Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Olanda – I did it again!

(Mini-circuit Olanda)

Motto: „Pentru a calatori este nevoie de dorinta de a cunoaste.”

Dragii mei, pentru ca abia m-am intors dintr-o scurta vacanta si sufletul imi este inca acolo, departe, voi face o scurta pauza privind povestirile mele despre circuitul din Polonia-Tarile Baltice, pentru a va povesti „la cald” despre aceasta mini-vacanta.

Doamne! Cat sunt de fericita. I did it again!🙂 But much more!!! Am ajuns din nou in Olanda, la Amsterdam dar cu multe „imbunatatiri”. Va intrebati cum vine asta? Pai haideti sa va povestesc.

In primul rand vreau sa-i multumesc ghidusei si deja prietenei mele dragi, Alexandra Lazarescu de la Holiday Boutique pentru reusita unei astfel de excursii mini-circuit. Pentru mine a fost ca o mana cereasca. Programul realizat a fost fascinant si tot pe atat de interesant. Pe scurt: mi s-a mai implinit un vis atat de frumos si dorit! Alexandra, inca o data iti multumesc din tot sufletul!

De cand dorisem sa revad Amsterdam si Olanda, tara bicicletelor si a morilor de vant, a lalelelor si a cascavalului, a sabotilor si a diamantelor! Primul contact l-am avut in vara lui 2010 cand am efectuat circuitul Germania-Benelux despre care am scris deja impresii aici, in jurnalul meu de calatorii. Atunci am avut onoarea de a cunoaste pentru prima oara superbul oras Amsterdam, capitala Tarilor de Jos (Netherlands). Am scris doua impresii despre vizita mea acolo. Va declar solemn si sincer: intalnirea cu Amsterdam a fost dragoste la prima vedere. De atunci am ramas tot cu gandul la o viitoare revedere cu magnificul Ams. Si iata ca de curand m-am intors din cea de-a doua mea vizita in coloratul si nonconformistul Amsterdam.

Excursia a durat 5 zile pline, in care am tot vizitat locuri minunate ale Olandei, adevarate comori atat prin valoarea si semnificatia lor cat si prin frumusete si interes turistic. Am plecat din Bucuresti-Otopeni cu noaptea in cap, pe o ploaie dusmanoasa. Dar imediat ce ne-am luat zborul si am trecut deasupra norilor, totul a devenit…albastru! Atat de albastru ca eu deja vedeam roz in fata ochilor de nerabdarea de a ajunge cat mai repede la destinatie: Amsterdam. Zborul a fost lin, doar cu cateva turbulente care, zic eu, condimenteaza si fac deliciul oricarei astfel de experiente…cu toti fiorii pe care ii ofera.🙂ams.ileana,avionams.avionams.avion1

Amsterdam ne-a intampinat cu nori si racoare. Dar ce pretentii sa avem?! Si asa am avut o vreme excelenta in toate cele 5 zile, cu mici exceptii de ploi de scurta durata dar consistente. Asa e in Olanda: acum e soare si cald, acum vine vantul puternic care aduna norii si dau drumul la robinet. Cred ca o astfel de vreme intregeste farmecul Olandei, fiind teribil de imprevizibila.

In toate cele 5 zile am avut autocar inchiriat, facilitandu-ne deplasarile prin locurile pe unde am tot misurat din zori si pana-n seara. Astfel, am ajuns foarte repede la cazare, la un hotel dintr-o zona centrala a Amsterdamului. Hotelul Quentin England, situat foarte aproape de Vondel Park, s-a dovedit a fi o buna alternativa de cazare intr-un loc de unde am avut posibilitatea de a ajunge relativ repede pe jos in buricul targului, in Dam Square sau in alte locuri strategice din oras. Bineinteles ca sunt si mijloace de transport, de exemplu tramvaiul 5 pe care l-am folosit doar o singura data. In rest, m-am lasat in voia picioarelor pentru a admira pe indelete farmecul irezistibil al orasului. Amsterdam are si metrou si sper ca la o vizita viitoare sa am timp sa il experimentez si pe el. Ca sa nu mai repet: bicicleta cred ca este folosita de mai bine de 90% din populatie si chiar de turisti. De aceea, arterele principale ca si strazile adiacente nu sunt niciodata aglomerate. Olandezii stiu prea bine ce inseamna sportul, ca si beneficiile sale pentru sanatate. Excelent! ams.hotelul

Prima zi am dedicat-o plimbarilor prin incantatoarea capitala a Olandei si am facut si o croaziera pe canale. Ca un facut, ploaia m-a insotit si de data aceasta…la fel ca la prima vizita. Dar sincera sa fiu, acum nu m-a mai deranjat deloc. Pe vaporas m-am lasat purtata alene pe apele linistite ale canalelor atat de pictorale, admirand si revazand cladirile superbe ale Amsterdamului. M-au incantat enorm noianul de biciclete lasate pe poduri sau de-a lungul cheiului, familii intregi, cu cate 2-3 copii bagati in scaunele speciale sau oameni singuri, circuland de zor pe biciclete. Intregul peisaj mi-a indus o stare de fericire impletita cu o satisfactie maxima si i-am multumit in gand lui Dumnezeu ca mi-a implinit din nou visul de a fi acolo, printre toate acele minuni pe care le are Amsterdam. Atmosfera de basm, cand am calatorit fie cu vaporasul pe canale sau de fiecare data cand am luat la picior strazile, cand am simtit iarasi pulsul colorat si sonor al orasului, nu am putut rezista tentatiei si am simtit cum ma conturez si eu in acest tablou urban cu totul special. Cel putin, asa l-am simtit eu, cu atat mai mult, acum la cea de-a doua mea vizita in Amsterdam. Bineinteles ca am revazut cu placere maxima piata de flori si centrul cu Palatul Regal si alaturi Neuwe kerk si Madame Tussaud; Dam Square cu monumentul sau si stradutele adiacente, pline de magazine. Am ajuns si la Amsterdam Centraal (Gara Centrala) si apoi in Rembrandt Plein. Ne-am plimbat hai-hui pe bulevardele largi sau stradutele inguste, intesate de terase, cluburi si restaurante cu bucatarie internationala iar seara am aruncat iarasi o privire discreta dar curioasa prin Red Light District...ams.bicicleteams.piatadefloriams.teatruams.royaldelftams.canaleams.piatarembrandt.ileanaams.piatarembrandt.floriams.piatarembrandtams.piatadamams.piatadam.ileanaams.statuiepecanalevondel.ileana

In ziua urmatoare am avut in programul turistic vizitarea orasului Haga sau Den Haag. Am ajuns foarte repede, Haga fiind situata in partea de vest a Olandei de Sud, aproape de Amsterdam. Am scris pe blog impresii despre prima mea vizita in orasul care detine puterea in stat. Chiar daca Amsterdam este capitala Olandei, Den Haag reprezinta sediul guvernului si al parlamentului. De asemenea, aici functioneaza birourile regale, toate ambasadele statelor straine, Curtea Suprema de Justitie si Consiliul de Stat.

In Haga, dupa ce am poposit putin in fata Tribunalului International (cunoscut si sub titulatura de Palatul Pacii), ne-am hotarat sa facem o vizita in mica Olanda, la Madurodam. Ei bine, dragii mei, cred ca multi stiti despre ce este vorba. Madurodam este un parc tematic, in care sunt adunate, in miniatura, cele mai reprezentative cladiri din Olanda. Plimbarea prin mica Olanda a fost pentru mine o mare bucurie. Ca si la parcul Mini Europe din Bruxelles, m-am simtit Guliver in Tara Liliputanilor.🙂 Voi scrie impresii despre Madurodam pentru ca merita cunoscut de cat mai multa lume. Este un obiectiv turistic deosebit al Olandei. M-am bucurat de fiecare moment trait acolo, am facut poze cu duiumul, dupa care am plecat mai departe.haga.ileanahaga.madurodamhaga.madurodam.ileanahaga.madurodam3haga.madurodam1haga.madurodam2haga.madurodam.ileana1

Am revenit in centrul Hagai pentru o plimbare, privind pe exterior Palatul Regal, situat pe malul apei. Imediat la iesirea din curtea palatului am revazut frumoasa cladire Mauritshuis, care gazduieste galerii de arta de mare valoare artistica. Apoi am dat o ocheada scurta si in parcul de distractii, dupa care ne-am delectat cu cireasa de pe tortul Hagai. haga.palatulregal.haga.fantanaincurtearegalahaga.palatulregal.curteainterioarahaga.maurithiushuishaga.ileana1haga.palatulregalcufantanaaarteziana

A venit vremea pentru a ne bucura de o priveliste inedita. Panorama Mesdag, pictata  de H.W. Mesdag este un obiectiv turistic „must see and feel”. De ce? Pentru ca odata ce o privesti, pasesti intr-o alta dimensiune. Senzatia este extraordinara! Am trait la Mesdag o experienta unica in viata mea. M-am plimbat virtual intr-un cerc, privind cum a fost odinioara, prin anii 1881, satul de pescari Scheveningen, situat la marginea Marii Nordului. Astazi acolo este o statiune eleganta si tare frumoasa. Este zona din Haga pe care am adorat-o de la prima intalnire din 2010. Am scris impresii si de la Scheveningen. Doritorii se pot delecta cu o poveste frumoasa de la malul marii, „asezonata” cu poze. Voi scrie negresit si despre panorama Mesdag, ce reprezinta astazi un monument istoric cultural unic.haga.mesdag.1haga.mesdag.ileanahaga.mesdag2haga.mesdag.ileana1

In plimbarica noastra prin Haga, am tot admirat orasul, privind cladirile sale incantatoare, oamenii ce stateau tihniti pe la terase, savurandu-si o cafea sau o bere, ascultand rumoarea discreta a unui oras care nu se considera a fi turistic dar pe care eu il recomand cu toata placerea si increderea. In opinia mea, Haga este un oras turistic, pentru ca are cateva obiective turistice de top ale Olandei, care merita vazute si cunoscute.haga1haga2haga3haga4haga5haga6haga7haga8

Tot in Haga, iata-ne ajunsi la Gradina Japoneza, o splendoare in culori pastelate, mangaiate in lumina candida a primaverii calde, pe o vreme excelenta, atipica Olandei. Deh, cand vine Alexandra cu gasca, soarele rasare din oricare zare. Sa stiti ca nu-i deloc o gluma. S-a tot intamplat, asa ca… Something’s in the air when Alexandra came!🙂

Gradina Japoneza face parte dintr-un parc imens, Clingendael Park si este deschisa publicului de doua ori pe an: primavara si toamna. Intrarea este libera. Gradina Japoneza mi-a dat senzatia unui mic Eden. Colac peste pupaza, tocmai atunci mi s-au descarcat acumulatorii si n-am reusit sa fac decat cateva poze din acel loc natural atat de frumos, al carui parfum il simt si acum in nari…gradinajaponezagradinajaponeza1gradinajaponeza2gradinajaponeza3gradinajaponeza4

Ei, dar iata unde am ajuns la final de vizita in Haga. De cand m-am inscris in excursie, i-am dat Alexandrei o idee si iata ca ideea mea s-a concretizat. Am revazut locul care mi-a dat fiori de placere de la prima intalnire. Am pasit iarasi pe nisipul fin de pe plaja din Scheveningen si mi-am bagat iarasi picioarele in apa atat de rece dar atat de atragatoare a Marii Nordului. De data aceasta n-am fost singura ci Alexandra m-a insotit in ritmuri de veselie si bunadispozitie. De „incalzite” ce-am fost, nici n-am mai simtit prea bine cat de rece si taioasa la picioare a fost temperatura apei. In fond, ce ne-a mai pasat noua! Eram undeva pe o plaja aurie, fina si atat de intinsa, tocmai la Marea Nordului…Cat de super a fost! Amintindu-mi acele clipe, simt acum ca iar ma iau  fiorii. Vorba cuiva: mi se face pielea de gaina…de atata placere!!!🙂scheveningen2scheveningen1

Seara ne-am intors in Amsterdam si, impreuna cu una dintre noile prietene, am incheiat ziua cu o plimbarica strasnica pe bicicleta, in Vondel Park. Celelalte doua prietene ne-au insotit perpedes. Si-asa am fost cazati atat de aproape de parc, ca ar fi fost chiar rusinos sa nu experimentez si aceasta mica-mare placere de a ma plimba cu bicicleta. Ohoho! De cand n-am mai facut-o, am si uitat…Doar mersul pe bicla nu se uita niciodata!  :) vondelvondel2vondel3

Ziua a treia a debutat cu o vreme capricioasa, cu nori amenintatori de ploi si cu vant. Dar nimic nu ne-a stat in cale si astfel ne-am luat talpasita spre doua destinatii foarte pitoresti: satele de pescari Volendam si Edam. Situate pe coasta de sud-est a Olandei, sunt doua perle de pret, rasarite de sute de ani la malul marii. In timp ce Volendam este un autentic sat pescaresc, Edam reprezinta patria branzeturilor din aceasta regiune, cu o lunga traditie. Daca la Volendam soarele a fost lenes si nu a prea dorit sa-si arate chipul sau luminos, la Edam ne-a incantat cu razele sale calde, pe fondul unui cer albastru, patat de norii alburii. Ambele sate mi-au daruit clipe minunate, care vor ramane in amintire ca niste locuri speciale din frumoasa Olanda.

Volendamvolendam1volendam2volendam3volendam4volendam5volendam6volendam7

Edamedam1edam2edam3edam4edam8edam5edam6edam7

Partea a doua a zilei am dedicat-o lalelelor. Doar eram in tara lor. Dupa o ploaie de-a dreptul criminala, care, slava Domnului, ne-a prins pe drum (eram in autocar), iata-ne pentru o jumatate de zi plimbandu-ne de zor prin cea mai mare gradina de primavara din lume, la Keukenhof. Ploaia a stat ca prin minune iar soarele si-a descatusat cerul, colorandu-l intr-un albastru intens. Ce noroc pe noi. Cu siguranta ca Cel de sus ne-a iubit taaaare mult. Alexandra, ai tu cumva vreun aranjament cu El?!…A fost o plimbare de vis pe cararile de poveste multicolora in tinutul lalelelor de toate felurile. Voi scrie impresii separate despre Keukenhof, pentru a va darui cat mai multe informatii si poze. Acum scriu doar un rezumat al mini-circuitului in Olanda. Dar voi atasa si aici cateva poze…asa, in avanpremiera, ca sa va bucurati sufletul si privirea.lalele8lalelelalele3lalele4lalele.ileanalalele7lalele1lalele2lalele5lalele6lalele.ileana1lalele9lalele.ileana2Ajunsi in timp util in Amsterdam, am reusit, dupa statul la coada timp de peste o ora, indurand cu stoicism un vant teribil, sa patrundem in lumea Annei Frank si a familiei acesteia. I-am vizitat casa cu o tristete crescanda, casa care astazi este un redutabil si binecunoscut muzeu, numit Muzeul Annei Frank (Anne Frank Huis). Ce pot scrie pe scurt este ca m-a impresionat enorm povestea si destinul micutei Anne Frank si imi rezerv dorinta de a va scrie separat despre acest muzeu, cu o poveste aparte.annefrank

Penultima zi ne-a dus catre alte zari de exceptie ale Olandei. Am vizitat Giethoorn, numit si Venetia Olandei. Situata printre ape si canale inguste, impodobita cu multe poduri, mica asezare este o adevarata bijuterie plutitoare. Acolo deplasarea are loc numai cu vaporase pentru turisti sau cu barcile. Am facut o croaziera si astfel am patruns in inima micului oras de pe ape. Sunt cateva alei inguste pietruite iar legatura dintre ele se face pe poduri din lemn. Casutele sunt extrem de pitoresti, cu stuf pe acoperisuri, mi-au placut tare mult. M-am simtit ca sunt intr-un loc cu totul pierdut de lume, de civilizatie si de tumultul oraselor.giethoorn.ileanagiethoorn2giethoorn3giethoorn4giethoorn6giethoorn7

Aici se traieste atat de simplu, toti oamenii se cunosc intre ei, sunt buni vecini si pentru a ajunge de la o casa la alta, treci un pod si gata, esti in curtea vecinului. Curtile sunt pline de verdeata si flori, o adevarata splendoare naturala. Viata din Giethoorn mi-a insuflat simplitate, liniste absoluta, curatenie, apropierea de natura in cel mai firesc mod. Am vazut ca sunt amenajate si case de vacante si campinguri pentru turistii care se pot rupe de civilizatia urbana si doresc sa-si petreaca o vacanta in mijlocul naturii. Mi-a placut tare mult Giethoorn si zau de nu as putea da nebunia orasului pe 3 luni de vara petrecute dincolo de ceea ce numim noi civilizatie. La Giethoorn, termenul de „civilizatie” are o cu totul altfel de semnificatie. Mergeti acolo, priviti peisajul, adulmecati aerul acela mereu proaspat si racoros, intelegeti cat de cat stilul de viata si poate, unii dintre voi imi veti da dreptate…giethoorn1giethoorn5giethoorn8giethoorn9giethoorn0

Seara ne-am intors in Amsterdam si ne-am fi dorit sa vizitam Palatul Regal. Dar am ajuns putin peste ora ultimei intrari si astfel ne-am schimbat planul. Eu, impreuna cu cele trei noi prietene, am hotarat sa ne plimbam prin oras si, bineinteles sa dam o raita si prin magazine. Am trecut, asadar, la cea mai de succes procedura medicala:terapia prin shopping. Ne-am distrat copios. Am cheltuit si bani grosi pe suveniruri si cateva tricouri dar ce bine mi-a facut aceasta terapie! As repeta-o oricand! In fond banii munciti sunt facuti sa fie…fericiti, deci cheltuiti!🙂

A venit si ultima zi a mini-vacantei, cand in prima parte a zilei fiecare a facut ce a dorit. Eu impreuna cu doua noi prietene, am hotarat sa vedem Rijksmuseum (Muzeul National al Olandei). Desi am ajuns destul de dimineata, mama, mama, ce coada uriasa ne astepta. La toate muzeele din Amsterdam este aceeasi moda: cozi uriase. Asa ca am hotarat sa stam si sa intram. Vroiam nespus sa vedem partea de expozitie „Late Rembrandt”, care gazduieste cateva opere de arta universala; in primul rand opere ale marelui pictor Rembrandt si Van Gogh. Bineinteles, ca dupa o ora si 10 minute de stat la coada cea stufoasa, am reusit sa luam biletele si astfel am patruns in lumea artei la superlativ. Muzeul este cu totul deosebit, inca de la intrare. Dar era atat de multa lume ca am ametit tot cautand de zor „Rondul de noapte” si „Waterloo” ca si faimoasa „Lectie de anatomie”, opere importante si faimoase ale lui Rembrandt, ca si autoportretul marelui Van Gogh, impreuna cu alte cateva picturi ale sale. In cele din urma le-am gasit. Bineinteles ca am vazut si multe, foarte multe opere ale altor pictori celebri, de la 1600 pana in epoca, contemporana. De asemenea, am patruns si in partea muzeului, care cuprinde enorm de multe exponate exceptionale, de o valoare inestimabila. Totul este superb la Rijksmuseum. Pacat ca timpul s-a scurs prea repede si vizita noastra la Rijksmuseum a fost mult, mult prea scurta pentru ceea ce ofera acest mare si foarte important lacas de cultura si arta. Pe viitor, sper sa mai ajung la Amsterdam, pentru a-i oferi muzeului o zi intreaga. Asa si merita.muzeulnational.vederegeneralamuzeulnationalmuzeulnational1muzeulnational.ronduldenoaptemuzeulnational.waterloomuzeulnational.rembrandtmuzeulnational.lectiadeanatomiemuzeulnational.laterembrandtmuzeulnational.vangoghmuzeulnational.vangogh1

Dupa amiaza, i-am soptit un usor „Good bye!” orasului de pe Amstel si ne-am indreptat catre Muzeul Morilor de Vant (Zaanse Schans), unde am admirat de la distanta cateva mori de vant, specifice Olandei, tara morilor de vant. Dupa parerea mea, nu am avut suficient timp pentru a gusta din plin din atmosfera rurala a acelui loc pitoresc. Imi doresc sa revin la Zaanse Schans, pentru a ma plimba alene pe cararile decorate cu mori de vant batrane dar vesel colorate.moridevant.siglamoridevantmoridevant1moridevant2moridevant3moridevant4moridevant5

Dupa amiaza tarziu, autocarul ne-a dus la marele aeroport Schiphol din Amsterdam iar la orele inserarii, urcati in avion, am luat calea spre casa. Se terminase scurta mea vacanta petrecuta intr-o tara plina de un farmec aparte, cu locuri specifice si cu un oras atat de mare, de interesant, de fascinant si atragator precum este Amsterdam. Revazandu-l dupa atatia ani, deodata flacara iubirii mi-a topit inima si am simtit ca ma reindragostesc de el si ca-mi doresc ca an de an sa pot reveni acolo. Stiu eu daca voi reusi? Stiu eu daca visul acesta il voi retrai si alte dati? Oricum ar fi, in aceste 5 zile pline am trait din plin bucuria de a calatori in Olanda, am trait clipe minunate alaturi de oameni minunati, am legat prietenii care, sper eu, sa dainuie peste timp, mi-am incarcat sufletul si cugetul cu momente speciale, ca acum cand scriu, pur si simplu ma simt acolo. Eu inca sunt la Amsterdam si deja visez la o noua provocare. Este o vorba care zice ca „a doua oara este mai bine”. Chiar asa a si fost. Oare cum o fi a treia oara?! Ei, ce zici, Amsterdam? O mai fac o data?! Si poate inc-o odata!!! 🙂

Avionul cu care am plecat spre casa: avionulnostru

Good bye, my Amsterdam! Hope see you as soon as posible! avionulnostru1

O ultima privire asupra orasului. Apoi ne pierdem undeva sus, sus de tot, deasupra norilor…spre inserat, dupa ultima zi de vacanta petrecuta in Olanda – Amsterdam. avionulnostru2avionulnostru3

Ne apropiem tot mai mult de casa…Mai avem o distanta aproximativa ca de la Arad la Bucuresti…Si putin dupa miezul noptii ajungem cu bine pe Otopeni. Slava Domnului! :) avionulnostru4

Aceasta a fost mini-vacanta mea din mini-circuitul in Olanda, cu sedere in Amsterdam. Totul a fost minunat. Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

3 thoughts on “Olanda – I did it again!

1. Chiar că e o lume minunată Olanda, desprinsă parcă dintr-un vis frumos! Sunt atâtea locuri frumoase și obiective renumite, încât nici n-aș putea să fac o selecție. Toate merită să fie văzute, admirate, fotografiate și împărtășite. Mulțumesc pentru minunata plimbare și călătorii la fel de superbe în continuare!🙂

• Asa este, draga prietene. Olanda este un tinut minunat, nu doar o tara minunata. Nu doar orasele sunt atat de pitoresti si interesante. Dar viata rurala este de exceptie, cu peisaje naturale rupte parca de realitate. Si nu am vazut multe locuri. Dar imi doresc nespus. Cine stie?!…🙂
      Iti multumesc frumos pt. commnent si iti doresc tot binele din lume si cat mai multa inspiratie, domnul meu scriitor!🙂

2. Pingback: Nou in Romania! Oferte speciale unice pe piata de turism din Romania | Bucuria de a calatori