Impresii din vacantele traite si povestite de ileanaxperta

Milano – Din nou turista in capitala modei

(Circuitul Italia de Nord si Lacurile)

„Impulsul de a călători este unul dintre cele mai benefice lucruri ale vieţii.” (Agnes Repplier)

In toamna anului trecut, dupa mai bine de 9 ani de la prima mea vizita la Milano, cu prilejul circuitului in Italia de Nord si Lacurile am avut sansa  de a fi din nou turista in capitala modei. Prima ocazie nu a fost prea generoasa ca timp liber pus la dispozitie, fiind doar in tranzit spre o alta destinatie turistica. Atunci am vizitat Domul, situat in Piata Domului, cel mai fierbinte punct din oras, apoi Galeriile Vittorio Emanuelle al-II-lea si Piata Scala.

Ei bine, circuitul din septembrie trecut mi-a dat sansa sa traiesc a doua oara bucuria de a calatori la Milano, urmand ca in decembrie sa ma aflu pentru a treia oara in Piata Domului, cu ocazia Targului de Craciun de la Milano. Cu acel prilej, pentru o zi intreaga! 🙂 De fiecare data am privit orasul cu o si mai mare bucurie si placere; ba mai mult, in iarna a fost ceva special, mai frumos pentru ca m-am bucurat de orasul decorat de sarbatoare si de privelistea unui brad imens asezat in mijlocul Pietei Domului, ornat cu multe globulete colorate.

La ambele vizite de anul trecut, autocarul ne-a lasat in imediata apropiere a Castelului Sforzesco, pe care l-am vizitat doar pe exterior, plimbandu-ne prin marea sa curte interioara. Castelul Sforzesco reprezinta unul dintre cele mai atragatoare si cautate obiective turistice din Milano. Dupa Dom este considerat chiar cel mai important loc din capitala modei. Castelul a fost ridicat prin anii 1300 si a fost resedinta familiei de nobili Visconti. In decursul timpului, castelul s-a tot degradat…Dupa mijlocul sec. 15, familia de aristocrati Sforza a readus castelul  la frumusetea sa initiala prin diverse restaurari si i-a adaugat corpuri noi, imbunatatindu-i infatisarea. In timpul ocupatiei franceze de la inceputul sec. 19, castelul a suferit distrugeri masive, printre multe alte daune fiindu-i daramate bastioanele in forma de stea. Ba mai mult, la sfarsitul secolului 19 s-a pus problema ca impresionantul edificiu sa fie daramat. Dar din fericire pentru oras, un arhitect pe nume Luca Beltrami s-a luptat pentru a mentine castelul in picioare si a propus ca acesta sa gazduiasca diferite colectii de arta ale orasului Milano. Reconditionat sub indrumarea acelui arhitect, Castelul Sofrzesco a fost salvat de la pierzanie si si-a recapatat splendoarea si grandoarea de alta data. Dar in timpul celui de-al doilea razboi mondial, in urma bombardamentelor asupra orasului, castelul a suferit iarasi daune masive si ca urmare a avut nevoie de alte restaurari, care i-au intregit chipul cu care se mandreste astazi.Castelul Sforzesco este un monument simbolic al istoriei orasului Milano. De-a lungul timpului a fost o cetate puternica, resedinta lui Visconti si Sforza dar si cazarma orasului. Este cel mai mare monument civil din timpul renasterii din Lombardia, incantatoarea regiune de nord a Italiei. Astazi, Castelul Sforzesco strange la un loc 12 mini-muzee si diverse alte obiecte ce apartin inca din paleolitic si pana in prezent. Imi doresc o noua revedere cu Milano, special pentru a reusi sa vizitez pe indelete macar o parte dintre aceste muzee, precum sunt: Muzeul de Arta Antica, Muzeul Instrumentelor Clasice, Colectia de Arta Aplicata, Muzeul de Mobila, si altele. Am inteles ca cel mai important muzeu al castelului este Pinacoteca del Castello Sforzesco. Printre alte obiecte de o valoare culturala inestimabila, aici este expus manuscrisul de la Codex Trivulzianus al marelui Leonardo da Vinci, Rondanini Pieta de Michelangelo si Trivulzio Madonna de Andrea Mantegna.Am patruns in Castelul Sforzesco prin Piazza d’Armi, pe sub poarta boltita a turnului cu ceas si am ajuns in Rocchetta, cea mai veche parte a castelului si in Cortile – curtea interioara. Aici ne-am bucurat ochii privind la tot felul de statui. Palazzo della Corte Ducale se gaseste in partea dreapta si poarta stilul renascentist. Tot aici este si intrarea la muzeele castelului – Civici Musei.Dupa plimbarea relaxanta si interesanta prin curtea castelului, am purces mai departe, trecand de cel mai inalt turn, am facut un foarte scurt popas la fantana din imediata apropiere, cu o sedinta foto in viteza vantului si am ajuns numaidecat in Piazza Giuseppe Garibaldi, unde ne-a intampinat  impunatoarea statuie ecvestra a marelui luptator italian.Traversand piata, am tinut calea pe cunoscuta Via Dante, o importanta artera pietonala, intesata de cladiri una si una, prin frumusetea lor arhitecturala, ce gazduiesc hoteluri elegante si foarte scumpe, sedii de banci sau sunt doar cladiri cu locuinte. La parter te imbie tare placut magazine cu produse fine, restaurante si cafenele chic, de unde razbat arome traditionale dar si internationale.  Dupa ce am trecut de inca o intersectie, din  Piazza Cordusio am luat-o pe Via dei Mercanti si iata-ne in miezul fierbinte al orasului – Piazza del Duomo. V-am mai povestit aici cate ceva despre acest obiectiv turistic, locul de top al intalnirilor…mai ales al turistilor! 🙂 Intotdeauna Piata Domului este practic sufocata de hoardele de turisti veniti sa viziteze Milano cu ale sale bijuterii turistice. In mijlocul pietii se ridica monumentul ecvestru al lui Vittorio Emanuelle II. Piata Domul este inconjurata de cladiri vechi, foste palate. Iar pe latura stanga, se deschid ample elegantele Galerii Vittorio Emanuelle II, impreuna cu strazile adiacente, mereu aglomerate de turisti si localnici, incarcate de magazinele cele mai luxoase din oras, de terase si cafenele “italiano vero”, unde poti bea un esspresso strong sau un aromat cappuccino get-beget autohton si te poti rasfata cu o felie de pizza de la mama ei de-acasa. 🙂Si cateva poze din Piata Domului la Targul de Craciun, in excursia de o zi petrecuta la Milano:Dar intotdeauna primul loc care iti apare in fata ochilor in aceasta piata si care eclipseaza practic restul cladirilor din jur este unicul si inegalabilul Dom. Domul din Milano, in italiana Duomo di Santa Maria Nascente, este catedrala Arhiepiscopiei Romano-Catolice din Milano. Domul nu este doar cea mai mare catedrala gotica din Europa, un edificiu impresionant si grandios. Din punctul meu de vedere, Domul din Milano este una dintre cele mai extraordinare opere de arta sculpturala din lume, creata de mana si mintea umana. Este o adevarata capodopera arhitecturala, un simbol al Italiei si cel mai important si atragator obiectiv turistic din Milano. Am scris deja impresii despre Domul din Milano, cu ocazia primei mele vizite in capitala modei, cand, practic am ramas muta in fata unui astfel de monument unic in lume. Doritorii pot citi acolo mai multe despre Dom. Dar nici acum nu pot trece prea usor peste un asemenea obiectiv turistic. Domul din Milano este de fapt top of the list…must see-ul si must-feel-ul orasului. La plimbarea de o zi din decembrie, am avut sansa de a-l vizita din nou pe interior, dupa ce am stat la o coada imensa. Si tot atunci am reusit sa-l surprind in cateva poze, privind fascinata si tacuta la frumusetea sa interioara; altarul principal, celelalte altare laterale, vitraliile bogat pictate, care filtreaza lumina si creeaza o atmosfera ceva mai intunecata in interior, statuetele si picturile cu care este decorat Domul. Interiorul mai sobru contrasteaza mult cu stralucirea exteiorului care, dupa parerea mea, este de vis…o adevarata dantelarie fina lucrata din piatra, cu har divin! ❤ Am urcat cu liftul dar si pe scari pentru a ajunge pe acoperisul catedralei, privindu-i de aproape statuetele si lucratura splendida din marmura si granit. Si tot de acolo, din inalturi, m-am bucurat inca o data de frumoasa panorama a pietei si a orasului. A fost minunat! ❤Automat itinerariul turistic ne-a dus intotdeauna din Piazza del Duomo in Galeriile Vittorio Emanuelle II, un alt univers din Milano…universul modei la superlativ, al caror branduri  de lux, precum Versace, Prada, Vuitton si altele nu mai necesita nicio alta prezentare. Cu ochii ba la vitrine, ba de jur imprejur am pasit in pas relaxat, calcand pe covorul multicolor din marmura si mozaic. In iarna, pe aleea principala, Swarovski isi ademenea clientii cu un brad impodobit cu mii de beculete care lumina in culori diferite, o adevarata feerie pe timp de zi. Imi inchipui cum trebuie sa fi aratat galeria luminata astfel la lasarea intunericului…Am traversat galeriile si am ajuns in Piata Scala, unde se gasesc Banca Comerciala Italiana, primaria si frumoasa statuie a lui Leonardo da Vinci. Vis-à-vis este Teatrul si Muzeul Scala din Milano (Teatro alla Scala), pe care am reusit sa le vizitam…Norocul nostru, pentru ca vizitele la sala Operei Scala are loc doar la anumite ore…in general intre repetitii! Iar pentru un spectacol aici trebuie sa luati bilete cu multe luni inainte. Ei bine, noi ne-am nimerit la tanc pentru a ne bucura pe deplin atat de vizita in sala de spectacol cat si la muzeu. Biletul de intrare a costat 5 euro/pers/grup. Wow! Am exclamat dupa ce am trecut prin marea aula luminata de niste candelabre uriase, decorata cu coloane inalte si oglinzi pe toti peretii. Apoi am urcat cateva scari si am patruns intr-o loja, privind cu nerabdare in jurul meu. Turistii se imbulzeau de zor sa faca poze si am asteptat si eu momentul prielnic. Wow! (din nou!) De acolo am avut o vedere generala asupra intregii sali. Mi-a placut enorm si iarasi i-am multumit lui Doamne-Doamne pentru marea sansa pe care mi-a dat-o sa fiu atunci, acolo, in acele momente. ❤Eu cred ca o vizita la Opera Scala din Milano nu este benefica doar pentru cei care iubesc arta si muzica in general, ci pentru oricine care este macar curios sa vada un loc de referinta ce straluceste demult pe firmamentul culturii universale. Teatrul Scala inseamna elita, repertoriu si opere clasice! Inseamna arta si cultura la superlativ, inseamna stil si eleganta, inseamna simplu: educatie si cunoastere la un nivel superior! De fapt, calatoria ti le daruieste pe toate, daca tu, calatorule esti receptiv la ceea ce vezi si ce simti si apreciezi educatia, cunoasterea, frumusetea si iubirea fata de locurile prin care treci, fata de oamenii pe care ii intalnesti in drumurile tale. M-a impresionat Scala din Milano! Si mi s-a parut foarte interesant muzeul plin de exponate de mare valoare, unde i-am intalnit, prin muzica lor si alte obiecte, pe marii compozitori ai Italiei si ai lumii, Verdi, Puccini, Rossini sau Toscanini. Muzeul are sali ce prezinta tablouri de valoare si sculpturi cu busturile  marilor compozitori si artisti care au cantat la Scala si alte exponate cu totul deosebite. Sunt amenajate si cateva sali in care se pot vedea filme despre istoria teatrului sau se asculta muzica, in general opere ale compozitorilor italieni.La excursia din septembrie, ne-am intors la autocar si la drum cu noi, caci ne asteptau noi si noi destinatii de top din Italia de nord. Vacanta noastra propriu-zisa la lacuri abia incepea; aveam sa traim noi si noi aventuri, sa ne cream alte si alte amintiri ce vor ramane mereu acolo, in acel loc tainic al fiecaruia dintre noi…La vizita din decembrie („One day trip by plane” – program realizat tot de Agentia de turism Holiday Boutique), din Piata Scala ne-am intors in Piata Domului si ne-am plimbat prin targul de Craciun, dichisit cu tot felul de bunatati de sezon si multe, multe alte suveniruri de toate neamurile. Si precum am mentionat mai sus, am vizitat iarasi domul si am urcat pe acoperisul sau. Apoi, impreuna cu doua prietene, am luat un pranz intarziat la un restaurant elegant de pe Via dei Mercanti, urmand sa ne intoarcem la autocar, care ne-a dus la aeroportul din Bergamo. Si de acolo, pe aripile avionului ne-am intors seara acasa, in Bucuresti…Toate vizitele mele de la Milano au fost reusite si fiecare in parte mi-a daruit momente unice. Iar pentru mine asta conteaza cel mai mult! ❤ Milano este un oras in care ori de cate ori revii nu te plictiseste niciodata. Mereu si mereu are altceva de daruit…Chiar daca la prima vedere iti ofera aceleasi obiective turistice, Milano este surprinzator de cald si primitor, este o bijuterie de valoare a lumii intregi, care daruieste turistului frumusete, arta si cultura cat si o viata boema dar si una cosmopolita, plina de viata si culoare, de rafinament si eleganta, fashion si…iar fashion. 😉 Da! Milano este un oras modern, care isi pastreaza nealterata istoria si povestile ei si este mereu in trend si trendy, cu bunul gust specific italienesc. Milano merita vizitat ori de cate ori ai prilejul. Cu siguranta niciodata nu te va plictisi!

Va multumesc pentru ca m-ati citit si sper ca impresiile mele sa va fie cat mai de folos. Si, cine stie? Poate ca odata, candva, voi fi din nou turista la Milano, capitala modei!

PS. Si pentru ca se apropie sarbatorile pascale, vreau sa va urez de pe acum FLORII MINUNATE! si LA MULTI ANI! pentru cei care isi sarbatoresc onomastica.

PASTE FERICIT! cu multa intelegere, iubire, sanatate si multa, multa fericire! Si nu uitati, dragii mei: CALATORITI! 🙂 Cu mult drag pentru voi toti, cititori-calatori. ❤

4 gânduri despre „Milano – Din nou turista in capitala modei

1. Am parcurs fascinat fiecare descriere a minunățiilor din Milano și am rămas cu gândul la gradioasa Scală din Milano și, neapărat, la faimosul Dom din Milano. Iar la urmă mi-au făcut cu ochiul bunătățile culinare expuse atât de îmbietor. 🙂
    Îți doresc, la rândul meu, sărbători luminate și benefice! Paște fericit, dragă prietenă! 🙂

• Iti multumesc, draga prietene, pt. aprecierile tale generoase de fiecare data; iti multumesc ca m-ai insotit si la Milano, chiar si virtual si ma bucur tare mult ca si pe tine, (ca si pe mine, de altfel 🙂 ) te-au fascinat Scala din Milano dar si Domul, adevarata capodopera arhitecturala realizata in marmura si granit. Da, acele bunatati de la targul de Craiun nu puteau trece neobservate…luate macar in cateva poze, nu? 😉 Sa fi avut mai multi bani la pusculita de vacanta, as fi adus acasa cate ceva de acolo…ca aveam de unde-alege. Dar asa, m-am multumit doar cu un globulet pt. atarnat in brat, pe care scrie mare MILANO! L-am asezat alaturi de celelalte ornamente de Craciun si l-am privit cu mare drag…cu gandul la excursiile de la Milano… ❤
      Seara binecuvantata si sarbatori pascale fericite, cu sanatate si voie buna! 🙂

Apreciat de 1 persoană

2. Ca de fiecare dată când îți citesc articolele simt parte din bucuria de a călători văzând și citind despre locurile frumoase cu minunățiile lor pe care le-ai vizitat și împărtășit cu noi, momente plăcute și interesante dragă Ileana. Sărbători fericite alături de cei dragi !

• Iti multumesc mult pt aprecieri, draga Georgeta si intotdeauna ma bucur cand iei parte la bucuria mea de a calatori! Voi impartasi mereu cu tine si cei care ma insotesc la drum, toate experientele mele de vacanta. Si imi doresc si va doresc ca intotdeauna bucuria de a calatori sa va insoteasca in drumurile voastre prin viata. Pt. ca este de-a dreptul minunat si fascinant sa calatoresti, nu-i asa? 🙂
      Seara frumoasa iti doresc si sarbatori pascale fericite si luminate!