Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Durres – Orasul albanez care mi-a facut cu ochiul…

(CIRCUITUL DIN BALCANI)

Albania este o tara europeana, situata in sud-estul Peninsulei Balcanice si este udata de Marea Adriatica si Marea Ionica pe coasta sa de vest. Ii are ca vecini pe greci in sud-est si sud, pe muntenegreni in nord-vest, in nord si nord-vest se invecineaza cu Kosovo si in est cu Macedonia. Poporul albanez este un mix format din musulmani care sunt majoritari iar restul sunt ortodocsi si catolici.

In drumul spre casa, dupa sejurul reusit petrecut la Ulcinj, in Muntenegru, tara surprinzatoare prin diversitatea sa, destinatia noastra pentru o zi a fost tranzitarea Albaniei cu vizite scurte in orasele Durres si Tirana, capitala tarii.

Mi–am dorit mai demult sa vad aceasta tara. Initial m-a impins o curiozitate generala, impletita apoi, cum era si normal cu dorinta de a o cunoaste si dpdv turistic. Am vrut sa vad cum arata o tara fost comunista din Balcani, o tara “stampilata” ca si saraca dar si “dubioasa”, din povestirile unor romani mai “binevoitori”. Eu am privit-o ceva mai altfel…si in consecinta mi s-a aratat ceva mai altfel…Am avut oportunitatea de a vedea Albania, ce-i drept, in tranzit, cu ocazia acestui circuit in Balcani, unde am cunoscut locuri si oameni deosebiti. In scurta trecere am reusit sa-mi fac o parere la prima vedere, cum se zice. Dar pe parcurs, privind-o mai profund, gandurile si parerile mi s-au mai schimbat…

La vama am stat putin sa ni se verifice actele de identitate, apoi la drum cu noi. Din mersul autocarului, am observat cu usurinta ca Albania este o tara preponderent muntoasa, cu peisaje care pot face concurenta celor din Austria sau Elvetia, dar doar ca frumusete naturala. In comparatie cu suprafata mica a tarii, Albania este cea mai muntoasa tara din Europa, avand aprox. 75% din teritoriu acoperit de munti. Acestia nu sunt neaparat spectaculosi cat bogati in padurile de conifere si foioase si te intampina inca de la intrare, cu vaile sapate adanc ce se succed la tot pasul. Am trecut culme dupa culme, pe sosele bune si in multe portiuni chiar impecabile. Datorita reliefului muntos, in marea lor majoritate soselele „curg” in serpentine, unele chiar foarte stranse. Tabloul montan te indeamna practic sa stai cu nasul lipit de fereastra masinii si cu ochiul si mana pe aparatul foto, pentru a surprinde cat mai multe cadre superbe pe care le intalnesti pe drum mai tot timpul. Asa am facut si eu. Si tare mult mi-a placut!🙂

albania,dimineataalbaniaAlbania1

Albania este o tara a contrastelor: peisajele muntoase de o frumusete salbatica se ingemaneaza cu plajele de nisip si lacurile de o claritate nepamanteasca. Am trecut pe langa Lacul Ohrid, cel mai adanc din Peninsula Balcanica…si ce mult mi-as fi dorit sa fi oprit cateva minute pentru a-l trage intr-o poza. Istoria si cultura Albaniei sunt fascinante. Sa nu uitam ca aici s-a nascut Maica Tereza, cat si Skenderbeg, (sau Skanderbeg dar il veti mai gasi, culmea! si sub forma Skandenberg!numele sau adevarat fiind Gjergj Kastrioti), eroul din sec. 15, devenit una dintre cele mai proeminente figuri istorice a tarii. Vechiul oras Butrin, cu o vechime recunoscuta inca din anii 1000 i.Hr. de-a lungul istoriei a apartinut atat grecilor cat si romanilor, care au lasat o mostenire bogata. Astazi orasul a devenit un important sit si este considerat una dintre minunile arheologice ale lumii. De asemenea, Albania este tara contrastelor religioase, in care se amesteca traditia si cultura islamica, cu cea crestina, traind de veacuri, laolalta musulmani cu crestini. Intr-o fraza mai scurta: Albania este, dupa parerea mea, o tara foarte interesanta, care merita vazuta si cunoscuta, cu bunele si relele sale.

Pe parcursul traseului am vazut ca in Albania se construia de zor peste tot. Acelasi lucru l-am observat si in cele 2 orase pe care le-am trecut repede in vizorul nostru turistic. La un moment dat, am avut senzatia ca ma aflu in Romania anilor ’90 cand si aici s-a construit de zor, de multe ori haotic. Aceeasi senzatie neplacuta am avut-o si cand, trecand prin cateva orase de provincie, am vazut multe gunoaie. Si iarasi mi-a amintit de Romania mea, din pacate…

Un lucru extrem de interesant si nestiut de mine pana atunci: am aflat ca imnul national al Albaniei este cantecul nostru patriotic de odinioara “Pe-al nostru steag e scris unire”, scris de compozitorul roman Ciprian Porumbescu, pe versurile lui Andrei Barseanu. Se pare ca a fost cumparat de catre guvernul Albaniei in anul 1921. O veste surprinzatoare, care pe o parte m-a facut sa vibrez de mandrie patriotica dar in acelasi timp m-a pus pe ganduri: Oare de ce si cum?! Nu au si albanezii compozitorii lor?! Culmea, ca si versurile au multe similitudini…Pai e corect asa?!…Cine stie ce „invarteli” politice or fi fost si atunci?!…..albania2albania3

Iata-ne ajunsi la Durres, acesta fiind primul oras albanez vizitat. Durres este unul dintre cele mai vechi orase ale Albaniei, este portul principal al tarii si al doilea centru industrial dupa capitala Tirana. Durres este asezat pe o mica peninsula de-a lungul coastei Marii Adriatice si, cred eu, acest fapt ii confera un statut special fata de restul oraselor albaneze. Am inteles ca Durres este intr-o continua transformare si modernizare, fiind cel mai frumos si cautat oras-statiune de catre albanezi pentru petrecerea unei vacante pe litoralul tarii lor.

Durres este un oras cu o istorie bogata. A fost colonie romana, apoi cel mai important oras al zonei de vest a Imperiului Bizantin intre sec. 5 si 6; a detinut titlul de capitala tarii in 1913. Este orasul care s-a aflat sub nu mai putin de 33 de ocupatii de-a lungul ultimelor 9 secole. Deci are la activ o istorie efervescenta si sangeroasa in tot felul de evenimente care s-au succedat de-a lungul timpului.

Si totusi, astazi, in sec. 21, Durres are o stralucire aparte. Orasul este colorat in nuante vesele, abunda in blocuri de locuit, unele vechi dar majoritatea sunt noi, cu arhitecturi mai indraznete. In centru, se evidentiaza cateva hoteluri moderne, ca si cladirea primariei si Palatul Culturii. O moschee noua iese clar din peisajul cu care suntem noi obisnuiti, amintindu-ne ca suntem pe un teritoriu cu locuitori preponderent musulmani. Din pacate nu am vizitat-o in interior. Cine stie?? poate intr-un viitor sejur pe litoralul din Durres…durres.blocuri2durres.blocuridurres.primariadurres.palatulculturiidurres.moscheea1

Din cat am reusit sa vad, Durres face nota discordanta fata de ceea ce am vazut in restul tarii, ce-i drept, din fuga masinii. Aici mi-au placut casele de vacanta si vilele scumpe, cladite in stil cat mai „rebel” si mai sofisticat, cu bun gust, care sunt situate mai la periferie. Nu stiu cum zic unii ca au vazut numai gunoaie in Albania, ca nu e deloc chiar asa. Sunt zone unde gunoaiele defileaza ca si la noi, dar nu sunt peste tot. In Durres strazile mi s-au parut mult mai curate decat in multe zone din tara, de exemplu, prin oraselele de provincie prin care am trecut. Acolo, intr-adevar, curatenia mai lasa de dorit. Dar, sincer, nu este mai rau decat la noi, sa nu fim ipocriti si sa recunoastem asta! Eu am vazut un Durres fericit si optimist, relaxat si “sufocat” de palmierii inalti ce strajuiesc strazile si bulevardele largi. Si peste tot, la terase si restaurante, in fata magazinelor ca si prin parcuri este o abundenta incantatoare de flori mediteraneene, care improspateaza aerul acela de vara fierbinte.durres.Adurres.fantanartezianadurresBdurres.strada

In viitorul nu prea indepartat, Durres se doreste a deveni o importanta atractie turistica a litoralului albanez de la Adriatica si are toate premizele. Din pacate nu am avut timp sa dam nici macar o ocheada la mare, ci in programul nostru turistic am avut doar o vizita in centru si apoi spre port. Acolo am admirat, daca se poate spune asa, zidurile fostei cetati si singurul turn de aparare care a rezistat timpului. Turnul venetian este atractia turistica principala a orasului si a fost ridicat prin sec. 13. La acea vreme, turnul, impreuna cu zidurile de aparare au reprezentat una dintre cele mai mari si puternice fortificatii de la Marea Adriatica. Zidurile medievale duc de la turnul venetian pana la amfiteatrul construit in sec. 2 i.Hr. Acolo se gaseste o cripta de la inceputul crestinismului, decorata cu mozaicuri rare. In apropierea zidurilor se ridica o statuie a unui erou national, flancata de 3 tunuri. In portul din Durres se gaseste Muzeul de Arheologie. Din ce am inteles, muzeul este de exceptie, deoarece in interiorul acestuia se gasesc diverse resturi de obiecte deosebit de frumoase si importante, care atesta vechimea orasului si a zonei. Multe dintre acestea au fost reconditionate. Tot de la port se intinde statiunea de litoral Durres Plazh.durres.ziduricetatedurres.turnulvenetiandurres.statuieerounational

Mie mi-a placut Durres, la cat am reusit sa vad si, dupa ce mi-a zambit sugubat, facandu-mi strengareste cu ochiul, pot scrie ca Durres mi-a ramas in suflet, ascuns undeva, inca la capitolul „Mistere calatoare de dezlegat”.🙂  Deci va trebui odata sa ma intorc acolo…mai ales pentru a petrece o vacanta pe litoralul sau. Am cumparat cateva carti postale, din care se vede ca ar fi ceva frumos pe acolo. Nu stiu, nu ma pronunt ferm pana ce nu voi vedea si simti aevea experienta mea albaneza pe plajele mirificei Mari Adriatice. Dar pana atunci, va recomand o excursie pentru a trai si voi bucuria de a calatori in Albania si pentru a va crea propria parere si imagine despre ceea ce reprezinta pentru voi o vacanta in aceasta tara din Balcani. Eu sunt convinsa ca nu va fi deloc atat de rau, ba dimpotriva, veti ramane placut surprinsi, precum mi s-a intamplat si mie.

durres.suveniruri

Si totusi, nu rezist si atasez impresiilor mele cateva poze (sursa internet), cu litoralul din Durres. Privind aceste imagini, coroborate cu cele din ilustratele cumparate de mine, imi deschide un apetit din ce in ce mai crescut si o curiozitate din ce in ce mai greu de infranat, de a petrece in Durres o vacanta la Marea Adriatica, in alta parte decat Croatia…si anume, in Albania, cu atat mai mult cu cat preturile sunt foarte rezonabile iar oamenii sunt amabili si ospitalieri!🙂

albania.litoralalbania.litoral1albania.litoral2albania.litoral4

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

6 thoughts on “Durres – Orasul albanez care mi-a facut cu ochiul…

1. Pe vremea comunismului (și imediat după) existau multe bancuri despre sărăcia albanezilor. Nu știu cum au reușit, dar se pare că ne-au luat-o în multe privințe înainte, iar valorificarea potențialului turistic e unul dintre ele. Poate că au avut „norocul” de a-și alege niște conducători mai buni.
    O seară pe măsura sufletului tău, îți doresc, Ileana!🙂

• Si ei, ca si noi, au suportat rigorile vremurilor trecute…Doar ca, stii cum se zice: schimbarile aduc de multe ori nemultumiri pt. unii, imbogatire pt. altii si trai de azi pe maine pt. restul…Albanezii, cum or fi ei, ca muncesc sau nu mai mult decat noi, sunt firi optimiste, vesele si cred ca si asta conteaza foarte mult in dezvoltarea unui popor. Noi suntem din ce in ce mai tristi, incrancenati unii pe altii…vorba aia: sa moara si capra vecinului. Aceasta mentalitate ne va tine mult timp pe loc…daca nu vom scapa de ea. Trebuie inlaturata din mentalul colectiv. E cam greu, nu?!…Si turismul nostru merge, doar ca altii stiu, poate, sa isi promoveze mult mai eficient „comorile nationale”…fie ele naturale sau traditionale. Voi scrie curand si despre Tirana, deci te invit la o plimbare prin capitala Albaniei.
      Un sfarsit de saptamana cat mai frumos iti doresc, draga prietene!🙂

2. Am trecut doar prin periferia Durres-ului, in drum spre Ksamil. Mie mi-a placut Albania foarte mult.

3. Ce mi se pare mie absolut frapanta este diferenta dintre nordul si sudul Albaniei. Pur si simplu ai impresia ca sunt doua lumi total diferite. Bine, la fel de halucinat este comportamentul soferilor si al pietonilor in trafic, aici nu am remarcat diferente notabile intre cei din nord si cei din sud.🙂 Sunt multe de spus, cert este ca partea sudica face nota clar discordanta in bine. Se construieste mult, exista deja multe cladiri noi cu o arhitectura superba. Am stat 3 zile in Vlore si mi-a facut o foarte buna impresie si chiar intentionez sa ma reintorc aici pentru un viitor concediu de vara. Prin Fier si Elbasan doar am trecut, dar si ele arata surprinzator de bine, comparativ cu orasul Shkoder unde mai este mult de lucru, cel putin in cartierele de la periferie. Oricum, are si el petele lui de culoare, cred ca nicaieri de gasit in alta parte a Europei.🙂 Numai bine, Ileana draga! Salutari din Macedonia!🙂

• Ma bucur mult ca ai reusit sa calatoresti atat de mult in Albania, tara pe care eu o consider foarte interesanta, cu multe locuri speciale, chiar minunate. Eu, din nefericire, pana acum n-am reusit sa vizitez decat Tirana si asta cu ceva ani in urma, cand centrul era vraiste…se refacea totul acolo. Cu toate astea, am reusit sa-mi fac o oarece parere, care sa ma faca sa-mi doresc sa revin acolo. Apoi am vizitat putin din Durres, care mi-a placut mai mult. Si, bineinteles, tranzitarea prin tara, pe niste sosele ce strabat muntii. Peisajul salbatic al Albaniei mi-a ramas la suflet!
      Abia astept sa-ti citesc impresiile din Albania. Numai bine si vacanta frumoasa in continuare…in Macedonia!🙂