Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Hamburg – Un mic popas in cel mai mare oras-port din Germania

(CIRCUIT TARILE NORDICE)

Drumul prin Germania pana la Hamburg a fost strabatut printre picurii de ploaie sacaitori. Din autocar ghidul ne-a “predat” lectia zilei, pe care in mare o stiam eu dar e bine totusi sa ti-o reamintesti ori de cate ori ti se iveste ocazia. Hamburg este cel mai mare oras-port din Germania si totodata este al doilea mare port din Europa, dupa Rotterdam. Hamburg este numele unuia dintre cele 16 landuri federale germane si ca teritoriu este identic cu orasul-stat Hamburg. De aceea, oficial mai este numit si “Orasul Liber si Hanseatic Hamburg”, facand referire la legaturile sale cu Liga Hanseatica. Datorita numarului mare de locuitori, in special in zona metropolitana, Hamburg detine locul doi in Germania.

Situat in nordul tarii, Hamburg este asezat intr-un peisaj idilic, la varsarea raurilor Alster si Bille in frumoasa Elba. In scurta plimbare prin oras am intalnit multe poduri peste canalele care patrund si se pierd prin oras si pentru o clipa m-am simtit la Amsterdam, orasul “One of a kind”…bineinteles, dupa parerea mea! :) Se zice ca Hamburg are 2200 de poduri, mai multe decat in Venetia sau Amsterdam. Nu stiu, eu nu le-am numarat dar or fi facut-o altii si atunci sa ii credem. De asemenea, Hamburg detine titulatura de cel mai verde oras din Germania, avand multe parcuri si spatii verzi, cu zone protejate si rezervatii naturale, precum si lacuri. In scurta noastra vizita, am reusit sa vedem cat de cat acest aspect, pe langa cele cateva locuri incantatoare pe care le-am avut in programul nostru turistic in scurta noastra oprire.

Primul contact cu Hamburg a fost, bineinteles, privindu-l din autocar si prima impresie a fost foarte placuta. Hamburg si-a deschis cartea de povesti si in fata mi-a aparut o imagine incitanta, cu roata imensa din parcul de distractie, aflat in centrul orasului. Apoi privirea mea a intalnit intinderea mare a lacului Alster, cu fantana ce tasnea la inaltime si cladirile colorate si inegale care se insirau ca margelele pe firul apei intr-un joc nebunatic si teribil de fermecator. Iar mi-a amintit de Amsterdam…Din loc in loc apareau turnurile inalte ale bisericilor. Din start am presimtit ca imi va placea si Hamburg…din putinul cat voi reusi sa cuprind in prea scurtul popas. Am vizitat cateva orase importante din Germania si n-as putea face o ierarhizare obiectiva a lor, pentru ca toate imi plac si fiecare are un ceva anume, “a sparkle” care il face unic si extrem de atractiv pentru mine. Hamburg mi s-a parut un oras cu o infatisare specifica, altfel decat celelalte orase germane. Am “mirosit” in Hamburg un aer cosmopolit, cu nuante libertine vesele si puternic colorate, in pofida cenusiului care a persistat in acea zi noroasa de august. Am simtit orasul vibrand de viata buna, unde misunau de zor multi turisti si localnici si mi-a insuflat o stare de bine impletita cu o dulce relaxare dar si o curiozitate crescanda. Din start am observat ca transportul in comun este foarte bine organizat, deh, nemteste! Autobuze locale si turistice impanzesc strazile curate si aerisite, decorate cu copaci batrani si flori multe. Reteaua de metrou mi s-a parut excelenta, foarte extinsa, combinand traseele de la suprafata cu cele in subteran, chiar pe sub apa sau “zburator” cum am zis eu metroului suspendat. Traficul pe strazi se desfasoara firesc, fara aglomeratie sau ambuteiaje la stopuri si intersectii. Nici claxoane, nici injuraturi, nimic care sa te faca sa-ti iesi din papuci, cum se zice….Helaaau, eram la Hamburg, unul dintre cele mai importante orase ale Germaniei, centrul economic si cultural din partea de nord a tarii. Ne aflam in orasul cu cele mai multe institutii media, unde au loc unele dintre cele mai renumite spectacole muzicale. Eram in Hamburg, orasul cu cea mai mare zona de agrement, atat de bine pusa la punct. Si aici pistele de biciclete sunt la mare cinste, foarte bine delimitate atat pe strazi cat si de-a lungul malurilor lacurilor sau canalelor si sunt folosite de foarte multi localnici dar si de catre turisti, care pot inchiria bicla de la multe centre de gen. Si aici, ca in toate orasele vizitate din vestul si nordul Europei, biciclistii sunt respectati, la fel ca si soferii si pietonii. Regulile sunt stricte pentru toti si cel care greseste, plateste. Orasul este “impresurat” de cladiri vechi si mai noi, cu arhitecturi deosebite, foarte curate si bine intretinute. Orasul a fost distrus in proportie de 70% de bombardamentele din timpul celui de-al doilea razboi mondial dar el a fost recladit, respectand mult din vechea arhitectura dar imbinand perfect tendintele unei arhitecturi moderne si contemporane. Astfel, Hamburgul de astazi este un oras foarte placut si extrem de atractiv tocmai prin aceasta imbinare a trecutului cu prezentul, privind optimist spre viitor.hamburg.roatahamburg.Ahamburg.Bhamburg.C

Hamburg ne-a iubit pentru ca ploaia s-a oprit ca noi sa ne desfasuram scurta plimbare pe strazile umede si racoroase, cu miros de tei si iasomie, pline de un farmec aparte. Am trecut B-dul Jungfernstieg, principalul bulevard comercial din Hamburg. Aici este locul preferat de promenada al localnicilor dar si al turistilor si pentru panorama splendida asupra lacului Alster si a canalului Kleine Alster, pe malul caruia se insira terase si cafenele chic. Cladirea Jungfernstieg ascunde pasaje cu magazine unde se gasesc atat produse de calitate cat si tot felul de suveniruri.hamburg.Fhamburg.Ghamburg.H

De acolo, am trecut un pod si prima oprire a fost in marea piata, Rathausmarkt (Piata Primariei), unde troneaza maiestoasa cladire a primariei, cu turnul sau inalt cu ceas. Arhitectura este fabuloasa, in stil neo-renascentist. Interiorul in schimb aduna un superb mix de stiluri arhitecturale. Este o adevarata cladire eclectica, una dintre cele mai impresionante constructii din oras. A fost ridicata la sfarsitul sec. 19 iar astazi gazduieste parlamentul si senatul din Hamburg. La primarie se pot organiza tururi pentru vizitare si au loc diverse expozitii.hamburg.primariahamburg.piata.primariei1hamburg.ileana

Am vizitat parterul primariei si am ramas impresionata. M-am simtit ca intr-o catedrala, privind stalpi falnici cu sculpturi in piatra si cupole decorate ca bisericile gotice. In acel moment acolo se desfasura o expozitie cu picturi. Atmosfera mi-a indus o stare de visare, fiind accentuata si de cateva felinare de epoca, cu care era ornata sala. Mi-a placut enorm interiorul primariei. De fapt, intreaga cladire mi-a placut si mi-a lasat in inima un sentiment de implinire. Am iesit in curtea interioara, pentru a admira o fantana cu un grup statuar tare frumos. Fatada primariei este acoperita de sculpturi in piatra, o adevarata opera de arta. Dupa poze si iar poze am plecat spre urmatorul obiectiv turistic.hamburg.interior.primariehamburg.interior.primarie1hamburg.interior.primarie2hamburg.fantana,primariehamburg.curteainterioaraprimarie

De la primarie am luat-o pe Monckebergstrasse, care traverseaza centrul vechi spre partea moderna a orasului. Este strada cea mai animata si plina cu magazine unde veti gasi produse foarte bune la preturi accesibile. Vitrinele ne-au suras din toate colturile, invitandu-ne la o partida de shopping. Din nefericire, n-am avut timp pentru astfel de placeri ale vietii…hamburg.Dhamburg.Ehamburg.I.hamburg.magazine

Ascunsa in spatele strazii comerciale Monckebergstrasse, am dat de Biserica Sf. Iacob (St. Jacobi Kirke), urmatorul nostru obiectiv turistic. Conform placutei de la intrare, biserica a fost ridicata spre mijlocul sec. 14, pe locul unei mici capele si este dedicata Sfantului Iacob cel Mare. A fost distrusa aproape in intregime in timpul celui de-al doilea razboi mondial si recladita dupa mijlocul sec. 20. Astazi reprezinta un adevarat monument si simbol al orasului. “Wow! Ce cladire inalta!”– mi-am zis cand am ajuns la “poalele” ei. Abia am reusit sa o cuprind cu aparatul foto. Cu alura sa zvelta, biserica este cladita din caramida rosie, cu 3 portaluri pe fatada principala, care ascund statui reprezentand diferite fete bisericesti. Una dintre intrari se face prin portalul din mijloc. Fatada se continua deasupra cu 3 ferestre alungite si se termina cu un turn ascutit, decorat cu un ceas. Biserica este una dintre cele 5 biserici luterane principale din Hamburg. Am vizitat si interiorul; simplu dar elegant. Mi-a indus multa liniste, locul perfect pentru reculegere si rugaciune. Biserica gazduieste comori nepretuite, cum sunt cele 3 altare gotice si uriasa orga baroca, ridicata de Arp Schnitger, la care a cantat marele compozitor J.S. Bach. De asemenea, vitraliile care acopera ferestrele alungite sunt pur si simplu daruri dumnezeiesti.hamburg.st.jakobihamburg.st.jakobi3hamburg.st.jakobi4hamburg.st.jakobi1

Cam acestea au fost principalele obiective turistice vizitate in scurtul popas facut la Hamburg. Regrupati in autocar, ghidul si-a reluat functia de “informator” turistic. Si astfel am aflat despre alte si alte locuri interesante ce merita vazute in frumosul oras german. De exemplu o alta catedrala cu mari semnificatii pentru oras este si Catedrala Sf. Mihail (St. Michell kirke). Este cea mai faimoasa biserica din Hamburg si una dintre cele mai importante din nordul Germaniei. Pentru cativa euro platiti te poti bucura de o priveliste spectaculoasa asupra orasului, urcand in cel mai inalt turn cu ceas din Germania,  ceas care are cel mai mare diametru din Europa. hamburgJhamburg.ileana1hamburg.st.michel

Ce mi-as dori sa vad in Hamburg la o viitoare vizita? Ehei, sunt inca foarte multe locuri de vazut.

Muzeul Maritim este un interesant obiectiv turistic, unde poti vedea machete cu tot felul de ambarcatiuni. Am citit cate ceva despre Muzeul Miniaturilor. Aici cred ca as sta o ziulica intreaga sa ma detectez privind trenulete, orase intregi cu monumente din toata lumea, toate in miniatura, machete interactive, jocuri de lumini, locuri de agrement si de joaca pentru copii si sali de cinema.

Muzeul de Istorie din Hamburg reprezinta cartea de capatai a orasului, de la infiintarea sa in sec. 9 si pana in prezent, printr-o colectie vasta de exponate. Tablouri si machete prezinta istoria dezvoltarii portului si a negotului naval, ce a dus concomitent si la dezvoltarea orasului.

Galeria de Arta din Hamburg ( Kunsthalle) este unul dintre cele mai importante muzee de arta din Germania. Aici mi-as bucura ochii si inima prvind colectii de pictura (Monet, Renoir, Rembrandt, etc) si sculptura, arta grafica semnata de Picasso si alti artisti, precum si o colectie de monezi si medalii din sec. 14. Super interesant, nu?!…Am trecut cu autocarul pe langa aceasta cladire ce ofera turistilor comori de arta nepretuite.hamburg.kunsthalle

– Un alt loc de exceptie din Hamburg pe care mi-as dori sa-l vizitez este si Expozitia Deichtorhallen. Este unul dintre cele mai mari centre de arta contemporana si fotografie din Europa. Si, de ce nu, pentru ca sunt o femeie a naibii de curioasa, mi-as dori sa vad Muzeul Erotic din Hamburg, care prezinta exponate de natura erotica: poze, diferite obiecte si gravuri care dateaza din sec. 16. Interesant, chiar foarte incintant, pot scrie.🙂 Am inteles ca muzeul a fost privit la inceput cu reticenta. Apoi si-a castigat respectul cuvenit, intrucat colectia este realizata cu foarte multa decenta si bun gust si a reusit sa convinga prin seriozitate. Si ca sa raman in acelasi trend, musai va trebui sa ma plimb si prin Districtul Maritim St. Paul, etichetat ca fiind un Babel al pacatului, deoarece aici se gasesc multe cluburi de noapte, cu divertisment pentru adulti. Mi-a amintit de Red Light District din Amsterdam, pe care l-am vizitat la ceas de inserare. Deci si Hamburg se poate lauda cu un astfel de loc si trebuie vazut! Deci un alt must see!!!🙂 Zona St. Paul mai cuprinde si teatre, cluburi, pub-uri si discotecideci distractie pentru toate gusturile si…poftele! Atunci aici avem de-a face cu un autentic must do!!!🙂 Adica, daca ajungi in zona, musai distractie pe cinste!…

Gradina Zoologica este una dintre cele mai vechi si populare gradini zoo din Germania. Initial, aici a fost infiintat primul parc municipal din lume care a lasat sa traiasca sub cerul liber animale salbatice precum lei, elefanti, cimpanzei si alte animale, in tarcuri foarte mari amenajate special. La gradina zoo din Hamburg sunt spatii vaste, in care va veti simti exact ca intr-o padure ecuatoriala sau intr-un desert african. Wow! Trebuie sa fie tare…exotic!

Gradina Botanica este un alt loc pe care mi-as dori sa-l vad, sa-l cunosc si sa-l miros cu toate simturile mele. Se intinde pe o suprafata apreciabila si cuprinde tot felul de specii de plante rare si exotice din zone tropicale ale lumii, cum ar fi Africa, America de Sud, etc.

– Cred ca m-as lasa pierduta prin Parcul Plantelor si al Florilor din Hamburg, o adevarata oaza verde in mijlocul tumultului din oras. Parcul detine sere cu plante tropicale, gradini de trandafiri decorate cu fantani si superbe peluze cu flori felurite, locul ideal de a tine concerte in fiecare zi cat e vara de lunga. Cu siguranta acolo este un coltisor de Eden floral, care combina o gradina botanica, cu spatii de joaca pentru copii si multe alte locuri de relaxare. Am inteles ca iarna aici se organizeaza un patinoar imens. Ce mi-ar placea sa fiu in Hamburg atat vara cat si iarna!!!🙂

Ei, dar o plimbare luuunga pe faleza, de-a lungul cheiului, ar fi excelenta, mai ales la amurg. Zona dintre Landungsbrucke si Baumwall este foarte frumos amenajata. De acolo se asterne o splendida panorama asupra Elbei si a intregului port. Te poti delecta privind forfota neincetata din port, cu vapoarele ticsite cu turisti, care vin si pleaca in croaziere. De-a lungul malului se insira terase si baruri, magazine cu aer specific traditional pline de suveniruri de toate pentru toti. Cred ca acolo traiesti clipe de vis intr-o atmosfera de basm german…In port as vedea si Muzeul de Corabii Rickmer Rickmers, cu frumoasa corabie ce are o vechime de peste 120 de ani.

Si ca sa-mi inchei visarea in aceleasi imagini si acorduri, nu ma pot dezlipi de farmecul irezistibil al apei si vizita la Hamburg nu se poate termina fara o croaziera pe canale, vazand de pe Elba panorama incantatoare a orasului. Nu trebuie ratata o astfel de plimbare cu vaporasul. Pentru mine reprezinta un mod cu totul aparte de a cunoaste un oras, de a ma bucura de privelisti de vis, vazand cladirile care te insotesc, docurile, santierele cu vapoarele si atatea alte barci, care aluneca lin pe intinderea apelor. Atunci traiesc momente de exceptie intr-o poveste pe ape, care se termina intotdeauna cu happy-end: o strasnica excursie si experienta traita intr-o vacanta de neuitat.

Acesta este Hamburg, frumosul oras german, locul unde poti simti si trai bucuria de a calatori in locuri de exceptie, unde poti cunoaste atatea si atatea lucruri extrem de interesante, unele chiar fascinante. O parte dintre ele le-am vazut si noi si imi doresc o reintalnire cu Hamburg pentru a vedea cel putin aceste locuri despre care am scris mai sus. Restul? Vine de la sine!🙂

Ei, asadar, circuitul nostru prin Tarile Nordice se apropia de final. In drumul spre casa, am trecut iarasi prin Berlin, intr-o vizita scurta nocturna. Apoi in Potsdam, am revazut Palatul Sansoussi cu imensele si minunatele sale gradini. O splendoare! Ajunsi in Dresda, m-am bucurat enorm privind inca o data frumoasele si distinsele cladiri ale Operei, Palatul Zwinger, Domul si multe alte locuri care mi-au starnit amintiri atat de frumoase. Ajunsi in Praga am revazut Catedrala Sf. Vit, Castelul Regal, primaria si Turnul cu Ceas si am trecut peste impresionantul Pod Carol. Iar in cele din urma, noaptea am ajuns in Budapesta. Despre toate aceste orase, cu multe locuri vizitate, am scris deja impresii si daca doriti le puteti citi aici, in jurnalul meu de calatorii. Ultima zi am petrecut-o pe soselele din Romania mea turistica, in drum spre Bucuresti. Se terminase inca o vacanta de exceptie, intr-un circuit european in Scandinavia. A fost cel mai grozav circuit dintre toate de pana acum. Pur si simplu ne-a marcat existenta…in bine!!! Ne-am intors acasa, imbogatite cu atatea si atatea cunostinte noi si locuri vizitate, intrupate in mii de poze si mai ales, in mii si mii de amintiri cu totul speciale, pe care nu le vom uita niciodata. Oricand, daca as putea, as lua-o de la capat!!!🙂

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

6 thoughts on “Hamburg – Un mic popas in cel mai mare oras-port din Germania

1. Am revenit cu drag și cu plăcere
    alături de tine în călătorii,
    căci, felul tău de a povesti este o zicere
    frumoasă, cu darul povestirii
    și presărată cu bucuria de a călători.
    Toate cele bune și o săptămână reușită și agreabilă !

2. Multumim pentru informatiile primite. Ati surprins alte aspecte si obiective turistice pe care nu le-am vazut in scurta mea vizita prin Hamburg. Va doresc o saptamana buna in continuare si cat mai multe calatorii!

• Si eu iti multumesc frumos pt. aprecieri. Si vizita noastra in Hamburg a fost foarte scurta, prea scurta pt. cate locuri sunt de vizitat intr-un astfel de oras. Asa e cand mergi cu „turma”, te duce ghidul exact in locurile care sunt in programul turistic si le vezi pe fuga. De asta ador atunci cand am la dispozitie o zi plina intr-un oras. Oricum ar fi, eu ma bucur enorm de fiecare data, oricat de lunga sau scurta ar fi acea vizita. Si mereu si mereu deja visez la o reintoarcere acolo…🙂
      O saptamana cat mai reusita iti doresc!

3. Nu puteam să pierd tocmai călătoria prin Hamburg, așa că mi-am rezervat timp pentru azi în a vedea cu ce frumuseți ne delectezi din această mare și minunată metropolă. Îți mulțumesc pentru încântare și îți doresc un weekend superb, Ileana!🙂

• Ma bucur ca m-ai insotit astazi prin Hamburg. A fost o zi de primavara…calda si surazatoare! Asa, dupa inimile noastre!😉
      Iti doresc o noapte de vis si maine sa ai o duminica plina de incantare si multa culoare!🙂