Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Tallinn – Parfum contemporan de esenta medievala (Orasul de Sus)

(Circuitul Polonia – Tarile Baltice)

Scurta introducere

Cunoscut inainte sub numele de Reval, Tallinn de astazi este cel mai mare oras al Estoniei si capitala acestei tari, fiind totodata si centrul cultural si financiar cel mai important. Tallinn este situat in nordul Estoniei, in regiunea Harju, pe tarmul Marii Baltice, privind spre Golful Finlandei. Dupa parerea mea, Tallinn este orasul tarilor baltice cu cel mai autentic parfum contemporan de esenta medievala, care-si imprastie cu mare generozitate farmecul sau cu totul special. Acest lucru face din capitala Estoniei o destinatie turistica tot mai cautata si indragita de turistii din lumea toata.

Istoricii considera ca Tallinn a fost infiintat undeva pe la mijlocul sec. 12, cand inca nu era sub stapanirea Estoniei si nici nu avea aceasta denumire. Ulterior au iesit la iveala dovezi istorice care ne arata ca Tallinn a fost o micuta asezare situata langa vechiul Castel Astlanda,  numindu-se la acea vreme Qalaven. Un secol mai tarziu orasul a cazut sub dominatia danezilor, care au botezat oraselul Reval. Tot danezii sunt cei care ulterior au redenumit asezarea Tallinn (sau Taani Linn, care inseamna „orasul danez”), nume pe care il poarta si astazi. De-a lungul istoriei, Tallinn si-a scris destinul trecand prin numeroase stapaniri. A apartinut mai intai Ordinului Teutonic, care a ridicat aici fortificatii, ca mai apoi sa intre sub dominatia Danemarcei, Suediei si Rusiei. In anul 1918, Estonia si-a recapatat independenta iar Tallinn a devenit capitala tarii. A fost din nou ocupata de rusi in 1940 iar nazistii au cucerit orasul un an mai tarziu. Dupa terminarea razboiului si pana in 1991,Tallinn a facut parte din URSS. Datorita pozitiei sale strategice la Marea Baltica, Tallinn a fost intotdeauna un oras prosper. Indiferent de stapanii care s-au succedat, pentru o lunga vreme Tallinn a fost unul dintre orasele de frunte ale Ligii Hanseatice, fiind in acelasi timp si un centru important al comertului cu sare in Evul Mediu. Astazi Tallinn este recunoscut ca centrul tehnologic si de software al tarilor baltice.

Am ajuns in Tallinn dupa-amiaza destul de tarziu, pe o vreme insorita si calda, dupa ce am parasit frumoasa Riga si ne-am indreptat grabiti spre Estonia, destinatia finala in acea zi splendida fiind Tallinn. Bine ca vara in nordul Europei ziua este  luuunga, luuunga si cu toate ca vizita noastra aici a fost scurta si pe fuga, in cele cateva ore pana la inserare am reusit sa-mi fac o parere despre capitala Estoniei.

In timpul turului cu autocarul mi-am dat seama cu usurinta ca Tallinn este un oras frumos, ce merita vazut si cunoscut. Si aici, ca si in alte capitale europene, mi-a placut contrastul dintre vechi si nou. Tocmai acest mix reusit face de fapt deliciul orasului. Tallinn este poate, una dintre putinele destinatii turistice in care este atat de vizibila amprenta medievala care se intrepatrunde minunat cu cea contemporana. M-a bucurat sa vad in Tallinn cladiri vechi, de sute de ani, aranjate si ornate cu flori, ziduri din piatra si turnulete, stradute pavate cu piatra, unele foarte inguste, care se deschid in diferite piete sau se rasfrang si se opresc la o terasa flancata de alte cladiri si piete de flori. Si din acest orasel medieval tasnesc falnice si invingatoare, cladirile moderne, inalte, din sticla si otel, unde isi au sediile diverse firme dar si hoteluri de prima clasa. Tot acest amestec incantator formeaza imbinarea perfecta dintre trecutul si prezentul unui oras ce merita descoperit. Plimbarea prin Tallinn mi-a amintit de parfumul de acasa, din Romania mea turistica, atunci cand am luat la pas centrul istoric al incantatorului Brasov sau linistita Sighisoara medievala.tallinn.stradatallin.orasul.noutallinn.strada1tallinn.hoteluritallinn.hoteluri1tallinn.terasetallin.castelul.tompeaIn Evul Mediu, zidurile groase de aparare au impartit orasul in doua: Orasul de Sus (Toompea), locuit de mai marii administratiei locale si ai bisericii si Orasul de Jos (All-Linn), fiind zona negustorilor, a mestesugarilor si servitorilor. Astazi in Orasul de Sus se gaseste parlamentul si sediul guvernului dar si cateva biserici vechi iar in Orasul de Jos este primaria, alaturi de noianul de cladiri medievale care o inconjoara, impreuna cu stradutele inguste, pavate cu piatra cubica sau de rau, formand un labirint fermecator, printre care apar alte biserici, restaurante luxoase, cu terase si cafenele cochete, muzee, magazine si parcuri.
Trecerea din Oraşul de Jos spre Orașul de Sus se face prin două căi de acces: strada Picior Lung (Pikk Jalg), cea mai veche strada din Tallinn, lunga si in panta, care începe de sub un turn si duce în Piaţa Castelului. Sau pe strada Picior Scurt (Luhike Jalg), o alta alee îngusta, in trepte, veche de sute de ani, pe care localnicii o foloseau deseori ca scurtatura. Astazi o batatoresc si turistii…

Sa cunoastem Orasul de Sus (Toompea)

Autocarul ne-a lasat undeva mai sus. Deci ne-am inceput plimbarea perpedes din Orasul de Sus (Toompea), situat pe un deal. Mai este cunoscut si ca orasul nobilimii si al clericilor. La intrarea in Orasul de Sus ne-a intampinat o mare cruce din piatra, situata in apropierea castelului medieval. Colina Toompea este socotita inima orasului Tallinn pentru ca se spune ca aici ar fi locul in care s-au asezat primii estonieni. Exista o legenda conform careia Toompea ar fi mormantul lui Kalev, un urias care a intemeiat orasul. Dupa moartea sa, micuta Linda, sotia cea indurerata a tot adus pietre, punandu-le unele peste altele pentru a acoperi mormantul sotului ei si astfel s-ar fi format dealul. Ei, legende, legende…or fi ele frumoase dar totusi e bine sa tinem cont de dovezile Istoriei. Ea ne precizeaza ca dealul a fost amenajat din piatra de var pe ruinele fostului castel danez care a pus bazele orasului in anul 1219.tallinn.cruceadelacasteltallinn.cladiritallin.castel.Am intrat in Toompea din strada Picior Lung (Pikk jalg) prin Turnul Picior Lung (Pika Jala), care tine pana in Piata Castelului (Lossi Plats). Aici am vizitat mai intai marea si inaltatoarea Catedrala Alexander Nevski. Privind-o mi-a amintit imediat de catedrala din Sofia, ce poarta acelasi nume si are o arhitectura foarte asemanatoare. Catedrala Alexander Nevski din Tallinn a fost ridicata spre sfarsitul sec. 19, pe vremea imperiului tarist si este o biserica ortodoxa dedicata printului Alexander Nevski. Este cea mai frumoasa si mareata biserica din Estonia. Stilul arhitectural este tipic rusesc, cu domuri in forma de ceapa!🙂 Am reusit sa vizitam biserica si pe interior. Altarul este din aur iar pe peretele din spate sunt trei vitralii absolut splendide. In mijloc se afla Sf. Alexander Nevski iar pe laterale sunt doi apostoli. Intrarea este libera in fiecare zi, de dimineata si pana la orele 19.tallin.catedrala.alexnevskitallinn.interiorcatedralanevskitallinn.interiorcatedralanevski.1tallinn.interiorcatedralanevski.2Lasand catedrala in spate ne-am indreptat spre o alta cladire, care, din pacate era acoperita partial cu schele si n-am reusit sa o vedem in toata frumusetea sa. Acolo se afla Parlamentul Estoniei (Riigikogu), o cladire noua, ridicata in stil expresionist. Parlamentul este situat in curtea fostului Castel medieval Toompea. Acesta a fost in trecut cetatea de scaun a Estoniei si sediul administrativ al stapanirilor straine care au condus orasul in acele vremuri. Castelul medieval a fost ridicat in anul 1229, de către Cavalerii Sabiei, sub forma unei fortarete patrate, care a fost inconjurata de un zid de aparare din piatra. In sec. 14, fortareata a fost reconstruita ca o manastire care avea o curte interioara si ziduri inalte de 20 m, cu turnuri in cele patru colturi. Au mai rezistat pana astazi doar trei turnuri iar pe cel mai inalt flutura astazi tricolorul albastru, negru şi alb, acesta fiind drapelul estonian. Din timpuri stravechi se stie ca cel al carui drapel flutura pe acest turn stapaneste Estonia. In fata cladirii parlamentului nu „flutura” nicio forta de ordine care sa ne anunte ca acolo se gaseste un loc important. Si mintea mea n-a putut sta locului sa compare modul cum sunt pazite la noi cladirile reprezentative din fruntea statului, precum Palatul Parlamentului, sediul guvernului sau palatul prezidential…tallinn.parlamentulIn plimbarea noastra prin Toompea ne-au acompaniat alte cladiri cu infatisari placute, alunecand odata cu zidurile si turnurile medievale, ca niste mici castele din povestile de odinioara cu domnite si cavaleri. Am ajuns in Piata Bisericii (Kiriku Plats), unde se ridica zugravita in alb Biserica luterana Sf. Maria din Tallinn. Locuitorii o mai numesc si Biserica Dome. Este cunoscuta in intreaga lume ca fiind cel mai vechi monument religios din Estonia si prima biserica estoniana, construita imediat ce danezii au sosit in Toompea, in anul 1219. Biserica a fost construita la inceput ca biserica romano-catolica insa in sec. 15 ea a devenit biserica luterana, astazi fiind o biserica evanghelica luterana.tallinn.bisericadomeIn imediata apropiere a Bisericii Dome am dat de Catedrala Episcopala din Tallinn (Tomkirik), o cladire eleganta, vopsita in verde, cu arcade albe la ferestre. Nici n-ai zice ca acolo se gaseste un monument religios. Se afla tot in Piata Bisericii si dateaza din sec. 14. Primul episcop al bisericii a fost regele danez Valdemar al-II-lea.tallinn.bisericaepiscopalaIn drumul nostru am intalnit si cladirea in care a locuit primul presedinte al Estoniei, Konstantin Pats. Astazi acolo functioneaza Ambasada Finlandei la Tallinn. Pe cararile Tallinnului de sus ne-au acompaniat de-a lungul zidurilor cateva buticuri cu diverse suveniruri si bijuterii elegante marca Amber (brand arhicunoscut in tarile baltice, in special) si cateva terase aerisite, de unde razbateau mirosuri imbietoare…tallinn.ambasadafinlandeitallinn.anbasadafinlandeilatalintallinn.anbasadafinlandeilatalin1tallinn.ambertallinn.terase1Ei, dar iata-ne in cel mai inalt si incitant punct al orasului: Plarforma de Observare Patkuli. De acolo se intinde una dintre cele mai frumoase panorame pe care le poate dezveli Orasul de Sus catre Orasul de Jos, impreuna cu partea moderna si portul. Mi-au sarit imediat in ochi acoperisurile caramizii ale cladirilor si la acea ora parca luasera foc in bataia soarelui de amiaza tarzie. Tallinn vazut de acolo mi-a dat senzatia ca are o stralucire aparte, aruncand asupra acelei zone o ploaie de stele aurii. Iar printre casutele si turnuletele decupate din povesti am vazut cum isi dau coate, castigandu-si un loc binemeritat zgarie-norii cu arhitecturi indraznete, dovezi incontestabile ale unui prezent increzator intr-un viitor tot mai prosper. Am privit incantata cum batranul Tallinn se strecoara alene spre tarmul Balticii. Ah, cat de albastra era marea cand am privit-o de acolo, de sus!…Din acel loc am reusit sa disting cu usurinta Biserica Sf. Olaf, ca si zidurile orasului cu turnurile sale rotunde si tuguiate. Biserica Sf. Olaf a fost ridicata in sec. 13 si este inchinata regelui Olaf al-II-lea al Norvegiei. Biserica iese in evidenta datorita turnului sau foarte inalt iar in randul credinciosilor sai este considerata o biserica facatoare de minuni.tallinn.panoramatallinn.panorama1tallinn.panorama3tallinn.panorama2tallinn.bisericasf.olavParasind platforma, am luat calea, trecand pe langa sediul guvernului estonian (Stenbocki Maja) si printr-un pasaj format dintr-un zid gros de piatra, am ajuns la Gradina Regelui Danez, un loc ce mi-a placut tare mult. Mi-a aparut ca si rupt de realitate, un loc incarcat de un mister aparte, intr-un cadru deosebit. Legenda ne spune ca acolo ar fi poposit regele Valdemar al-II-lea, atunci cand armata sa a incercat sa cucereasca pentru prima data Toompea, in sec.13. Din cer ar fi coborat un steag rosu cu o cruce alba care i-a indemnat pe viteji la victorie. Astfel danezii au castigat batalia si in cinstea ei au adoptat steagul ca si simbol national. Gradina Regelui Danez avea un restaurant situat pe partea superioara a zidului decorat cu cateva steaguri dar era si o terasa cocheta chiar in curte…Acel locsor din oras m-a dus cu gandul departe, in vremea cavalerilor de capa si spada din Epoca Medievala…Ce vreti? Asa sunt eu: o mare visatoare, cu o imaginatie stufoasa tare!!!…🙂tallinn.sediulguvernuluitallinn.sediulguvernului1tallinn.poartadeintraregradinadanezatallinn.gradinaregeluidanezDeocamdata ma opresc aici pentru ca mai am inca multe de povestit. Si pozeee…Astazi ne-am plimbat in Orasul de Sus al frumosului Tallinn medieval. Sper sa va fi placut. Curand ne vom continua plimbarica in Orasul de Jos, in centrul sau istoric, din punctul meu de vedere, poate cea mai frumoasa si fermecatoare zona a orasului. Deci, daca vreti sa ma insotiti si pe mai departe, va invit cu drag sa traim impreuna bucuria de a calatori in Tallinn, orasul de la Marea Baltica al carui parfum contemporan de esenta medievala a patruns pana in inima mea si usor, usor m-a cucerit. Sper ca si pe voi!🙂

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

2 thoughts on “Tallinn – Parfum contemporan de esenta medievala (Orasul de Sus)

1. De-a lungul istoriei, locuitorii din Tallinn au știut să fructifice poziția strategică de pe țărmul Mării Baltice, dar și comerțul cu sare, care era la mare căutare în acele vremuri. Aștept cu mare interes să ne povestești și partea a doua din vizita ta în acest superb oraș. Până atunci îți urez un weekend pe placul sufletului tău, Ileana!🙂

• Da, asa este! Si nu pot sa nu ma gandesc ca si noi avem iesire la mare…si oare cat de mult am fructificat asta de-a lungul istoriei noastre?!…Intreb si eu asa, ca…inocenta!🙂
      Sper si trebuie sa-mi gasesc ceva timp liber pentru a scrie cat mai repede partea a doua: vizita in Orasul de Jos, partea cea mai frumoasa a capitalei Estoniei – parerea mea, bineinteles!
      Si eu iti intorc urarea si-ti trimit toate gandurile mele cele mai bune! Sa ai numai zile fericite si implinite!:)