Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Salonic, Turnul Alb – In sfarsit am reusit!

(continuare de aici)

Of, Doamne, ca tare greu mai este uneori sa-ti reuseasca ceva ce ti-ai dorit tare mult a se implini cu ani in urma! Dar cum nimic nu este intamplator pe lumea asta – cel putin eu asa cred – iata ca a venit momentul sa strig: Salonic, in sfarsit am reusit! Da, am reusit ca la intoarcerea acasa din insula Creta – via Atena – sa urc in Turnul Alb, dupa 11 ani de cand tot vizitez Grecia. Am trecut de n-spe ori prin Salonic, cu vizite mai lungi sau mai scurte dar fie ca nu am gasit turnul deschis pentru a-l vizita sau in program am avut alte obiective turistice de punctat…chiar daca Turnul Alb a fost intotdeauna locul de intalnire cu grupul de turisti, pentru a ne aduna si pleca spre casa. Despre orasul Salonic (Thesaloniki in limba greaca) am scris deja impresii in jurnalul meu de calatorii. Le gasiti aici.

Si iata cum la final de vacanta petrecuta in Grecia Continentala si pe insula Creta, mi s-a deschis oportunitatea sa traiesc din nou bucuria de a calatori la Salonic si de data aceasta sa mi se implineasca visul de a vizita pe interior Turnul Alb. In timp ce restul turistilor, la indemnul ghidei, au optat pentru o scurta croaziera de-a lungul Golfului Thermaikos, privind Salonicul de pe mare (cred ca este o experienta super, n-am ce zice), eu cu fiica mea am hotarat sa urcam in Turnul Alb.

Turnul Alb este un monument bizantin si cel mai important simbol al orasului, urmat de Biserica Sf. Dumitru, Rotonda sau Arcul lui Galeriu. Totodata Turnul Alb reprezinta emblema Salonicului, cu care localnicii se mandresc pe drept cuvant. Situat pe frumoasa si intinsa faleza ce merge paralel cu B-dul Nikis, la malul Marii Egee, in  opinia mea Turnul Alb este cel mai fotografiat obiectiv turistic din Salonic, fiind apreciat si iubit deopotriva de turisti si localnici.salonic-turnalbileanaAsa cum Parisul se mandreste cu binecunoscutul sau turn Eiffel sau Londra cu Big Ben, asa si Salonic se mandreste cu Turnul Alb (zis si venetian). Lefkos Pyrgos, cum il numesc localnicii este un turn inalt de 30 m, din piatra si se afla printre cele mai renumite constructii din regiunea Macedonia, Grecia de Nord. A fost construit prin sec. 15 ca si fort de aparare, apoi adaugat la zidurile si fortificatiile romano-bizantine din timpul ocupatiei venetiene. Mai tarziu, pe vremea Imperiului Otoman, turnul a folosit drept inchisoare turceasca, fiind si teatrul unor executii ale ienicerilor razvratiti, condamnati la moarte. De atunci a fost supranumit Turnul Sangeros. In anul 1912, turnul a fost zugravit in alb de catre un prizonier in schimbul libertatii sale si de atunci a capatat denumirea de Turnul Alb. Insa in anul 1985, grecii au indepartat tot varul iar astazi ni se prezinta intr-un ocru murdar cu ceva pete spre alb. Turnul a avut un rol important si ca turn de aparare aeriana dar si ca post de observare meteo. Turnul Alb a tot fost in reparatii si reconditionari, din acest motiv au fost ani in care n-am putut sa intru si sa-l vizitez si pe interior.

Astazi Turnul Alb din Salonic gazduieste Muzeul Bizantin pe care am reusit si noi sa-l vizitam la ceas de inserare. Biletul de intrare a costat 3 euro/pers. Am urcat pe o scara in forma de spirala pe niste trepte din piatra. Mi-a placut “expansiunea” pana sus, ce mie, personal mi-a dat senzatia ca patrund intr-o poveste veche, de demult…Chiar daca stiam deja cate ceva despre istoria locului, m-am bucurat sa vad live una dintre cele mai infricosatoare inchisori din istorie. Calcand usor pe treptele largi spiralate, pe un culoar destul de spatios, din loc in loc ne-a insotit lumina difuza ce patrundea inca printre ferestrele mici, cu gratii. De-a lungul peretilor interiori, ne-au insotit aplice laterale care prin stralucirea lor m-au cufundat si mai mult in atmosfera de poveste si mister. Oare ce-o mai fi dupa urmatorul “colt” rotund?!…🙂 Imaginatia mea n-a rezistat nici acestui moment si mi-am inchipuit cum s-ar vedea interiorul turnului la lumina facliilor de alta data…Urcusul n-a fost deloc greu si invaluita in mantia necunoscutului, m-am lasat cuprinsa de o dulce relaxare „mixata” bine de tot cu o mare curiozitate. Si gandul mi-a zburat departe, in acele vremuri tulburi ale unei istorii zbuciumate din viata Turnului Alb.salonic-turnalbileana1salonic-turnalb-interiorsalonic-turnalb-muzeuPana sus in varf sunt sase nivele. Fiecare are cate o sala rotunda unde pe vremuri erau celulele detinutilor. Astazi in cateva sali sunt expuse panouri care povestesc istoria turnului. Alte camere gazduiesc expozitii ale muzeului, ce prezinta icoane foarte vechi, diverse bijuterii, ceramica bizantina si monede din perioada cand Salonic a apartinut Imperiului Bizantin. Sus de tot, la ultimul nivel, este o cafenea cocheta. La ora cand am ajuns noi, deja inchisese.

Iata-ne pe terasa turnului cu acoperisul crenelat. Ei, dragii mei, atunci mi s-a implinit visul pe care l-am avut inca de cand am vazut pentru prima data Salonicul si turnul. Aici ne-am rasfatat privirile cu panorama deosebita asupra Marii Egee, care, la acea ora era invaluita intr-o mantie cu nuante albastre si gri datorita paturii de nori si a paclei de la orizont. Cat de frumos ar fi fost sa fie senin. Doamne, ce apus am fi prins!…In micul port improvizat numai pentru barci de agrement, situat in apropierea turnului, se pregateau sa plece colegii nostri turisti, intr-o scurta aventura pe mare, cu o ambarcatiune ce mi-a amintit oarecum de barcile piratilor.🙂  Pe intinderea de un albastru confuz am mai zarit si alte barci care, probabil, unele dintre ele aveau aceeasi destinatie: delectarea turistilor intr-o mini-croaziera de-a lungul tarmului din Salonic. Pe cealalta parte a turnului ne-am bucurat ochii privind si tot privind orasul pana departe in zare, unde pe culmea cea mai inalta a orasului vegheaza cetatea Kastro, pe care am vizitat-o candva. Am reusit sa surprind Salonicul de sus, in cateva poze, momente pe care Turnul Alb mi le-a daruit si care mi-au lasat acea amintire frumoasa pe care nu o voi uita niciodata.salonic-turnalb-exteriorturnalb-interior-ileanasalonic-turnalb-exterior2Pe o vreme senina, din Turnul Alb se poate vedea leaganul zeitatilor antice, vestitul Munte Olimp, care se gaseste la doar 80 km distanta fata de Salonic. Se spune ca daca ai ajuns la Salonic si nu ai o fotografie din Turnul Alb, degeaba ai fost la Salonic. Si eu am asteptat ani buni pentru a reusi sa urc pana in varf si sa-mi creez propriile amintiri atat cu turnul cat si cu orasul vazut de sus. Poze cu turnul privit de jos am inca de la prima mea vizita in oras, in vara lui 2005, apoi si din anii cand am revenit in Salonic. De fiecare data am luat cu mine crampeie si momente minunate traite in orasul grecesc pe care atat de mult il iubesc – Salonic!❤
salonic-turnulalbsalonic-turnalb-ileanaMi-am implinit visul, l-am trait aevea si m-am bucurat pe deplin de el, dupa care am coborat cu picioarele si capul pe pamant si pana la sosirea turistilor din croaziera, am mai avut ceva timp sa adulmecam aerul sarat al inserarii, la o plimbare pe faleza. Trecand prin Parcul Municipal si salutandu-l din mers pe maritul si neinfricatul Alexandru cel Mare (Macedon) calare pe calul sau Bucefal, am nimerit in toiul unui festival. Pe o scena canta de zor o formatie. O data cu venirea serii, se stransese deja ceva lume. Noi, gura casca, vedem ca deodata vine la noi o tanara si ne da la fiecare cate o sapca si un tricou. Ne-am bucurat tare mult si i-am multumit frumos. Mi-amintesc si acum intamplarea si in colturile gurii mi se contureaza un zambet tot mai larg; o alta tanara a vrut sa-i dea fetei mele un pachet de prezervative. Bineinteles ca nu le-a luat dar eu curioasa din fire, am intrebat despre ce este vorba si bineinteles ca am aflat. Tocmai se desfasura „Festivalul Okana” ce are ca motto „Dependent de viata”. Festivalul celebreaza Viata sub toate aspectele sale, punand accentul pe libertatea de exprimare si de actiune a omului si totodata reprezinta o voce puternica ce militeaza impotriva dependentei de droguri si a sexului neprotejat. Bang! Repede mi-a cazut fisa…😉 Mi-a placut mesajul evenimentului la care am participat si ne-am bucurat de cadourile primite precum copiii care le asteapta sub pomul de Craciun.🙂 Nici astazi nu stiu exact ce scrie in limba greaca pe tricouri si sepci dar sunt convinsa ca mesajul este unul pozitiv! Am intrat de curiozitate pe net si iata ce am gasit, daca sunteti curiosi, asa ca mine: http://www.allaboutfestivals.gr/3/2/festivals/140/ΟΚΑΝΑ-Festival/)salonic-statuialui-macedonsalonic-festivalokanaDupa o noapte buna petrecuta la un hotel din Salonic, in dimineata urmatoare ghida ne-a indrumat sa ne plimbam prin bazarul care la acea ora matinala nu-si deschisese inca toate portile. No problem!😉 Regrupati toti turistii am facut un scurt tur pietonal prin centrul asfixiat de lucrarile pentru metrou. Am reusit sa revedem ceva din Rotonda (care era in reconditionari masive) si Arcul lui Galeriu si am dat o scurta raita prin frumoasa Piata Aristotelis, intesata, ca intotdeauna de porumbeii jucausi. In timpul ramas, am reusit sa-mi „rezolv” si un tabiet, savurand o cafeluta greceasca undeva afara, la o terasa de pe B-dul Nikis. Si am tot privit marea….marea mea dragoste!❤ Apoi am revenit in fata Turnului Alb pentru a ne lua „La revedere!” si urcati in mini-bus am luat calea spre casa. Ne mai astepta un popas in Bulgaria, la renumita Manastire Rila. Ei, dar asta e o alta poveste…care este.😉 Sau va urma cat de curand…sper!salonic-galeriusalonic-noisalonic-ileanaVa multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos atunci cand veti ajunge in Salonic si veti dori sa vizitati in interior Turnul Alb. Urcati pana sus si va garantez ca nu veti regreta! Turnul Alb ramane cel mai atractiv si important dintre obiectivele turistice atat din oras cat si din intreaga Macedonie de Nord. Deci nu trebuie sa-l ratati.

3 thoughts on “Salonic, Turnul Alb – In sfarsit am reusit!

1. Felicitări pentru îndeplinirea dorinței și a felului în care ai descris vizita în Turnul Alb! Nu știu dacă-i potrivit, dar mie mi-a amintit de Turnul Londrei, unde se obișnuia să se facă, la fel, execuții teribile și misterioase. Relatările tale mi-au adus noi cunoștințe dintr-o istorie atât de vastă și interesantă. Săru-mâna și mulțumesc tare frumos, Ileana!🙂

• MUltam frumos, draga prietene! Da, mi-am dorit sa urc in turn inca de la prima mea vizita in Grecia si Salonic dar uite si tu cum iarasi se adevereste proverbul care zice ca: „mai bine mai tarziu decat niciodata!” Cu siguranta ca si Timpul Potrivit” a stat la coada pentru a-mi realiza acest vis.😉 Cum se mai zice: „toate la timpul lor!”. Eu sunt o mare adepta a proverbelor si cred in ele tare mult.
      Ai facut o paralela excelenta intre Turnul Alb din Salonic cu cel din Londra…la „grozaviile” petrecute acolo de-a lungul istoriei. Inca n-am ajuns la Londra, probabil ca astept un alt moment potrivit.😉
      Iti doresc un week-end de poveste frumoasa maramureseana!🙂

Apreciat de 1 persoană

2. Pingback: Manastirea Rila – Cea mai mare si cunoscuta manastire ortodoxa din Bulgaria | Bucuria de a calatori