cazanele Mici, cuprinse intre Ciucarul Mic si Mali Strbac (Serbia). Cazanele Dunării și masivele Ciucarul Mare si Ciucarul Mic fac parte din Parcul Natural Portile de Fier.

Prima zi a circuitului prin Balcani a debutat cu o vreme mai mult decat excelenta pentru inceput de septembrie; cald, soare, bunadispozitie. Plecasem dis de dimineata din Bucuresti cu destinatia principala Ulcinj – Muntenegru, unde aveam sa petrecem o vacanta excelenta. Ei bine, dar pana acolo aveam sa trecem prin cateva locuri intesate de inedit si multa, multa frumusete. Primul a fost trecerea prin defileul Dunarii.

Dupa trecerea frontierei pe la Portile de Fier 2, iata-ne asadar pe pamant sarbesc, fata in fata cu Dunarea si malurile sale impadurite. Cat mi-am dorit sa ajung acolo, sa vad si eu defileul Dunarii care formeaza incredibilele Cazane. Peisajul mi s-a parut rupt de real. Vazusem poze din aceasta parte a Dunarii dar nu banuisem chiar asa, ca imaginile live imi vor trezi un sentiment de uimire, de fericire, vazand atata frumusete pe ambele maluri ale fluviului. Ma gandeam atunci: slava Domnului ca asa mai reusesc si eu sa vad crampeie de-a dreptul fascinante din tara mea turistica. Atunci mi se mai implinea un vis: priveam chiar si de la departare prin fereastra autocarului, impresionantele Cazane ale Dunarii, cele Mici si cele Mari.🙂

cazaneIn partea stanga se insirau muntii acoperiti din abundenta cu paduri seculare pierdute in istorie. Doar din loc in loc mai aparea cate o pata deschisa la culoare, formata din piatra de calcar, facand nota discordanta cu mantia cea verde a padurilor. In mijloc, Dunarea isi facea jocul incredibil de atragator, unduindu-si trupul voluptos, strapungand culme dupa culme. Ba se subtia dupa un cot sau altul si apoi isi revenea in toata plenitudinea ei. Am avut senzatia ca se joaca de-a v-ati ascunselea printre munti…Pe dreapta mi s-a infatisat braul culmilor inverzite din Romania mea turistica. Asa am reusit sa merg in tandem (chiar daca noi rulam contra scurgerii apei) atat cu Dunarea mea, cat si cu cea sarbeasca, la brat cu ambele sale maluri ce formeaza acest incredibil tablou al naturii numit generic Cazane prin defileul impresionant pe care-l face acolo maretul fluviu.

cazane.3cazane1Privind la apele largi sau stramte ale Dunarii, nu am putut sa nu-mi amintesc de perioada cand cei curajosi, cu riscul de a-si pierde viata, incercau in noptile fara luna sa traverseze apa in drumul lor spre libertate. Doamne, ce timpuri! Bine ca au ramas doar amintirile, unele triste si dureroase, dar ele astazi sunt doar file din istoria noastra contemporana.

Dupa un cot nu prea larg, ghida ne-a spus ca trecem prin dreptul orasului Orsova Noua. Pe malul sarbesc pe care circulam cu o viteza destul de redusa, tocmai pentru a vedea pe deplin frumusetea locurilor prin care treceam, peisajul se schimba simtitor. Soseaua ba cobora ba urca, facandu-si drum prin “intortocheata lume a cazanelor”. La un moment dat, soferul a oprit autocarul, pentru un popas binecuvantat. Pe marginea drumului sunt destule astfel de locuri de popas bine amenajate, care ofera turistilor si posibilitatea de a manca sau bea ceva, in acelasi timp, bucurandu-se de natura in cea mai pura stare. Noi eram undeva sus si de acolo am vazut cum se intinde o panorama de-a dreptul uimitoare a intregului defileu. Am privit fascinata frumoasa Dunare, linistita, ce isi continua netulburata de nimeni drumul spre delta si apoi se varsa in Marea noastra cea Neagra.cazane.orsovaZona Cazanelor Mari si a Cazanelor Mici situate intre localitatile Eselnita si Plavisevita este cea mai ingusta portiune din defileu si cu siguranta ca este si cea mai spectaculoasa. Aici Dunarea se lasa abandonata aproape complet in bratele vanjoase ale muntilor si masoara de la un mal la celalalt vreo 150-250 m. Am avut ciudata impresie ca muntii gatuie practic cursul apei, realizand un decor perfect pentru un film SF dar cu peisaje de basm. Visez: oare cum arata defileul Dunarii intr-o noapte senina, pictata cu multe stele, cand dupa un deal mai pitic apare luna mare, rotunda si portocalie?! Timida inca se oglindeste in firul Dunarii si treptat, treptat, din ambele parti culmile muntoase inverzite o imbratiseaza protector…Trebuie sa fie sublim!…Hey, girl, wake up!!!🙂

In aceasta zona a Cazanelor am reusit sa surprind pe malul romanesc doua monumente deosebite pe care mi-am dorit demult sa le pot vedea. Nu mi-as fi imaginat niciodata ca acest lucru se va intampla de pe malul sarbesc al Dunarii! Dar iata ca viata iti asterne in drumul sau tot felul de surprize, bine este ca acestea sa fie cat mai placute. Ei bine, aceasta a fost o surpriza care s-a potrivit perfect cu “sablonul” placerii si bucuriei de a calatori in acea zona. Asadar, primul monument intalnit a fost chipul sculptat in stanca al lui Decebal, regele dacilor. Monumentul a fost realizat la sfarsitul anilor ’90 de catre sculptorul Iosif C-tin Dragan si m-a impresionat prin marimea sa. Am inteles ca ar fi cel mai inalt monument de gen din Europa. De pe malul sarbesc l-am vazut bine conturat, asezat minunat, undeva la poalele muntelui. Chipul in piatra al fiului lui Scorilo, marele Decebal sta acolo de veghe, privind semet la frumusetea pe care Natura a daruit-o cu atata marinimie acestor locuri deosebite.cazane.decebalcazane4Ceva putin mai departe, pe marginea soselei romanesti, dupa un cot mai larg, la poalele unei stanci roase de milenii de apele Dunarii a aparut o biserica alba. Am aflat ca este Manastirea Mraconia, situata in Comuna Duhova din jud. Mehedinti. Privind-o de pe malul sarbesc, mi-a dat senzatia ca ar fi suspendata deasupra Dunarii. Un joc sugubat al imaginatiei mele. Ghida ne-a povestit ca aceasta manastire este cunoscuta si sub numele de “Manastirea de sub ape”, din cauza a ceea ce s-a intamplat cu vechea manastire Mraconia, care a fost inundata o data cu constructia barajului de la Portile de Fier.

cazane2cazane5De-a lungul defileului, intre localitatile sarbesti Sip si Veliki Gradiste, drumul serpuieste ametitor, odata cu albia Dunarii si strabate viaducte suspendate de vaile adanci si strapunge munte dupa munte, trecand printr-o salba de tuneluri. Soseaua mi s-a parut destul de ingusta si in ziua cand am calcat-o noi era ceva trafic. Am transformat acest lucru intr-un avantaj, viteza mica a masinii dandu-ne posibilitatea de a vedea mai pe indelete intregul peisaj dunarean.

Drumul nostru a continuat de-a lungul defileului, pe ruta Tekija-Mosna-Dobra si iata-ne la Golubac, poarta de intrare a Dunarii in defileu. Am trecut pe langa zidurile cetatii Golubac, ce stau si astazi de secole, pazaind aceste tinuturi fermecate. Cetatea dateaza de la mijlocul sec.14 si imbina armonios si firesc zidurile crestate in munte cu turnurile de aparare si poarta cetatii. Impreuna cu Dunarea ce se scurge lin intregesc un strasnic tablou natural, ca o poveste soptita usor la asfintit, in fata focului…

cazane.golubaccazane.golubac1Ne-am continuat drumul pe soseaua ce trece, surprinzator si la fel de fermecator prin portile ce leaga cetatea de pe munte cu partea ei de pe malul Dunarii. La un moment dat am avut sentimentul ca, desi ma aflam intr-un autocar modern in sec. 21, trecand practic pe teritoriul unei foste cetati medievale, m-am simtit pentru cateva clipe in acele timpuri incremenite intre zidurile cetatii. Extraordinara senzatie!

Mi-am revenit repede, auzind glasul ghidei care ne anunta ca am parasit Defileul Dunarii si ca vom intra imediat pe autostrada, indreptandu-ne spre Belgrad. Cazanele ramasesera mult in spatele nostru dar amintirea lor m-a urmat si o pastrez si astazi…

cazane.maricazane.mari1cazane6In Belgrad nu am apucat sa ma dezmeticesc prea bine. Am trecut atat de repede…Am deslusit doar cateva strazi largi, cu cladiri ale caror arhitecturi mi-au amintit oarecum de Viena sau Bratislava, dar totusi sa nu exagerez, nu?!… Sunt convinsa ca orasul are multe de daruit, ca obiective turistice si plimbari extrem de placute si interesante. Era deja pe inserat, impovarati de oboseala primei zile  si am dat doar cu nasul ca sa vizitam Catedrala Sf. Sava, considerata cea mai mare catedrala ortodoxa din lume. Este ridicata in centrul Belgradului, pe platoul Vracear. La momentul vizitei noastre acolo, biserica era in constructie si nu am reusit sa vedem decat exteriorul care era finisat si ceva din interior.  M-a impresionat marimea catedralei, cu multe bolte foarte inalte. Cativa pereti erau ornati cu sculpturi din marmura alba, foarte frumos. Bolta principala era si ea terminata si privind in sus mi-am imaginat cat de grozava va fi aceasta catedrala cand se vor termina lucrarile. Cu siguranta  astazi biserica a devenit un obiectiv turistic foarte important si reprezentativ din capitala Serbiei. Imi doresc un city-break in Belgrad, cu atat mai mult cu cat  orasul este destul de aproape de Bucuresti si preturile sunt accesibile…belgrad.AbelgradBSeara am ajuns in oraselul de provincie Cacak, unde am inoptat la un hotel bun, Beograd 4*. Ziua urmatoare aveam sa ne continuam drumul spre Muntenegru. Bucuria de a calatori prin defileul Dunarii, la Cazane si foarte putin prin Belgrad a fost dublata de multumirea mea ca am reusit sa bifez frumusetile locurilor de pe ambele maluri ale Dunarii: partea romaneasca si cea sarbeasca…chiar si de la distanta! Pentru mine a contat foarte mult!

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

2 thoughts on “Spre Belgrad prin Defileul Dunarii – La Cazane…

1. Tare frumoase locuri avem noi pe aici, la doi pași. De câte ori am văzut Dunărea, am simțit un fior de plăcere și mândrie, totodată. Îmi plac apele mari și malurile lor pline de verdeață.

• Si mie-mi place Dunarea si o privesc cu mare admiratie si uimire chiar, de cate ori o trec de la Giurgiu la Ruse. De asemenea, am ramas indragostita forever de delta si frumusetea Dunarii din acea parte, ca si partea defileului si a cazanelor. Este un peisaj dumnezeiesc!