Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Cracovia – Orasul regal de pe Vistula (2)

(Circuit Polonia – Tarile Baltice)

Precum am mentionat in prima parte a povestirii mele despre calatoria in frumoasa Cracovia, dupa numai un an m-am intors in orasul regal de pe Vistula, cu ocazia circuitului in Tarile Baltice. De data aceasta am reusit sa cunosc la pas…de fapt, la mai multi pasi, un oras extrem de placut, curat, aerisit, cu un atragator „vino-ncoa”. La vizita aceasta am inteles ca orasul merita cu prisosinta si trebuie musai vizitat straduta cu straduta, mirosit si simtit pe indelete. Bineinteles ca nici atunci timpul nu a fost in favoarea mea dar, totusi, am reusit sa vad mult mai multe obiective turistice, fapt ce m-a determinat sa plac enorm de mult stralucitoarea Cracovia. Si sa-mi doresc iarasi o revedere…candva!

La cea de-a doua calatorie, in timpul turului cu autocarul, de la oarece distanta am trecut in revista frumoasa Biserica Sfintii Mihail si Stanislav din Cracovia, care este incercuita de Manastirea Paulina. Complexul monahal este cunoscut sub numele de Skalka (Mica Stanca). Apoi am revazut cu o mare placere Castelul regal Wawel si catedrala Wawelska, despre care am scris mai pe larg in prima parte si am atasat poze.cracovia.bisericasfmihailsistanislavdincracoviacracovia.bisericasfmihailsistanislavdincracovia1cracovia.castelul wawelcracovia.castelulregal(2)

De acolo, am luat calea perpedes spre miezul fierbinte al orasului. Ghida ne spusese ca are de gand sa ne duca undeva anume…Secret!🙂 Pana acolo, ne-am plimbat in pas alert pe stradutele cu parfum puternic medieval. Dar am traversat si bulevarde moderne si aglomerate, pe unde circula tramvaiul. Am trecut pe langa splendida Biserica Sf. Apostoli Petru si Pavel din Cracovia. Numai fatada cand am vazut-o, m-a dat pe spate. Intrarea in curtea bisericii este imprejmuita cu statui din marmura care-i reprezinta pe cei 12 apostoli iar fatada bisericii este din piatra, cu sculpturi in firide si coloane de-o parte si de alta a intrarii. Este prima biserica baroca din Cracovia, construita la sfarsitul sec. 16 pentru iezuiti. Iezuitii au sosit in Polonia dupa mijlocul sec. 16. In fata bisericii am asistat pentru cateva minute la un spectacol sustinut la superlativ de cativa tineri studenti la conservator, care mi-au incantat la maxim toate simturile. Am reusit sa-i si filmez…nu doar sa le fac poze!🙂 Pe drum am dat si de Biserica Dominicana Sfanta Treime din Cracovia, toata numai din caramida rosie, fiind printre primele cladiri construite astfel in acest oras polonez.cracovia.bisericasfpetrusipavelcracovia.bisericasfpetrusipavel.ileanacracovia.concert.sf.petrusipavelcracovia.bisericadominicana1

La mica distanta am intalnit Biserica Sf. Andrei din Cracovia. Este un frumos lacas sfant construit in stil romanic, fiind una dintre cele mai vechi cladiri din oras. Se numara printre putinele biserici care au rezistat in istorie atacurilor vrajmase. O data ce am ajuns la Biserica Sf. Andrei a insemnat ca ne aflam in miezul orasului, centrul sau istoric. Aici a dorit ghida noastra cea draguta sa ne aduca. Imediat mi-am dat seama de ce…cracovia.bisericasf.andrei

Vechiul oras sau Centrul Vechi din Cracovia reprezinta vechile ramasite ale orasului si se intinde de la Castelul Wawel pana la Barbakana Cracoviei, cu Poarta lui Florian, o poarta istorica, fortificata, care duce imediat pe stradute pana in Centrul Vechi. Normal ca astazi nu am mai gasit nicio ruina a vechiului oras dar in schimb am descoperit eternul frumos si trainic al batranei Cracovia, ce a dainuit tuturor vremurilor. Vechiul Oras este inscris in patrimoniul cultural mondial UNESCO.

Dragii mei, aici bate inima straveche zvelta si vesnic tanara a Cracoviei: in Vechiul Oras. In acel loc mi s-a deschis practic un urias eventai viu colorat, plina de viata si frenezie. Eram in Piata Principala din CracoviaRynek Glowny, care monopolizeaza intreaga zona. Considerata un alt simbol al orasului, Piata Centrala (sau Piata Mare sau Piata Principala, tot aia e!) este socotita cea mai mare piata medievala din Europa, si una dintre cele mai mari din lume. Aici este locul preferat de intalnire al localnicilor si turistilor, deopotriva. De asemenea, piata este locul de distractie, unde au loc tot felul de manifestari si spectacole in aer liber, locul preferat de artisti pentru a-si etala liber talentele si idealurile. Piata este practic „asediata” de cladiri de exceptie, cu terase si restaurante, cu cafenele si baruri dichisite, moderne dar si cu amprente traditionaliste.cracovia.piataveche.cladiricracovia.orasul.casecracovia.piataveche.cladiri1cracovia.piataveche

Piata straluceste ca o nestemata. M-a vrajit instantaneu. La prima vedere, m-a coplesit; nu am stiut incotro sa privesc mai intai. Piata dateaza din sec. 13. Aici se gasesc unele dintre cele mai vechi cladiri din oras, cu fatade ce imbraca o arhitectura clasica, avand tot felul de ornamente cu modele interesante. Cladirea care eclipseaza piata, langa turnul primariei, este Palatul Cloth (Sukiennice sau in traducere Sala Tesaturilor – fosta bursa de textile), ce-si poarta semet straiele unei arhitecturi renascentiste. Cladirea masiva in forma dreptunghiulara este construita pe 2 nivele si se intinde pe o suprafata apreciabila iar arhitectura sa iese cu brio din sablonul cotidianului. Exteriorul este un amestec cu totul special de elemente gotice, baroce si renascentiste, bogat decorate. In interior, la etaj se gaseste Galeria de Arta Poloneza a sec. 19, o sucursala a uriasului Muzeu National ce apartine Castelului Wawel. Iar parterul, ca o hala imensa cu bolta inalta, se deschide in arcade ample si reprezinta unul dintre cele mai mari centre comerciale din lume. Aici negustorii si comerciantii isi etaleaza diversele produse, inclusiv multe, multe suveniruri de buna calitate. Printre standurile inghesuite ordonat imprastiind un damf oriental, ce mi-a amintit de Bazarul din Istanbul, se strecoara cafenele si barulete cu arome imbietoare. Cladirea este incercuita de alte terase si cafenele, de cofetarii si cluburi, restaurante si diferite alte locuri de relaxare.cracovia.turnulprimariei.palatulcloth1cracovia.piataveche.palatulclothcracovia.palatulcloth

Printre cladirile ce se insira ca un colier de pret la gatul vechiului oras, am distins Teatrul National, o cladire gratioasa, alaturi de Turnul vechi al Primariei, numit si turnul de veghe al orasului. Primaria a ars intr-un incendiu si a ramas doar turnul sau inalt. Astazi el este unul dintre cele mai cunoscute monumente arhitectonice din Cracovia si adaposteste cateva exponate ale Muzeului de Istorie precum si o expozitie permanenta de fotografie. Interesant, nu?!… Pe perioada verii se poate urca in turn pentru a te bucura de o splendida panorama a orasului. Excelent, nu?! Imi doresc la o vizita viitoare sa reusesc sa ajung in turn pentru a vedea lumea Cracoviei de sus!🙂cracovia.piataveche.turnulprimariei.palatulclothcracovia.teatrulnational.turnulprimariei

In coltul de sud-est al pietii am intalnit Biserica Sf. Adalbert, una dintre cele mai vechi biserici din piatra din Polonia. Statea cuminte, alba, purtandu-si cu mandrie cupola sa verde ca o “caciulita”, precum un copil ratacit. Arhitectura sa este un amestec placut de stiluri romanic, gotic, renascentist dar si frumosul baroc. Toate sunt adunate intr-un mozaic de stiluri religioase deosebite.cracovia.bisericaadalbert1cracovia.bisericaadalbert

Palatul Krzysztofory se gaseste in imediata apropiere a Bisericii Sf. Adalbert. A fost construit pe la jumatatea sec. 17, purtandu-si arhitectura in distinsul stil gotic. Cu statura sa masiva si impresionanta, palatul gazduieste astazi un muzeu istoric, ce prezinta o intreaga colectie militara.

Palatul Bonerowski nu este deloc tinut la secret – asa cum s-ar traduce din poloneza ca “Palatul Secret”. Ci dimpotriva, cladirea straluceste printre toate celelalte minunatii arhitecturale care inconjoara piata mare a orasului. O cladire veche si restaurata, astazi “Palatul Secret” este unul dintre cele mai luxoase hoteluri din Cracovia, situat in buricul targului, atat de aproape de cele mai reprezentative obiective turistice – in Centrul Vechi al orasului!cracovia.piataveche2

Centrul pietii este acaparat de monumentul poetului national Adam Mickievicz. Este considerat cel mai romantic poet polonez, comparat adesea cu Goethe sau Byron. Monumentul ce troneaza astazi in piata este o copie, originalul realizat de Teodor Rygier fiind distrus in anul 1940 de trupele naziste contropitoare. Trupul poetului se odihneste astazi intr-o cripta din catedrala Wawel.cracovia.monument

La ora cand am poposit in Piata Centrala, zona era practic sufocata de lume. Multi copii se jucau in jurul unei frumoase fantani arteziene iar tinerii se distrau pe treptele monumentului. Noi am facut poze la greu cu toate cladirile din piata. Si, privind in jur, la un moment dat, pentru cateva clipe m-am simtit absorbita in peisajul unui oras superb, plin de viata, un oras regal ce-si poarta tihnit destinul de-a lungul frumoasei Vistule.cracovia.piataveche3cracovia.piataveche4

Spre capatul pietii centrale se deschide o alta piateta – Piata Sf. Maria, in care atractia principala o constituie impunatoarea Biserica Sf. Maria (Kosciol Mariacki), cladita in stilul gotic. Se distinge clar din peisajul celorlalte cladiri care inconjoara piata, prin cele doua turnuri zvelte, care pot fi vazute din orice parte a orasului.Turnurile sunt inegale ca inaltime si acest fapt ii imprima bisericii unicitate si eleganta. Este fara indoiala una dintre cele mai importante biserici din Cracovia.cracovia.piatasf.mariacracovia.piataveche.sf.mariacracovia.bisericasf.mariacracovia.bisericasf.maria.si noi

Am vizitat aceasta mareata opera de arta autentica si interiorul m-a lasat fara grai. Tavanul foarte inalt, cu nervuri caracteristice goticului, este de o frumusete nepamanteasca. Predomina un albastru puternic, cu puncte aurii, de am avut impresia ca am parasit pamantul si am ajuns undeva departe, in alta lume, unde cerul cu stelele erau atat de aproape de mine si le puteam atinge…Cu certitudine, sufletul meu le-a atins! Arcadele de pe laterale sclipesc intr-o policromie greu de redat in cuvinte. Iar cand am vazut altarul principal, chiar ca m-am simtit undeva intr-un Paradis ceresc – de data aceasta! Altarul dateaza din sec. 15 si este cel mai vechi si cel mai mare altar in stil gotic din Europa. Este opera sculptorului german Veit Stoss, care a muncit din greu timp de 12 ani pentru desavarsirea operei sale. Altarul este confectionat din lemn de stejar, decorat in aur si turcoaz si reprezinta Adormirea Maicii Domnului printre apostoli. Deasupra altarului, ca o incununare divina a intregii opere, vegheaza Mantuitorul Rastignit pe cruce. Partea unde este situata orga este o alta realizare desavarsita ca si celelalte altare si capele. Cuvintele sunt zadarnice. Biserica Sf. Fecioara Maria este un veritabil “must see and feel” al Cracoviei. Pot doar concluziona ca este una dintre cele mai frumoase si impresionante biserici vazute de mine pana acum. Frumusetea si maretia ei unica m-au coplesit!cracovia.bisericasf.maria.interiorcracovia.bisericasf.maria.interior2cracovia.bisericasf.maria.interior3cracovia.bisericasf.maria.interior4cracovia.bisericasf.maria.interior1

Si la Cracovia, ca de altfel si la Munchen, in Marienplatz sau in Piata Centrala din Praga, am asistat la un moment special: la fiecare ora, din turnul cel mai inalt al bisericii, urca un trompetist care intoneaza imnul dedicat Fecioarei Maria. La un moment dat, melodia se intrerupe brusc. Astfel se rememoreaza evenimentul in care trompetistul orasului a fost ucis de o sageata a navalitorilor tatari in timp ce acesta alerta orasul prin cantecul sau. Chiar daca sunetul trompetei a fost brusc oprit, totusi bravul erou a reusit sa atentioneze locuitorii Cracoviei, acestia reusind sa se apere.

La finalul plimbarii noastre prin Piata Centrala a Orasului Vechi si in drumul de intoarcere spre locul unde ne astepta autocarul, am reusit sa ne bucuram de atmosfera atat de placuta si relaxata pe care Cracovia mi-a daruit-o din plin. In piata am vazut ca se pot inchiria calesti cu cai, o frumusete, sa te tot plimbi. Forfota orasului, coloritul pestrit, febra atat de placuta a unei dupa-amiezii calduroase de august au format ingredientul perfect pentru o vizita de succes in Centrul vechi al stralucitoarei Cracovia. Mi-a placut enorm atmosfera destinsa si calda, rumoarea vesela si obiectivele turistice pe care le-am vazut la Cracovia. Bravo, doamna ghid, va multumesc mult pentru „locul secret” pe care ni l-ati dezvaluit. Acum sper ca am reusit si eu sa-l prezint turistilor-calatori ce vor dori sa viziteze incantatorul oras polonez care se cheama atat de frumos si simplu, Cracovia!cracovia.caleascacracovia.cucaleascacracovia.ileana

Bineinteles, orasul ofera multe alte atractii turistice pe care nu am reusit nici la aceasta a doua vizita sa le vad: Colegium Maius – una dintre cele mai vechi cladiri ale Academiei din Cracovia. Este cunoscuta si sub titulatura de Universitatea Jagellonica. Sau Biserica Sf. Francisc de Assisi, Palatul Episcopilor, Fortareata Barbakan, Biserica Sf. Ana din Cracovia, Vechea Sinagoga, Manastirea Benedictina din Cracovia, Gradina Zoo si Botanica, Acvariul din Cracovia si multe altele. Va dati seama cate mai sunt de luat in seama??? Important este ca toate cele vazute de mine in cele doua vizite aici: obiective turistice si plimbarile prin oras m-au facut sa indragesc nespus Cracovia. Am trait la maxim bucuria de a calatori si am simtit din plin fascinatia unui oras regal stravechi dar totodata modern pe care imi doresc tot mai mult sa il revad. Cine stie? Poate va fi odata…cand nici cu gandul nu voi gandi!🙂

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

2 thoughts on “Cracovia – Orasul regal de pe Vistula (2)

1. Nu știu cum se face, dar parcă fiecare călătorie povestită de tine e cea mai frumoasă, atunci când o parcurg prin cele relatate. Aș putea să-l explic numai prin talentul tău de povestitoare și răbdarea de a arăta tuturor ce-i mai minunat în lumea asta, atât de fermecătoare!
    Hristos a Înviat, Ileana cea neobosită!🙂

• Abia acum reusesc sa-ti raspund, fiind extrem de ocupata si in ultima zi n-am avut nici net!🙂
      Ca intotdeauna, esti foarte generos cu aprecierile. Multam frumos! Cand iubesti calatoria in sine, eu cred ca e si normal ca fiecare drum facut sa-ti placa si sa fie inedit. Chiar daca mai sunt si locuri triste in care pasii te pot duce in calatorii, eu tot optimista raman si ma bucur ca am ajuns si acolo si am vazut niste lucruri extrem de interesante. Chiar pregatesc o poveste atat de trista si dureroasa, pe care am trait-o in intr-un loc anume in vacanta din circuitul Polonia-Tarile Baltice….Sper sa am timpul necesar de a o finaliza, cu aranjatul pozelor cu tot! (ca asta dureaza cel mai mult!)
      Intr-adevar, lumea in care traim este atat de fermecatoare! Ce pacat ca n-avem decat o viata si abia reusim sa vedem o mica parte din ea. Sunt sunt oricum, tare recunoscatoare si pt. asta.🙂
      Numai bine iti doresc si un week-end dupa pofta ce poftesti!🙂