Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Ulcinj – O micuta perla de pe coasta Adriaticii muntenegrene

(CIRCUIT  BALCANI)

Ulcinj este oraselul scaldat de apele cristaline ale Adriaticii muntenegrene, unde am petrecut 7 zile din vacanta noastra in Balcani. Este cel mai sudic oras de pe coasta Muntenegrului si totodata centrul municipalitatii Ulcinj. Fiind situat la granita cu Albania, dupa cum aveam sa observam foarte repede, populatia este majoritar albaneza, Ulcinj fiind si centrul comunitatii albaneze din Muntenegru.

In prima dimineata de sedere in Ulcinj, cand am dat cel mai bine cu ochii de micuta localitate, am ramas incantata. In fata mea s-a intins un tablou foarte divers, viu si vesel pictat intr-un amalgam de culori. Orasul mi s-a prezentat dispus in trepte, inghesuit, sufocat de multe cladiri, printre care din loc in loc soseaua isi arata timida onduleurile ce razbat din bogatia de verdeata mediteraneeana atat de diversa.

Undeva mai sus, pe partea dreapta a golfului pe care l-a creat aici Adriatica, am reusit cu usurinta sa disting niste cladiri insiruite ordonat, construite din piatra, ce pareau mai vechi si altfel decat restul orasului. Nu stiam atunci ce este dar curand aveam sa aflu ca acolo este ceva tare frumos, ce merita vizitat. Cocotat si oarecum separat de orasul propriu-zis se gaseste cetatea sau orasul vechi, un loc cu totul distinct. La poalele lui se curbeaza golfuletul, ca o palma usor stransa, in interiorul careia se intinde plaja orasului si marea cea minunata.ulcinjulcinjA

Pentru inceput, cred ca putintica istorie a locului, de altfel foarte interesanta, dupa parerea mea, nu strica nimanui. Ulcinj este una dintre cele mai vechi asezari de pe coasta Marii Adriatice. Are o vechime de peste 2000 de ani. Se considera a fi fondat inca din sec. 5 I.Hr. de catre colonii grecesti colchiniene. Pe aceste stravechi pamanturi traiau inca din era preistorica ilirienii, un popor indo-european. Sub influenta greaca, acestia au construit „Peretii ciclopici”, ceea ce insemna construirea unei cetati cu ziduri inalte din piatra masiva din calcar, unde se intalneste arhitectura miceniana. De aici si numele de Stari Grad Ulcinj sau mai simplu Stari Ulcinj. Multe secole dupa fondarea sa de catre colchinieni, Stari Ulcinj a fost capturat de catre romani. Datorita pozitiei sale geografice, asezarea a fost vanata si cotropita de imperiul bizantin, de venetieni, turcii chiar si de pirati, fiind mereu un loc mult ravnit pentru frumusetile naturale si salbatice ale acestei zone de coasta.

Inainte de perioada medievala, Ulcinj a fost cunoscut ca locul cel mai ravnit de bandele de pirati si pentru o buna perioada a fost chiar capitala acestora din zona Marii Adriatice. Dar venetienii au luptat pentru acest pamant atat de ravnit, lasandu-si amprente adanci in dezvoltarea asezarii, ca si dominatia imperiului otoman, sub care Ulcinj a stat pana in anul 1878, cand a devenit parte din Muntenegru.

Astazi, Ulcinj este un oras inca putin cunoscut dar am inteles ca an de an aici vin tot mai multi turisti, asa cum eram si noi atunci, dornici de a face cunostinta cu el. Aveam sa vedem o urbe in plina dezvoltare, interesanta, foarte pestrita, cu multe locuri pitoresti deosebite. In Ulcinj am intalnit foarte multi musulmani, in special albanezi si orasul este intesat de moschei. Numai eu am vazut vreo 3. Ulcinj si inca un alt oras, Tuzi, este considerat unul dintre cele mai mari concentrari de populatie albaneza din Muntenegru.

Ulcinj este impartit in: orasul vechi si orasul nou. Fiind cazati la un hotel din orasul nou, normal a fost sa-l cunoastem mai intai pe acesta.

Orasul nou s-a dezvoltat pe tarmul Marii Adriatice, pe o colina stancoasa, al carui tarm este mult adancit in interior, dand nastere unui superb golfulet. Se pare ca, demult de tot Natura a smuls aici un urias pumn din stanca, lasand marea sa-si faca un cuib tare frumos, cu un tarm nisipos. Golful este imprejmuit de peretii inalti de piatra; in dreapta sus se distinge atat de frumos orasul vechi, mai ales la orele inserarii, cand apusurile de soare isi imprastie mantia lor multicolora peste oras. In partea stanga, golful a ramas salbatic, imbracat doar cu vegetatia-i bogata. Orasul nou este o aglomerare urbana de case, hoteluri si vile ridicate in stiluri arhitecturale diferite. Unele tin inca linia clasica, altele sunt pur si simplu banale dar multe au tendinte moderniste. Acest amestec de stiluri si tendinte si-a gasit perfect locul in acest amestec de lumi adunate intr-un spatiu relativ restrans care formeaza astazi oraselul-statiune Ulcinj.ulcinj.golfululcinj.plaja.apus

Plaja nu este prea lata si se „muleaza” perfect dupa forma golfului in care este cuibarita. Este cunoscuta sub numele de „Mala Beach” sau Plaja Mica. Nisipul este foarte fin si bogat, iti ingropi picioarele in el iar vara frige al naibii de tare incepand cu primele ore ale pranzului. Sezonul incepe inca din luna mai si tine pana la sfarsit de septembrie, Ulcinj beneficiind de o clima mediteraneeana, deci cald si bine multe luni…Avantaj lor!…

Pe plaja din Ulcinj am avut parte sa „ma bucur” pentru prima oara in viata mea de niste sezlonguri din lemn, o „gluma” lemnoasa greoaie foc, pe post de pat de plaja. Cred ca erau din vremurile demult trecute dar…deloc uitate. Si niste umbrele din rachita gaurita prin care razele soarelui se jucau v-ati ascunselea cu pielicica mea cea delicata. In fine…le-am „rezervat” cat mai aproape de mare. Grele al naibii, lemn adevarat, nu PFL. Mi-amintesc ca am platit 5 euro pentru acele confortabile „relicve lemnoase”, care m-au terminat la oase!🙂  In alta zi cand am mai avut timp de mers la plaja, ne-am asezat mai central. Ei, aici alta distractie, alti bani: am platit 6 euro. Deh, a doua oara ne-am prajit la soare pe plaja centrala sau chiar ultracentrala, daca socotim ca eram in fata unui fel de monument din beton sub forma de aripi (asta mi-a inspirat!), care statea cocotat undeva sus in oras. N-am aflat ce reprezinta acea opera de arta. Mentionez ca sunt si zone de plaja la liber, fara sezuri si umbrele.

ulcinj.plajaPlaja era animata foc, galagie exact ca la noi, oamenii vorbeau tare, vanzatorii ambulanti cu te miri ce care-si strigau produsele. Din acest punct de vedere ne-am simtit ca acasa, pe litoralul nostru; ca si murdaria de pe plaja. Si aici ca si la noi am intalnit la chistoace de tigari „bine camuflate”, vezi-doamne, in nisipul ala atat de fin…Ce pacat! Am vazut si sticle de plastic si te miri ce. Chiar daca plaja era dotata cu cosuri de gunoaie. Si brusc mi-am amintit de plajeje Greciei…Ah, Doamne, ce dor mi se facuse de plajele aurite, curate si linistite si de marile atat de albastre si inspumate ale Eladei!…Offfffff!!! Melancolie, dulce nebunie…vorba cantecului.

ulcinj.plaja1

Fata de litoralul nostru, aici apa face marea diferenta…si, normal peisajul natural deosebit de frumos si special. Marea a fost excelenta, asa cum o stiam din Croatia. Adriatica cea care nu se dezminte niciodata: calda, limpede, si totusi foarte curata, tinand cont ca aici este acel golf, cu nisip si nu cu pietre si se mai tulbura, dar la culoare este tot albastra-verzuie. Numai buna sa te zbenguiesti in valurile ei domoale. Intrarea in apa aici se face foarte lin, fiind ideala pentru familiile cu pitici…chiar foarte mici. Pe plaja nu exista niciun bar sau altele de genu’…Nici macar o toaleta ecologica, ceva acolo. Ele se gasesc traversand strada, pe care noi am numit-o faleza.

Faleza este de fapt o strada care se cheama Obala Borisa Kidrica sau Korzo, cum o numesc localnicii si se intinde pe toata lungimea plajei. Seara este punctul fierbinte si cel mai luminat al orasului. Lume foarte multa si galagioasa. Pe strada aceasta circula si masini, este trotuar doar pe partea cu plaja si datorita acestui fapt aici se produce mereu o mica-mare nebunie. Daca doresti sa te plimbi linistit, in tihna, nu se poate; slabe sperante pentru o promenada calma, relaxanta, aproape de malul marii…poate doar direct pe tarm, pe nisip. Prin oras n-am prea vazut treceri de pietoni. Sunt foarte multe scutere care gonesc pe strazi in bataia vantului. Am constatat ca soferii nu au nicio taina in ale circulatiei. Nu stiu deloc sa semnalizeze, merg ca besmeticii, pun frane bruste, nu stii daca poti sau nu sa treci strada. Cu siguranta au si ei „jmekerii” lor. Totusi am intalnit si „domni”, care din cand in cand ne-au mai lasat si pe noi, ca pietoni sa mai traversam. In rest…in fuga mare!

ulcinj.korzoulcinj.korzo2Lumea este ciorchine pe acest Korzo (o veni de la Corso…mai stii?!) si in concluzie, mult balamuc. Nu prea ne-a placut, mai mult ne-a ametit plimbarea pe acolo. Korzo este intesata de tot felul de terase si restaurante, de cafenele care mai de care mai pitoresti, placute la privit. Unii oameni mi s-au parut un pic cam dubiosi. Ne-am plimbat de cateva ori pana sus in orasul nou si am vazut tot felul de figuri…Oamenii se manifesta foarte zgomotos, vorbesc tare dar sunt pasnici, n-am vazut vreo cearta, ceva intre ei. Am vazut in schimb niste cersetori care isi tot faceau leatul fie jos, pe faleza si altii mai sus, pe strazile ce urca de la capatul falezei inspre magazinele multe, majoritatea fiind in stil bazar. Pe acele strazi gasesti de toate; sunt si ceva magazine mai acatarii, cu preturi pe masura, se gasesc multe suveniruri, alte restaurante si cafenele, patiserii, etc. Am vazut vreo 3 moschei si musulmani foarte multi. Si zau de nu m-am speriat intr-o seara cand sa ies dintr-un magazin am dat nas in nas cu o femeie musulmana, imbracata toata numai in negru, infasurata pe tot capul si fata si doar ochii ii straluceau in noapte. Brrr!…

Localnicii mi s-au parut a fi oameni serviabili si amabili, zambitori, multi dintre ei habar n-au o boaba de engleza, ei vorbesc mai mult italiana dar nici aia peste tot, insa cu bunavointa te intelegi foarte bine cu ei. Eu n-am avut nicio problema.

ulcinj.korzo1ulcinj.korzo3Odata ajuns in partea de sus a orasului, zarva scade considerabil, si atunci chiar este o placere sa te plimbi pe strazile acelea intortocheate, mai ales seara, la lumina felinarelor. Sa vezi hoteluri si vile cu tot felul de arhitecturi. Mi-au placut casele localnicilor ce aveau curtile invadate de multe flori. Am observat ca multe constructii au in trend modelul grecesc. Este intr-adevar tare placut. Pentru cateva clipe m-am visat din nou undeva in Grecia…Doamneee, sunt bantuita…🙂

Orasul vechi este, dupa umila mea parere, locul pe care trebuie musai sa il vizitezi. De ce? Pur si simplu, pentru ca este un vis frumos din trecut spre realitatea prezentului situat la o margine de tarm fermecat. Este o strasnica perla veritabila a coastei muntoase a Adriaticii, un dar al inaintasilor care au inaltat aici, din timpuri demult apuse, o comunitate medievala foarte asemanatoare cu un castel.

Situat pe o colina stancoasa, in partea dreapta a micului golf, asa cum se vede dinspre orasul nou, vechea cetate Ulcinj priveste semeata atat spre tarmul si orasul nou, cat si spre marea nemarginita si atat de albastra. Dar adevarata splendoare se intalneste sus, de catre fiecare calator dornic de frumusete si liniste, de relaxare si de imbatare a gandului si a sufletului de minuni: minuni ale naturii si minuni ale fiecaruia dintre noi. Daca dorim, e atat de usor sa le descoperim singuri. Am descoperit spre inserat aceasta comoara a orasului Ulcinj si o consider atractia „on the top”. De ce? Voi incerca sa o descriu cat mai bine pentru voi.

Pentru a ajunge in Orasul Vechi, noi am coborat din Orasul Nou si am luat-o pe Korzo, pana la capatul ei. Acolo am ajuns la micul si discretul port, in forma de potcoava, unde erau ancorate diverse ambarcatiuni modeste…multe fiind barcute de pescuit. Deja se vedeau zidurile groase din piatra ale cetatii. De acolo se fac niste scari care urca spre intrarea in marea cetate Ulcinj. Am urcat acele trepte si am intrat pe o poarta inalta, boltita, printr-un culoar, ca un mic tunel. Trecusem printr-un turn din exteriorul cetatii, care face de fapt o prima intrare in cetate. Iesiti la lumina, din acel culoar intunecos, am descoperit treptat, treptat orasul medieval. Am simtit usor ca intru intr-o alta lume, undeva departe, in epoci cu cavaleri si domnite. Singurele care m-au tot trezit la realitatea secolului 21 au fost placutele de pe unele cladiri, pe care scria hotelul „X” sau restaurantul „Y”…ulcinj.cetateaulcinj.portululcinj.cetatea1ulcinj.cetatea2ulcinj.imaginedelacetatespreorasulnouulcinj.ileana

Aici sunt multe constructii, toate numai din piatra grea, de constructie, foarte bine conservate. Am observat ca multe dintre aceste cladiri sunt astazi hoteluri elegante, cu restaurante si taverne foarte „chic”. Si am mai aflat ulterior ca preturile sunt „la inaltime”…deh, ca si locul. De acolo mi s-a deschis ca un amplu evantai, o panorama superba a orasului nou, cladit in trepte, am vazut golfuletul cu plaja si marea tihnita la acea ora a inserarii. Acel tablou m-a fermecat…Drumul ne-a dus imediat pe o mica platforma, de unde am vazut zidurile de aparare ale fostei cetati, plasate direct pe marginea tarmului inalt. Si de aici am privit nemarginirea; era doar marea cu ochii sai atat de albastri si de limpezi, atat de linistita la acea clipa a inserarii. Iar cerul cu astrul arzator ne-au prezentat atunci un show unic. La granita dintre zi si noapte, cerul si-a schimbat necontenit paleta multicolora, vazand cu ochii. Acolo sus, la cetatea Stari Ulcinj, am asistat la cel mai frumos apus de soare din viata mea, ce s-a prelungit pana cand am ajuns jos pe plaja. Un astfel de eveniment unic este imposibil de redat in cuvinte…Atasez cateva poze, in speranta de a va incanta privirile si inimile voastre alaturi de mine…

ulcinj.ileana.apusulcinj.apus2

ulcinj.apus1ulcinj.apus3

Dar sa ne plimbam mai departe prin cetatea medievala. Drumul ne-a tot dus pe niste stradute atat de inguste si multe, ca un labirint de unde apar la tot pasul case din piatra, cu curti mici, dar atat de pitoresti, cu multe flori si arbori. Paseam pe carari formate in mare parte din trepte cu piatra alunecoasa, de culoare deschisa, asezata inegal si de multe ori periculoasa. Pentru aceasta plimbare cei mai indicati sunt pantofii sport, pentru ca tot orasul este in pante, cu paviment numai din piatra pe care se poate aluneca foarte usor. Am reusit sa patrundem pana in inima lui, printre casele localnicilor si tare mult mi-a placut. Totul mi-a dat senzatia de unitate si stabilitate; practic nu-ti dai seama unde se termina o gospodarie si incepe alta. Si iar mi-am amintit de Grecia, cu satele ei atat de pitoresti. Acest loc seamana foarte mult cu un sat grecesc foarte batran, pe care l-am vizitat pe Riviera Olimpului, Paleos Panteleimonas despre care am scris impresii aici, pe blogulcinj.cetatea3ulcinj.cetatea4

La un moment dat, am crezut ca ne-am ratacit, pentru ca nu exista niciun indicator si nici lume multa nu era ca sa ne luam dupa altii. Dar bine ca s-a intamplat asa, caci am reusit sa vedem, zic eu, toate stradutele si aleile stramte, am trecut pe sub niste arcade vechi de cand lumea, prin curtile localnicilor care stateau cu usile si ferestrele larg deschise si cu care ne-am salutat zambind. Si liniste, foarte multa liniste aici. Nu am auzit nici macar sa latre vreun catel, ceva, cu toate ca in orasul nou am auzit cativa. Aici, nimic…atunci. Aparent ratacit, am gasit si un magazin cu suveniruri, surprinzator, mai ieftine decat cele din orasul nou.

ulcinj.cetatea7ulcinj.cetatea8ulcinj.cetatea9

ulcinj.cetatea5ulcinj.cetatea6Intr-un final fericit, incarcata cu aceste imagini de neuitat dintr-un loc fermecat, am ajuns intr-un fel de piata mai larga, unde ne-a intampinat o alta poarta asemanatoare cu cea pe care intrasem. Am banuit ca este iesirea din cetate. Si aceasta se face tot printr-un culoar intunecos, pe o poarta larg arcuita si am ajuns pe drumul pietruit, in panta, spre partea cealalta a orasului actual. Drumul coboara impreuna cu zidurile cetatii din aceasta parte, ducand in zona de jos a orasului. Aici am vazut biserica ortodoxa Sveti Nikola sau Catedrala Ortodoxa Sf. Nicolae, care are o istorie foarte interesanta. Cand turcii au invadat Stari Grad Ulcinj, manastirea a fost transformata in moschee. Mai tarziu, spre sfarsitul sec. 19, aceasta a fost reconstruita ca o biserica, in onoarea muntenegrenilor care au murit in razboiul de independenta de la 1878. Cred ca este singura biserica ortodoxa din oras. Se poate sa ma insel, dar eu alta n-am vazut. Alaturi de biserica se gaseste cimitirul orasului.

ulcinj.bisericaortodoxa

Inserarea si-a asternut repede mantia-i bogata in mii de nuante pastelate, creand o atmosfera de feerie. Am ajuns pe plaja si am stat sa facem poze pana cand intunericul a devenit stapan absolut peste intregul tinut. Nu am surprins niciodata pe cer asemenea amestec de culori asa cum am reusit atunci, in acea seara, la Ulcinj.ulcinj.apus4apusblog6ulcinj.apus5

Imprejurimile orasului Ulcinj:

ulcinj.coasta3ulcinj.coasta1In alta seara am luat orasul la picior in partea opusa orasului vechi, in cautarea altor plaje. Peisajul este absolut magic, cel putin la amurgit. Alta plaja mai larga sau cu nisip nu am gasit in imediata apropiere. Dar sunt mici golfulete foarte „sarmante”, adevarate tablouri naturale, cu ceva loc pentru plaje dar pe stanci. Pentru indragostiti sunt locurile perfecte…Acolo apa marii are culori ireale. De asemenea, sunt restaurante ce parca stau atarnate pe marginea stancilor, undeva deasupra marii. Sau sunt altele care coboara pana in apropierea marii. O cina la lumina discreta a unei lumanari trebuie sa fie…Hm…no comment!🙂 Am surprins atunci un splendid „pink sunset”, pe care nu m-a lasat inima sa-l parasesc acolo si l-am adus cu mine acasa sub forma unei poze. Deh, instantaneu de vacanta…

ulcinj.coastaulcinj.coasta2

ulcinj.vplazaIntr-o dimineata am facut o excursie cu tot grupul la cea mai renumita si cea mai buna plaja din Muntenegru: Velika Plaza, care inseamna Plaja Lunga. Situata la doar 7-8 km de Ulcinj, aceasta plaja este socotita „Copacabana Muntenegrului”. Se intinde de la Capul Djerane pana la Ada Bojana, acolo unde raul Bojana se varsa in Adriatica. Ei! Asa da, plaja! Intinsa pe o lungime de 13 km, plaja este foarte larga, cu un nisip perfect, foarte fin si curat. Este impartita pe mai multe sectiuni, fiecare avand un nume. Noi ne-am oprit cu autocarul in dreptul plajei cu numele „Miami Beach”. Cool!🙂ulcinj.vplaza1

La ora cand am sosit, plaja era cam pustie. Norocul nostru, caci fiecare s-a asezat unde i-a dorit inimioara. Acolo erau de inchiriat sezlonguri si umbrelute dar te poti aseza si la liber, direct pe plaja, pe cel mai fin nisip din zona.

Doamneeeeeeee….eu cand am vazut intinderea invalurita a marii, nu am putut rezista si am facut imediat prima baie pe acea zi. Era 9 jumate dimineata. Si o apa excelenta, deloc rece, numai buna pentru o strasnica balaceala…era cu valuri de adevarata mare! Intrarea in apa se face lin, si, normal cu nisip la fel de fin.ulcinj.vplaza2

Velika Plaza este locul ideal din Muntenegru unde iti poti petrece o vacanta ideala la malul Marii Adriatice. Sunt terase si beach baruri de unde te poti aproviziona cu apa, sucuri, cafea si ceva de mancare la preturi rezonabile. Undeva, spre marginea plajei, am vazut terenuri de voley si am inteles ca aici se poate practica si surf…normal, la ce valuri poate oferi frumoasa Adriaticaulcinj.vplaza3

Deci, cei care au masini personale si sunt cazati in Ulcinj sau prin imprejurimi, eu zic ca merita efortul de a veni pana aici pentru a se bucura de o plaja cu nisip fin si auriu, lunga si lata, udata de o mare perfecta, cu valuri. Bonusul consta in multa liniste si relaxare, mancare si bautura…Oare de ce-o mai fi nevoie?! Ah, de bunadispozitie si de dorinta de a-ti realiza o vacanta cat mai frumoasa, plina de amintiri si poze cat mai multe.

Sejurul din Ulcinj a fost unul de succes. Sunt fericita ca am trait bucuria de a calatori intr-un loc turistic incarcat de o frumusete naturala deosebita. Va recomand o vacanta in acest orasel muntenegrean. Daca stii sa iei partile frumoase si interesante dintr-un loc, sa te bucuri de fiecare moment din viata si sa fi recunoscator ca te afli atunci acolo, nu se poate sa nu-ti creezi propria vacanta cu amintiri minunate, de neuitat.

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

9 thoughts on “Ulcinj – O micuta perla de pe coasta Adriaticii muntenegrene

1. Grație ție am aflat multe lucruri despre un loc de care n-am mai auzit până acum și sunt sigur că la fel ca mine sunt mulți alți amatori de vacanțe exotice. Descrierea ta impecabilă și pozele inspirate sunt cea mai bună pledoarie pentru a vizita localitatea Ulcinj, o destinație unică în felul ei.
    Să-ți fie săptămâna minunată, Ileana!🙂

• Ma bucura intotdeauna sa stiu ca ceea ce scriu aici nu este in zadar ci, dimpotriva ajuta oamenii dornici de a fi informati. Si eu sunt la fel!🙂
      Draga prietene, ca intotdeauna apreciez cuvintele tale si iti multumesc mult. pt. aprecieri. Ulcinj merita vizitat, ca de altfel, cred ca orice loc de pe acest Pamant incredibil de frumos.
      Iti doresc numai zile minunate, pline de momente fermecate!🙂

2. Stii, probabil de le blogul meu ca si eu am stat in Ulcinj o saptamana, acum cativa ani, cand am fost si in Albania. Mi-a placut locul, mai ales ca locuiam sus pe deal, deasupra orasului vechi si aveam o panorama minunata si spre mare. De multe ori articolele tale imi amintesc locuri pe care le-am vizitat, cum e cazul si acum!

• Si noi am avut hotelul cocotat undeva mai sus si am avut o panorama excelenta asupra intregului oras, nou dar si cel vechi. Si vedere splendida asupra golfului si a marii. Ma bucur ca am vazut multe locuri comune si ne putem impartasi impresii! Imi doresc sa iti calc pe urme si prin Asia…chiar daca sunt constienta ca aceasta dorinta este fff. greu de indeplinit, spre imposibil. Dar, totusi, cine stie?! Mai exista miracole…🙂

3. Articole pline de informatii esentiale. Keep on traveling!