Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Atena – Leaganul civilizatiei europene (2)

(continuare de aici )

Dupa ce ne-am bucurat de o binemeritata lectie de istorie antica, vizitand Acropole si Agora Antica, ne-am dus la hotel pentru cazare. Hotelul a fost situat in partea de nord-vest a orasului, in apropierea unei statii de metrou. Am lasat bagajele, ne-am schimbat si restul zilei pana seara tarziu am trecut la cucerirea capitalei Greciei, Atena – leaganul civilizatiei europene.

Am hotarat sa luam orasul la picior, fara metrou, chiar daca ne-a parut oarecum rau, afland ulterior ca statia de metrou de la Piata Syntagma ascunde un adevarat muzeu arheologic. In timpul modernizarii retelei de metrou au fost descoperite ruinele unei asezari antice, astazi fiind protejata cu pereti de sticla. Oare cate astfel de ruine o mai ascunde stravechea Atena?…Pana in centru am avut de strabatut in jur de 3-4 statii de metrou. Cu harta in mana, pasii ne-au condus pe bulevardele largi ale orasului intesat de cladiri vechi si noi, hoteluri situate in piete moderne, aglomerate si galagioase, de unde dau din coate cladiri de renume, cu arhitecturi marete, ce mi-au amintit de alura templelor antice.

Am luat-o pe B-dul Agiou Konstantinou si iata-ne ajunse in frumoasa Piata Omonia, generoasa ca suprafata, ce mi s-a parut un loc interesant si frumos, prin multitudinea de hoteluri care o inconjoara. Este cea mai veche piata din centrul Atenei moderne, fiind si un important nod de transport in comun, de unde se rasfrang mai multe strazi care duc spre diferite zone din oras. Principalele atractii ale pietii sunt: Muzeul de Arheologie si doua dintre cele mai recunoscute si vechi hoteluri ridicate in stil neoclasic prin anii 1870: hotelul “Megas Alexandros” si hotelul “Bagkeion” asezate unul langa altul, de fiecare parte a strazii Athina. Dar “the best of the best” il reprezinta cele “Cinci Cercuri”, cel mai cunoscut reper al pietii, situat chiar la gura de metrou Omonia. Aceasta structura de otel inox inalta de 15 m este creatia unui sculptor grec si a fost amplasata in piata in anul 2001. Piata este inconjurata de tot felul de terase, restaurante si cafenele, care aluneca lin spre stradutele ce se pierd in cartierele Atenei.atena-piataomonia2atena-piataomonia1atena-piataomonia4atena-piataomonia3Din Omonia ne-am indreptat spre Piata Syntagma, trecand pe marele Bd. Panepistimiou. Dar pana sa poposim iarasi in buricul targului, am trecut in revista turistica cele mai reprezentative cladiri din aceasta zona. Situate in imediata apropiere a statiei de metrou Panepistimio dar pe partea stanga a marelui bulevard, cum mergi spre Syntagma, aici ne-au incantat cateva cladiri cu aluri „templiene” demne de un oras precum este Atena.

Biblioteca Nationala din Atena face parte din trilogia cladirilor ce-si poarta mandre stilul neoclasic, impreuna cu Universitatea si Academia din Atena. Arhitectura cladirii m-a impresionat fiind conceputa din marmura, sub forma unui templu in stil doric, flancata de doua cladiri laterale mai mici, fara niciun fel de ornamente si sculpturi, dand cladirii un suflu mai sobru. Cladirea din mijloc reprezinta sala de lectura, cu coloane inalte la intrare si scari duble, curbate, de o parte si de alta, specifice stilului renascentist. In mijlocul acestui “joc” de stiluri troneaza statuia lui Panaghis Athanassiou Vallianos, negustor si unul dintre sponsorii bibliotecii. Lacasul de cultura cuprinde o colectie impresionanta de carti, ziare, manuscrise si harti in limba greaca dar si in alte limbi, din care se detaseaza net cele 4500 de manuscrise grecesti ce reprezinta una dintre cele mai vechi colectii de manuscrise din lume, unele avand o vechime de peste 1400 de ani.atena-bibliotecanationalaatena-bibliotecanationala1Langa Biblioteca Nationala se gaseste o alta cladire impozanta, si anume Universitatea din Atena.  Este cea de-a doua mare institutie de invatamant  superior din Grecia. Si-a deschis portile in anul 1837 fiind nu doar prima universitate a Greciei ci si prima institutie destinata invatamantului superior din intreaga zona balcanica si mediteraneana. Astazi Universitatea din Atena se mandreste cu un activ de cadre didactice de peste 2000 de membrii si peste 111.000 de studenti, ce-si desfasoara activitatile in aule si laboratoare moderne, unde pot alege sa se specializeze din cele peste 30 de departamente de studii. De asemenea, universitatea cuprinde 6 biblioteci centrale, cateva zeci de clinici din care 4 spitale universitare, centre de limbi straine si de predare a limbii greaca, centre ultramoderne multimedia, centre de sport cu un bazin de inot, dotate cu echipamente de ultima generatie. Deci toate conditiile pentru a invata si te pregati in specializarea dorita. Trebuie numai sa inveti si atat. Simplu, nu?!😉  atena-universitateadinatenaEi bine, dragilor, ultima cladire din pleiada celor trei pe care le veti gasi pe B-dul Panepistimiou este Academia din Atena. Din punctul meu de vedere, este cea mai spectaculoasa ca arhitectura si decoratiuni exterioare. Academia din Atena reprezinta cea mai mare institutie de cercetare din Grecia care si-a deschis portile pentru prima data in anul 1926. Principalele domenii de studio au fost filologia, stiintele naturii, stiintele politice si artele plastice. Astazi Academia din Atena este cel mai important reper al orasului. Construita din marmura fina, cladirea principala are alura unui templu maret, cu coloane inalte la intrare. Sursa de inspiratie a arhitectilor a plecat de la arhitectura clasica existenta in sec. 5 I.Hr. Exteriorul este grandios, dupa parerea mea, fiind bogat decorat cu sculpturi si grupuri statuare. Inca de la intrarea in cladirea principala, de-a lungul scarilor, ne-au intampinat statuile lui Platon si Socrate. Un important grup de sculpturi infatiseaza nasterea zeitei intelepciunii Atena, care se gaseste pe frontispiciul intrarii in cladire. De o parte si de alta a edificiului se gasesc doua coloane pe care se inalta statuia lui Apolo, zeul luminii si al artei si cea a zeitei razboinice (de data aceasta) Atena. Mi-a parut atat de rau ca n-am reusit sa patrundem in interiorul niciuneia dintre toate aceste trei bijuterii arhitecturale si de mare cultura ale orasului.atena-academiadinatena1atena-academiadinatena2atena-academiadinatena3atena-academiadinatena4Vis-à-vis de Academia din Atena se afla Muzeul Orasului Atena si, mergand mai departe spre Piata Syntagma, pe aceeasi parte este si Muzeul National de Istorie situat in Piata Kolokotroni iar pe cealalta parte Muzeul Numismatic. Deci in aceasta zona veti gasi o serie de muzee care, cred eu, merita vazute dar atunci cand ai mult timp la dispozitie…asa cum v-am scris la inceputul povestirii mele despre vizita noastra in Atena. Si stati putin, ca orasul cuprinde multe muzee, nu doar pe acestea. Totul este sa le descoperiti si sa le vizitati…dupa pofta ce-o poftiti.😉

Ajunse in Piata Syntagma (despre care am scris in prima parte), bineinteles ca acum am avut mai mult timp ca sa privim parlamentul si sa mai facem cateva poze, dupa care am tras putin cu ochiul spre intrarea in Gradinile Nationale din Atena, “plamanul verde” din centrul orasului. Imensul parc se strecoara cu tupeu prin “jungla de betoane” ce stapaneste mare parte din oras si se intinde intre Piata Syntagma si Stadionul Panathenaik. Gradinile Nationale reprezinta o adevarata oaza verde de relaxare si recreere si cuprinde mii de specii de copaci si plante ornamentale aduse din intreaga Grecie si multe soiuri din alte tari. In cadrul Gradinilor Nationale se gaseste Complexul Expozitional Zapion, care functioneaza in interiorul marelui Palat Zapion, o cladire neoclasica, de dimensiuni remarcabile, sub forma de semiluna. Palatul are propria sa gradina bogat impadurita si, impreuna cu Gradinile Nationale formeaza cele doua centuri verzi ale orasului. Intrarea in ambele gradini este libera si in toate zilele saptamanii.atena-sintagma1atena-sintagma2atena-sintagma3O data ce-ai ajuns in Piata Syntagma nu se poate sa nu te avanti voiniceste pe stradutele inguste ale faimosului cartier Plaka. Si noi am facut asta! Chiar cu mare avant!😉 Plaka este unul dintre cele mai vechi si atractive locuri din Atena si se intinde intre Piata Syntagma si Piata Monastiraki, un alt punct principal al capitalei elene. Stradutele din Plaka sunt inguste si intortocheate, cu paviment din piatra, marginite de case si conace ridicate in stil neoclasic, cu acoperisurile din tigla rosie. Alte stradute ascund blocuri de locuit nu mai inalte de 2-4 etaje. La parter “vietuiesc” parca dintotdeauna magazine cu tot felul de produse, de la imbracaminte si incaltaminte, pana la condimente si cosmetice, magazine cu suveniruri traditionale si instrumente muzicale sau buticuri elegante, cu bijuterii si ceasuri scumpe foc, de-ti iau ochii, nu alta. In calatoria noastra prin Plaka ne-au insotit mirosurile imbietoare ale florilor de iasomie si boungainvilea, amestecate cu aromele de cafea aburinda ce razbateau de la terasele care, prin colorista lor diversa creeaza un spatiu foarte atractiv si ospitalier, propice shopping-ului.😉atena-plaka1atena-plaka2atena-plaka3Plaka reprezinta un loc special in inima si memoria generatiilor de atenieni. Aici a fost candva zona clasei muncitoare si locul in care prin anii ’50-’60 s-au filmat multe pelicule grecesti. Plaka ramane locul unde in anii ’60 s-a nascut noul val al muzicii grecesti, unde in mici cluburi de noapte multi compozitori si cantareti greci au adus un nou stil de muzica inspirat din curentul muzical din Italia si Franta anilor ’60. Cartierul Plaka este bogat nu doar in magazine ci aici se gasesc si multe muzee, precum Muzeul Artei Populare Grecesti, Muzeul Instrumentelor Populare, Muzeul Universitatii Atena si altele. Deci, o plimbare prin Plaka este un must do pentru turistul iubitor de frumos, arta si cultura, si, bineinteles binecunoscuta si ravnita terapie prin shopping…macar la final!🙂atena-plaka4Iesind din Plaka, am ajuns imediat pe strada Ermou si am dat de o biserica foarte veche, dupa aspect. Imediat am aflat ca este vorba despre Biserica Panagia Kapnikarea. Este o biserica ortodoxa greaca si una dintre cele mai vechi din Atena.atena-bisericaplaka1Ei, dar iata-ne ajunse intr-un alt punct de mare interes din Atena: Piata Monastiraki, unul dintre cele mai comerciale cartiere din Atena. Monastiraki (Mica Manastire) se intinde de la capatul strazii Athinas pana in cartierul Thission, spre partea de vest a orasului. Inainte aceasta zona s-a numit “Monastiron”, dupa numele unei vechi bisericute care astazi se cheama Biserica Koimsos Theotoku. In piata se gaseste statia de metrou Monastiraki, (linia 1, ce face legatura cu linia 3, intre Agia Marina – via Monastiraki – si aeroportul din Atena).atena-monastiraki3In mijlocul cartierului, Piata Abyssinia este principala atractie, in special duminica. Acolo se organizeaza targul de vechituri din Monastiraki. Astfel cartierul devine un adevarat iarmaroc pestrit si galagios, ce atrage deopotriva localnicii cat si turistii. Aceasta reusita intre nou si vechi starneste mereu interesul vizitatorilor de a face cumparaturi si aici…nu doar pe stradutele mai elitiste ale cartierului Plaka. Pe o parte a pietii am intalnit Biserica Agios Philipos, cu turnul sau inalt ce se mandreste cu celebrul ceas care bate din ora in ora.atena-monastiraki1atena-monastiraki2In Piata Monastiraki ne-am putut bucura de o priveliste incantatoare asupra Acropolei, relaxandu-ne la una din cafenelele si terasele care inconjoara piata. De asemenea am dat o ocheada scurta spre Muzeul de Arta Populara Greceasca, gazduit astazi in fosta moschee Tsisdarakis. In muzeu se pot vedea colectii specifice, ce cuprind toate ramurile artei populare (broderii, tesaturi, costume populare, obiecte din argint si metal, etc.) ce dateaza inca de la mijlocul sec. 17 pana in prezent. Muzeul detine si o biblioteca ce contine mii de volume de arta populara, etnografie si muzeologie. Tot aici se organizeaza si diferite evenimente culturale, in special teatru de papusi si ateliere de olarit pentru a le dezvolta copiilor imaginatia si creativitatea.atena-monastiraki-muzeuatena-monastiraki4Pentru ca seara incepuse sa-si intre in drepturi, din Piata Monastiraki am hotarat sa ne intoarcem la hotel dar pe alt drum; am luat-o pe strada Athinas pentru a ajunge din nou in Piata Omonia si de acolo mai aveam putin pana la destinatia noastra de „nani”.🙂 Noaptea isi contura feeric intreaga sa infatisare din ce in ce mai fermecatoare. Si astfel am reusit sa o vedem pe frumoasa Atena si la drum de seara. Am trecut pe langa Piata Centrala din Atena, cea mai mare si importanta piata de desfacere din oras. Bineinteles ca la acea ora era inchisa…atena-athinastreetatena-athinastreet1atena-athina-piatacentralaApoi am trecut prin Piata Kotzia si ne-am oprit putin pentru a o imortaliza in cateva poze. Vis-a-vis de piata se gaseste primaria, o cladire destul de simpla dar frumoasa, ridicata pe 3 nivele. Deasupra intrarii cu cateva coloane (chiar nu se putea altfel in Atena!), cladirea are un balcon care la acea vreme era decorat cu multe aranjamente florale, ca de altfel si toata suprafata acoperisului. Frumos, n-am ce zice. Cateva instantanee, dupa care am ajuns in Piata Omonia, pe care am privit-o sub imperiul luminilor in prag de innoptare.atena-piatakotzia1atena-piatakotzia2atena-piatakotzia3atena-piatakotzia4atena-omoniasearaatena-omoniaseara1In periplul nostru prin Atena, mi-a parut rau ca n-am reusit sa urcam si dealul  Lycabettus, pentru a ne bucura de o alta priveliste panoramica spectaculoasa asupra orasului. Pentru a ajunge sus pe deal, se porneste din cartierul elegant Kolonaki, pe un drum in panta usoara. Dar se poate lua si funicularul. De acolo se poate vedea intreaga Atena, impreuna cu toate vestigiile sale magnifice, portul Pireu si albastra intindere a Marii Mediterane. Cred ca privelistea este fabuloasa…

In drum spre hotel, am surprins cladirea unui teatru si iata-ne in Piata Karaiskaki. Imediat am ajuns la hotelul Candia 3*, unde ne-am bucurat de tot confortul necesar pentru o noapte de odihna. In ziua urmatoare, dupa un mic dejun bogat si proaspat am avut de strabatut toata Grecia, de la sud spre nord…un drum numai pe autostrazi care strapung muntii si trece prin tuneluri spectaculoase. Tot sa te plimbi asa prin batrana si splendida Elada. Urmatoarea oprire a fost pe Valea Tembi, la Schitul Sf. Paraschiva, unde se gaseste un izvor miraculos, care, se zice ca vindeca bolile de ochi. La Salonic am ajuns pe seara, unde de data aceasta am reusit sa vizitam Turnul Alb in interior. Ca intotdeauna, Salonicul m-a uns pe suflet…❤atena-teatruatena-candiahotelDe ce mi-a placut Atena? Mi-a placut Atena pentru mosternirea unica pe care a daruit-o umanitatii: cultura si arta; pentru ca Atena este leaganul civilizatiei europeane si chiar universale. Atena este locul unde s-au nascut legendele si miturile. Oare cum ar fi fost viata noastra fara ele? Mai trista, mai neinteresanta, fara „sarea si piperul” care ne condimenteaza fiecare zi a existentei noastre efemere pe acest pamant. Mi-a placut Atena pentru ceea ce reprezinta Acropole ca intreg si toate locurile istorice care au acumulat de-a lungul vremii intelepciunea si “experienta” nemuririi.

De ce nu mi-a placut Atena? Nu mi-a placut Atena pentru murdaria de pe strazi, aglomeratia urbana si traficul infernal; am intalnit multi refugiati, poate prea multi si unul dintre ei chiar s-a luat de fiica mea, cand ne-am aflat in Piata Monastiraki. Daca nu intram eu ceva mai tare cu gura pe el, zau, nu stiu cum s-ar fi descurcat ea…Un mare minus in acele zile la Atena, aceste personaje dubioase, pe care le-am vazut misunand prin piete si strazi. In schimb deloc pe la obiectivele turistice. Deh, acolo se cam plateste. In schimb in toate locurile turistice am dat mereu nas in nas cu hoardele de chinezi care nu tin cont deloc ca mai sunt si alti turisti pe-acolo…No comment!

Trebuie sa fiu sincera si sa-mi scriu parerea pana la capat. Daca e sa pun in cumpana cele doua mari orase ale Greciei pe care le-am vizitat, Salonic ramane marea mea dragoste. Orasul Alb, cum imi place mie sa-l numesc, straluceste pur si simplu, este mult mai curat si linistit, chiar daca si acolo este un trafic mare pe strazi. Atena trebuie si merita vizitata pentru vestigiile sale istorice deosebit de importante pentru istoria omenirii, pentru pleiada de muzee pe care o detine, daca ai mai mult timp sa le vizitezi si vrei sa cunosti cat mai multe. Pentru acele locuri incarcate de atata istorie, cultura si arta am trait eu bucuria de a calatori in sfarsit si la Atena.😉 Din punctul meu de vedere, Salonic merita vizitat ori de cate ori va iese in cale. Am fost turista in Salonic de n-spe ori si niciodata nu am simtit urma de plictiseala. Ba dimpotriva. Intotdeauna mi-a facut o placere imensa sa fiu acolo, la orice ora, oricand! Totusi una peste alta, Atena este capitala Greciei si va recomand sa o vizitati. Cu avionul, cu masina, cu trenul sau cum doriti, trebuie sa ajungeti la Atena cel putin pentru a va bucura sufletul si mintea atunci cand va veti afla acolo sus, pe pietrele stravechi de la Acropole…

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos in drumurile voastre prin Atena – leaganul civilizatiei europene.

9 thoughts on “Atena – Leaganul civilizatiei europene (2)

1. Știu că nu ai simțit, dar te-am urmat pas cu pas prin Atena, un vis ce se cere împlinit, sorbindu-ți cuvintele tipărite și cercetând cu atenție fiecare imagine. Știu că nu se poate compara cu senzațiile trăite la fața locului, dar tot am perceput măreția orașului și chemarea dulce a Greciei. Mulțumiri pentru relatare și multe urări benefice, Ileana!🙂

Apreciat de 1 persoană

• Multam frumos pt. cuvintele tale apreciative. Trebuie sa-ti marturisesc ca „simtesc” ca ma urmezi pas cu pas…chiar daca tu o faci cu…delay!😉 E firesc asa, nu? Ceea ce pretuiesc este ca la fiecare calatorie de-a mea imi esti un companion de nadejde, pt. care iti multumesc din inima.
      Bine ai scris, ca nicio relatare nu se poate compara cu senzatiile pe care le traim pe viu, cum se zice. Chemarea dulce si irezistibila a Greciei, pur si simplu a devenit pt. mine un drog atat de placut pe care trebuie sa-l consum in fiecare vara pt. a fi mai fericita si mai implinita sufleteste.🙂
      Sa ai un week-end presarat cu toate bucuriile vietii!

Apreciat de 1 persoană

2. Am fost de atatea ori in Grecia si iata ca niciodata nu am ajuns in Atena. Prin urmare ne bucuram sa fi gasit o descriere asa minutioasa a locurilor🙂.
    Tinuturile elene ni s-au parut intotdeauna originale, fiecare insula, zona de continent, avand specificul sau inconfundabil.
    Va intelegem pe deplin cand afirmati ca este ca un drog Grecia. Si noi suferim de aceeasi dependenta. Dar la anul ne propunem sa mergem la dezintoxicare🙂

Apreciat de 1 persoană

• Precum ati citit si in relatarea mea, si mie mi-au trebuit 11 ani ca sa ajung la Atena.🙂 Este situata si „peste mana” ca sa ma exprim asa….cam departe. Am asteptat momentul dedicat special pt. un astfel de oras, capitala a Greciei. Chiar daca am avut doar o zi la dispozitie, Atena a fost cucerita de mine in punctele sale nevralgice. Acropole este cel mai important, fiind de fapt simbolul orasului si al intregii civilizatii europene, inca din antichitate. Asa ca…este un must do, must see, must feel.;)
      Eu sunt indragostita de Grecia de la prima intalnire si incerc pe cat posibil sa nu ratez niciun an fara o revedere cu ea…in locuri noi si atat de minunate. Si da, asta inseamna dependenta! si ca atare trebuie „tratata” cu foarte mare atentie!🙂🙂
      Multumesc mult pt. vizita si va astept aici si cu alte ocazii. O saptamana cat mai reusita!

Apreciat de 1 persoană

• Intotdeauna, cu placere, vizitez blog-ul dumneavoastra.
        PS: am gasit o oferta care face cu ochiul pentru decembrie de ajuns in Atena🙂
        Grecia, asta, boala grea si se pare ca este incurabila😀

Apreciat de 1 persoană

• 🙂 Ma bucura tare mult comment-ul dv.
        Da, am citit si eu despre oferte foarte avantajoase pt. Atena, chiar un city break super avantajos.
        Si iarasi DA!😉 Grecia este boala tare grea…suferi dupa ea o viata intreaga, umbli vara de vara in cautarea celor mai superbe locuri si Ea tot are mereu si mereu alte si alte locuri incredibile de dezvaluit.
        Numai bine si vacante de vis oriunde si oricand! (din pctul meu de vedere as fi plecata doar in vacante…nu importa neaparat destinatia cat drumul pe care l-as face mereu si mereu pana acolo…dar unul dintre ele sa ma duca musai undeva in Grecia, unde n-am fost inca!)🙂

Apreciat de 1 persoană

3. Fost si in Atena, fost si in Salonic.🙂 Aceeasi opinie o impartasesc si eu. Salonicul ramane preferatul meu daca ar fi sa aleg intre cele doua orase din Grecia. Intamplarea a facut ca, de fiecare data, sa fiu doar in trecere prin Salonic unde ramaneam, de regula, mai putin de 24 de ore, in drumul spre o alta destinatie. Chiar in vara asta, la reintoarcerea de pe insula Mani, am avut ocazia sa ma plimb timp de cateva ore prin Salonic si atat ce mi-a placut incat m-am hotarat. Cu prima ocazie ivita, plec spre Salonic macar pentru 2-3 zile.🙂 Chiar merita, are o atmosfera care te face sa te simti tare bine. Cel putin asta a fost perceptia mea. Numai bine, Ileana!

• Eu cred ca am vazut Salonicul de vreo 10 ori pana acum si au fost vizite si scurte si mai lungi. Dar din 2005 cand l-am vizitat prima data, Salonic mi-a patruns in suflet. Si nu mai vrea sa iasa de acolo, nici eu sa-l las.😉 Apoi la fiecare vizita ulterioara, am privit orasul cu o placere si mai mare, cunoscandu-l mai bine. Mi-ar placea si mie sa stau vreo 2 zile intregi pt. a ma bucura pe deplin, fara nicio graba, de toate darurile sale, sa ma plimb alene pe strazi, sa urc iarasi la cetate si sa privesc de acolo intregul oras si marea…Offf, ce peisaj strasnic vezi de acolo! Asa e, Salonic are o atmosfera aparte fata de Atena; mai calda, mult mai ospitaliera si relaxanta dtpdv. Atena merita vizitata in primul rand pt. minunatiile sale istorice unice pe pamant. Si are si ea atuul ei, fiind cel mai mare oras din Grecia si capitala tarii, cu farmecele sale. E frumos sa te plimbi si acolo pe strazi, in Plaka mai ales. Dar totusi Salonicul are ceva doar al lui, este un oras cu un parfum mai elitist, mai elegant…ce mai, imi place tare mult Salonicul!
      Numai bine si tie si familiei tale frumoase!

4. Pingback: Salonic, Turnul Alb – In sfarsit am reusit! | Bucuria de a calatori