Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Bucuria de a calatori in Peloponez (2)

Dupa ce ne-am rasfatat toate simturile, privind frumusetea locului si trecand prin  Canalul Corint, imbarcate in autocar am trait din nou bucuria de a calatori in Peloponez, de data aceasta luand calea spre situl arheologic de la Nemea. Acolo aveam sa fim partase la o calatorie in timp, in istoria antica, fiind oaspeti la stadionul din Nemea si la templul lui Zeus, ca apoi sa ne distram la o strasnica degustare de vinuri la o crama de renume din zona.

NEMEA – LA  STADION SI  TEMPLUL  LUI  ZEUS,  APOI  PRINTRE LICORILE  LUI  BACHUS

Trecand printr-o zona bogata in podgorii, nu a durat mult drumul cu autocarul si iata-ne ajunse la Nemea, un stravechi oras situat la vreo 30 km sud-vest de Canalul Corint.

De Nemea auzisem prima oara in copilarie, cand citisem legenda care imi povestea ca acolo si-a desavarsit Hercule prima sa munca din cele 12 primite. Potrivit legendei, o fata ce parea neajutorata, se ranea des si acela care ii sarea in ajutor devenea victima sigura pentru ca fata se transforma intr-un feroce leu si astfel bunul samaritean era sacrificat imediat. Se stia ca nicio sulita nu reusise sa strapunga blana leului dar Hercule a reusit sa-l omoare cu mainile goale, sugrumand animalul pana ce acesta a cazut fara suflare.

Dupa vizita la Nemea am aflat mult mai multe despre acest loc istoric important din regiune. M-am documentat si din pliantul luat la intrarea in sit si astfel doresc sa va impartasesc si voua cateva dintre aceste  lucruri extrem de interesante, in opinia mea. Astazi intregul complex de la Nemea reprezinta un atragator obiectiv turistic din zona Corintului.

Nemea nu era un oras propriu-zis dar, ca si Olympia, avea un sanctuar inchinat lui Zeus si era locul unde se tineau jocurile nemeane. Situl arheologic se afla in localitate dar stadionul este in afara acesteia.

Stadionul din Nemea

Prima oprire a fost la stadionul din Nemea, care dateaza din sec. 4 I.Ch. Situat in mijlocul unui palc de pini, maslini si stejari, la prima vedere, stadionul mi-a aparut ca un imens maidan plin de praf si incins de soarele nemilos al Greciei varatice. Biletul de intrare a fost, din ce mi-amintesc, 4 euro/persoana si a inclus vizitarea stadionului, a sitului care cuprinde baile si Templul lui Zeus, plus intrarea la Muzeul de Arheologie. In antichitate, stadionul era conectat la Templul lui Zeus printr-un drum sacru de aprox. 450 m. Pentru a ajunge pe stadion, sportivii treceau printr-un tunel boltit. Ca arhitectura, reprezinta una dintre cele mai vechi bolti din Mediterana si se presupune ca dateaza de la sfarsitul sec. 4 I.Ch. La intrarea in tunel se afla vestiarul, unde sportivii se pregateau pentru concursuri si-si ungeau trupurile cu ulei de masline. In tunel se mai pot vedea si astazi urme antice, cu numele sportivilor scrijelite pe pereti. Unii sportivi alaturau numelor proprii si cuvantul “kalos” – ce in traducere inseamna “frumos”.nemeanemea.stadionnemea1Dupa cateva poze surprinse pe “maidanul” prafuit de astazi, am urcat deasupra stadionului pe cateva trepte si am privit in perspectiva, pe marginea inferioara a dealului. Acolo am gasit si umbra binefacatoare de la cativa maslini razletiti si ne-am odihnit putin pe o bancuta, contempland fosta arena si dandu-ne frau liber imaginatiei; si pentru o clipa mintea mi-a zburat in acele timpuri stravechi, trecandu-mi prin fata ochilor umbrele sportivilor care se intreceau la tot felul de jocuri sportive…nemea.stadion2nemea.stadion1Stadionul este construit in forma de amfiteatru natural, situat intre crestele dealului Evangelistra. Pista de alergare avea o lungime de 600 de picioare, unitate de masura numita “stadion” (aprox. 180 m), pe care o aveau si stadioanele din Epidaurus si Delphi. In jurul stadionului exista un canal prin care curgea apa proaspata pentru baut sau pentru udarea pistei si un alt canal care colecta apa murdara. Cursele se desfasurau de-a lungul pistei, dus-intors, ci nu cum se face astazi, turul ei. Sportivii alergau si, ajunsi la capatul pistei inconjurau un stalp dupa care se intorceau. Poate va amintiti de scene din filme care prezentau la un moment dat curse de alergare pe stadioane in Grecia antica…

Printre cele patru jocuri sportive panhelenice: jocurile de la Delphi, cele din Olympia, Jocurile Olimpice si cele Isthmice, o data la doi ani se desfasurau si Jocurile Nemeane. O legenda povesteste ca Jocurile Nemeane au luat nastere in memoria lui Opheltes, copilul regelui Lycurg al Nemeii si sotiei sale, Eurydice. Se zice ca regele a consultat Oracolul din Delphi care i-a prezis ca, pana sa mearga pe propriile picioare, copilul sau nu trebuia lasat sa stea pe jos, pe pamant.  Doica celui mic a fost avertizata cu privire la acest lucru. Cu toate acestea, intr-o zi pe cand era la plimbare cu micutul, ea l-a lasat undeva la umbra, pe iarba. Atunci ea i-a ajutat pe generalii Argosului plecati catre Teba, sa-si potoleasca setea, gasind un izvor prin apropiere. Cand s-a intors, l-a gasit pe copil mort, muscat de un sarpe. Cand a aflat, Lycurg a vrut sa o omoare pe doica dar unul dintre generali a aparat-o de mania regelui. Dupa aceasta tragica intamplare, generalii au organizat funeralii pentru micutul Opheltes si au hotarat ca in memoria lui sa inaugureze jocuri sportive tinute o data la doi ani. Deci, jocurile din Nemea erau ceva mai aparte decat celelalte, fiind considerate jocuri funerare. Arbitrii, barbati din Argos, erau imbracati in negru, in memoria copilului Opheltes. Ei stateau pe o platforma de lemn aflata pe partea opusa intrarii in tunel. Stadionul se umplea de concurenti, spectatori si vanzatori ambulanti veniti din toata lumea Greciei antice. Jocurile de la Nemea erau foarte importante. Pe toata durata lor se facea un armistitiu de la orice razboi intre orasele-cetati si aveau loc doar competitiile sportive. Spre deosebire de Jocurile Olimpice, unde castigatorii erau incoronati cu o ramura de maslini, la Jocurile de la Nemea, castigatorii erau premiati cu o ramura de palmier legata in jurul capului si o coroana din frunze de telina salbatica pentru toti sportivii. Marele castigator era considerat erou al orasului sau natal si isi castigase si dreptul de a avea o masa gratuita in fiecare zi pe toata durata vietii. Stadionul cuprindea peste 40000 de spectatori care stateau pe bancutele situate mai sus, pe marginea terenului. Astazi cele cateva bancute ramase sunt locuri de relaxare pentru turisti si astfel am beneficiat si noi de putina umbra si odihna. Oh, ce bine!😉nemea. stadion.placutaDar ce competitii aveau loc in timpul jocurilor nemeane? Alergari, cu doua lungimi de stadion sau patru lungimi; pentatlon, ce cuprindea probe de alergare, lupta, saritura, aruncarea discului si aruncarea sulitei; boxul pancartium (un amestec de box cu lupte); curse de cai; curse de care; curse ale razboinicilor inarmati.

In anul 1973 un grup de arheologi de la Universitatea Berkeley din California a inceput lucrarile de excavatie la situl de la Nemea. Pe langa vestigiile gasite si reconditionarea multora dintre ele, acestia s-au gandit ca, in spiritul fostelor competitii, sa recreeze intrecerile sportive. Si iata ca, incepand cu anul 1996 acestea au reinviat si se organizeaza o data la patru ani. Daca participarea la Jocurile Olimpice impune un statut obligatoriu al sportivului cu un palmares bogat si alte conditii, iata ca la Jocurile din Nemea poate participa oricine daca se inscrie in prealabil. Competitiile se organizeaza pe grupe in functie de varsta si de sex. Oligatorie este doar tinuta: un costum traditional ce se purta in Grecia Antica, format din chiton sau tunica, la brau cu centura, coif de metal pe cap, platosa si la unele probe fara incaltaminte. Ma gandesc ca jocurile nemeane din zilele noastre trebuie sa fie o adevarata provocare dar si aventura  pentru cei care concureaza. Iar pentru privitori…hm, ce sa zic? un tablou de-a dreptul incantator si incitant pe care-l prezinta competitorii…si de care se bucura din plin  spectatorii😉  Am aflat ca urmatoarele Jocuri Nemeane vor avea loc anul acesta pe 11 iunie. Ce mi-as fi dorit sa fiu si eu acolo, printre privitori. Cu siguranta nu trebuie sa fi neaparat sportiv sau pasionat de vreun sport ca sa te transpui intr-o anumita epoca si sa simti spiritul competitiei care pluteste in aerul de la Nemea, atmosfera si amintirea care-ti pot patrunde in suflet pentru totdeauna.

Situl arheologic de la Nemea – baile publice si templul lui Zeus

Pentru a ajunge la sit, ne-am urcat din nou in autocar pentru un foarte scurt drum. Ajunse acolo si trecand de poarta de intrare, am constat ca situl se intinde pe o suprafata apreciabila. Se afla si astazi sub lupa arheologilor americani de la Universitatea din Berkeley, care impreuna cu un grup de arheologi greci lucreaza si in prezent la scoaterea la lumina a altor urme ale existentei vietii din Nemea cat si la refacerea Templului lui Zeus. Mi-as dori sa apuc ziua in care sa ma bucur de maretia deplina a Templului lui Zeus de la Nemea… nemea.situlsimuzeulnemea.muzeuldearheologieCa sa ajungem la atractia sitului, am trecut pe langa muzeu, pe care am hotarat sa-l lasam la final si luat-o mai intai de-a lungul unui traseu format din lespezi de piatra ramase din vremurile demult apuse, ruine ale diferitelor cladiri antice care formeaza astazi situl arheologic. Imediat am dat de ramasitele unei bazilici crestine din sec. 6 I.Ch, ridicata peste o casa de oaspeti ale carei ruine se pot vedea sub basilica. Coborand treptele aflate langa fosta basilica, am dat de baile publice. Mi-a atras atentia in mod deosebit starea lor buna de conservare in care au fost descoperite. Se vad clar urmele fostelor terme ca si sistemele inovatoare de aducere si incalzire a apei. Baile au fost construite spre sfarsitul sec. 4 I.Ch. si reprezinta unul dintre cele mai vechi sisteme de imbaiat cunoscute in lumea greaca si cele mai complexe existente pana astazi.nemea.sit.bailenemea.baianemea.baia1nemea.baia2nemea.baia3

In drum spre Templul lui Zeus am intalnit un mormant din sec. 6 D.Ch. cu un schelet foarte bine conservat si expus la vederea tuturor. Culmea! ca pe placuta scrie varsta cand a murit si de ce boli a suferit sarmana femeie. Da, pentru ca scheletul descoperit de arheologi este al unei femei care, zice-se ca ar fi dat nastere la cel putin doi copii. Brrr! Privindu-l, m-au cam trecut fiorii…nemea.mormantnemea.schelet.mormantSi iata-ne in fata principalei atractii a sitului arheologic de la Nemea: Templul lui Zeus, cu ale sale coloane ce se pot admira in toata plenitudinea lor din orice colt al sitului. Noi l-am vazut inca de cand am luat calea spre bai. Templul a fost ridicat in sec. 4 I.Ch. pe locul unui templu arhaic. Construit in stil doric, a avut initial 6 coloane pe fatada si 12 pe laterale, din care la descoperirea sa mai ramasesera doar trei. Lucrarile de restaurare au reusit pana la vizita noastra  sa reconditioneze opt coloane si, din cate am inteles altele sunt gata pentru a fi repuse la locul lor de cinste. Templul lui Zeus a fost construit in special din piatra de calcar si acoperit cu stuc alb pentru a-l decora si proteja. Stand la „poalele” lui, langa o coloana mareata, m-am simtit mica, mititica dar in acelasi timp am avut un sentiment de marire si de implinire sufleteasca…nemea.templuzeus1nemea.templuzeusnemea.templuzeus2nemea.templuzeus3nemea.templuzeus4Undeva alaturi de coloanele templului se gaseste un panou, care prezinta cat de amplu si maret a fost acest edificiu in vremurile sale, cele trei coloane gasite si modul cum se va restaura. Langa templu se afla o gradinita de chiparosi, numita “Dumbrava sacra”. Chiparosii din vremurile noastre au fost plantati chiar in gropile antice in care se presupune ca ar fi fost plantati cei de odinioara, in socluri de forma patrata. De asemenea, se presupune ca mormantul lui Opheltes a fost localizat in cripta subterana arhaica, aflata sub un colt al templului. Iar dumbrava sacra ar fi locul in care sarmanul copilas a fost omorat de sarpe. In dumbrava s-a ridicat un monument din marmura alba, inchinat tuturor arheologilor de la Universitatea Berkeley din California, care, sub tutela Ministerului de Cultura al Republicii Elene au contribuit la descoperirea ramasitelor lumii antice din Nemea si la reconditionarea templului.nemea.pancardanemea.monumentchiparosi

Muzeul de Arheologie din Nemea

Am lasat la final vizita la muzeu, ca o incununare a tot ceea ce vazusem si aflasem despre Nemea. Muzeul este gazduit intr-o cladire noua, cu un suflu modern, nu prea mare dar cuprinde o bogata colectie de obiecte gasite la Nemea cat si multe alte informatii foarte pretioase. Astfel ne-am bucurat ochii, privind prin vitrine diferite vase, monede, stelute de aur, cateva mozaicuri si o placa funerara din sec. 5 I.Ch. nemea.muzeu.nemea.muzeu.1nemea.muzeu3nemea.muze.2Am privit lung la cranii si alte oase umane si am citit de pe panouri despre primele excavatii realizate la sit. Toate acestea, cat si vasele casnice, pleiada de bijuterii si alte obiecte ceramice mi-au insuflat sentimentul existentei si dimensiunii umane, care razbat peste timp din acel muzeu al zilelor noastre. Macheta cu stadionul, baile publice impreuna cu  templul asa cum se presupune ca au fost ele in vremurile antice ne-au incantat cel mai mult.nemea.muzeu2nemea.muzeu.4nemea.muzeu.machetabaisitemplnemea.muzeu.machetastadion

Degustarea de vinuri

Am plecat de la Nemea cu bucuria cunoasterii unui alt loc interesant din Grecia antica si ne-am indreptat cu pasi repezi spre “locasul” zonal al lui Bachus; urma distractia la o degustare de vinuri pe domeniile familiei Bairaktaris, avand o veche traditie in productia de vinuri. Soseaua serpuieste printre podgorii intinse, pe “Wine Road”…cum am vazut scris pe unele indicatoare de pe drum. Si imediat m-am gandit ca aceasta era calea prin care, inca din antichitate, se ducea licoarea lui Bachus prin aceasta parte a Eladei.

Nemea este cunoscuta ca o zona viticola deosebita inca de la vremea lui Homer, care in scrierile sale o denumeste Ampeloessa, adica “plina de vin”. Pai cam asa am ajuns si noi sa ne “simtem” dupa degustarea mai multor sortimente de vinisor rubiniu…ca asa este trendul zonal. Conform legendei, culoarea vinului semnifica sangele leului ucis de Hercule…Astazi Nemea este cea mai importanta regiune viticola din sudul Greciei unde se produce vin rosu, in general din soiul principal de vita-de-vie numit Agiorgitiko.

Mai intai gazda noastra ospitaliera, intrupata intr-un tinerel dragutel ne-a „ametit” in vinaria propriu-zisa, descriind modul de fabricatie al vinului, printre aromele tentante ce ne invaluiau din toate colturile. Apoi am facut o scurta escapada in crama, printre butoaie si mii de sticle stivuite in ordine, ca apoi “greii” familiei sa ne aseze la mese, sa ne ospateze cu ceva “meze” (aperitive) pentru ca, deh, degustarea licorilor bachice nu prea merge chiar pe burta goala. Ce, sa ni se urce tocmai pan’la cap?…;)nemea.degustarevinurinemea.degustarevinuri1nemea.degustarevinuri2nemea.degustarevinuri3Dupa degustarea de vinuri alese pe spranceana, am fost invitati in magazinul de prezentare si desfacere a produselor care, pe langa sortimentele de vinuri incercate la masa, mai erau si ulei de masline, masline, branza feta si un fel de suc din struguri. Noi am facut pas la cumpararea de vin dar ca sa nu plecam, totusi cu mana in buzunar, am luat o sticla de ulei de masline, gandindu-ne la surplusul de bagaj la plecarea acasa. Am plecat de la vinarie si din Nemea cu o stare de spirit net imbunatatita – era si normal, nu?!…😉🙂

In concluzie, daca va aflati fie in Tolo intr-un sejur la plaja, fie sunteti in trecere prin zona, nu pregetati sa faceti si o escapada turistica la Nemea, pentru a trai din plin bucuria de a calatori in Peloponez, de data aceasta pentru a va imbogati spiritul de cunoastere cu  istoria locului si simturile prin degustarea  licorilor zeului Bachus. Sunt convinsa ca nu veti regreta niciun moment alegerea facuta si veti petrece, ca si noi, multe clipe de neuitat in vacanta voastra din Grecia.

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos.

2 thoughts on “Bucuria de a calatori in Peloponez (2)

1. Hristos a înviat!
    Iată că după zilele de sărbătoarire a Paștelui, mă bucur să intru în normalitatea vieții cotidiene printr-o nouă călătorie impresionantă, în care aflu alte lucruri interesante și văd imagini deosebite din Grecia mereu surprinzătoare. Iar încheierea e cum nu se poate mai îmbietoare, cu vinuri bune și mâncăruri ce-ți provoacă pofte firești. Mulțumiri și noi urări călduroase, Ileana!🙂

• Adevarat a inviat!🙂
      Ma bucur nespus ca noua mea calatorie in Grecia Antica ti-a placut. Ca sa nu mai scriu de finalul excursiei, in lumea zeului Bachus, loc unde ne-am distrat pe cinste.
      iti spun un secret: acum pregatesc, in limita timpului meu liber, putin de alftfel, o noua „escapada” tot undeva pe plaiurile elene. Sunt sigura ca vei fi prezent si la acea calatorie, care va fi una….Dar hai sa fiu cuminte si sa nu divulg nimic. Ceva-mi spune ca si acea calatorie va fi pe gustul tau…sper!😉
      Sa ai o noua saptamana cat mai reusita, draga prietene!