Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Manastirea Jasna Gora – Arta si frumusete, miracole si credinta

(continuare Circuitul Polonia – Tarile Baltice)

Rasufland usurata, dupa vizita la  „Fabrica Mortii” am luat calea spre un obiectiv turistic cu totul special. Acolo sufletul meu a renascut si a fost recompensat, intalnind multa arta si frumusete, miracole si credinta. Urma sa vizitam Manastirea Jasna Gora. Dupa un drum de poveste, pe cararile minunate ale Poloniei, am oprit in parcarea plina ochi a manastirii. Abia asteptam sa intru in acest imens si fabulos lacas sfant, dupa ce ghida ne tot povestise pe drum despre manastire. Aici aveam sa vedem ceva deosebit…Dar si sa ne bucuram de privelisti incantatoare. Veti afla imediat!

Manastirea Jasna Gora, important loc al catolicismului polonez, se afla in Czestochowa, oras de pelerinaj, situat la 110 km nord-est fata de Cracovia, orasul regal de pe Vistula. “Muntele Luminos”, asa cum se traduce din poloneza Jasna Gora, reprezinta capitala spirituala a Poloniei, unde se gaseste cel mai faimos altar din aceasta tara, dedicat Maicii Domnului.Totodata aici este si cel mai mare si mai popular loc de pelerinaj din Polonia. Dupa ce am vizitat grandioasa manastire am inteles si eu de ce; nu doar pentru maretia si frumusetea perfecta a interioarelor, unde arta practic explodeaza din orice colt al sau. Dar Manastirea Jasna Gora adaposeste ceva anume, pe care il veti gasi doar daca veti vizita sfantul lacas de cult si de credinta.

Manastirea Jasna Gora a fost ridicata in anul 1382, de catre calugarii paulini veniti din Ungaria la invitatia Ducelui Wladyslaw de Opole. Importanta manastirii a crescut repede, devenind un loc de pelerinaj foarte cautat, timp de sute de ani, incepand cu Evul Mediu si continua si in prezent. Aici se afla o comoara inestimabila: icoana cea mai importanta a Fecioarei Maria din aceasta parte a Europei. Faimoasa icoana o reprezinta pe Fecioara Maria cu pruncul Iisus, intr-un mod inedit: amandoi au infatisarea neagra! Icoana Manastirii Jasna Gora este cunoscuta si sub numele de Madona Neagra de la Czestochowa. In decursul vremii, icoanei i s-au atribuit puteri miraculoase, fiind socotita icoana facatoare de minuni, deoarece legenda spune ca ar fi fost pictata de insusi Sfantul Luca, prin sec. 6. Desi stiinta a venit cu dovezi contrare legendei, Madona Neagra a ramas peste veacuri un simbol al credintei si sperantei pentru polonezi. Una dintre cele mai importante minuni ar fi fost salvarea manastirii in mod miraculos in timpul asediului de la Jasna Gora, din sec 17, de catre invazia suedeza, lupta ce a fost descrisa fara precedent in istoria Poloniei. Chiar daca asediul propriu zis nu a avut o importanta militara prea mare, totusi evenimentul a stimulat rezistenta poporului polonez. Dupa ce armata poloneza i-a respins pe suedezi, la scurt timp, regele Poloniei de la acea vreme, Ioan Cazimir al-II-lea de Vasa a depus un juramant solemn la Catedrala din Liov, in anul 1656, prin care Fecioara Maria a fost proclamata protectoarea tarii si totodata patroana si regina peste tot regatul sau. De aceea Fecioara de la Czestochowa este foarte venerata iar Manastirea Jasna Gora a devenit cel mai important si cautat loc de pelerinaj din Polonia.

De departe am vazut turnul cel inalt al manastirii, cu varful vopsit in verde, ca si acoperisurile celorlalte cladiri care formeaza manastirea. Intrarea in complexul sfant m-a impresionat. Pe aleea ce duce la poarta principala boltita, ridicata din caramida rosie, de-o parte si de cealalta, erau insirate steaguri ale diferitelor tari. Aproape de intrarea in curtea exterioara a bisericii, pe stanga am vazut steagul Romaniei. Deodata m-a trecut un fior de mandrie patriotica…Manastirea este incercuita de un zid gros format tot din caramida rosie, care mi-a insuflat un puternic sentiment de trainicie si stabilitate. Pe frontispiciul portii am zarit coroana regala iar sub ea sta scris ca asezamantul se afla sub protectia celui ce a fost Papa Ioan Paul al-II-lea.jansagora.turnuljasnagora.steagulromanieijasnagora.poartadeintrarejasnagora.curteaexterioarajasnagora.curteaexterioara1Manastirea este formata din mai multe cladiri si are mai multe intrari. La ora cand am vizitat-o, era foarte multa lume, turisti de toate nationalitatile si multi pelerini veniti din cine stie cate locuri. Nu foarte mare, curtea interioara mi s-a parut destul de incapatoare pentru a reusi sa ne strecuram prin multime pentru a vizita prima cladire de pe traseu: Biserica Sfintei Cruci si a Nasterii Mariei. Odata ce am intrat, am ramas fara cuvinte: o biserica impresionanta ridicata in stil baroc. Pur si simplu am privit in jurul meu si m-am minunat: cata frumusete, cata maiestrie, cata arta si maretie! Am privit cu nesat picturile, multe dintre ele infatisand minunile Maicii Domnului din Czestochowa, care infrumuseteau peretii din toate partile. Sculpturile aurite sclipeau din loc in loc pe stalpii puternici din marmura rosie. Tavanul inalt era decorat dumnezeieste cu picturi incastrate intr-o dantela din stucatura alba, “pudrata” cu linii aurite de o frumusete nepamanteasca. Multe candelabre alunecau usor din inaltul manastirii pana aproape de noi. Totul parea invaluit in mantia divina a frumusetii fara cusur datorita neasemuitului talent si devotament, al credintei si iubirii celor care au ridicat acest locas sfant. M-am simtit norocoasa si binecuvantata ca am reusit sa-l vizitam si noi in acea zi calduroasa de august albastru.jasnagora.interiorbiserica jasnagora.interiorbiserica1jasnagora.interiorbiserica2jasnagora.orga1Altarul principal este o adevarata opera de arta divina. Stiu, repet acest cuvant dar este cel mai elocvent pentru locul despre care scriu acum. Altarul aurit este format dintr-un ansamblu de statui din marmura alba, care reprezinta ingeri si alte figuri religioase. Mi-a placut enorm de mult. Vis-a-vis de altar, chiar deasupra usii de la intrarea in manastire, troneaza orga principala, o constructie monumentala, de exceptie, ornata, de asemenea cu multe statui. Le-am vazut atat de expresive, de am avut impresia ca prind viata si ma intampina zambind, cu multa credinta si iubire…jasnagora.altarbiserica1jasnagora.altarbisericajasna.gora4Dupa ce am vizitat biserica, pe o parte a sa am intrat in miezul fierbinte al manastirii. Acolo se afla Capela Fecioarei Maria, cladita in stil gotic. Ei, aici am pasit intr-o alta calatorie, parca intr-o alta lume, lumea minunilor. Ma aflam intr-un loc luminos, prin albul pur care o inconjoara, cu decoratiuni si bazoreliefuri aurite, cu picturi pe stalpi si pereti. Ne-a intampinat un altar, deasupra caruia se afla o minunata sculptura, care-l reprezinta pe Iisus rastignit pe cruce. Apoi ni s-a deschis o noua perspectiva; eram in locul unde se afla icoana facatoare de minuni, Madona Neagra. Se gasea direct in fata noastra. Ne despartea doar locul plin de banci pe care stateau foarte multi credinciosi pelerini si, cred eu, si turisti, care ascultau in liniste slujba tinuta de un preot in mantie alba. Pentru a ajunge sa o vedem mai bine, a trebuit sa stam la o coada uriasa. Practic, am ocolit toata capela. Dar a mers repede si iata ca s-a petrecut si minunea noastra: am fost atat de aproape de Madona Neagra din Jasna Gora! Ne-a despartit doar grilajul de protectie. Icoana ii infatiseaza pe Maica Domnului cu Pruncul Iisus, incoronati si imbracati in aur si argint, acoperiti aproape in intregime cu pietre pretioase, cu fete maronii, intunecate, ceea ce i-a dat si denumirea de Madona Neagra. Privind-o, mi-a amintit imediat de Madona Neagra de la Manastirea Montserrat din tinutul Cataloniei, Spania… Icoana Fecioarei Maria din Czestochowa poarta in spate o istorie bogata si pe atat de controversata. Conform unor documente, icoana ar fi fost adusa la Jasna Gora de la Constantinopol, dupa infiintarea manastirii in anul 1382. Dar artistul si perioada exacta cand a fost creata, nu se cunosc exact si de aceea de-a lungul istoriei s-au iscat multe controverse. “Madona Neagra este atat de veche, incat nu i se cunoaste originea, de parca ar fi picat din cer”….scrie undeva un istoric. Mi-a placut mult aceasta fraza. Poate chiar are dreptate; poate chiar a picat din cer! Poate chiar este o icoana facatoare de minuni si pentru ca aduna de atata timp atatia pelerini, curiosi si turisti laolalta, pentru ca este desavarsita in frumusete si putere divina. Asadar, sa lasam legendele sa ne patrunda usor in suflete si sa ne faca mai buni si mai credinciosi, mai iubitori si increzatori. Intotdeauna in legende exista un sambure de adevar, oricat de mic, nu credeti?!…jasnagora.capelafecioareimariajasnagora.capelafecioareimaria2jasnagora.capelafecioareimaria1jasnagora.altar.capelafecioaramaria2.coadajasnagora.altar.capelafecioaramaria4.orgaIcoana facatoare de minuni a Fecioarei Maria de la Jasna Gora stralucea in centrul altarului, inconjurata de sase aranjamente florale minunate, incadrate de tot atatea lumanari lungi aprinse si statui din argint. In timp ce preotul oficia slujba si credinciosii o ascultau cu evlavie, noi, turistii admiram de zor icoana si tot ce ne inconjura. Parca nimic si nimeni nu deranja pe nimeni. Un firesc atat de normal pentru un astfel de loc si de moment. Si m-am gandit ca in manastirile si bisericile noastre, am vazut atatia care se agita si vorbesc tare, nerespectand deloc locul in care se afla…Aici, la Jasna Gora fiecare isi vedea de treaba lui, in tacere, in taina. Eu am tot privit Madona Neagra si la un moment dat am avut senzatia ca ma priveste direct in inima. Poate ca a si facut-o…Pentru cateva secunde am reusit sa ma concentrez pentru a spune in gand o rugaciune si apoi discret, am reusit sa fac si cateva poze. Minunat! Totul m-a impresionat si m-a facut sa privesc indelung intregul interior al sfantului lacas, ornat cu atata frumusete si arta la superlativ. Ulterior am aflat ca am fost norocosi sa vedem icoana pentru ca zilnic, la anumite ore, de doua ori pe zi se desfasoara un ritual de dezvelire, pentru a fi vazuta de numerosii vizitatori, dupa care se acopera cu un voal. Astfel se pastreaza o traditie veche de peste 600 de ani. In fiecare an, pe 15 august la Manastirea Jasna Gora are loc cel mai important eveniment, sarbatoarea Adormirea Maicii Domnului, cand se aduna cei mai multi pelerini pentru a se inchina la Madona Neagra.jasnagora.madonaneagrajasnagora.altar.capelafecioaramaria1jasnagora.altar.capelafecioaramaria3.statuie.jasnagora.madonaneagra,altarjasnagora.capelafecioareimaria3Dupa ce ne-am bucurat sufletul de atata frumusete si credinta, am mai avut doar foarte putin timp la dispozitie pentru vizitarea acestui obiectiv turistic. De aceea, am horarat imediat sa urcam repede in turn, pentru a admira intreaga panorama a complexului manastiresc si a orasului Czestochowa. Zis si facut: Doamne, bine ca n-am patit nimic. Nu-mi amintesc sa fi urcat vreodata atatea scari cu atata repeziciune. Am crezut ca mor, nu alta! Dar, gafaind, simtind ca nu mai am aer, ca ma sufoc, transpirand de mama focului, intr-un final am reusit. Efortul depus mi-a fost recompensat de o priveliste minunata. Am privit-o din toate partile, am facut repede cateva poze si apoi repede inapoi pe scari, la coborare. Nu-mi mai amintesc cum am reusit sa cobor atatea scari deodata atat de repede. Stiu doar ca am ajuns in timp util la autocar. Bucuria de a calatori la Jasna Gora mi-a dat speranta ca, daca vrei sa realizezi ceva cu adevarat, nimic nu este imposibil.jasnagora.scariturn1jasnagora.scariturnjasna.gora6 jasnagora.scariturn2jasnagora.scariturn3Va recomand cu toata placerea sa vizitati minunatul asezamant sfant de la Jasna Gora, sa va umpleti sufletul de frumusete si credinta, sa vedeti icoana Madona Neagra, o adevarata capodopera, unica, sa va rugati la Ea si sa plecati de acolo cu mai multa speranta si iubire in suflet si gandire.

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

10 thoughts on “Manastirea Jasna Gora – Arta si frumusete, miracole si credinta

1. Am citit prima dată despre mănăstirea Jasna Gora în romanul Potopul al lui Sienkiewicz. Ce mi-ar plăcea să o vizitez! Dar cum șansele mele sunt limitate, articolul tău e un regal! Mulțumesc mult!

• Multam, Contesa, pt. comment si apreciere. Asa e, si eu am citit demult, in adolescenta, Potopul lui Sienkiewicz si acolo am aflat pt. prima oara de Manastirea Jasna Gora. Ce inseamna sa citim! Cate lucruri aflam!!! Never say never! Cine stie cum te duce viata si vei reusi odata, sa vizitezi manastirea.
      Numai zile bune sa ti se adune!🙂

2. Multumesc de recomandare, Ileana! Din nou, admir stilul cu care scrii, parca traiesc toate cele spuse de tine!

3. Contesa Florilor are aceleași aspirații ca și mine, probabil că și aceleași șanse de a vizita minunățiile descrise mai sus. Pe de altă parte, mă gândesc în sinea mea că, la câte icoane făcătoare de minuni și mănăstiri deosebite ai văzut, e și normal să fii blaglosovită de Dumnezeu cu sănătate, fericire și multă vigoare.
    Ține-o tot așa, draga mea prietenă!🙂

• Draga prietene, iti multumesc mult pt. comment. Sansele pe care le-am avut de a vizita atatea locuri frumoase reprezinta multa munca in primul rand (pt. ca toate vacantele costa!) si mai ales ele reprezinta alegerile pe care le fac vara de vara. Calatoritul este o mare pasiune si fac eforturi mari pt. a-mi implini an de an alt vis turistic. Asta inseamna pasiune: sacrificiu si alegere. La cap. „sanatate si vigoare” te anunt ca incep sa scartai din mai toate rarunchiile. Deh, batranetea a inceput sa-mi sufle in ceafa…sau mai bine zis in oase.🙂 Fericirea ramane in schimb pe pozitii de fiecare data cand aleg sa plec undeva in vacanta…oriunde, pt. mine inseamna foarte mult.
      Iti doresc un week-end plin de alegeri inspirate, care sa-ti inunde inima de bucurie!🙂

4. E prima dată când aflu de Mănăstirea Jasna Gora și ce frumos, imaginile și descrierile tale arată într-adevăr artă, frumusețe și plusul inedit, personal care-l adaugi povestind. Dacă nu le pot vizita pe toate câte le văd, aici la tine sau pe alte site-uri care le vizionez, sincer îți spun că mă bucur din plin și așa participând cu bucurie la aceste călătorii. Mulțumesc Ileana, toate cele bune și călătorii pe placul inimii în continuare !

• Multumesc mult pt. comment si apreciere. Manastirea Jasna Gora este o adevarata opera de arta in sine, cu tot ce cuprinde. Merita vizitata cu prisosinta. Nu am avut timp suficient pt. a sta mai mult, sa vad fiecare detaliu in parte, fiind cu grup organizat si mereu cu un program deja stabilit. Offf, asa e, sunt atat de multe de vizitat!! De aceea, atunci cand reusesc sa ajung intr-un loc, ma bucur enorm de fiecare moment, fac poze, scriu, incercand sa cuprind cat mai mult posibil. Ei bine, din cat reusesc, vin apoi si povestesc aici, in jurnalul meu de calatorii.🙂
      Numai bine si dorinte implinite!

5. Mi-ai incununat ziua cu frumusete Ileana, mugur de zi!