Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Budva – Centrul turismului din Muntenegru

(CIRCUITUL  DIN  BALCANI)

Situat in mijlocul coastei Adriaticii muntenegrene, orasul-statiune Budva ne-a asteptat vesel, puternic colorat si aglomerat dar cu bratele larg deschise. Zona de coasta numita Budvanska Rivijera reprezinta centrul turismului din Muntenegru. Orasul este foarte cunoscut pentru plajele sale cu nisip mai fin sau amestecat cu  pietris, pentru viata sa de noapte extrem de activa, ca si pentru arhitectura si decorul splendid, cu certe influente mediteraneene, ce imbraca orasul ca de sarbatoare.

La orele cand am ajuns in Budva, caldura prinsese deja o nuanta puternica de “cod portocaliu”; practic simteai cum iti fierbe aerul in nari. Tarziu, spre amaiza, cand am dat o scurta raita pe plaja am simtit in sfarsit vantul marin binefacator al Adriaticii, care ne-a reimprospatat fortele dupa turul de forta facut in oras pe arsita cea mare.

Primul contact cu orasul Budva l-am avut, cum era si de asteptat in partea sa veche. Budva este considerata una dintre cele mai vechi asezari de pe coasta Marii Adriatice din Muntenegru. Orasul are un trecut istoric impresionant si o bogata traditie istorica. Potrivit unei legende, Kadmo, fiul regelui fenician Agenor ce era undeva prin sec. 5 I.Hr. conducatorul orasului Illyri, a pus piatra de temelie a orasului Budva. Mai tarziu, in antichitate, in aceasta zona au venit grecii, condusi de un marinar pe numele sau Boutoua si ulterior romanii au fost cei care au cucerit vechea cetate de la malul marii. Datorita faptului ca o mare parte dintre cladirile vechii cetati poarta un design venetian, acestea par sa detina stilul roman al Republicii Venetiene. Pentru ca asezarea avea o pozitie strategica, cu o deschidere foarte larga la mare, cu apele line, fara valuri si furtuni, Budva a fost intotdeauna o tinta pentru cuceritori. A fost sub ocupatie austriaca, franceza si a fost recucerita de catre austrieci. Istoria totusi nu iarta si treptat, treptat s-a facut si aici dreptate. Astazi, Budva face parte din Muntenegru, fost stat al Iugoslaviei, care si-a recastigat independenta dupa razboiul din 1992.

Oras important la Adriatica, Budva abunda in flora mediteraneana, tot orasul fiind o explozie cu flori de toate felurile si culorile, de leandri, palmieri inalti si bogati, maslini si smochini. Este o reala placere sa privesti la acest peisaj format de Riviera din Budva. In apropiere se afla Muntele Lovcen bogat in paduri de conifere, care isi trimit peste oras parfumul lor sanatos plin de o binefacatoare improspatare a aerului sarat marin. Culmile muntoase apara regiunea de vanturile reci din partea de nord si ofera astfel conditiile unui climat mediteranean bland ce place foarte mult turistilor. Acesta e doar un motiv in plus in fata frumusetii naturale, pentru ca turistul sa vina in Budva si sa petreaca o vacanta cat mai placuta, in locuri de o reala frumusete pe malul unei mari linistite, de multe ori lipsite de valuri.

budva.orasul

Budva este un oras complex, format din orasul vechi (Stari Grad)  si cel nou (Novi Grad). In partea veche a sa, in orice colt te afli parca auzi cum fiecare strada si casa isi sopteste usor propria poveste. Simti si vezi cum abunda Istoria cu ale sale locasuri stravechi. Noi ne-am facut practic “intrarea” in partea veche a Budvei, trecand de zidul gros cu un turn rotund, pe sub o poarta boltita inalta. A urmat placerea de a ne plimba pe stradutele pietruite si inguste, caracteristice intregii zone de pe coasta Adriaticii. Orasul vechi este inca o dovada clara si inconfundabila a stilului de viata linistit, tihnit si curat al locuitorilor acestei urbe. In aceasta parte am reusit sa vizitam Bisericile Sf. Ivan si Sf. Maria din Punta, Biserica Sfanta Treime si Biserica Sf. Stefan impreuna cu zidurile groase si trainice ale Citadelei.

budva.intrarea

budva.bisericabudva.biserica.sf.ivanbudva.biserica.sf.mariadepuntabudva.biserica.sf.treimebudva.biserica.sf.treime.interiorbudva.citadela1budva.citadela

Toate aceste obiective turistice sunt condensate in centrul istoric al  orasului. Micile piatele ce le despart sunt intesate astazi cu terase si cafenele ce degaja o atmosfera relaxata, plina de veselie si culoare, insufletind aceste locuri incarcate de un trecut zbuciumat. Pe micile alei din oras am intalnit tot felul de magazine cu suveniruri, printre care se strecoara si cateva boutique-uri cu produse ale unor branduri cunoscute si magazine mici cu bijuterii din aur si argint. Orasul este ocrotit de caldura nemiloasa a soarelui prin vegetatia abundenta de palmieri inalti si de alti copaci ale caror coroane bogate creeaza umbre generoase, racorind cat de cat atmosfera deja incinsa de la pavimentul stravechi.

Cladirile orasului vechi sunt in majoritate din piatra de constructie, avand 2-3 nivele. La toate ferestrele am vazut obloane din lemn colorate in alb ce dau locului o vigoare tinereasca, stralucire si prospetime. Ce am observat in orasul vechi este faptul ca fiecare casa are aparat de AC. Este si normal si chiar vital pentru canicula ce pune stapanire acolo mai ales in perioada de vara. Chiar m-am intrebat atunci cum de au reusit acesti oameni sa traiasca atatea secole fara racoarea si binefacerea unui astfel de obiect modern, foarte necesar si atat de solicitat astazi in zilele caniculare ale verii.

budva.cetatea4

budva.cetatea.terasebudva.cetateabudva.cetatea1budva.cetatea3budva.cetatea2

Am urcat pe zidurile vechii fortarete si de aici ni s-a deschis in fata ochilor panorama splendida a intregului golf larg ce formeaza marea plaja din Budva. Am reusit sa intrezaresc si orasul nou, din care o parte am reusit sa vizitam ulterior. Iar micutele insulite din zona le-am considerat cireasa de pe tortul gustos si spumos ce fac din Budva prajitura preferata a turistilor care aleg sa petreaca un sejur de neuitat pe riviera muntenegreana.

budva.zidurilecetatiibudva.zidurilecetatii2budva.litoralul

Orasul nou imprastie aromele placute ale contemporanului, este modern si straluceste prin salba de hoteluri, multe fiind de lux, cu arhitecturi indraznete si placute la vedere, cu restaurante si baruri, cafenele decorate din plin in nuante vesele. Impreuna cu tarmul pietros-nisipos si marea cea curata, linistita si albastra intregesc un peisaj mai mult decat fermecator, de care chiar te poti indragosti si doresti sa revii…

budva.orasulnoubudva.orasulnou1budva.hoteluribudva.orasulnou2

Situata pe coasta larga a Adriaticii, Budva cuprinde mai multe golfulete si insulite ce ai impresia ca rasar brusc din mare. Am reusit intr-un final al excursiei noastre sa ajungem si pe  plaja. Plaja Mogren este situata cam la 500 m fata de Orasul Vechi, intre cateva stanci si mare. De fapt, este formata din doua plaje mai mici, cu nisip fin, care comunica intre ele printr-un tunel. Aceasta plaja a fost premiata cu Blue Flag, ca fiind una dintre cele mai frumoase din Muntenegru.

budva.plajamogrenbudva.plajamogren1budva.teraselaplaja

Plaja Slovenska este mult mai intinsa dar este formata din nisip amestecat cu pietricele. Avand o deschidere mai larga la mare, aceasta plaja este cautata mai mult pentru cei dornici de practicarea sporturilor nautice. Oricum, am vazut pe plaja si terenuri de volei, locuri amenajate pentru copii si tot felul de alte locuri de agrement la malul marii. Curios a fost faptul ca noi am nimerit pe una dintre portiunile de plaja cu plata si uimirea noastra a fost si mai mare cand am vazut ca numai pretul de intrare era de 8 euro…fara “tacamul”obisnuit, adicasezlonguri si umbrelute; pentru acelea se platea separat. Ei! Ne spusese noua ghidul ca Budva este cea mai costisitoare statiune din Muntenegru si ca sunt plaje in care trebuie sa bagi destul de adanc mana in buzunare, nu doar pentru a face plaja, ci si preturile la mancare si cazare sunt destul de condimentate. Am hotarat sa nu mai intram pe plaja doar pentru o scurta baie, pentru ca oricum nu mai aveam la dispozitie decat vreo ora pana la plecarea inapoi spre Ulcinj. In schimb, am rugat “beach boy-ul” care statea la intrare si care incasa banii, sa ne lase doar sa mergem pe un ponton pentru a face cateva poze si atat. Ei bine, asta am reusit sa facem, dupa care ne-am plimbat pe faleza pietonala. Am ramas incantata sa gasesc plaja de nisip sau nisip amestecat cu pietricele dar care nu deranjeaza la pasit. Pentru ca litoralul din Budva se intinde pe o suprafata apreciabila, a format de-a lungul coastei ceea ce localnicii numesc Riviera plajelor cu nisip”. Aceasta cuprinde atat plajele cat si cele cateva golfulete si insulite din imprejurimi. Impreuna cu marea cristalina si linistita formeaza acel peisaj deosebit care noua ne-a placut tare mult. Ma gandesc: cui nu i-ar placea un asemenea loc, unde va gasi adunate laolalta locuri istorice importante ale zonei, o apa calda, de o limpezime ca de clestar, nisipul auriu, tarmul fin dantelat al Adriaticii care formeaza un litoral de invidiat si muntii impaduriti din zare. Toate acestea cu siguranta vor crea acea senzatie placuta care poate determina realizarea unei vacante de vis. Si un gand doar ascuns pe moment…acela de a reveni candva acolo…

budva.plaja.budva.plaja.slovenska1budva.plajaslovenskabudva.litoralul.panorama

Din autocar, la foarte putin timp dupa ce am parasit Budva, am zarit pe geamul autocarului un loc cu totul special. Este o creatie naturala rar intalnita in lume: o limba subtire de pamant, ca un istm, uneste tarmul  de o stanca aruncata de noroc nu prea departe in mare. Acolo se ridica zvelt orasul-hotel exclusivist Sveti Stefan. Imaginea este incredibila si nu am rezistat sa nu mi-o insusesc intr-o poza, chiar si din mersul masinii. Pe tarm, de o parte si cealalta a acestei minunatii naturale se intind pe o lungime considerabila, de peste 1 km, doua plaje cu nisip fin, de o culoare mai speciala, un rosiatic deschis. Sveti Stefan este considerat cel mai atractiv si luxos loc de pe tarmul Adriaticii, ce cuprinde pe langa acel hotel super luxos si un parc cladit in stil mediteraneean, restaurante si cafenele, un club de scafandri si un parc auto. Toate se insira cuminti pe stradutele inghesuite si vechi, unde se intalnesc case cu acoperisuri rosii,  cateva bisericute si magazine neschimbate, de pe vremea cand Sveti Stefan era doar un sat de pescari. Astazi exclusivismul sau este demult cunoscut in lume. Printre multi alti oaspeti de renume,  aici si-au petrecut vacante actori precum Sofia Loren, Monica Vitti, Silvester Stalone sau Claudia Schiffer.

budva.svetistefan

Si uite-asa a mai trecut inca o zi din vacanta noastra in Muntenegru, odata cu excursia pe cinste realizata la Budva. Dupa-amiaza tarziu am parasit acest loc plin de farmec si culoare, o statiune plina de viata si voie buna si ne-am intors la Ulcinj, unde aveam cazarea. Am mai bifat o destinatie de top de pe litoralul din Muntenegru. Va recomand cu toata increderea sa vizitati si sa cunoasteti Budva, atat cea veche pentru locasurile de cult si pentru atmosfera arhaica si primitoare, calda si linistita, cat si Budva cea noua pentru plaja, baie in mare si distractie la puterea infinit pentru toate varstele.

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

6 thoughts on “Budva – Centrul turismului din Muntenegru

1. O țară mică, cu frumuseți atât de mari! Multă lume alege o destinație din Muntenegru și nu regretă sejurul de acolo. Așa cum n-a regretat-o nici nepoata mea, care a făcut, la rândul ei, fotografii de neuitat. Nu știu dacă neapărat din Budva, pentru că sunt multe obiective frumoase în această țară. Mă plec încă odată în fața reportajului tău, Ileana!🙂

• Asa e, bunul meu prieten. Muntenegru este o tara mica si taaare frumusica. De multe ori imi aminteste de tarisoara noastra… Multa frumusete intr-un spatiu restrans, deci pamanturi binecuvantate. Muntenegrenii au invatat foarte repede sa faca turism si comert de calitate si asta se vede an de an, prin afluxul tot mai mare de turisti din toata lumea. Bravo lor!
      Iti multumesc mult pt. aprecierile tale, care imi fac o mare placere…ca intotdeauna!🙂

2. Budva, un orasel placut de vizitat, cu multe imprejurimi frumoase. Desi am mai multe articole despre Muntenegru, despre Budva nu am ajuns inca sa scriu. Dar o sa-i vina randul…Pana atunci, m-am delectat cu pozele tale si mi-am reamintit….

3. Cum v-ati descurcat cu limba sarba?