Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Amsterdam – Rijksmuseum – Istorie si arta olandeza la puterea infinit

(Mini-circuit Olanda)

O  VIZITA  LA  MUZEU…DAR  CE  MUZEU!

Iata ca a sosit si ultima zi de sedere in capitala olandeza. Pana la orele 15, cand trebuia sa plecam de la hotel, am avut timp de hoinareala. Si ce m-am gandit: cum prima mea calatorie in Amsterdam, in vara lui 2010, fusese foarte scurta, de doar o zi, ratasem vizita la cel mai mare si important muzeu din oras. In plus, atunci, o mare parte din marele lacas de arta era inchis. Pe 13 aprilie 2013, dupa 10 ani de reconditionari si restaurari masive, in sfarsit regina Beatrix a deschis portile noului Rijksmuseum, intrarea facandu-se prin Aripa Philips. Asa ca, ma gandesc eu acum, e adevarata vorba care zice ca „orice rau e spre bine”. De ce? Pentru ca revenind in Amsterdam cu ocazia acestui mini-circuit am reusit ce mi-am propus inca de acasa: sa vizitez, chiar si pe foarte repede inainte (deh! acceasi poveste cand esti in vacanta: timpul foarte scurt!) cel mai mare muzeul al Olandei. Astfel, impreuna cu alte doua noi prietene, am hotarat sa vizitam si Rijksmuseum (dupa ce intr-o dupa-amiaza vizitasem Muzeul Anne Frank), din pleiada muzeelor pe care Amsterdam le detine cu o mare mandrie patriotica. Rijksmuseum este unicul muzeu unde se impletesc perfect istoria si arta olandeza la puterea infinit.
Aflat in Museumplein (Piata Muzeelor), in apropierea unora dintre cele mai circulate canale din Amsterdam, Rijksmuseum, (in traducere Muzeul Regal) este considerat unul dintre cele mai mari muzee din lume. Avand o cladire impresionanta, muzeul adaposteste o adevarata comoara nationala, reprezentata printr-o colectie de picturi din Epoca de Aur olandeza precum si o bogata colectie de arta asiatica. Initial, muzeul a fost fondat in anul 1800 la Haga, inspirat dupa modelul francez, cunoscut la acea vreme sub denumirea de Galeria Nationala de Arta. Opt ani mai tarziu, la ordinul regelui din acea vreme al Tarilor de Jos, Louis Bonaparte (fratele marelui Napoleon Bonaparte), muzeul a fost mutat la Amsterdam iar picturile aflate in proprietatea orasului, cum ar fi grandioasa pictura a marelui Rembrandt van Rijn, „Rondul de noapte” (Watch Night) au devenit parte a colectiei muzeului. In anul 1885, muzeul s-a mutat in cladirea actuala, care a fost ridicata de arhitectul olandez Pierre Cuypers. Acesta a reusit sa realizeze o constructie de exceptie, imbinand elemente ale stilului gotic cu cel renascentist. Cladirea este bogat decorata cu motive care fac referire la istoria artei Tarilor de Jos. Din primii ani de existenta, Rijksmuseum nu s-a limitat doar la expunerea colectiilor de tablouri ci a continuat sa realizeze colectii deosebite cu obiecte de arta, cu precadere arta asiatica sau relicve istorice. De asemenea a fost creat si un cabinet de stampe si muzeul nu a incetat nici o clipa sa se modernizeze. Cu ocazia incoronarii reginei Wilhelmina, aici a fost organizata o mare expozitie Rembrandt, in care „Rondul de noapte” ocupa locul de onoare. Aceasta monumentala pictura pe care aveam sa o vad si eu curand, se gaseste in aceeasi sala inca din anul 1906. Prin statura sa impozanta si maiestoasa, Rijkmuseum acapareaza practic Museumplein. In apropierea marelui muzeu se afla Muzeul Van Gogh, un alt asezamant de arta foarte drag atat locuitorilor capitalei olandeze cat si turistilor de pe intregul mapamond, care poposesc un timp in atragatorul si neastamparatul Amsterdam. Ambele muzee par a strajui capetele unei mici portiuni din marele Vondelpark, plin cu arbori si flori, cu un mic lac in mijlocul caruia tasneste o frumoasa fantana arteziana. Intregul peisaj incanta privirea si aduce oamenilor liniste si relaxare, alaturi de literele atragatoare in alb si rosu, ce formeaza deja binecunoscutul brand „I amsterdam”, unul dintre locurile cele mai fotografiate din oras. Atasez o poza din prima mea vizita la Amsterdam, din Vondelpark, de unde se vede Rijksmuseum, asediat de macarale. Deh, atunci marele muzeu era in plin proces de reconditionare…dar si o poza cu muzeul astazi!rijks.iamsterdamrijks.muzeulAm ajuns in fata la Rijksmuseum pe la 9 jumatate dimineata si deja era o coada imensa la intrarea spre casa de bilete. Dar nimic nu ne-a mai putut opri din dorinta de a intra si de a vedea, macar punctual, cateva opere definitorii din istoria artei olandeze. Ma credeti, am stat la coada peste o ora si jumatate, intr-un vant teribil, chiar daca soarele stralucea pe un cer albastru de primavara capricioasa Made in Holland! 🙂  Intre timp, am privit amuzata biciclistii care treceau relaxati, aparent fara nicio grija, prin pasajul ce se strecoara exact pe sub muzeu. Nu ne-a parut rau pentru ca, odata intrate in muzeu, am pasit intr-o alta lume si dimensiune: in lumea artei la superlativ, intr-o dimensiune ce poate fi masurata doar cu dorinta de cunoastere, cu inima si cu mintea deschise ca un evantai de forme si culori felurite. Aveam sa traiesc la maxim, chiar si pe fuga, bucuria de a calatori in lumea artei si a istoriei olandeze, o lume care, pret de doar 3 ore, (stiu! foarte putin!) pur si simplu m-a fascinat prin frumusetea si perfectiunea tuturor colectiilor de arta pe care am reusit sa le vad…
Am ales biletul combinat, care ne-a costat 25 euro si a cuprins intrarea la muzeu (17,5 euro) si la colectia Late Rembrandt (7,50 euro), pe care abia asteptam sa o vedem. Tot de acolo ni s-a inmanat si un ghid al muzeului, care ne-a fost foarte util in gasirea operelor de arta pe care doream musai sa le vedem…rijks.exteriorrijks.museum.rijks.museum.exterior.Odata intrata in holul de la intrare, la subsol, cum ar veni, am simtit ca mi se lumineaza privirea. Ma aflam in Atrium, o imensa sala monumentala, aerisita si atat de luminoasa, cu niste candelabre albe uriase, imbracate intr-un design ultra-modern, ce atarnau de undeva de sus de tot…Prima impresie: grandios. M-am gandit: daca asa este la intrare, oare cum or fi salile unde sunt expuse operele de arta?!…In marea aula se gasesc casele de bilete si vis-a-vis o garderoba. Lateral si urcand cateva trepte, am vazut un restaurant cu o cafenea si dedesubt un mare magazin cu suveniruri. Fata in fata se gaseste Auditorium si un Centru Info, cu pliante, audio ghiduri, etc. Apoi, de jur imprejur incep colectiile de arta. Muzeul este constituit pe patru nivele, incepand cu nivelul 0 si terminand cu nivelul 3. Salile sunt organizate tematic si cronologic si cuprind 800 de ani de istorie si arta, adunate in 80 de galerii. Va dati seama cata valoare artistica exista acolo?!rijks.atriumrijks.cafenea.magazinrijks.casadebileteLa Nivelul 0 (adica subsolul!) se gasesc colectiile de arta incepand cu anii 1100-1600. Astfel am patruns la inceput in Pavilionul de Arta Asiatica, unde ne-au incantat privirile colectii de sculpturi, sala de arme, diverse modele de nave cat si obiecte impresionante de portelanuri Delft. Tot la acest nivel sunt si picturi vechi din Evul Mediu si Renastere si o colectie de Arta Crestina din Tarile de Jos. Am observat ca pentru confortul vizitatorilor, muzeul este dotat cu multe canapele si locuri de relaxare. De asemenea, obiectele de arta sunt adapostite in vitrine, peste care cade o lumina ambientala artificiala care sporeste atmosfera calda, specifica unui muzeu de calitate extra.rijks.sculpturarijks.picturi2rijks.picturi3rijks.corabiiLume, vai ce de lume era acolo. De fapt, intregul muzeu mi-a dat impresia ca se afla sub asediul hoardelor de turisti. Practic ne-a fost extrem de greu nu doar sa furam cate o privire spre operele de arta expuse in acest muzeu. Dar ne-a fost greu si sa ne strecuram prin marea de oameni ce se afla atunci acolo. Mi se spusese mai demult ca asa este mereu la Rijksmuseum. Deci mi-am zis in gand: „rabdare si tutun” :)…Dar stati sa vedeti cum a fost in aripa Rembrandt, in Galeria de Onoare, locul pe care l-am dorit cel mai mult a-l vizita, in incercarea noastra de a vedea live cateva dintre operele de capatai ale marelui pictor. Cu toata harta dupa noi, la un moment dat am ametit fataindu-ne de la un nivel la altul, ba pe scari, ba cu liftul, incercand sa gasim comorile dorite. Astfel am vazut cata frumusete ascunde muzeul nu doar prin marile colectii de arta de o valoare inestimabila, ci si prin holurile si salile decorate si pictate dumnezeieste, ele insele fiind adevarate opere de mare arta si cultura.rijks.picturirijks.podoaberijks.picturi1rijks.portelandelftNivelul 1 ne-a onorat cu colectii de top ale anilor 1800-1900, dar si cateva colectii ale anilor 1700-1800. Cuprinde 18 camere situate in aripa de sud a muzeului. Aici ne-am grabit destul de incet🙂 strecurandu-ne agale printre arta europeana si otomana, am admirat costume militare si tapiterii si o alta colectie minunata cu modele de corabii. Ne-am luminat privirile sub imperiul picturilor din epoca romantica a sec. 19, am traversat un coridor intesat cu mobilier francez si am privit cu admiratie o colectie atat de frumoasa de portelanuri. A venit randul sa se bucuram atat cat am putut, trecand destul de greu prin multime, si am reusit sa vedem cateva picturi ale impresionistilor olandezi, precum Vanmour sau Meissen. L-am intalnit si pe Goya. Am admirat imensa Sala Waterloo, unde se intinde faimoasa panza „Batalia de la Waterloo”, pictata de Jan Willem Pieneman in 1824. Si iata-ma si fata in fata cu Vincent Van Gogh, pe care am reusit sa-l surprind intr-unul dintre autoportretele sale si bineinteles m-am bucurat privind si pozand alte picturi ale sale. Intr-un capat al acestui etaj se gaseste Biblioteca Cuypers, cea mai veche si mai mare biblioteca din Olanda. Are o impresionanta sala de lectura.rijks.portelanchinarijks.portelanuririjks.waterloorijks.van.goghrijks.vangoghrijks.portelanuri.Timpul ne presa si aproape ca am luat-o la fuga prin muzeu. Deci cred ca va dati seama cum a fost: am concurat la proba „fuga dupa arta printre obstacole in miscare lenta”🙂 – obstacolele fiind, bineinteles, turistii. Vointa am avut noi, doar spatiul intesat de marea multime de vizitatori nu ne-a permis sa mergem mai repede. Trebuia musai sa bifam cat mai multe opere ale marelui Rembrandt. Asadar, iata-ne la nivelul 2, care adaposteste impresionante colectii de arta din anii 1600-1700. Aici s-a cam schimbat peisajul: am intrat in holul de onoare sau Great Hall, calcand pe niste mozaicuri, ele insele fiind niste opere de arta, am admirat din fuga (reusind sa fac si cateva poze) vitraliile impresionante si apoi ne-am dus glont spre Galeria de Onoare, care cuprinde Epoca de Aur olandeza. Acolo bate cel mai puternic inima colectiei. Galeria de Onoare a fost restaurata in intregime si cuprinde 8 sali situate in aripa Philips, care adapostesc cele mai valoroase opere de arta ale pictorilor Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer, Jan Steen si Frans Hals. Am reusit sa ma strecor prin multime si sa o „capturez” intr-o poza pe „Laptareasa” lui Vermeer si, bineinteles si alte picturi. „Laptareasa” este o capodopera, unde pictorul a surprins o femeie simpla, din popor, mai corpolenta dar atat de delicata si plina de expresivitate.rijks.galeriadeonoarerijks.holuldeonoarerijks.holuldeonoare.vitraliirijks.pictura.laptareasa.vermeerrijks.picturigaleriadeonoarerijks.picturigaleriadeonoare1In capatul Galeriei de Onoare, dupa ce am parcurs un coridor destul de lung, iata-ne fata in fata cu opera de capatai a marelui pictor Rembrandt. Grandioasa pictura „Rondul de Noapte” troneaza singura, asa cum si merita, pe un intreg perete. Giganticul tablou are o istorie fabuloasa si controversata. Pictura a fost finalizata in anul 1642, la apogeul Epocii de Aur olandeze, cu ocazia venirii la Amsterdam a reginei Maria de Medici a Frantei. Rembrandt a primit ordinul sa realizeze un portret de grup care cuprindea garnizoana capitanului Cocq si a a locotenentului Willen van Ruytenburch. In tablou apar 16 barbati, toti aflati in miscare, cu fizionomii diferite, intr-o cromatica si compozitie portretistica de exceptie, care incita si astazi criticii de arta. In tablou este surprins momentul cand capitanul ii transmite locotenentului ordinul de retragere. De-a lungul timpului, tabloul a fost si scurtat pe margini pentru ca nu incapea la Palatul Regal, a fost afumat de la lumanari ba a fost si vandalizat iar intr-un final glorios si-a gasit locul pe care si-l merita, in acest muzeu, sper eu, pentru totdeauna. Cu toate ca a adunat multe critici la aparitia sa, astazi „Rondul de Noapte” triumfa victorios peste arcul timpului, trecand toate obstacolele istoriei si straluceste cu o adevarata mandrie nationala la Rijksmuseum din Amsterdam.rijks.laterembrandtrijks.nivel2.rembrandt.ronduldenoapte.rijks.rembrandt.ronduldenoapterijks.salarembrandt.Valeu!!! Ce de lume era acolo, nu va mai descriu. In acel moment am avut un sentiment ciudat: deodata am avut strania senzatie ca ma miscorez si ca devin mica, mica de tot, ca o picatura de viata in acel urias ocean de oameni care se aflau in acel moment acolo, ca si mine, sa traiasca si sa se bucure de cateva momente cu totul speciale din viata lor. Acolo, in fata Rondului de Noapte, intr-o zi senina de mai, fiecare dintre noi stateam la coada, primindu-ne binemeritata portie de Arta adevarata, adusa la perfectiune, tremurand de nerabdarea de a fi cat mai aproape de inima marelui rege al penelului olandez, Rembrandt si de cele 25 de opere ale sale. Am asteptat sa se faca un locsor cat de mic pentru reusi sa surprind intr-o poza, doua, marea capodopera a sa. Mentionez ca este permisa fotografierea in muzeu dar fara blitz. Dupa mai multe incercari, cu mana tremuranda deasupra capetelor turistilor aflati in fata mea, am reusit. Uraaaa!!! Am mai incercat eu in calatoria mea prin marele muzeu sa mai „capturez” in poze si alte picturi dar a fost greu, extrem de greu, datorita marilor pasionati sau visatori, care fie ii uita Dumnezeu prosternati in fata unui tablou, fie se asezau atat de aproape de pictura, ca nimeni nu mai putea sa vada nimic. De aceea repet: un astfel de muzeu de o asemenea anvergura, care cuprinde atat de multe colectii de arta, cred ca, pentru a reusi sa-l vezi si sa-i intelegi operele cat mai bine, ar trebui sa-l vizitezi mai multe zile, facand un plan minutios in prealabil. Si sa ai si posibilitati financiare pentru ca biletul de intrare nu este de neglijat…Dar cine poate avea atata timp si bani la dispozitie?! Eu nicidecum! Si in Amsterdam pe deasupra. As reusi cu siguranta daca m-as muta acolo…macar o luna, dupa ce fac si economii zdravene!🙂 Ei, visez si eu!…Ce? n-am voie?!…🙂
Aripa Late Rembrandt mai cuprinde panze la fel de celebre ale marelui pictor, printre care „Sindicii Postavarului’’, faimoasa „Lectie de anatomie a doctorului Tulp”, „Potret de familie”, mai multe autoportrete ale pictorului, in diferite stadii ale vietii sale si multe alte picturi ale pictorilor olandezi din Epoca de Aur, pe care am reusit sa le surprind in cateva poze. rijks.rembrandt.sindiciipostavaruluirijks.rembrandt.lectiadeanatomierijks.rembrandt.portretdefamilierijks.rembrandt.autoportretrijks.rembrandt.rijks.rembrandt.picturarijks.nivel2.picturirijks.nivel2.picturi1Un colt al nivelului 2 m-a facut sa poposesc mai mult; in acel locsor, pierduta parca in explozia de talent artistic al secolului 17, m-am intors in copilarie, privind Casa de Papusi a Petronellei Oortman. In interiorul unei vitrine uriase, construita intr-un dulap din stejar placat cu nuc, sunt expuse camerele in miniatura ale unei case burgheze instarite. Pentru a le vedea indeaproape am urcat cateva trepte si iata-ma patrunzand macar cu ochii si cu gandul in lumea buna a sec. 17, printre cele peste 700 de obiecte mici, asezate ordonat pe trei etaje. Langa „Casa de papusi” se gaseste si o pictura ce o reprezinta, bineinteles, in miniatura. Mi-a placut mult Dolls’ House. Nivelul 2 mai cuprinde pe una dintre laturi si cateva cabinele ce gazduiesc picturi ale scolii olandeze si o alta sala cu portelanuri Delft. De asemenea, undeva, in mijlocul unei alte camere, inconjurata de piese de mobilier sculptat, de epoca, dar si de picturi, troneaza mare si impunatoare, o macheta de corabie (William Rex!).rijks.casacu papusi.picturarijks.nivel2.casapapusilorrijks.nivel2.delftrijks.nivel2.portelanuririjks.nivel2.modelcorabieN-am rezistat sa nu dam si un grabit „rond de zi” printre colectiile de la Nivelul 3, situate in turnurile muzeului, deci pe o suprafata mult redusa. Aici am intalnit arta moderna, concretizata in anii 1900-2000. Dezvoltarea si tehnologia sec. 20 si-au pus marea amprenta prin multe inventii si inovatii. Piesa de atractie al ultimului nivel din muzeu este un avion in marime naturala, care, practic ne-a captat toata atentia. De asemenea, la nivelul 3 am intalnit si o colectie Yves Saint Laurent, cateva obiecte de Art Nouveau si alte cateva sculpturi care-si imprastie cu darnicie parfumul lor contemporan.rijks.nivel3rijks.nivel3.avionrijks.nivel3.portelanuririjks.nivel3.sculpturarijks.nivel3.piesedesahrijks.nivel3.expozitieAstfel a luat sfarsit vizita noastra la cel mai mare si renumit muzeu al Olandei, Rijksmuseum. Ce a reprezentat pentru mine scurta vizita aici? Oh, enorm, enorm de mult. A fost ACEA lectie de istorie si arta olandeza pe care ar trebui sa o traiasca si sa si-o insuseasca fiecare pamantean. A fost ACEA gura de aer extrem de valoroasa, fara de care omul caruia ii place arta si cultura adevarata, n-ar putea trai. A fost ACEA sansa de a vedea si simti ACEA sclipire a mintii si talentului uman, daruita tuturor celor care nu pot trai fara frumosul adus la infinit, acel infinit pozitiv, care ne inlantuie sufletul si mintea si ne fac sa vibram odata cu frumusetile artei si culturii universale. Pentru mine, vizita foarte scurta, de doar 3 ore a fost poate, cea mai grozava si reusita incursiune si experienta artistica din viata mea de pana acum. La Rijksmuseum am trait la puterea infinit bucuria de a calatori in lumea exploziva si fascinanta a formelor si culorilor artei olandeze, locul unde am fost oaspete acasa la artistii olandezi si am avut marea onoare sa stau alaturi de operele lor ce sunt parte integranta din valoarea artei si culturii universale. Imi doresc nespus sa revin intr-o noua vizita la muzeu…Cine stie? Poate odata, candva…😉

Programul zilnic de functionare, pretul biletelor, adresa exacta, precum si alte informatii utile,  le puteti gasiti aici: http://www.rijksmuseum.nl/en/general-information
Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

4 thoughts on “Amsterdam – Rijksmuseum – Istorie si arta olandeza la puterea infinit

1. Minunate comori ai admirat în Muzeul din Amsterdam și ce bine e că ne-ai putut arăta și nouă din ele! Printre altele, m-au impresionat figurinele de șah, originale și foarte sugestive. Cu adevărat o altă lume și dimensiune!
    O zi de sărbătoare binecuvântată și un weekend reconfortant, Ileana!🙂

• Sunt mult, mult mai multe comori de admirat la Rijksmuseum. La viteza pe care am avut-o bantuind de zor prin muzeu, am pierdut destule alte minunatii care se afla acolo. Bineinteles ca am reusit sa fac multe poze, aici atasand doar o parte care mi s-a parut mai semnificativa conform randurilor scrise. Sper si chiar imi doresc nespus sa revin candva la Rijksmuseum. Acum stiu cat de cat ce si cum se ” mananca” acest imens muzeul din Amsterdam. Sper sa vad atunci ceea ce n-am reusit sa cuprind la aceasta prima vizita…
      Sa stii ca la tine m-am gandit cand am fotografiat tabla de sah cu acele piese unice, cred eu. Si cand am atasat poza, tie ti-a fost dedicata!🙂 stiind pasiunea si iscusinta ta pt. sah, tu fiind deja castigator al multor competitii de gen.
      Iti multumesc mult pt. comment si urare si eu la randul meu iti doresc o duminica placuta si o noua saptamana cat mai reusita!

• Recunoștința mea n-are limite, draga mea prietenă! E ca și cum aș fi fost acolo, în muzeu, cu ajutorul tău profesionist și migălos. Îți mulțumesc încă o dată pentru surprinzătorul cadou și îți doresc zile din ce în ce mai răcoroase, dar și minunate, totodată!🙂

• Eu iti multumesc pt. aprecierile tale dintotdeauna generoase. Sa stii ca in final in Bucuresti au sosit si zile mai racoroase…poate chiar prea racoroase, dupa luni intregi de canicula. Dar mie imi place asa!🙂
        Numai zile bune la tine sa se-adune, draga prietene!