Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Parcul Durmitor si Canionul Tara – „Must see” in Muntenegru

(CIRCUITUL BALCANI)

Durmitor Park sau Parcul Durmitor este, dupa parerea mea, cea mai spectaculoasa si frumoasa zona naturala din Muntenegru. Este intesata de munti inalti, cu creste fie impodobite din abundenta cu paduri, fiind prezent mai mult bradul si pinul, fie cu stanci golase din piatra sau chiar combinatia perfecta dintre cele doua: paduri si stanci laolalta. Aceasta zona are o conotatie istorica destul de importanta; aici a avut loc o intensa batalie in cel de-al 2-lea razboi mondial, de la Sutjeska, in anul 1943, cand nemtii i-au urmarit si macelarit pe partizanii lui Tito. Durmitor Park, in toata maretia lui este situat in Alpii Dinarici si include platoul si masivul Durmitor, cu cel mai inalt varf al sau, Bobotov Kuk, de 2522 m. Pana sa patrundem in miezul fierbinte al parcului, drumul pe care l-am avut de parcurs pana acolo cred ca poate face concurenta oricarui alt drum european. De fapt, in acest circuit am inteles ca Balcanii merita cu prisosinta cunoscuti, nu doar pentru multele locuri turistice pe care le ofera calatorului cat mai ales pentru parfumul natural pe care il degaja, cu multe locuri ce pur si simplu te farmeca si te fac sa nu uiti niciun moment vacanta petrecuta acolo.

Drumul pana la Parcul Durmitor strabate munte dupa munte, pe o sosea surprinzator de buna si serpuieste ametitor printre niste vai bogat impadurite. Cu fiecare curba pe care o facea autocarul condus foarte bine de soferul nostru talentos, aparea alt si alt peisaj iar ochii meu nu incetau sa memoreze acea expozitie naturala cand pe o parte, cand pe alta. Si ce m-a tot surprins nu numai aici ci peste tot in Muntenegru, soseaua a fost foarte buna…cu mici exceptii. In programul turistic aveam de trecut prin doua dintre minunatiile naturale pe care le are aceasta tara nesperat de frumoasa, Muntenegru: Parcul National Durmitor si Canionul Tara.

Parcul National Durmitor este imbogatit natural de mai multe canioane, cel mai mare si mai spectaculos fiind Canionul Tara. Aici raul Tara si-a sapat dintotdeauna calea si isi face prezenta sa verzuie printre vaile foarte adanci. Urma sa trecem si noi printr-un loc special prin acest canion. In Durmitor Park mai sunt si alte canioane mai mici, tot frumoase dar mai putin spectaculoase, in vaile formate mai discret de raurile Draga si Susika. Dar va scriu sincer, ca toata aceasta zona intesata de munti si vai de-a dreptul ametitoare, cu raurile si lacurile acelea de o culoare de un verde-bleu straveziu, mai limpezi decat cerul, toata zona este speciala si cred eu, ramane in amintirea turistului sau simplului trecator (daca ii place natura la ea acasa). Ca sa nu mai mentionez si intinsele pasuni, care, de departe apar ca niste pete distincte printre padurile dese ale muntilor. Tabloul este unul de vis real, un vis muntenegrean demn de retinut.durmitorpark.AdurmitorparkB

Datorita pozitiei sale geografice si a diferentelor de altitudine, de la culmile cele mai inalte si pana la vaile foarte adanci, intre acestea aflandu-se padurile de conifere, de pin, brazi ca si zone subalpine, intreaga regiune se afla atat sub influenta mediteraneeana cat si alpina. Toate acestea au dus la dezvoltarea unei game extrem de variata de specii, atat flora cat si fauna. Aici se intalnesc deopotriva lupi, cerbi, ursi, rasi ca si animale mai mici, precum veverite, vidre, nevastuici si alte minuni rozatoare. Parcul ocroteste printre padurile sale si o dversitate de pasari, iar lacurile detin o bogatie subacvatica, concretizata prin pesti de mai multe feluri, ca si broaste, reptile, serpi de apa. Tocmai datorita acestei diversitati naturale, in anul 1952  a luat fiinta acest parc, din dorinta autoritatilor iugoslave de a proteja varietatea de ecosisteme in care astazi se gasesc multe plante si animale pe cale de disparitie. Am aflat ca acest parc adaposteste una dintre ultimele paduri virgine de pin negru din Europa, pe un sol pe care in mod normal s-ar dezvolta fagul. Din anul 1980, frumusetile Parcului Durmitor au fost inscrise in Patrimoniul UNESCO. Acest parc este centrul montan de agrement si turism al Muntenegrului. Pantele mai domoale sau mai abrupte ale muntilor faciliteaza iarna practicarea schiului si mai nou, a snowboarding-ului. Vara este o imensa placere dupa parerea mea, doar sa privesti peisajele din jur sau sa te plimbi cu masina. Dar aici se poate practica alpinism sau alte activitati turistice locale, cum sunt inchirieri de biciclete sau rafting si canoe de-a lungul raurilor. Facilitatile turistice sunt concentrate mai mult in jurul orasului Zabljak.

Una dintre cele mai importante atractii ale Parcului Durmitor sunt cele 18 lacuri glaciare. Cel mai important este Crno Jezero (Lacul Negru), situat la o distanta de aprox. 3 km de orasul Zabljak. Noi nu am avut placerea de a ajunge la acest lac, dar in drumul nostru prin aceasta rezervatie naturala, am intalnit un intins lac, numit Zlatarsko Jezero. Aici am facut un scurt popas la o terasa unde am baut o cafea foarte aromata, privind cu nesat intinderea albastra si nemiscata a lacului cuibarit atat de perfect intre munti. Si, bineinteles, poze…lac.glaciarlac.glaciar.2jpglac.glaciar.1jpg

In plimbarea noastra prin Parcul Durmitor, mandria tarii, cum l-am denumit eu la un moment dat, am intrat in Canionul Tara. Ei, aici alta distractie, alta minunatie a darnicei naturi muntenegrene. Canionul Tara, cunoscut si sub numele de Defileul raului Tara este o formatiune muntoasa, in care raul cu acelasi nume a tot muncit de zor din vremuri imemoriabile si si-a croit drumul sau printre stancile dure ale muntelui, undeva jos, jos de tot…Este un spectacol splendid aici, sa vezi muntele imens, dispus in felii ca de tort, brazdat de apele albastre ale unui rau care, cu tupeu infinit, a reusit sa dea nastere la asemenea splendoare. Nu stiu daca reusesc sa oglindesc bine peisajul, dar poate va amintiti de Canionul din Arizona, SUA. Ei bine, Canionul Tara este “cel mai tare” din Europa ca lungime si al doilea din lume dupa canionul american. Canionul Tara are o lungime de 80 km si o adancime de 1300 m in punctul sau cel mai de jos, deci va dati seama, sper, de spectaculozitatea lui.canionultara1canionultara2canionultara3

Am facut o alta pauza chiar dupa ce am trecut un pod impresionant care leaga doua masive muntoase uriase si ne-am oprit la un popas pe nume “Miro”. Podul este o reala si extraordinara realizare a acestei zone, unind si facilitand trecerea de pe un versant pe celalalt. Podul se numeste Durdevica Tara si a fost construit prin anii ’40. Acesta este realizat din beton si la momentul cand a fost terminat, a fost socotit cel mai mare pod de beton din Europa. Are o lungime considerabila de 365 m, fiind format din 5 arcade alungite mult in jos. Este un pod atat pentru autovehicule, dar are banda si pentru pietoni, pe ambele sensuri. Am reusit sa notez ca distanta dintre terasamant pana la rau este de 170 m. Pe mine m-a impresionat atat constructia fabuloasa a lui cat si imaginea care se desprinde de acolo.

De pe acest pod mi s-a deschis o panorama de exceptie: munti peste tot, haul la picioarele mele, adapostit de acel pod, cu aceasta arhitectura de toata admiratia iar undeva discret, am vazut-o pe Tara cea frumoasa, ducandu-si pletele albastre undeva, foarte jos. Ea isi croieste de zor drumul sau printre stanci, formandu-si propria vale minunata. Numele sau imi va aminti mereu de Scarlett O’Hara…, tenace, ambitioasa, frumoasa, cu pamantul ei atat de drag numit tot….Tara!durmitorparkD

canionultara4durmitorparkELa popasul Miro exista locuri de cazare si este un loc propice pentru plecari in diferite excursii. Aici am mancat un pranz foarte bun si ieftin, am cumparat ceva suveniruri dupa care am plecat mai departe, soseaua tinand drumul Tarei. Ce frumos imi suna…drumul Tarei.popasmirocomplexmiro

canionultara.eucanionultara5La un moment dat, soseaua parca s-a ingustat…de fapt s-au apropiat foarte mult versantii de pe o parte si cealalta a sa; am intrat in niste chei extrem de spectaculoase, amintindu-mi de Cheile Bicazului. Cheile Tarei sunt cele mai adanci din Europa. Am avut impresia ca brusc se inserase. Stancile stateau la panda, parca sa se pravaleasca peste noi, nu mai stiam fiecare in autocar cum sa facem poze. Normal ca nu a iesit mai nimic, inghesuiti cu totii si lipiti de geamurile autocarului si din mers. Vazandu-ne pe toti disperati, stand in picioare si bataind de zor masina, soferul cumsecade a oprit masina pentru foarte scurt timp (chiar daca nu avea voie!) si noi am avut binecuvantata sansa sa putem vedea canionul sau cel putin o portiune a sa extrem de fascinanta: acolo, asa, printre frunzisul bogat al padurii, am reusit sa vedem foarte jos, drumul Tarei care serpuieste prin valea atat de adanca mai abitir decat soseaua de deasupra, pe care ne aflam noi. Imaginea trebuie vazuta “live” nicio mie de cuvante nu sunt de ajuns. Poze nu am putut sa facem, datorita “balariilor” stufoase crescute pe stancile de piatra. Dar am reusit sa vedem cam ce inseamna canionul muntenegrean: o vale foarte adanca, cu peretii apropiati de zici ca se “pupa” intre ei pe anumite portiuni foarte inguste, din stanca stratificata, cu terase stancoase, chiar cu pietris si nisip. Intr-o parte am reusit sa vad si o gaura mare intr-un versant al muntelui. Acolo dainuie o pestera…si poate ca-l are proprietar pe Mos Martinica de Muntenegru. Sunt mai mult de 80 de asemenea pesteri de-a lungul canionului. Ce mi-ar fi placut sa fi vizitat macar una.., sau doua?!…trei?! cata modestie si lipsa de curiozitate din partea-mi, nu?!…  :)

Ei, dar pe raul Tara, acolo unde creste in debit si devine prin unele locuri tare zbarlita dar si mai linistita, se pot face sporturi extreme, cum ar fi rafting si caiac. Am postat o poza mai sus, pentru doritori, sa afle preturile de la popasul Miro, unde se pot caza, manca si pleca in drumetii…chiar si mai speciale, pe calea apei.

Excursia din aceasta zona a Muntenegrului mi-a amintit de un alt parc superb vizitat de noi in Croatia, Parcul National Plitvice (Plitvice Jezera). Peisajele montane sunt destul de asemanatoare, asa ca, pentru cei care au fost deja la Plitvice, isi pot da seama cam ce este si acest Durmitor Park…bineinteles fara cascadele si lacurile intinse si extrem de albastre din parcul croat. Pentru cei care inca nu au vizitat acest loc, ii invit cu toata caldura sa o faca. Daca sunteti iubitori de naturala mama ei acasa, aici este locul ideal de a va “parfuma” sufletul si mintea cu imagini de neuitat si sa traiti experienta bucuriei de a calatori intr-un paradis muntenegrean autentic. Pentru noi, Parcul Durmitor si Canionul Tara sunt, fara doar si poate, „must see” in Muntenegru!

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

8 thoughts on “Parcul Durmitor si Canionul Tara – „Must see” in Muntenegru

1. O nouă călătorie
    E o altă bucurie
    Pentru toți ce vor să fie
    Fericiți într-o feerie,
    Și sunt mulți, peste o mie,
    Mulțumindu-ți, cu drag, ție!
    Să-ți fie duminica cu mult mai frumoasă ca a mea, Ileana!🙂

2. Superb! Povestirile dv. sunt super! Nu am vizitat aceste locuri, dar cu ajutorul descrierilor dv. parca le vad in fata ochilor!

• Multumesc frumos, Iuliana, pt. aprecierile tale si iti multumesc si pt. ca ai poposit pe cararile blogului meu. Te astept de oricate ori iti vei dori. Eu sunt aici!
      Numai bine si iti doresc numai vacante de vis oriunde si oricand!

3. Un loc splendid, care mi-a lasat amintiri foarte placute:-)

4. Chiar woww. Anul viitor intentionez sa merg acolo, este de vis.